PC Reboot under load, waar te zoeken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farm
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-07 11:29
Mijn vraag
Ik gebruik mijn pc eigenlijk enkel voor de belasting aangifte; hij staat vaker uit dan aan zeg maar (Bedankt Playstation 5)
Zeer zelden komt er een pc exclusive uit die ik nog wel eens wil spelen. Dat is nu het geval

Hiervoor heb ik een GTX980 op de kop getikt en die netjes in pc geklikt, zover prima

Nu loop ik tegen het probleem dat bij bepaalde scene's (voornamelijk transities vermomd als loading screens) het systeem volledig uitvalt en reboot. Leuk., inmiddels al 15x gebeurd
Soms kan ik 3 uur spelen, soms maar 5 minuten

Krijg dan event41 in event logger te zien, dit zegt natuurlijk niks (systeem onverwachts uitgevallen alsof je de schakelaar flipt)

heb met MSI combuster de gpu zo'n 15 min gestresstest en dat ging prima

Ik heb vermoedens, maar wil het wel bevestigen voordat ik een halve dag spendeer aan pc's in en uit elkaar trekken:

1. Voeding te crappy (Corsair CX500M)
Deze heb ik gekregen omdat mijn vorige voeding alweer uit 2012 kwam. Nu staat de pc voornamelijk uit en ben ik de afgelopen 10 jaar beduidend minder mijn pc gaan gebruiken ivm werk ipv vrije school tijd

De corsair is ook oud, maar wel behoorlijker nieuwer (volgens de aankoopbon) dus die zit er nu in

CPU is ook overclocked naar 3.95ghz op 1.35v

2. Windows is vervelend
Mijn windows install is niet meer 100%, geen idee waarom
Bij openen van bepaalde programma's(MSI Afterburner, Speccy) bevriest het gehele systeem rustig 10~20 seconden met een vreselijk statisch gekrijs uit de speakers en daarna werkt ie gewoon weer
enige reden dat ik geen reinstall heb ik gedaan is omdat ik de pc amper gebruik. Heb wel een windows 11 stick klaarliggen maar heb grote afkeer voor de huidige MS koers met windows 11
Tevens is dit een USB Stick met Windows 11 LTSC IoT, hier zit namelijk geen TPM check op dus die werkt met mijn 1500x

3. Het spel draait voor geen meter
Het gaat om Persona 5:X een gatcha slop game (vergeef mij)
volgens bepaalde rapporten draait het spel sowieso voor geen meter ongeacht configuratie
Gezien het f2p is worden alle discusisies over het spel onder waifu wars begraven dus hierover posten is kansloos

Ik heb nog mijn oude PSU op de plank liggen, misschien die er in doen ipv de CX500M?
gezien ik de pc amper gebruik voel ik niet heel veel voor om ~75 euro aan een voeding uit te geven voor een apparaat wat weinig gebruikt word
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VoedingenXFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1500X Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock X370 Taichi€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 980 4GB€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 54,99€ 109,98
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 2TB€ 83,-€ 83,-
1VoedingenCorsair CX500M€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD Blue SN500 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,98

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
heb even kort op mn oude GTX750Ti gespeeld en die draait opzich prima op low, maar zoals eerder aangegeven kan het spel na 3 uur op mn GTX980 ook zomaar uitvallen dus ik trek hier geen conclusies uit

ik heb een molex naar 6 pin gpu adapter geprobeerd omdat bij de CX500M beide 6 pins op 1 kabel zitten, leek mij farfetched maar toch een poging waard

alle drivers en windows zijn up to date
ja, ik heb de game files integrity gechecked

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:02
Misschien is even je overclock op je cpu weghalen en kijken wat ie dan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farm
J.Thermaltaker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:54:
Misschien is even je overclock op je cpu weghalen en kijken wat ie dan doet?
Overclock zit er sinds gisteren op.
dacht dat ik het spel fatsoenlijk kon spelen na file repairs in game, na 45 min toch weer een reboot.

Alle crashes daarvoor zat er geen oc op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:20
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Corsair CX500M is niet best. De XFX is beter, ondanks dat die ouder is (wat ik betwijfel). Desalniettemin zijn beide erg oud voor de kwaliteit die ze hebben. Een nieuwe voeding zou geen overbodige luxe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farm
Uszka schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:18:
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Corsair CX500M is niet best. De XFX is beter, ondanks dat die ouder is (wat ik betwijfel). Desalniettemin zijn beide erg oud voor de kwaliteit die ze hebben. Een nieuwe voeding zou geen overbodige luxe zijn.
Bios is meeste recente beta versie van asrock (stable had de laatste release in 2023)

Had her en der wel gezien dat de cx500m nogal een slechte reputatie heeft en dat de xfx betere amperes bied, zou de reboot komen doordat de gpu teveel vraagt van de psu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:20
Betere ampéres zegt niet zoveel. Feit is dat de voedingen oud zijn en de ripple compleet door het dak kan gaan. Dat kan allerhande problemen veroorzaken waaronder een herstart.

Haal sws de OC van de cpu want dan elimineer je tenminste al 1 mogelijke oorzaak.
Pagina: 1