NAS/thuisserver review - upgrade t.o.v. HP microserver gen8

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heank
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:29
Onlangs las ik een artikel op Tweakers over minisforum die een mooie Nas uitbrengt:
nieuws: Minisforum brengt zijn eerste nas in augustus uit vanaf 799 euro
In de comments was men ook enthousiast over AOOSTAR WTR MAX AMD R7 PRO.

Beide doen mij realiseren dat het tijd is om mijn HP microserver gen8 te vervangen (qua processor en ram zit ik daar aan de Max).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een aantal dingen. Hoofdzakelijk Nextcloud, Jellyfin en homeassistent draaien, maar daarnaast een redelijk aantal kleinere services.
Momenteel draai ik alles onder truenas core in freebsd jails maar dat is soort van EOL. Ik wilde naar truenas scale overstappen en een alternatief voor jails zoeken (docker images wellicht), maar lees ook vaak over proxmox. (Tips hierover vind ik overigens ook welkom, maar wellicht verkeerde plek op het forum).

Momenteel staan mijn 3 schijven in een ZFS pool, wat geloof ik per definitie software raid is? Verder is ecc geheugen voor mij een sterke voorkeur.

Qua CPU lijkt me meer cores=meer beter ivm meerdere services. Die zijn individuel niet heel zwaar verder denk ik. Integrated gpu is fijn voor jellyfin transcoding en potentieel voor lichte AI doeleinden later (ik las dat nextcloud ook een assistent ingebouwd had tegenwoordig?). Mocht ik zwaardere AI taken willen gaan doen ooit, zal ik daar een extra kaart voor aan moeten schaffen neem ik aan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb het gros van de hardeschijven momenteel al in gebruik, die gaan mee. Daarnaast wilde ik onder de 750 euro blijven als richtlijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Genoemde harde schijven dus. 2x 4TB seagate ironwolf en 1x 2TB (te vervangen door een 4TB versie). Ik heb ook nog een 6TB schijf voor media waarvan ik geen slapeloze nachten krijg als daar een bitje flipt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case.
Minimaal 4x 3.5" Slots/ports in case en moederbord voor storage liefst 6 voor futureproofing.
SSD voor program files.
ecc ram. Ik kom van 16GB dus dacht aan upgrade naar 64GB (2x32GB). Eventueel zou 4 Slots op het mobo fijn zijn, kan ik er later nog 2 van dezelfde sticks bijzetten.
CPU met veel cores (idealiter nog n beetje zuinig ook, maar das wellicht conflicterend)
Geen losse videokaart, liever in de CPU. Ga daar hoogstens mee transcoden, maar dat lukt nu ook al op mn i3.
Moederbord, psu en CPU fan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Fractal node case is een must ivm smaak.
Ik denk aan een AMD CPU ivm ecc support.
Moederbord heb ik fijne ervaring met asrock, maar geen must.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Meeste heb ik al genoemd. Hoofdzakelijk dat alle onderdelen matchen en ecc geheugen. Idealiter een beetje besparen op stroomverbruik, maar vind het lastig om de tradeoff met performance te doen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Placeholders reviewen en andere suggiesties doen? Vooral moederbord/psu/cpu fan heb ik erg weinig kaas van gegeten.
Suggesties voor energiezuinige build met toch veel performance zijn ook welkom.

Mijn voorstel
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Tray€ 127,99€ 127,99
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 91,99€ 91,99
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB€ 96,91€ 96,91
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 107,68€ 107,68
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
2Geheugen internHPE P06033-B21€ 59,-€ 118,-
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W CM€ 50,33€ 50,33
1SSD'sSamsung 980 1TB€ 86,07€ 86,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,64

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:04
ik weet zo even niet hoe het gesteld is met de 5700g, maar ik weet dat intel igpus veel beter waren altijd voor transcoden binnen jellyfin/plex. vandaar dat velen voor hun mediaservers intel chips kiezen zoals de i3 en/of i5 lijn. Tevens is intel ook vaak efficienter in idle, dus dat weegt wellicht ook mee

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:20
Intel CPU'S hebben een QuickSync module aan boord, dat helpt bij transcoding. Ook zijn ze wat zuiniger dan desktop AMD CPU'S, en dus geschikter voor dit gebruiksdoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heank
De reden waarom ik nu voor AMD ben gegaan is dat Intel ECC support volgens mij bij Intel alleen in de Xeon serie zat tegenwoordig. Dat blijkt niet waar te zijn, zo vond ik deze uitvoering: Intel Core i5-12600K Boxed
Ook vond ik best betaalbare refurbished Xeon processoren. Maar ik weet niet of ik die kant op moet gaan...
Qua efficiency vind in het een moeilijk verhaal. Veel test laten zien dat AMD beter is onder load, maar Intel beter in idle (merendeel van de tijd zal idle/low load zijn). Dat hangt dan wel weer af van precieze typenummers en dat moet ik dan weer naast de tabel met ecc support voor Intel leggen.

Ik had eigenlijk niet verwacht dat er een merkbaar verschil zou zitten in de transcoding, maar jullie hebben helemaal gelijk.
https://jellyfin.org/docs...ration/hardware-selection

Meer huiswerk te doen dus. Ik zal vanavond eens een intel-based setup samenstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:24

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Je noemt geen CPU hongerige apps, maar inderdaad wel Jellyfin. Ik zou ook bij Intel blijven. De zaken die je noemt, kan prima op een i3. Wil je wat meer headroom, is de 12600(k) een hele mooie optie.
Eerlijk gezegd zou ik meer uitzoekwerk stoppen in het kiezen van het OS. Aangezien je nu al op TrueNAS core zit, zou ik lekker de overstap naar TrueNAS Community Edition (voormalig Scale) gaan. Vertrouwde interface, een probleemloze implementatie van je huidige ZFS pool, enzovoort.
Lees je vervolgens nog even in op Docker, en hoe die in TrueNAS geimplementeerd is. Als je het gedeelte van 'volumes' snapt, zit je zowat gebakken.

Bij TrueNAS zou ik qua opslag wel rekening houden met de apps, die wat mij betreft het beste op een eigen schijf/nvme geparkeerd worden. Dus:

- kleine NVME/SATA SSD tbv OS. 64GB is zat
- NVME SSD voor docker/apps. Ik heb die persoonlijk in mirror staan.
- rest van de disks voor 1 of meerdere pools. Whatever rocks your boat.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 08-07-2025 09:32 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
Volgens mij ondersteunt dat moederbord die processor geen ECC geheugen.
For Ryzen Series APUs (Picasso, Cezanne and Renoir), ECC is only supported with PRO CPUs.
https://www.asrock.com/MB...ndex.nl.asp#Specification

ECC is eigenlijk onbetaalbaar voor een thuisserver. Ik zou gewoon UDIMMs halen. En de belangrijkste dingen als foto's op een extra backup bewaren.

[ Voor 120% gewijzigd door Dekar op 08-07-2025 10:05 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:24

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Een moederbord met een Intel W680 chipset (voor intel 12& 13 gen) ondersteunt ECC. Maar is duur.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heank
Thanks voor alle input allemaal!

Hmm, de w680 chipset begint bij 450 euro voor het moederbord. Zeker prijzig.

Ik kwam onverwachts wel nog een betaalbare ryzen pro CPU tegen die dan wél functionele ecc zou moeten hebben in combinatie met het b550 moederbord. Wel 2 cores minder.
uitvoering: AMD Ryzen 5 PRO 5655G (MPK)

Ik wil nog even kijken voor n loophole bij n Intel oplossing. Maar ik zie ook een pad waar ik transcoding opgeef of een kleine pci gpu. Al zal dat waarschijnlijk het energieverbruik niet ten goede komen...

Ook overweeg ik nog de aoostar. Ik ken het merk niet en kan er weinig over vinden anders dan (schijnbaar betaalde) review videos. Iemand ervaring mee? https://aoostar.com/produ...ro-8845hs-11-bays-mini-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
martyw schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:46:
Intel CPU'S hebben een QuickSync module aan boord, dat helpt bij transcoding.
Intel heeft QuickSync, AMD heeft daarvoor VCN (Video Core Next): Wikipedia: Video Core Next

Intel ligt (meestal) echter voor qua ondersteuning. Zo heeft de 12e generatie Core i ondersteuning voor het afspelen van AV1 en AMD heeft dat pas vanaf de 7000-reeks op de desktop (2022) en qua APU op de 8000-reeks (2024). De 5700G heeft dus geen AV1 decoding of encoding.
Ook zijn ze wat zuiniger dan desktop AMD CPU'S, en dus geschikter voor dit gebruiksdoel.
Dat is niet waar. De APU's van AMD zijn even zuinig, danwel zuiniger dan Intel desktop-cpu's.

Jij hebt het over de cpu's van AMD die opgebouwd zijn uit 1 of 2 Chiplet(s) met de cores en een I/O-chiplet.

review: AMD Ryzen 5 8600G en Ryzen 7 8700G - Snelle graphics in een moderne p...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heank
Met dank aan jullie reacties en wat hulp van ome chatGPT ben ik op het volgende lijstje gekomen:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 PRO 5655G (MPK)€ 139,95€ 139,95
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 91,99€ 91,99
3Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB€ 96,91€ 290,73
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 108,-€ 108,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 48,90€ 48,90
2Geheugen internMicron MTA18ASF4G72AZ-3G2R€ 109,77€ 219,54
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 - V2 - Full Modular€ 79,99€ 79,99
1SSD'sSamsung 980 1TB€ 86,07€ 86,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.065,17

Uiteindelijk omlaag gegaan naar een 6core om naar een pro CPU te gaan voor ecc. 8 core zou dan 200 euro duurder worden.
Verder was een x570 moederbord nog evt een optie ivm betere virtualisatie opties, maar die is 250 piek duurder.
Ik overweeg nog een Intel arc a310 erbij te zetten voor jellyfin transcoding, maar wellicht dat dat ook in software goed genoeg gaat.
Verder besloten om zowel OS als apps op 1 SSD te delen. Het 2e m2 slot is shared met 2 sata Slots in dit moederbord. En leek me lekker makkelijk :)
HDD x3 gedaan, dat is wat ik ga hebben (heb er al 2..)
Correctie op het geheugen, want de originele was registered.
Ome chatGPT raadde een andere koeler aan. In mijn beleving is Scythe Mugen een top koeler en voor die paar euro...
Iets duurdere PSU met hogere efficiency. Betaalt zichzelf terug over tijd.

Ik denk dat dit hem zo is! Bedankt allemaal. Nog laatste feedback? (Anders dan dat ik over budget ben :) )
Pagina: 1