Beste tweakers,
Mijn rijtjes hoekhuis uit 1953 met pannenkap heb ik in 2020 langs binnenuit tussen de gordingen geïsoleerd met 160mm PIR (goed en zorgvuldig met alu tape en extra dampscherm gedaan). Nu heb ik natuurlijk alsnog een koudebrug daar waar het dakbeschot op de muur ligt en rondom de schoorstenen (1 van mij, 1 van de buren).
Mijn dak en de dakgoten zijn inmiddels aan vervanging toe. En tja, dan denk ik er meteen aan om een (dunne) laag isolatie aan te brengen tegen de koudebruggen (dus een hybride dakisolatie; zowel binnen tegen dakbeschot als buiten op dakbeschot geïsoleerd).
De pannen wil ik alleen niet (te ver?) omhoog ivm de buren (goot, pannen) en omdat ik ook al 2 dakkapellen heb uit 2020 en twee schoorstenen met nieuw lood in 2024.
De huidige stoflatten zijn 10mm hoog en de panlatten 23mm.
De opties die ik overweeg zijn:
Wat zouden jullie doen? Ik neig naar de houtvezelplaat, maar dan alsnog wel een spinvliesfolie laten aanbrengen. Maar is 20mm wel oplosbaar met het dak van de buren?
Mijn rijtjes hoekhuis uit 1953 met pannenkap heb ik in 2020 langs binnenuit tussen de gordingen geïsoleerd met 160mm PIR (goed en zorgvuldig met alu tape en extra dampscherm gedaan). Nu heb ik natuurlijk alsnog een koudebrug daar waar het dakbeschot op de muur ligt en rondom de schoorstenen (1 van mij, 1 van de buren).
Mijn dak en de dakgoten zijn inmiddels aan vervanging toe. En tja, dan denk ik er meteen aan om een (dunne) laag isolatie aan te brengen tegen de koudebruggen (dus een hybride dakisolatie; zowel binnen tegen dakbeschot als buiten op dakbeschot geïsoleerd).
De pannen wil ik alleen niet (te ver?) omhoog ivm de buren (goot, pannen) en omdat ik ook al 2 dakkapellen heb uit 2020 en twee schoorstenen met nieuw lood in 2024.
De huidige stoflatten zijn 10mm hoog en de panlatten 23mm.
De opties die ik overweeg zijn:
- Niet isoleren. Koudebruggen zijn verwaarloosbaar. Gewoon dampopen folie aanbrengen en geen isolatie.
- 22 of 30mm houtvezelplaat (Pavatex Isolair 22). Goed dampopen en kan vocht opnemen. Geen folie meer nodig mits juist aangebracht. Rd=0,4 + 22mm hoogte.
- Superfoil SF19BB direct op dakbeschot aangebracht. Dan 20mm stoflatten waarmee de isolatie wordt samengedrukt en 20mm panlatten. Rd=1,42 + 15mm (onduidelijk of die 1,42 een gemiddelde is ivm samendrukken).
- Gewoon dik isoleren. Lood aanpassen van dakkappelen en schoorstenen. Goot aanpassen. Aansluiting met buren aanpassen. Lijk me een hoop gedoe en kosten en dat terwijl de winst vrij minimaal is als er al 160mm PIR aan de binnenzijde zit en bovendien ben ik bang voor te veel opsluiting van het dakbeschot.
Wat zouden jullie doen? Ik neig naar de houtvezelplaat, maar dan alsnog wel een spinvliesfolie laten aanbrengen. Maar is 20mm wel oplosbaar met het dak van de buren?