Tips klusauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:32
Hallo tweakers, in december krijgen we de sleutels voor een nieuwe woning en daar moet het eea aan gebeuren. Het lijkt me dan ook wel praktisch om een kleine bestelauto aan te kopen voor een bedrag tot max 3K.

Ik zit vooral te kijken naar de typen Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Opel Combo, VW Caddy etc.

Iemand hetzelfde gedaan? Anyone tips? Een bedrijfswagen met een bak zonder passagiersstoelen lijkt me overigens fijner, maar zie dat je dan in de wegenbelasting wel weer meer betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeters.net
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:57
Heb je een deelauto overwogen? Bijvoorbeeld Greenwheels, MyWheels of snapcar. Afhankelijk van waar je woont kan dat handig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Een deelauto lijkt me niet heel geschikt gezien ik verwacht dat er ook bouwmaterialen mee vervoerd zullen worden denk ik. En na een dag of avond klussen stap je vies in de auto.

Je kunt ook kijken naar een grote station, daar past ook veel in. Of een Opel Zafira.

www.elecdev.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Kun je niet beter een trekhaak onder je auto laten zetten? Dat kost 300 euro en een aanhanger redt je ook wel voor dat geld.

een deelauto, @tweeters.net is meestal niet ideaal als je oude gipsplaten en keukenblokken wil afvoeren.

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 07-07-2025 20:23 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:10
@Nyvlem
Wat voor auto heb je nu? Kan daar toevallig een aanhanger achter?
Want met een dakdrager en aanhanger kom je ook een heel eind.

En wat ga je precies doen in je nieuwe woning? Want je kan bijv. ook online bouwmaterialen bestellen en die laten bezorgen. Bij Hornbach kan dat via een Pro optie al vanaf 500 euro gratis bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik doe alles met een dacia logan mcv. Mooi lang, passen houten balken in van 3 meter (over passagierstoel uiteraard) dus je moet het ritje vervoeren wel alleen doen. Ouder modelletje past goed in je budget!

Ondanks dat is trekhaak wel makkelijker en zou ik dan ook aanraden. Ik heb er dan al wel van alles in vervoerd van grote oude tapijten naar gipsplaten, osb platen en vensterbanken. Maar in sommige situaties had ik graag een trekhaak met aanhanger. Maar goed ik had deze auto dan ook gekocht om er tijdens kamperen ook erin te kunnen slapen en voor een mogelijke verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Een tweede auto is sowieso handig vandaar. Zat te denken aan zo’n kleine combi. Zal veel spul afvoeren zijn, verhuizen, maar ook aankoop bouwmaterialen. Daarnaast een grote tuin bij, dus voor snoeiafval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hoe afgetrapt mag hij zijn en verwacht je significante schade?

Ik zou net een modelletje groter zoeken, bijv. een Sprinter, Jumper, Ducato etc.
Daar kun je werkelijk alles in vervoeren en dan heb je ook vrijwel nooit een aanhanger nodig, maar je hebt daarnaast wel de optie om een aanhanger vol snoeiafval aan te koppelen.

Is als het een afgeschreven busje van een aannemer ofzo is vaak niet duurder dan een kleiner busje, maar als voordeel dat je altijd plek genoeg hebt een nooit zoiets hebt van 'shit, past mijn nieuwe IKEA kast er toch net niet in'.

Als je voor een kleiner model wil gaan kun je net zo goed een station kopen, die zijn dan weer een stuk goedkoper dan een bestelbusje en vaak ook veel fijner om gewoon als tweede auto te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:50
Nyvlem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:57:
Hallo tweakers, in december krijgen we de sleutels voor een nieuwe woning en daar moet het eea aan gebeuren. Het lijkt me dan ook wel praktisch om een kleine bestelauto aan te kopen voor een bedrag tot max 3K.

Ik zit vooral te kijken naar de typen Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Opel Combo, VW Caddy etc.

Iemand hetzelfde gedaan? Anyone tips? Een bedrijfswagen met een bak zonder passagiersstoelen lijkt me overigens fijner, maar zie dat je dan in de wegenbelasting wel weer meer betaald.
Zelf ook een kleinere bestelauto en daar paste qua lengtevracht minder in dan een stationwagen.... En dan is de wegenbelasting ook fors duurder omdat het diesels zijn. Zou inderdaad eerder een aanhangwagen kiezen voor dat geld als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bestelwagen heb je een vaste bak van ca 1,40m diep. Niet handig bij grotere lengtes. Zou eerder naar een flinke station met aanhanger kijken. Mondeo, Passat, Superb, desnoods Mercedes E klasse.
Of een oude MB Vito ofzo, zijn er ook zat.

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 07-07-2025 21:19 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10
Als je een 2e auto wilt kan ik het me voorstellen, maar puur voor dit alleen zou ik het zonde van het geld vinden. Ik weet niet wat voor een auto je nu hebt, maar met onze station kon ik 90-95% van het werk doen toen we gingen klussen / verhuizen. Voor het grotere spul had ik idd een bestelbus nodig.

Ik had toen het geluk dat ik die van het werk kon lenen, maar je kan het grote spul ook verzamelen en dan een keer een dagje een Bo-Rent (of iets dergelijks) huren en al het grote spul in die 1-2 dagen doen. Scheelt alvast een pak met geld want verbouwen kost al geld genoeg ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 14:24
je hebt ook gewoon grijs kenteken stations ( je verliest alleen wel de flexibiliteit met tov een gewone ) . te herkennen aan een verhoogd dak ivm belasting regels. of eentje op benzine een bipper 1.4 of een caddy 2.0 oid . of wellicht zijn er nog van die kleine suzuki busjes is ook benzine .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-07 14:26

sealy

bastards...

Wij rijden een oudere Fiat Fiorino als 2e (klus-) auto, naast een Hyundai Tucson.

Was eigenlijk toeval dat we die toentertijd zijn gaan rijden, maar voor ons is die combinatie perfect gebleken tijdens de verbouwing. De tucson voor de lange bouwmaterialen, de fiorino voor de vieze en hoge dingen.

nothing special

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ach, ik heb destijds een oude Citroen xsara station gekocht voor 500.

Zat nog apk op, gewoon geel kenteken dus geen hoge kosten en met trekhaak. Verrassend veel ruimte in dat ding.

Heb de 500 er weer voor terug gekregen na al het werk :+

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Ja aan de ene kant misschien zonde van het geld, maar aan de andere kant als het als 2e auto gecombineerd kan worden en tevens klusauto met niet al te veel maandlasten wel handig. Als het 500 euro kost helemaal, maar zit tijdens het klussen natuurlijk ook weer niet te wachten op pech met een auto.

De personenauto varianten van de combi's die ik noemde zijn volgens mij wel verrassend ruim, maar niet al te lomp, dus ook makkelijk in de stad. Ik heb nu een Ford Grand C-Max en daar past ook verrassend veel in, maar daar zit geen trekhaak op en echte vieze zooi ga ik daar weer niet in vervoeren. De woning zit bijvoorbeeld vol met schrootjes en vloeren e.d. gaan er in eerste instantie uit. In zo'n combi gooi je het er makkelijker in om vervolgens later even weg te brengen. Voor het grote sloopwerk komt er wel een container voor de deur. Wat is raadzaam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Maar als het toch een wat langduriger project is kan je toch beter je huidige auto inzetten?

Helaas geen trekhaak maar die kan je ook kopen, goedkoper dan 3k gok ik.

Tegen de tijd dat je klaar bent kan je het uit bespaarde geld in een nieuwe steken ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Trekhaak kost je tegenwoordig ca 1300euro voor een vaste haak nieuw zag ik van de week. Die optie zou ik overslaan ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Destijds een geremde gesloten aanhanger van 2 meter bij 1 meter gekocht voor €500,- 1000kg totaal gewicht, imperiaal van een caddy erbovenop geschroeft voor €50,-. Vuren balken Osb, zand, noem maar op, alles is ermee vervoert. Doet nu dienst als vakantiekar/bagagewagen.

Voor €250,- gschroef je wel een trekhaak zelf onder je auto, middagje werk.

Voordeel: kost je maandelijks niks extra kwa wegenbelasting en verzekering. Vaak geen be rijbewijs nodig (wel in bezit).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:06
The Eagle schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:15:
Trekhaak kost je tegenwoordig ca 1300euro voor een vaste haak nieuw zag ik van de week. Die optie zou ik overslaan ;)
Ik heb er net eentje gemonteerd á 190,- incl al het materiaal. Met een doppenset en een schroevendraaier was alles gelukt. Als je in huis kan klussen redt je dat ook ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:48
Zoiets kopen (met dakrek) en over een jaartje voor ongeveer dezelfde prijs verkopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:48
Spherix schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:06:
[...]

Ik heb er net eentje gemonteerd á 190,- incl al het materiaal. Met een doppenset en een schroevendraaier was alles gelukt. Als je in huis kan klussen redt je dat ook ;-)
Niet elke auto kan je meer voorzien van een generieke trekhaak. Je hebt dan minimaal een originele kabelboom nodig, met trekhaak-module die je via de computer aan de auto moet koppelen, om er voor te zorgen dat bestaande veiligheidssystemen om kunnen gaan met een aanhanger. Vroeger kon je nog bedrading aftappen van de achterlichten van de auto voor verlichting van de aanhangert, doe je dat nu krijg je meer storingen dan een Peugot af-fabriek heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Ik zie best veel van die Peugeot Partner personenauto’s bijvoorbeeld. Die zijn best betaalbaar qua wegenbelasting en als de achterbank eruit gaat het je helemaal een zee aan ruimte. Grotere stations zijn denk ik weer veel zwaarder dus ook weer duurder qua wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:19
Als je bus koopt zou ik wel gaan voor een benzine uitvoering. Dieselbusjes zijn (zeker in de randstand met al die milieuzones) nu goedkoop in aanschaf, echter betaal je je wel scheel aan de wegenbelasting.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:36:
Als je bus koopt zou ik wel gaan voor een benzine uitvoering. Dieselbusjes zijn (zeker in de randstand met al die milieuzones) nu goedkoop in aanschaf, echter betaal je je wel scheel aan de wegenbelasting.
Maar een bestelauto op benzine is weer zeldzaam, ik hou er nog 1 uit 2004 in de benen om die reden.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarvoor ga je die auto dan gebruiken? Want materialen kun je prima laten bezorgen en voor het grove afval heb je neem ik aan een puincontainer naast het huis staan?
Kost ook allemaal geld, maar kun je mooi vergelijken met de aanschaf/kosten van een auto.

Het is natuurlijk wel flexibel in een auto te hebben als je toch wat latten oid nodig blijkt te hebben en niet wil wachten op de bezorging, maar dat kan incidenteel ook wel met je huidige auto toch?

Edit, maarja, ik kan me ook voorstellen dat je dit idee nu in je hoofd hebt en dat dus wilt ;) Denk dat je gewoon moet kijken wat er nu qua ruime auto's wordt aangeboden voor de laagste prijs en toch enigszins betrouwbaar/onderhoudsarm. Qua afschrijving moet je dan denk ik wel onderscheid maken tussen nu nog fatsoenlijk uitziende auto's en de auto's die al klus auto waren ;) want voor een netjes uitziende familiestation die nu 3000 euro kost krijg je straks veel minder als die helemaal bekrast, stoffig en beschadigd is van binnen (en buiten). Bij een bestelauto zal dat minder uitmaken.

Blijf me wel afvragen of een auto aanschaffen speciaal voor het klussen wel uit kan.

[ Voor 44% gewijzigd door Palomar op 08-07-2025 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:00
Met @Galinsky eens, oude Dacia Logan mcv (gen 1) heb je al voor grofweg €1500 incl trekhaak. Met de achterbank plat past er iets van 1.5m3 in en hele platen hout (2.44 bij 1.22m) gaan ook prima als je niet teveel om comfort geeft. Mag ook aardig wat trekken dus je kan zo je lol mee op. Is nu ook onze "oude" auto, perfect ding en echt van alles mee vervoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:12

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelf toentertijd een Berlingo gekocht met 1 jaar APK. 1500 voor betaald, nog 800 voor gekregen exact jaar later. Prima deal.

Ik vond een trekhaak totaal niet praktisch. Dan ben je een jaar lang aan het aankoppelen en afkoppelen. Bovendien mag ik een aanhanger hier nergens neerzetten (en heb geen oprit).

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 08-07-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:33
Skoda SuperB combi met trekhaak is ook een optie. De auto gebruik je voor de bouwmarkt, houten latten/balken, osb platen, gipsplaten. Aan lengte heb je meer dan aan hoogte. De aanhangwagen voor het grotere (volume) werk.
Als je de aanhangwagen zoveel mogelijk wil vermijden dan zou ik voor een echt bedrijfsbusformaat gaan en niet bestelbusje formaat, dan heb je lengte en hoogte.

[ Voor 9% gewijzigd door Pejdref op 08-07-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik ben ook team aanhangwagen.
Ik heb een geremde plateau-aanhanger van 250x130, passen dus volle platen hout op. En die zijn er dus ook met een heftruck op te leggen, gaat dat bij zo'n klein bestelauto?
Eigen gewicht 400kg, maximaal gewicht 1450kg. Kan dus tot de rand vol met puin gegooid worden en is dan aan max gewicht.

1400 euro voor betaald in hele nette gebruikte staat.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
The Eagle schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:15:
Ik weet niet waar jij gekeken hebt maar de gemiddelde trekhaak kost 300/400 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
No Hands schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:00:
[...]

Ik weet niet waar jij gekeken hebt maar de gemiddelde trekhaak kost 300/400 euro
Waarheid bij mijn auto ligt in het midden: 900 euro. Vanwege boordcomputer, parkeersensoren oid is dat niet zomaar zelf erop te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
jadjong schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:32:
[...]

Niet elke auto kan je meer voorzien van een generieke trekhaak. Je hebt dan minimaal een originele kabelboom nodig, met trekhaak-module die je via de computer aan de auto moet koppelen, om er voor te zorgen dat bestaande veiligheidssystemen om kunnen gaan met een aanhanger. Vroeger kon je nog bedrading aftappen van de achterlichten van de auto voor verlichting van de aanhangert, doe je dat nu krijg je meer storingen dan een Peugot af-fabriek heeft. :+
bijvoorbeeld Brink trekhaken verkoop bij de trekhaak, die speciaal voor jou model is, ook een kabelset die je zo kan aansluiten op de bestaande elektronica met verloopstekers. Niks aftappen van de achterlichten. Soms moet je dan in je software nog die haak activeren zodat bv achteruitrij sensoren werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
FreakNL schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:40:
Ik heb zelf toentertijd een Berlingo gekocht met 1 jaar APK. 1500 voor betaald, nog 800 voor gekregen exact maar later. Prima deal.

Ik vond een trekhaak totaal niet praktisch. Dan ben je een jaar lang aan het aankoppelen en afkoppelen. Bovendien mag ik een aanhanger hier nergens neerzetten (en heb geen oprit).
Wat zijn je ervaringen achteraf en waarvoor heb je het zoal gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:54
Heb zelf een Peugeot 207 stationwagon uit 2007 als tweede auto meer voor de hond eigenlijk maar heb er zoveel meuk mee vervoerd :9

Ook lekker ruim btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou dan kiezen voor een V70 station, je hebt lengte en breedte... ze zijn tussen de 800 en 2000 euro te koop.

[ Voor 31% gewijzigd door Falcon op 08-07-2025 08:20 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:22:
Kun je niet beter een trekhaak onder je auto laten zetten? Dat kost 300 euro en een aanhanger redt je ook wel voor dat geld.

een deelauto, @tweeters.net is meestal niet ideaal als je oude gipsplaten en keukenblokken wil afvoeren.
Een trekhaak onder je auto laten zetten is wel wat duurder dan € 300.
Laatst nog twee offertes opgevraagd, beide kwamen nét onder de € 1.000 uit.
De trekhaak zelf was voor onze auto (oudere skoda) al bijna € 300, en dan komt monteren + inleren er nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
blitzkrieg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:49:
Ik ben ook team aanhangwagen.
Ik heb een geremde plateau-aanhanger van 250x130, passen dus volle platen hout op. En die zijn er dus ook met een heftruck op te leggen, gaat dat bij zo'n klein bestelauto?
Eigen gewicht 400kg, maximaal gewicht 1450kg. Kan dus tot de rand vol met puin gegooid worden en is dan aan max gewicht.

1400 euro voor betaald in hele nette gebruikte staat.
Met borden van 30 cm hoog kan er 1 m3 puin tot aan de rand. Dan zit je dik over het max gewicht heen ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:29
Nyvlem schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:01:
[...]

Waarheid bij mijn auto ligt in het midden: 900 euro. Vanwege boordcomputer, parkeersensoren oid is dat niet zomaar zelf erop te schroeven.
Er op schroeven is het probleem niet. De kabelboom aansluiten ook niet, is bij die types plug maar niet play uit mijn eigen ervaring. Moest naar de dealer voor het programmeren van de optie icm parkeerassistent/sensoren idd omdat Forscan er geen zin in had. 70eur verder en de trekhaak zat er op voor iets van ~250 eur aan materiaal en een ochtendje beunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Oogje schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Met borden van 30 cm hoog kan er 1 m3 puin tot aan de rand. Dan zit je dik over het max gewicht heen ;)
Borden zijn volgens mij geen 30cm. Tot de rand toe vol met losgestorte waalformaat betonklinkers bleef ik net onder de 10% overbeladen. O-)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 14:11
Ik heb hier mijn hele huis gerenoveerd en als ik naar de totale kosten kijk dan zijn de tripjes naar de stort ( Wijchen / Nijmegen DAR ) duurder dan gewoon containers huren....schoften zijn het.

Ik zou dus het hele vervoeren naar de stort überhaupt niet doen, tenzij het gratis materialen zijn zoals hout. Maar meestal is dat maar 1 of max 2x rijden met een aanhanger. Containers huren is zoveel goedkoper, scheelt zoveel tijd en is ook gewoon veel makkelijker

Daarnaast was voor het heen en weer pendelen een kleine klusauto wel handig geweest, zeker als je ff materiaal tekort kwam en weer een tripje naar de gamma/Hornbach moest maken. Was mij alleen niet zoveel geld waard geweest denk ik

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:01
Volgens mij zit @Nyvlem niet op een trekhaak te wachten.
Hij zoekt een klusauto.

Zelf klus ik veel hobbymatig bij anderen, en sleep daarvoor al mijn gereedschap mee.
Daardoor heb ik ook gezocht naar bestelbusjes en echte busjes.

Ik begrijp ook volledig dat je de gezinsauto niet wil gebruiken voor klussen.
Mijn vorige auto (een S-Max) was op een gegeven moment helemaal wit van het stof vanbinnen.
Dat wil ik ook niet meer, dus ik kijk ook een beetje naar een busje.

Waar ik vooral op vastloop is de verzekering.
Je kan hem niet verzekeren als personenauto, het moet als bedrijfsauto, en daardoor is de verzekering flink duurder. Ook is het kopschot VERPLICHT, als je die eruit haalt kan dat voor veel problemen zorgen.
Onze gezinsauto is een Volvo V90 uit 2018, en die heb ik all risk voor minder verzekerd dan wat ik voor zo'n busje alleen WA moet betalen.

een personenversie van een bestelbusje is wel een goede optie.
Deze zijn ook wel in benzine uitvoering te vinden.
Te verzekeren als 2e auto met dezelfde bonus/malus korting als je 1e auto.
Het nadeel is dat je rondom ramen hebt, en gereedschap dus niet uit het zicht ligt.
Maar je kan dat blinderen, en dan aan de binnenzijde aftimmeren.
Stoelen kunnen eruit of plat, en dan een multiplex vloer erin.
Voordeel is dat je gen kopschot hebt, en dus lange lengtes kunt laden.

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.marktplaats.n...ce-leuke-auto-rijdt-en-sc

Helaas is een Volvo 240 of andere vierkante volvo alweer aardig aan de prijs.
Dat vind ik ook altijd wel leuke auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-07 11:07
Wij hebben een citroën berlingo (2018), een driezitter (we hebben geen kinderen) met laadbak en hebben er twee verbouwingen mee gedaan. Geinig ding, doet wat het moet doen. Mocht je iets van foto's willen of extra vragen hebben laat gerust weten.

Het eerste dat we aangekocht hebben zijn spanriemen, een doek om erin te leggen en haken voor de zijkant binnenin. De spanriemen zijn vooral belangrijk omdat zoals hierboven vermeld, lengte is belangrijk. Gyproc platen bv kunnen er net niet volledig in, dan rij je met de deuren op een kier vastgemaakt met de spanriemen. Tevens heeft dit model haken onderaan waardoor je netjes alles in alle richtingen kan vastmaken.

Voor ons was dit een perfecte match en zou niets anders willen, Doch, ik zou het in de meeste gevallen niet aanraden aan andere mensen tenzij als je geen oprit hebt. Zoiets parkeert gelijk een duplo blok dus je raakt die overal kwijt. Een Berlingo is OK voor alles maar goed in niets en daar zit de flexibiliteit maar ook het 'probleem' , het is net niet, net wel.

Wat ik zou aanraden is om de drie/vier types (kleine bestelwagen, kleine bestelwagen die ook als personenwagen kan dienen, bestelwagen slag groter en klassieke station wagon met een grote koffer) eens naast elkaar te zetten op papier, pro- en contra op te schrijven en uitlichten wat voor jullie belangrijk is. Wil je een slag groter, ga je die later gebruiken als kampeerwagen, terug verkopen, gaat die als boodschappenwagen gebruikt worden, een trekhaak heeft een meerwaarde voor een aanhangwagen maar ook fietsenrek. In België moet dit bij installatie wel gekeurd worden (geen idee voor NL). Een vriend van ons verhuurt zijn aanhangwagen (heeft dan ook een twee hangars staan in zijn tuin en ruim plaats).

één ding wil ik wel nog meegeven, uit ervaring. Ik had ooit een Saab 9-3 met een relatief grote koffer, doch de koffer was een 'kuip', soort L-vorm. Maw ook al was die groot genoeg, je kreeg het er niet in omdat de toegang ertoe te klein was :). Je wilt die koffer dus zo vlak mogelijk en de toegang ertoe zo groot mogelijk. Een voorbeeld van zo'n koffer van wat je niet wilt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAydk1Eh60sLj1wRFwW4WssmSMw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GHd18sCQBfrsBp5lMgO30MG7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:21
Iemand hier op het forum had voor een grote verbouwing ook een klusauto aangeschaft en vond dat 1 van zijn beste aankopen. Ik weet echter niet meer wie dat was maar misschien weten anderen dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nyvlem schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:08:
[...]

Wat zijn je ervaringen achteraf en waarvoor heb je het zoal gebruikt?
Ervaringen waren prima. Ik heb de auto uiteindelijk twee jaar gehad bedenk ik me nu..

Ik heb er letterlijk alles mee gedaan:

1) Afvoeren van rommel uit het huis en tuin. Formaat uiteraard geen probleem want als het niet past breek je het tot het wel past.
2) Verhuizen van diverse zaken uit oude huis van mij en partner naar nieuwe huis. Je kan zo'n ding echt helemaal vol stapelen.
3) Diverse nieuwe spullen gehaald. Ik kan met niet herinneren dat laminaat een probleem was.

Ik vond het vooral fijn dat het al een sloopbak was dus je hoefde nergens voorzichtig mee te zijn. Ding zat toch al boordevol krassen aan de binnenkant.

Ik onderschrijf overigens wel dat een station qua lengte misschien nog wel handiger is. Maar in de hoogte is een bestelbus niet te verslaan.

Voor mij was het perfect. Maar je moet voor jezelf nagaan of je een bestelbus, aanhanger of grotere bus wil (zoals hier iemand oppert).. Verder geef je aan dat je de auto wilt houden als 2e auto.. Dat doet ook iets met de besluitvorming. Bij mij was dat nicht im frage, dus ik heb er gewoon 1 gekocht met 1 jaar APK.. Kwam er nog een jaar doorheen en toen heb ik hem nog een jaar gehad...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 08-07-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:29

Spotmatic

Ken sent me

Een klusauto is nooit een slecht idee. Als je er maar voor zorgt dat er materialen van 2,40 meter lengte in vervoerd kunnen worden (met de achterklep dicht). Als dat niet kan, is een aanhangwagen inderdaad je vriend.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

FRANQ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:02:
Volgens mij zit @Nyvlem niet op een trekhaak te wachten.
Hij zoekt een klusauto.

Zelf klus ik veel hobbymatig bij anderen, en sleep daarvoor al mijn gereedschap mee.
Daardoor heb ik ook gezocht naar bestelbusjes en echte busjes.

Ik begrijp ook volledig dat je de gezinsauto niet wil gebruiken voor klussen.
Mijn vorige auto (een S-Max) was op een gegeven moment helemaal wit van het stof vanbinnen.
Dat wil ik ook niet meer, dus ik kijk ook een beetje naar een busje.

Waar ik vooral op vastloop is de verzekering.
Je kan hem niet verzekeren als personenauto, het moet als bedrijfsauto, en daardoor is de verzekering flink duurder. Ook is het kopschot VERPLICHT, als je die eruit haalt kan dat voor veel problemen zorgen.
Onze gezinsauto is een Volvo V90 uit 2018, en die heb ik all risk voor minder verzekerd dan wat ik voor zo'n busje alleen WA moet betalen.

een personenversie van een bestelbusje is wel een goede optie.
Deze zijn ook wel in benzine uitvoering te vinden.
Te verzekeren als 2e auto met dezelfde bonus/malus korting als je 1e auto.
Het nadeel is dat je rondom ramen hebt, en gereedschap dus niet uit het zicht ligt.
Maar je kan dat blinderen, en dan aan de binnenzijde aftimmeren.
Stoelen kunnen eruit of plat, en dan een multiplex vloer erin.
Voordeel is dat je gen kopschot hebt, en dus lange lengtes kunt laden.

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.marktplaats.n...ce-leuke-auto-rijdt-en-sc

Helaas is een Volvo 240 of andere vierkante volvo alweer aardig aan de prijs.
Dat vind ik ook altijd wel leuke auto's.
Ik had er 1 zonder ramen en die was prima (WA) te verzekeren voor een normale prijs. Misschien zijn de tijden veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25
Ik heb een aantal jaar een Combo C Tour op benzine gehad (auto uit 05, ik had hem van... 2017 tot 20 of 21) omdat ik een ruime auto met lage vaste lasten zocht. Ook voor 4k oid gekocht destijds en qua wegenbelasting zat je op het niveau fiesta oid.

Door samenwonen werd ie overbodig maar toen voor de verbouwing ook nog een tijdje aangehouden idd. Past een hoop in hoor, ik mis hem nog steeds wel eens als ik weer bij de bouwmarkt sta te puzzelen. O-)
Als je echt veel platen etc. moet hebben kun je evt nog een dakrek van marktplaats plukken, maar met de passagiersstoel plat ging het volgens mij ook wel.

Toen ik hem weg deed zaten de draagarmen voor er aan te komen. Dat zou een dure geweest zijn. Verder nooit wat mee gehad buiten onderhoud /slijtage dingetjes. Keer een nieuwe uitlaat was het duurste geloof ik.

Een neef van me had een kangoo en die is daar volledig op leeggelopen, daar was altijd wat mee... Maar beide N=1 natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 08-07-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Tehh schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:26:
[...]

Een trekhaak onder je auto laten zetten is wel wat duurder dan € 300.
Laatst nog twee offertes opgevraagd, beide kwamen nét onder de € 1.000 uit.
De trekhaak zelf was voor onze auto (oudere skoda) al bijna € 300, en dan komt monteren + inleren er nog bij.
Klopt, laten zetten komt nog bij die 300 euro die ik noemde. Ik heb bij mijn auto zelf de trekhaak eronder gezet, dus dan heb je die kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 01:08
Ik heb de goedkoopste afgetrapte opel corsa die je kon vinden gebruikt voor een verbouwing.
Past een complete koelkast in. Voor €500,- maak je je niet druk of er een deukje bij komt.

Voor keuken en gipsplaten heb ik gratis een aanhanger geleend of thuis laten bezorgen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De belangrijkste tip, naast alles wat hierboven staat:

Wees opportunistisch!

Ga je zoeken naar auto X, motor Y, km stand Z, dan heb je zelden de beste deal. Loop je bij een garage binnen en hebben ze net iets binnen gekregen, ongepoetst en in een staat die niet echt lekker verkoopt, maar motorisch prima, dan heb je waarschijnlijk een topdeal.
Wie heeft bekleding nodig als een rol ducttape ook werkt, dat idee. En als het je echt stoort haal je een keer een verse stoel van de sloop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:41
Nyvlem schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:18:
Ik zie best veel van die Peugeot Partner personenauto’s bijvoorbeeld. Die zijn best betaalbaar qua wegenbelasting en als de achterbank eruit gaat het je helemaal een zee aan ruimte. Grotere stations zijn denk ik weer veel zwaarder dus ook weer duurder qua wegenbelasting.
Ik heb paar maanden geleden ook voor de keuze gestaan en ben voor een grote aanhanger gegaan. Ben erg blij met de keuze.

Geen vaste lasten, gaat flink meer in qua gewicht en volume dan de gemiddelde auto en alles tot 5 meter lang komt wel mee. Ding staat gewoon voor het huis afval te verzamelen, leeg ik zo af en toe en pak ik wanneer nodig heb om dingen op te halen.

Heb er 1000 euro voor betaald en krijg dat er tzt vast ook wel weer voor terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Tillumen op 08-07-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-07 15:59

PinusRigida

I put the p in pool.

Zal meteen maar een onpopulaire mening delen, onpopulair in die zin dat het zoiets is waar vaak sterk op gereageerd wordt door mensen die het tegendeel ervoeren, en bij deze dan aan jullie: ik ben blij voor jullie, ik zal pech hebben gehad.

Ik heb een Citroën Berlingo gehad (model van 2012 of 2013 dacht ik, i.i.g. het laatste model nog zonder de led DRL's) en het eerste jaar kreeg ik al te maken met elektronische storingen, steeds meer en steeds erger. dom geweest om niet onmiddellijk aan te sturen op inruilen en steeds het dealership geloofd dat ze het konden repareren, na het tweede jaar stond wagen ongeveer maandelijks bij garage: foutcodes uitlezen etc.

Ze hebben toen het ene en het andere vervangen; OBD module, airco-sensoren, ABS sensoren... toen was het weer een half jaar goed, dan begon de sh*t weer, (àls hij reed was het met om de paar minuten meldingen op het display; 'storing remsysteem', 'storing dit', 'storing dat') Bij Citroën krabden ze in hun haar, ze konden alleen codes wissen maar konden het probleem niet vinden... kon ik kiezen: volledig nieuwe bekabeling laten inbouwen zonder garantie dat dàt het probleem was, of toch inruilen maar dan wel prijsverschil betalen... dealershipgarantie was toen ook al voorbij... heb 'm dan maar gewoon verkocht aan een opkoper voor stukken en nooit meer terug gekeken.

Paar jaar later had m'n vrouw een Citroën (C3): die was 2 maand oud toen de deurrubbers al los kwamen, een paar weken later een gordelspanner geblokkeerd, nog geen jaar oud toen er voelbare en hoorbare ("klonk klonk") speling op vooras kwam...

Beide wagens waren nieuw bij dealer gekocht!

Ik koop dat merk nooit meer want heb er geen vertrouwen meer in.

En ja, ik weet het: genoeg mensen die wel goeie ervaringen met het merk hebben, ik kan alleen uit m'n eigen ondervinding spreken.

Het grappige is...
We rijden nu met één van de meest onbetrouwbare merken ter wereld: 2021 Jeep Renegade (Limited)... deze wagen is nu 4 jaar oud... al 0 problemen gehad. (hout vasthouden)

[ Voor 28% gewijzigd door PinusRigida op 08-07-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:31
JE kan ook nog een oude amerikaan kopen, veel ruimte, als je goed zoekt, MRB en APK vrij. V8 (want dat wil je toch eens gehad hebben). En meestal op Gas, wat lekker goedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

ik gebruik een 25 jaar oude 800 euro Mitsubishi colt als verbouw auto. (niet erg om met vieze kleren in te stappen etc) grote dingen worden bezorgd of gaat een aanhanger mee. ik zie eigenlijk geen voordelen aan een combo achtige auto. ik heb de auto er trouwens niet voor gekocht het is onze 2e auto die met name voor de hond wordt gebruikt als die gaat zwemmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bij de meeste verbouwingen die ik doe, bestel ik verreweg het meeste materiaal online en laat dat voor een paar tientjes bezorgen. Voor het afvoeren regel ik een 6 of 10-kuubs bouwcontainer.

Vergeet de hoeveeltijd ook niet die je kwijt bent om steeds naar de milieustraat te rijden, en afhankelijk van de hoeveelheid ben je daar ook nog eens minsten 20 euro per keer kwijt. Zeker de factor tijd(en gemak) is voor mij een belangrijke...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 16:53
Zou voor een C5 gaan combi.
Veel laadruimte en past veel in. Of een 406 combi. Ietwat ouder maar ook ruim.

Beetje comfort tussen het klussen en de auto aan de gang houden zal je niet het hoofd kosten.

Rijdt al bijna 5 jaar C5 uit 2006 diesel met nu 250.000 op de teller.

Ac doet het, veersysteem werkt prima. Stoelen zitten goed. Cruise control en zelf een BT ingebouwd waar ooit de audo cd wisselaar zat. Auto neemt ons naar zweden en zuid europa. Overleeft de zweedse winters.
Voor 2000 euro gekocht en ieder jaar tussen de 500-1000 euro kosten (banden zijn duurder in zweden)

Gooi je de stoelen plat krijg je er heel wat mee vervoerd!

Voor langere lasten hoeft de achterklep niet helemaal open je kunt namelijk ook de achterruit omhoogklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:31
Blijkbaar kunnen veel mensen beter plannen dan ik :)
Als ik aan het klussen ben heb ik vaak mijn lunch pauze nodig om nieuw/ander materiaal te halen dan ik al heb liggen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:58
Dik twintig jaar geleden heb ik het in stijl gedaan, al is er voor de afvoer ook vijf keer een container gehuurd.
https://www.flickr.com/ph.../albums/72177720327395810
En die auto heb ik nog steeds.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-07 14:06

hbsJR

All rounder

Ik heb eens gewerkt met een kerel die toen een fiat multipla heeft gekocht: https://www.autotrack.nl/...pla-aardgas-2010-57671715

en anders zou ik naar een grote volvo gaan: https://www.autotrack.nl/...-57716805?level=2&image=0

en als je yolo wil gaan, een v6 audi: https://www.autowereld.nl...o-line-40994762/foto.html

maar goed, nu zonder grap.

https://www.bouwbakkie.nl...tainer-10m3-gesloten.html
een container van 10 kuub kost je 526 euro.
Daarnaast is het zo dat je het meeste nu besteld via het internet, en als je in de winkel staat kan je het soms ook laten bezorgen.

Ik zou daarom niet zo snel gaan voor een tweede rag auto voor spullen.

[ Voor 31% gewijzigd door hbsJR op 08-07-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vwb trekhaak: check https://www.trekhaakcentrum.nl/ en je ziet dat je idd veel meer kwijt bent dan een paar 100 euro. Alleen boordcomputer updaten is al 80 euro. Vaste haak 800 nog wat. En dat was voor een 2015 Seat Ibiza. Dus veel te duur als je nog een auto moet kopen.

Verder eens met de eis dat je 2,40cm kwijt moet kunnen in de bak. Dat is de standaard maat voor plaatwerk namelijk. Kleiner heb je niks aan.

Out of the box oplossing: ritjes opsparen, Ford dealer bellen of je een lange proefrit met een Mondeo kunt maken. Je ding doen en daarna weer terugbrengen. Niet helemaal ethisch verantwoord misschien, wel effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:33

F1k

Captain Obvious

Om ook nog maar een duit in het (trekhaak) zakje te doen:
Bij trekhaakcentrum.nl waren we 1050 euro kwijt. Bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
op de Dekkershoek in Den Haag 625 voor een vaste haak met dertienpolige stekker, caravanstroom, verloop naar 7 polig en een witte plaat. Een lokale trekhaakspecialist is vaak goedkoper dan de grote merken.

Fiat Doblò personenauto uit 2011.

[ Voor 5% gewijzigd door F1k op 08-07-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Nyvlem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:03:
Ja aan de ene kant misschien zonde van het geld, maar aan de andere kant als het als 2e auto gecombineerd kan worden en tevens klusauto met niet al te veel maandlasten wel handig. Als het 500 euro kost helemaal, maar zit tijdens het klussen natuurlijk ook weer niet te wachten op pech met een auto.
Pech auto is relatief. Je kan altijd proefrijden ;)

Als je puur er vanuit gaat je die 500 gewoon kwijt bent met benzine, WB etc. maar wel je doel bereikt..

Check bv op Gaspedaal , puur op benzine stations.

En dan kan je natuurlijk altijd nog Marktplaats oid checken.

Genoeg te vinden voor rond de 500 maar wat ongewild is ( Niemand wil station als familie bak, allemaal SUV )

En allicht heb je gewoon een goede, die xsara van mij heeft het nog best lang gedaan, zat zelfs werkende climate control, cruise etc. in

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:21

Wuursj

want worst is al bezet

Ik zou eens kijken naar ludospaces als Renault Kangoo / Citroen Berlingo / Peugeot Partner / Ford Tourneo Connect / Fiat Doblo
Die zijn ongewild want harstikke uit en ITT de bestel-broertjes meer in benzine uitvoering te krijgen (wegenbelasting) en vaak (niet altijd) toch wat minder afgetrapt. Ook beter te gebruiken als tweede auto want wel een achterbank die er er vaak zo uit hebt. De hoogte die je daar in hebt is ook wat pratischer dan een gewone station.

Persoonlijk heb ik bij een grote verbouwing er voor gekozen om spullen vaak te bestellen (scheelt ook veel tijd en gesjouw en vaak nog goedkoper ook maar vereist wel planning) en voor afval af en toe een containertje te huren (scheelt ook veel tijd). Kost uiteindelijk veel minder dan de running cost van een tweede auto. Toch ontkwam ik er niet aan om soms de gewone auto (een normale stationbak met dakdragers) te misbruiken. Die is oud, afgesctreven en moeders mooiste niet meer dus daar hoeft niet meer zo voorzichtig mee gedaan te worden.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:41
Ik hoor iedereen hier steeds bestellen zeggen maar de bezorgkosten tikken toch al snel aan en je besteld ook niet alles in 1x. Het is al snel 70-100 euro per bestelling.

Ik laat ook veel bezorgen maar alleen de echte grote zware dingen. Een plaatje hout, een PVC buis hier, gipsplaatsjes daar. Als je dat steeds besteld gaat het hard. En veel van die producten passen toch niet echt lekker in een auto.

[ Voor 40% gewijzigd door Tillumen op 08-07-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Tillumen daarom plannen en rekenen, dat is wel nodig. Wat opslagruimte is ook handig. Met een fikse verbouwing heb ik nu hier een bestelling of 5 gedaan van groter splul (gipsvezel, stalen vloerbalken, hout, isolatie, egaline, osb, underlayment etc. etc.). Meestal was bezorgen gratis door de vrij grote orders. En als je de vaak goedkopere prijs mee telt, kost het helemaal weinig/niks.

Voor de ~1500 euro p/j die een auto aan vaste lasten alleen al kost (zonder variabelen als brandstof, afschrijving en onderhoud), heb je aardig wat verzonden. En in mijn ervaring kost het ophalen van bouwspul ook best wat tijd en meer gesleep, al zijn er ook dingen die je liever zelf hebt.

Maar voor dat ene latje of gipsplaatje waar je net behoefte aan hebt, is iets van vervoer hebben wel fijn. Maar dat past meestal toch wel in een gewone auto. Al zitten de dakdragers er hier wel permanent op de auto :)

De aannemer die hier bezig waren, lieten het meerendeel ook aanrukken / afvoeren en brachten zelf nauwelijks wat mee. Kost hen ook tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 08-07-2025 22:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20

Onlangs iemand geholpen verbouwen die ook een klusauto heeft aangeschaft.
Zou ik bij een volgende verbouwing zo weer doen.
Tussendoor spullen halen en vieze kleding aan? boeie!
Hout naar binnen pleuren? boeie!
Vlekken in de bekleding? boeie!

Wat je bij jezelf moet afvragen is een beetje wat je ermee verwacht te doen en welke materialen je nodig hebt.
Het meeste zal klein grut, houten balken, planken, gipsplaten etc.
90% voldoet een flinke station.

Je geeft zelf 3k aan maar voor <1k is er ook wel wat te verkrijgen.
Ik zou voor een oude Volvo gaan kijken.
Trekhaak er al onder dat mocht je een keer groter spul als plaatwerk moeten meenemen kan je bij de meeste bouwmarkten kosteloos de eerste 2u een aanhanger meekrijgen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Wuursj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:57:
@Tillumen

Voor de ~1500 euro p/j die een auto aan vaste lasten alleen al kost (zonder variabelen als brandstof, afschrijving en onderhoud), heb je aardig wat verzonden. En in mijn ervaring kost het ophalen van bouwspul ook best wat tijd en meer gesleep, al zijn er ook dingen die je liever zelf hebt.
Welke afschrijving en welk onderhoud? Dat zal bij de juiste auto max paar honderd piek zijn.
Je koopt voor <€1000 een oud barrel dat nog net genoeg aan elkaar hangt en voor de APK afloopt schijt je 'm er weer uit of laat je 'm voor paar honderd piek ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

[b]Flix20 in "Tips klusauto"
Welke afschrijving en welk onderhoud? Dat zal bij de juiste auto max paar honderd piek zijn.
Je koopt voor <€1000 een oud barrel dat nog net genoeg aan elkaar hangt en voor de APK afloopt schijt je 'm er weer uit of laat je 'm voor paar honderd piek ophalen.
Daarom noemde ik de kosten EXCL. eventueel afschrijving en onderhoud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Wuursj schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:02:
[...]

Daarom noemde ik de kosten EXCL. eventueel afschrijving en onderhoud ;)
Waarmee ik aannam dat je impliceerde dat er nog ff een (flinke) kostenpost bovenop komt.
Tuurlijk er zitten wel wat kosten bij, maar daar heb je geen 3m2 container voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Heb zelf een Berlingo als tweede auto, heb een eigen bedrijf dus lekker op grijskenteken.

Het heeft wat voor en nadelen vergeleken met een station.

Voordelen:
Gewoon makkelijker om shit in en uit te krijgen: Grotere deuren, groot gapend vierkant gat, overal haakjes en oogjes [te maken] om dingen vast te zetten, meer hoogte-ruimte en vergeleken met sommige stations een lagere tildrempel.

Nadelen
Grootste is, vooral bij eentje met een schot, gewoon de beperkte lengte. Ik kan zelfs in mijn sedan langere, platte voorwerpen meenemen dan in mijn bus. Planken van 2,40 kunnen makkelijk in mijn sedan [stoelen plat, bijrijdersstoel plat, hoppa], maar een plank van 2,40 steekt 90cm uit mijn Berlingo.

Als ultieme tussenoplossing zou ik lekker een oude echte MPV nemen, kosten geen rol, hebben de lengte, de hoogte en de vierkantheid die super chill gaan zijn bij het klussen. Wel duur in MRB en zuipen vaak als een tempelier. Iets als een Chrysler Voyager bijvoorbeeld. Heb je voor nog geen 2 ruggen een container op wielen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
RobinHood schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:07:
Heb zelf een Berlingo als tweede auto, heb een eigen bedrijf dus lekker op grijskenteken.

Het heeft wat voor en nadelen vergeleken met een station.

Voordelen:
Gewoon makkelijker om shit in en uit te krijgen: Grotere deuren, groot gapend vierkant gat, overal haakjes en oogjes [te maken] om dingen vast te zetten, meer hoogte-ruimte en vergeleken met sommige stations een lagere tildrempel.

Nadelen
Grootste is, vooral bij eentje met een schot, gewoon de beperkte lengte. Ik kan zelfs in mijn sedan langere, platte voorwerpen meenemen dan in mijn bus. Planken van 2,40 kunnen makkelijk in mijn sedan [stoelen plat, bijrijdersstoel plat, hoppa], maar een plank van 2,40 steekt 90cm uit mijn Berlingo.

Als ultieme tussenoplossing zou ik lekker een oude echte MPV nemen, kosten geen rol, hebben de lengte, de hoogte en de vierkantheid die super chill gaan zijn bij het klussen. Wel duur in MRB en zuipen vaak als een tempelier. Iets als een Chrysler Voyager bijvoorbeeld. Heb je voor nog geen 2 ruggen een container op wielen.
Aangezien ik het ook meteen als 2e autootje wil gebruiken vind ik het juist wel een pluspunt van zo'n Berlingo bijv. dat MRB en benzinekosten meevallen.
Pagina: 1