Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 11:01
Ik heb een Galaxy S9 in gebruik, toestel is eigenlijk op.

Ik zoek een nieuw toestel, mijn eisen zijn:

- Lange software support (vroeger altijd custom roms gebruikt, maar ik wil dat mijn bankapps gewoon werken)
- Snel genoeg voor dagelijks gebruik: geen vastloper als ik een oproep wil beantwoorden of snel een foto wil nemen, even iets wil opzoeken op Google (het weer, winkel openingsuren, ...)
- Lange batterijduur: 1 zware dag is voldoende (een toestel dat 6 uur Screen-on-Time haalde bleek in het verleden voldoende)
- Goedkoop: ik wil iets waar ik me geen zorgen moet om maken. Dus liefst <200 euro

Nu viel mijn oog op de Galaxy A16 5G, met updates tot 2030, in theorie sneller dan wat ik heb (geekbench score) maar na wat zoeken vindt je toch mensen die klagen dat het toestel traag is en stutters heeft. Vooral het niet reageren op input (omdat het even vasthangt) vond ik bij oudere toestellen verschrikkelijk frustrerend. Dus vandaar de vraag:

Zijn er mensen met ervaring met dit toestel in dagelijks gebruik (die dit kunnen vergelijken met een oudere flagship) qua snelheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 06:35

sus

is druk :+

Al meerdere in handen gehad; ik zou zeker in de 30-serie gaan kijken, die zijn echt een stuk vlotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
sus schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:14:
Al meerdere in handen gehad; ik zou zeker in de 30-serie gaan kijken, die zijn echt een stuk vlotter
Toevallig ervaring met een A35 5G (Exynos 1380, zelfde SOC als in de A54)?
Is voor mij niet veel duurder dan een A16 5G, enige grote nadeel is dat update support wat minder is.

A36 lijkt een fijner toestel, maar is voor mij ook dubbel zo duur als een A35.

Van wat ik online vindt qua video's is de snelheid van gewoon apps openen de volgende: A16 5G < S9 (mijn huidige toestel) < A35 5G. Dus lijkt op dat vlak vlotter, maar zegt weinig of dat enkel op een clean toestel is of het vlot blijft na maanden/jaren gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenBE op 08-07-2025 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 06:35

sus

is druk :+

Wel met de A36, net nog. Is echt een heel stuk vlotter dan de A16 die ik vorige week in handen had. En dat is in beide gevallen nieuw uit de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
GoldenBE schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 00:37:
[...]

Toevallig ervaring met een A35 5G (Exynos 1380, zelfde SOC als in de A54)?
Is voor mij niet veel duurder dan een A16 5G, enige grote nadeel is dat update support wat minder is.

A36 lijkt een fijner toestel, maar is voor mij ook dubbel zo duur als een A35.

Van wat ik online vindt qua video's is de snelheid van gewoon apps openen de volgende: A16 5G < S9 (mijn huidige toestel) < A35 5G. Dus lijkt op dat vlak vlotter, maar zegt weinig of dat enkel op een clean toestel is of het vlot blijft na maanden/jaren gebruik.
De A26 is dan een betere optie. Die heeft ook dezelfde Exynos 1380, kost rond de 200 euro en heeft wel 6 jaar lang ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 09:11
De A16 klinkt op papier misschien wel als sneller, maar je vergeet dan dat de software ook zwaarder is geworden, niet alleen het OS, maar ook de apps groeien (los van het hele AI gebeuren wat veel rekenkracht vergt). Ook is de snleheid niet alleen de processor, maar ook het interne geheugen en de opslag die daar effect op hebben.
Dus zelfs al zou het nu gelijk zijn, over een paar jaar is dat relatief trager. Je kunt beter gaan voor een telefoon die nu rondjes loopt rond je oude telefoon.

Mijn advies, ga naar de winkel en probeer de toestellen uit. Kijk hoe snel de telefoon reageert.

Kijk ook goed naar aanbiedingen, indien het kan, wacht en spaar door voor een goede aanbieding / black friday deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
RepareerDroid schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:34:
[...]
De A26 is dan een betere optie. Die heeft ook dezelfde Exynos 1380, kost rond de 200 euro en heeft wel 6 jaar lang ondersteuning.
Probleem is dat ik een waardebon heb bij een winkel die de hoofdprijs vraagt voor toestellen, behalve als ze van oude stock (A35 want de A36 is uit) afmoeten. De A26 kost mij na mijn waardebon nog 200. De A35 130. Die 130 voor de A35 lijkt dan wel een fijne prijs voor dat toestel, dan ben ik ineens van die bon vanaf.
swhnld schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:02:
De A16 klinkt op papier misschien wel als sneller, maar je vergeet dan dat de software ook zwaarder is geworden, niet alleen het OS, maar ook de apps groeien (los van het hele AI gebeuren wat veel rekenkracht vergt). Ook is de snleheid niet alleen de processor, maar ook het interne geheugen en de opslag die daar effect op hebben.
Je hebt een punt want die A16 moet op papier sneller zijn. Ook de storage is gewoon UFS itt. de tragere EMMC van oude budget smartphones. Hoe Samsung er dan in slaagt de software zoveel trager te krijgen, geen idee. Want hij is nu al trager, dan een S9, met dezelfde apps. Either way, eigenlijk geen Samsung fan maar momenteel het enige merk dat echt lange update support geeft op budget toestellen. Dus ik denk het eventueel gewoon met een A35 op te lossen en tegen dat die versleten is, is er hopelijk meer keuze op de budget markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
GoldenBE schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:54:
Probleem is dat ik een waardebon heb bij een winkel die de hoofdprijs vraagt voor toestellen, behalve als ze van oude stock (A35 want de A36 is uit) afmoeten. De A26 kost mij na mijn waardebon nog 200. De A35 130. Die 130 voor de A35 lijkt dan wel een fijne prijs voor dat toestel, dan ben ik ineens van die bon vanaf.
Voor 130 euro zou ik ook zeker voor de A35 gaan, dat is een zeer goede prijs.
GoldenBE schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:54:
Either way, eigenlijk geen Samsung fan maar momenteel het enige merk dat echt lange update support geeft op budget toestellen.
De Redmi Note 14 4G, de Oppo A5 reeks, Oppo Reno 13 F en de CMF Phone 2 Pro krijgen ook 6 jaar beveiligingsupdates. De ondersteuning voor budget toestellen wordt steeds beter.
Pagina: 1