Dunne isolatie op pannenkap tegen koudebruggen - advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:53
Beste tweakers,

Mijn rijtjes hoekhuis uit 1953 met pannenkap heb ik in 2020 langs binnenuit tussen de gordingen geïsoleerd met 160mm PIR (goed en zorgvuldig met alu tape en extra dampscherm gedaan). Nu heb ik natuurlijk alsnog een koudebrug daar waar het dakbeschot op de muur ligt en rondom de schoorstenen (1 van mij, 1 van de buren).

Mijn dak en de dakgoten zijn inmiddels aan vervanging toe. En tja, dan denk ik er meteen aan om een (dunne) laag isolatie aan te brengen tegen de koudebruggen (dus een hybride dakisolatie; zowel binnen tegen dakbeschot als buiten op dakbeschot geïsoleerd).
De pannen wil ik alleen niet (te ver?) omhoog ivm de buren (goot, pannen) en omdat ik ook al 2 dakkapellen heb uit 2020 en twee schoorstenen met nieuw lood in 2024.

De huidige stoflatten zijn 10mm hoog en de panlatten 23mm.

De opties die ik overweeg zijn:
  1. Niet isoleren. Koudebruggen zijn verwaarloosbaar. Gewoon dampopen folie aanbrengen en geen isolatie.
  2. 22 of 30mm houtvezelplaat (Pavatex Isolair 22). Goed dampopen en kan vocht opnemen. Geen folie meer nodig mits juist aangebracht. Rd=0,4 + 22mm hoogte.
  3. Superfoil SF19BB direct op dakbeschot aangebracht. Dan 20mm stoflatten waarmee de isolatie wordt samengedrukt en 20mm panlatten. Rd=1,42 + 15mm (onduidelijk of die 1,42 een gemiddelde is ivm samendrukken).
  4. Gewoon dik isoleren. Lood aanpassen van dakkappelen en schoorstenen. Goot aanpassen. Aansluiting met buren aanpassen. Lijk me een hoop gedoe en kosten en dat terwijl de winst vrij minimaal is als er al 160mm PIR aan de binnenzijde zit en bovendien ben ik bang voor te veel opsluiting van het dakbeschot.
Het belangrijkste is met name dat het dak lang mee gaat en goed kan uitdrogen. Ik zoek dus een robuuste oplossing.

Wat zouden jullie doen? Ik neig naar de houtvezelplaat, maar dan alsnog wel een spinvliesfolie laten aanbrengen. Maar is 20mm wel oplosbaar met het dak van de buren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:34
Die koudebrug van een schoorsteen los je niet op met 20mm houtvezel. Dan moet de schoorsten gewoon weg. Dan los je wat op.
1. Prima optie
2. Nog betere optie maar wel afwerken met spinvlies anders wordt het 1 opeenhoping van beestjes die erin kunnen gaan wonen.
3. Superfoil is echt een wassen neus. Doe dan maar alleen spinvlies.
4. Altijd de beste optie! Maar dan is er wel serieus veel aanpaswerk nodig ja en omdat er al 160mm PIR zit is er nog nauwelijks isolatiewinst. Dus in dit geval zonde van al het extra aanpaswerk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
No Hands schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:09:
Die koudebrug van een schoorsteen los je niet op met 20mm houtvezel. Dan moet de schoorsten gewoon weg. Dan los je wat op.
1. Prima optie
2. Nog betere optie maar wel afwerken met spinvlies anders wordt het 1 opeenhoping van beestjes die erin kunnen gaan wonen.
3. Superfoil is echt een wassen neus. Doe dan maar alleen spinvlies.
4. Altijd de beste optie! Maar dan is er wel serieus veel aanpaswerk nodig ja en omdat er al 160mm PIR zit is er nog nauwelijks isolatiewinst. Dus in dit geval zonde van al het extra aanpaswerk.
Thx! Dat van de schoorsteen is uiteraard bekend, maar die moet er blijven. Dus dan zal de winst sowieso al wat kleiner zijn.

Dat je geen fan bent van de Superfoil had ik al in andere topics gezien :P heb je een bron voor die ervaringen? Metingen misschien?

Hoe zou jij omgaan met de aansluiting met het dak van de buren in het geval van de 20mm pavatex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:34
MWDKing schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Thx! Dat van de schoorsteen is uiteraard bekend, maar die moet er blijven. Dus dan zal de winst sowieso al wat kleiner zijn.

Dat je geen fan bent van de Superfoil had ik al in andere topics gezien :P heb je een bron voor die ervaringen? Metingen misschien?

Hoe zou jij omgaan met de aansluiting met het dak van de buren in het geval van de 20mm pavatex?
De bron van mijn mening over Superfoil is dat Superfoil eigenlijk altijd niet wordt gemonteerd zoals het volgens Superfoil voorschriften moet om de gestelde isolatiewaardes te halen. Alle andere manieren van monteren levert een lagere tot geen isolatiewaarde op. Als een dakdekker dus zegt ik plaats dit en je hebt een Rc van dat en het vervolgens compleet verkeerd monteert dan heb je dus die beloofde Rc waarde niet enbetaal je de rest van je leven meer stoookosten dan bedacht.

Heb je een foto van de huidige aansluiting met het dak van de buren? Is dat gewoon een aansluitend pannendak? Daar zijn speciale profielen voor om die aansluiting te maken. Willen de buren niet meedoen? Dan heb je die aansluiting niet te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 15:24
Ik heb SR40A++ folie wel eens op een monumentaal pand gemaakt waar het dak niet ver omhoog gebracht mag worden, daar voor is het een goed oplossing

Het ziet er leuk uit maar er zitten wat nadelen aan.
Het spul is super glad dus je kunt niet zomaar over de folie naar boven klimmen het dak op.
Daarnaast is het best wel kwetsbaar dus een beschade ging van de bovenste lagen is bijna niet te voorkomen.

Vaak hebben ze het met deze folies ook niet over een Rc waarde maar over en RTi waarde.
Deze waarden zouden vergelijkbaar moeten zijn, maar veel instanties hebben hier moeite mee.

Ik ben het met No Hands eens dat de montage erg belangrijk is.
Echter wij paste toen een folie toe met een RTi van 6 dus stel dat de helft slechter is dan hou je nog steeds 3 over, wat natuurlijk top is voor een monumentaal pand.

Kortom het is maar net hoe je naar deze folie's kijkt...
Wil je met je dak minimaal omhoog dan is dit een prima oplossing.

Mensen waar ik heb heb toegepast zijn iig erg tevreden.

In jouw geval zou ik de koudebrug gewoon accepteren, je hebt al 160mm pir toegepast.
Het is een huis uit 1953, op een gegeven moment houdt het op.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjembecks op 08-07-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
No Hands schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:01:
[...]

De bron van mijn mening over Superfoil is dat Superfoil eigenlijk altijd niet wordt gemonteerd zoals het volgens Superfoil voorschriften moet om de gestelde isolatiewaardes te halen. Alle andere manieren van monteren levert een lagere tot geen isolatiewaarde op. Als een dakdekker dus zegt ik plaats dit en je hebt een Rc van dat en het vervolgens compleet verkeerd monteert dan heb je dus die beloofde Rc waarde niet enbetaal je de rest van je leven meer stoookosten dan bedacht.

Heb je een foto van de huidige aansluiting met het dak van de buren? Is dat gewoon een aansluitend pannendak? Daar zijn speciale profielen voor om die aansluiting te maken. Willen de buren niet meedoen? Dan heb je die aansluiting niet te maken.
Als je de SF20BB dus zonder luchtspouw direct op het dakbeschot plaatst, dan is de rd gemiddel 1,4 ipv bijna 2. Je kan dat bijna niet fout bevestigen dan. Best OK als het klopt. Maarja, geen idee hoe dat precies gemeten en bepaald is.

Een wat oudere foto, maar prima ter illustratie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1