Aankoop laptop voor gaming - Sanity check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:29
Wat ga je met je laptop doen?
De reden om een laptop te kopen is voor mij vooral gaming. Heb op dit moment op mijn zolder een gaming PC staan, die verder prima zijn werk doet, met een RTX 3080 en AMD CPU. Helemaal dikke prima PC. Maar ik heb recent een 2e kindje mogen krijgen en de stap naar zolder is op dit moment gewoon erg groot. Daarnaast heeft mijn wederhelft al wel eens aangegeven dat ik bij tijd en wijle wel wat veel op zolder zat.

Nu hoef ik niet persee die rommel die mijn wederhelft op de TV kijkt te zien, dus ik dacht ik koop een gaming handheld. Helaas geen succes, ik heb de steamdeck weer retour gedaan. Kan gewoon niet wennen aan de controls etc. voor de games die ik voornamelijk wil spelen. Daarnaast heb ik altijd met toetsenbord en muis gepeeld. En ik heb een jaar of wat geleden mij PS5 ook weer verkocht.

Nu dacht ik dus dat een gaming laptop een goede optie zou zijn. Maar ik waag er toch maar een post aan, wellicht zijn hier wat gelijkgestemden die een andere fijn werkende oplossing hebben gevonden. Het is helaas niet echt een optie om te streamen vanaf de game PC naar mijn TV bijvoorbeeld, omdat mijn vriendin daar natuurlijk serietje etc wil kijken.

Wat is je budget?
Ik heb nog geen budget in gedachten. Als ik een laptop zou kopen moet deze de huidige games op een fatsoenlijke manier kunnen spelen. Als de perfecte machine 2500,- kost, heb ik dat er wel voor over (maar hoef geen laptop met een 5090 oid :|

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zal vast sporadisch eens een keer mee moeten, aangezien ik de laptop dan ook wil gebruiken voor huis tuin en keuken zaken. Dus de batterij moet het met deze randzaken wel gewoon een uurtje of wat kunnen uithouden op de accu. Maar over het algemeen zal ik de laptop dan toch alleen beneden gebruiken

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor een merk, heb nog nooit een gaming laptop gehad. Denk wel dat het verstandig is voor een RTX videokaart te gaan, zie niet echt veel AMD opties. Wel lees ik zo links en rechts wat over bepaalde merken welke net straaljagers zijn? En verder ben ik ook niet gecharmeerd van al die kleurtjes en toeters en bellen. Vaak zijn gaming laptop's toch wel druk met RGB etc, dat hoeft dus niet zo van mij.

Welke games?
- World of Warcraft
- Dune Awakening
- RimWorld
- MMO's in het algemeen
- Anno
- KC: Deliverance
- Oude RTS games

Opmerkingen
Ik lees graag tips en dergelijke van Tweakers die deze keuze hebben gemaakt, of dan inderdaad een ander optie hebben gekozen. En vooral ook, waar moet ik op letten bij een gaming laptop. Wat zijn nu de merken om te weren en welke merken zijn altijd wel goed. Ik snap dat je pech kan hebben, dus ik ga uit van de algemene consensus.

En tips om het spul dan eventueel op de bank te kunnen gebruiken zijn ook welkom :+

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Azeer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-08 23:30
Als ik het verhaal hoor, dan heb ik volledig begrip voor het kopen van een gaming laptop, al weet ik niet of het aan uw vereisten gaat doen. Als je gewoon onder bij de vriendin en kinderen wilt zitten, herinner ik me dat er vroeger een bureau stond in de living, waar dat de computer ook stond. Als kind vond ik het geweldig, aangezien dit ook betekende dat ik zelf af en toe kon spelen, dus misschien is een soortgelijk idee voor u ook van toepassing.

Nu, ik kan er ook opkomen dat de handigheid van de laptop van pas kan komen, dus zal ik een aantal modellen aanraden. Aangezien Dune een zware game is, zal ik ook proberen rond de €2000 te zitten, tot natuurlijk het max budget. (Dune raad een rtx 3070 aan, maar dit is in een desktop, een laptop zal dus een beter model willen). Ook voor future-proofing zal ik zoeken naar 32GB RAM.

Ik zal beginnen met €1500:

32GB RAM, 1TB opslag, RTX 4070 en i7 met 14 cores, kostprijs €1329.
uitvoering: HP Victus Gaming 16-r0046nb

Een identieke HP, met een beter scherm (2560x1440) en 8 core AMD processor:
uitvoering: HP Victus 16-s1018nb (Azerty toetsenbord)

Dan heb je de moderne release (weeral bij toeval van HP), met een 16 core i7, 32GB RAM en RTX 5070.
uitvoering: HP Omen 16-am0773nd (Azerty toetsenbord)

De schermen zijn allemaal 16" en batterijduur in theorie ongeveer gelijk

Net boven de €2000 zitten we bij dezelfde grafische kaart, betere processoren en schermen.

32GB RAM tegen 7500MT/s, ryzen 9 (wel maar 8 cores, maar snelle cores) en een OLED scherm met 2880x1800 resolutie en 14" (wat klein kan uitvallen), met een mindere batterijduur, maar niet veel.
uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G14 GA403UP-QS005W (Azerty toetsenbord)

Voor dezelfde €2149 vind je nog een ASUS, met 16 core processor; 18" scherm met 2560x1600 resolutie (wel maar IPS), 5200MT/s RAM en een iets beter batterij en dubbel het gewicht (3kg).
uitvoering: ASUS ROG Strix G18 G814PP-S9018W (Azerty toetsenbord)

Dan heb je ook nog een AI-ready MSI computer van €2139, 32GB RAM, 6400MT/s, intel ultra met 24 cores en 13TOPS, 16" scherm (IPS) en ongeveer gelijke batterij aan de vorige.
uitvoering: MSI Crosshair 16 HX AI D2XWGKG-049NL

En dan nog het beste dat er is op dit moment voor €2500, hier komt de upgrade naar RTX 4080 of RTX 5070ti (beide 12GB VRAM)

Dezelfde ASUS als bij net boven de €2000, maar dan met alles nog eens geüpgraded, 32GB RAM tegen 7500MT/s, AMD AI 9 (een van de meest AI-ready chips op het moment met 50TOPS en 12cores), OLED, 2880x1800 resolutie en 14". Ik heb deze gekozen als een beste omwille van zijn topscherm, kwalitatieve metalen behuizing en zijn AI-ready zijn.
uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G14 GA403WR-QS085W (Azerty toetsenbord)

Graag wil ik dan toch nog een laptop met de vertrouwde RTX 4080 aanhalen, met een goede batterij, de laatste generatie intel i9, met 24 cores, 2TB aan SSD opslag (enige in de lijst), 2560x1600 IPS scherm.
uitvoering: Acer Predator Helios 16 PH16-72-98LZ (Azerty toetsenbord)

Om af te sluiten

Kijk naar het toetsenbord, is het QWERTY of AZERTY? Alle laptops aangehaald zijn 1TB, tenzij anders vermeld. Het verschil tussen €1500 en €2000+ is veel kleiner dan €2000+ en €2500. Ik heb grafische kaarten nagekeken en vergeleken via nanoreview, om te kijken of ze kunnen dienen als vervanger voor RTX 3070 desktop (RTX 5070 kan het normaal al bijna volledig). Als je wilt kijken naar alle opties op tweakers, filter dan volgens 32GB RAM, 1TB of meer opslag en grafische kaarten, je kan dan ook andere vereisten bekijken en instellen.

Er zijn niet echt merken om te weren, maar ik heb al slechte dingen gehoord over gigabyte, dus ik zou hier extra veel reviews nagaan. Van andere merken hebben laptops ook voor en nadelen, maar die moet je opzoeken per model. Ook Erazer heb ik nog niet veel goeds over gehoord en dus vermeden. (Ik heb hier over het algemeen nog weinig over gehoord, dus de steekproef is onbetrouwbaar)

De laptop op de bank gebruiken gaat misschien niet evident zijn, maar een plank waarop eten gezet kan worden is eventueel een optie om je laptop en muis op te zetten (er bestaan er ook met poten, meestal is er wel een rand). Als dit echt de bedoeling is, is een 14" model misschien toch handiger voor wat extra muisruimte.

Ik hoop dat het geholpen heeft en vragen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@Azeer alvast hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, leesvoer voor morgen😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
@Azeer Nogmaals dank voor je uitgebreide antwoord!

Helaas is een vaste computer in de woonkamer geen optie voor mijn vriendin. We hebben de ruimte wel, maar het oogt niet echt en past in het geheel niet in het interieur. Al snap ik de optie wel. Mijn kinderen zijn nog jong, en die kabeltjes zijn natuurlijk ook maar wat interessant.

Ik verwacht zelf dat een scherm, kleiner dan 16" mij niet gaat bevallen. Mijn PC boven heeft een 34" WHQD en is dus flink groot (althans, dat vind ik) Het zal dan ook een behoorlijke achteruitgang zijn om dan over te stappen naar een kleiner scherm. Doet toch wel iets met de immersie wanneer je aan het gamen bent :)

En gezien jou advies is het wel verstandig om te kijken naar een laptop met minimaal een RTX4080, of dan een 5070ti. Zelf neig ik dan meer naar de 50 serie, gezien deze natuurlijk nieuwer is. Vraag is natuurlijk wel of 12GB vram voldoende is voor de toekomst, alleen als je hoger wilt wordt het allemaal wel even wat duurder.

Ook kijk ik zelf liever naar Intel. Gebruik voor het werk een AMD CPU en we hebben daar best wel wat rare dingen mee gehad, en ook het opstarten / ontwaken vanuit sluimerstand duren erg lang (natuurlijk niet gezegd dat dit bij elke laptop zo is, maar toch, een ervaring die ik niet als plezierig ervaar.

AI ready zegt mij overigens niets, en lijkt mij ook niet zo belangrijk voor hetgeen ik het spul wil gaan gebruiken toch? 32GB ram is inderdaad het minimale wat ik wil en eigenlijk ook een wat grotere schijf (2TB)

QWERTY is een must. Dat scheelt dan weer wel, want volgens mij is het aanbod van QWERTY wat beter lijkt het :)

Heb jij een website waar ik wellicht het verschil (en dus de vergelijking kan maken) inzichtelijk is tussen een 5070ti desktop en laptop variant? Zal ongetwijfeld ook liggen aan de test omstandigheden (andere CPU etc ook natuurlijk)

Ik zal zelf ook eens proberen te kijken met de pricewatch van Tweakers, met de filters die jij aangeeft, kijken wat er is. Daar staan dan denk ik niet laptops op die je zelfbij elkaar kan klikken zoals XMG etc.

Een aantal opties uit de PW van Tweakers zijn ook de:
Lenovo Legion 9 16IRX8
Lenovo Legion Pro 5 16IAX10H

4080 zie ik overigens alleen terugkomen in een HP omen laptop, en niet degene die jij aangeeft als laatste optie, of ik zoek verkeerd natuurlijk (of het is er alleen in een AZERTY configuratie)

[ Voor 6% gewijzigd door Tribunus op 08-07-2025 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azeer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-08 23:30
De website die ik gebruik om vergelijkingen te maken tussen modellen van laptops en verschillen tussen grafische kaarten (ook rekening houdend met laptop of niet) is Nanoreview (https://nanoreview.net/). Het is een handige website aangezien er benchmarks zijn en de specificaties er in overzichtelijk tegenover elkaar staan.

Als ik rekening hou met de volgende vereisten: RTX 5070ti, intel (7 of 9) processor, 2TB en qwerty. Wel wil ik er bij vermelden dat de RTX 5070 laptop gelijkaardig presteert (of zou moeten) aan een RTX 3070 desktop, dus dat dit ook kan werken. Het is wel zo dat het verschil in performance deze generatie opvallend is tussen 5070 en 5070ti en de 5070ti leunt zelfs al meer aan bij de 5080 (20-30% verschil vs 15-25% verschil). Ook hangt het feit of 12GB VRAM genoeg is sterk af van het gebruik en de optimalisatie van drivers en games. Of het wel echt genoeg gaat zijn, is moeilijk in te schatten.

Hier zijn mijn voorstellen:
RTX 5070

- uitvoering: Erazer Defender 17 P1 MD62754
(aangezien Erazer van Lenovo is, zou ik denken dat de kwaliteit vergelijkbaar is, maar ik weet het niet, het is wel goedkoper met zijn €1999)
- uitvoering: HP Omen Max 16-ah0012nd
Het is een HP Omen met een U7 processor. De prijzen voor laptops met 2TB SSD en een intel CPU zijn duurder, deze kost €2699.

RTX 5070ti (jammer genoeg allemaal boven de €2500 als je 2TB opslag wilt en een intel)

- uitvoering: ASUS ROG Strix G18 G815LR-S9103W
Wel opvallend dat het een 18" scherm is, een processor die je ook kan terugvinden in highest-end laptops en een numpad.
- uitvoering: Lenovo Legion Pro 7 16IAX10H (83F5006AMH)
Een redelijk vergelijkbare laptop, maar met een 16" 2560 x 1600 pixels OLED scherm, dual channel SSD's, hij is lichter en heeft 6400 MT/s RAM (vergeleken met 5600 MT/s RAM).

Beide kosten €2799

De laptops die u bekeken had, zijn zeker beide ook goed. De legion 9 kostte echter een pak meer en de legion pro 5 heeft een opslag van 1TB. (ik heb voor beide ook op tweakers zelf gezocht). Een website waar dat je zelf een laptop samen kan stellen kan soms voordeliger uitkomen, maar vaak is het toch duurder. Kijken op deze websites is wel zeker geen slecht idee.