Sleuf(je) in buitenmuur: laten zitten of constructeur erbij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 21:06
Ik ga binnenkort een kozijn met deur in de gang plaatsen, zodat we in de winter niet zoveel tocht in onze keuken hebben. Daarvoor wil ik een stopcontact extra hebben, zodat we nog een lampje kunnen aansluiten. Mijn idee was om het bestaande stopcontact bij de voordeur af te takken en 3+ meter verderop aan te sluiten op een nieuwe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EonJanhxC_28CrshDWnMFqGU1wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhw3S2VUjWXho8ZNEdvJXias.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik gisteravond in mijn enthousiasme vast begonnen met wat uithakwerk, met een sleuventrekker van de Gamma. Ik heb over een lengte van 320cm een sleuf getrokken (toen werd de trekker bot en ik moe), van tussen de 5 en 8 mm diep op het middenpunt. Daarna dacht ik: is dit wel handig? Even op Tweakers kijken 8)7 Ik weet het, verkeerd om, superonhandig.

Hier het resultaat van het trekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HN9vJTCznvmWi9LHZXIi2P96Hw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXxCva8ZOYuY0Yruh4xicxXc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFOfpgya0sqsq45sdYRtnc-Y7Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8tpkqVhPaJLI7g5854NvrNw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik las: horizontaal sleuven trekken is af te raden, zeker in een buitenmuur, want dan kun je de constructie verzwakken. Nu ben ik in (lichte) paniek, bang om precies dat te hebben gedaan. Nu zou ik graag willen weten: wat vinden jullie dat ik moet doen? Constructeur inschakelen om na te gaan of ik iets heb gesloopt? Sleuf dichtmaken en de verticale route via de kruipruimte kiezen? Etc.

De buitenmuur is (denk ik) van kalkzandsteen, dikte (denk ik) 10 cm. Hier nog wat foto's van het rijtje in aanbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqixtmI5Y2GV8rJrDn6MZD4IPRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cWtT8oJuK1OKm7jKywLPs7w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uum1VHjlqp9c7poGe7wfQATEmII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QNhfiS5nuNKrnRaVpi09BQL.jpg?f=fotoalbum_large

En het vooraanzicht, zodat te zien is hoeveel gewicht die muur draagt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/de_wz36aAGqs1zXhKMhVcZujoTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NPrzrhgHROokwNl7G8PokTc.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door pdongen op 07-07-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Officieel zou iedereen er van alles van vinden maar een stukje van ~8 mm diep in een muur van 100 mm ga je niets van merken. Neemt niet weg dat ik het misschien anders had opgelost voor een volgende keer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05:30
8mm diep is niet genoeg lijkt me maar ik zou verder niet veel dieper gaan, gewoon omdat het veel werk is. door je kruipruimte is veel minder werk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:40
Je was toch niet van plan om een stroomkabel zo zonder installatiebuis in de muur te vrotten hoop ik?
Dat moet voor zover ik weet in een installatiebuis, en daarvoor is die 8mm niet diep genoeg. Maar veel dieper is ivm de draagkracht van de muur ook weer niet wenselijk lijkt mij.
Je had dan misschien beter een kabeltje in/boven de plint kunnen doen. Niet zo mooi maar wel zo veilig en praktisch.

Ik heb trouwens altijd begrepen dat electraleidingen zoveel mogelijk vanuit de vloer of plafond (centraaldoos) moeten lopen. Niemand verwacht dat er een electraleiding horizontaal in de muur is gelegd. Dat lijkt mij een onprettige verassing als toekomstig bewonders nog eens iets willen aanpassen.

En mocht je ooit brand krijgen, dan zou het zomaar kunnen dat de verzekering dit een goede reden vindt om niet uit te hoeven betalen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Allard schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:04:
En mocht je ooit brand krijgen, dan zou het zomaar kunnen dat de verzekering dit een goede reden vindt om niet uit te hoeven betalen.
Dit is de zoveelste keer dat dit soort dingen geroepen wordt zonder enige onderbouwing of voorbeelden. Of kan je onderbouwen waarom de verzekering niet uitkeert? Dit heeft niets met brandveiligheid te maken als de elektra netjes door een buis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
Naafkap schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Dit is de zoveelste keer dat dit soort dingen geroepen wordt zonder enige onderbouwing of voorbeelden. Of kan je onderbouwen waarom de verzekering niet uitkeert? Dit heeft niets met brandveiligheid te maken als de elektra netjes door een buis gaat.
Ik doelde op de situatie wanneer hij een kabel zonder buis in de muur stopt. Dat lijkt mij een risico waar een brandverzekering moeilijk over zou kunnen gaan doen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
Allard schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:04:
Je was toch niet van plan om een stroomkabel zo zonder installatiebuis in de muur te vrotten hoop ik?
Dat moet voor zover ik weet in een installatiebuis, en daarvoor is die 8mm niet diep genoeg. Maar veel dieper is ivm de draagkracht van de muur ook weer niet wenselijk lijkt mij.
Je had dan misschien beter een kabeltje in/boven de plint kunnen doen. Niet zo mooi maar wel zo veilig en praktisch.

Ik heb trouwens altijd begrepen dat electraleidingen zoveel mogelijk vanuit de vloer of plafond (centraaldoos) moeten lopen. Niemand verwacht dat er een electraleiding horizontaal in de muur is gelegd. Dat lijkt mij een onprettige verassing als toekomstig bewonders nog eens iets willen aanpassen.

Nee :) Ik was van plan 20 mm diep te gaan en er dan een PVC installatiebuis van 18 mm in te doen en daar dan kabels doorheen te trekken, naar een (nieuwe) inbouwdoos toe.

Een plint is natuurlijk een optie, al doe ik het liever in de muur, of 'onzichtbaar'. Is het een optie om de kruipruimte (die zit hier namelijk onder) in te gaan, en recht onder de nieuw te maken inbouwdoos weer recht omhoog te gaan? En dan wel verticaal (recht onder de bestaande en nieuwe doos) in de muur te frezen? Dan kan ik het netjes wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05:30
pdongen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:17:
[...]

Nee :) Ik was van plan 20 mm diep te gaan en er dan een PVC installatiebuis van 18 mm in te doen en daar dan kabels doorheen te trekken, naar een (nieuwe) inbouwdoos toe.

Een plint is natuurlijk een optie, al doe ik het liever in de muur, of 'onzichtbaar'. Is het een optie om de kruipruimte (die zit hier namelijk onder) in te gaan, en recht onder de nieuw te maken inbouwdoos weer recht omhoog te gaan? En dan wel verticaal (recht onder de bestaande en nieuwe doos) in de muur te frezen? Dan kan ik het netjes wegwerken.
Dat laatste is helemaal akkoord. Maar misschien is er in je kruipruimte(of elders in huis, de meterkast misschien?) al wel andere elektra beschikbaar die makkelijker af te tappen is dan dit stopcontact.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdongen
No Hands schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:21:
[...]

Dat laatste is helemaal akkoord. Maar misschien is er in je kruipruimte(of elders in huis, de meterkast misschien?) al wel andere elektra beschikbaar die makkelijker af te tappen is dan dit stopcontact.
Ohhh ja, dat is wel waar, er zit gewoon een stopcontact in de meterkast, en er zitten daar al gaten in de vloer (met PUR gevuld) waar ik een buis doorheen kan proppen. Dan rest me alleen nog een gat door de vloer recht onder de nieuwe plek voor het stopcontact, toch? En dan daar verticaal sleuven en een inbouwdoos boren, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Enige is dan wel dat het nieuw te plaatsen stopcontact op een andere groep zit dan de rest van die ruimte. Dat kan ook weer onverwacht (en dus ongewenst in geval van elektra) zijn.

edit: tenzij je in de meterkast de bestaande leiding aftakt, en die aftakking naar je nieuwe stopcontact trekt. Dan klopt het weer :)

[ Voor 27% gewijzigd door spone op 07-07-2025 20:28 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
pdongen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:22:
[...]
Ohhh ja, dat is wel waar, er zit gewoon een stopcontact in de meterkast, en er zitten daar al gaten in de vloer (met PUR gevuld) waar ik een buis doorheen kan proppen. Dan rest me alleen nog een gat door de vloer recht onder de nieuwe plek voor het stopcontact, toch? En dan daar verticaal sleuven en een inbouwdoos boren, toch?
Yep. je hebt wel een goede boormachine nodig. Als je geen lange boor hebt die dik genoeg is kan je ook met een dunne boor door de vloer heen boren en dan vanaf beide kanten met een kortere dikke boor het gat groter maken zodat er een pvc buis in kan.
Onder de vloer kan je de pvc-buis wel direct naar de meterkast laten lopen, moet je wel met zadels vastzetten natuurlijk.

Je kan een installatiedraad naar een stopcontact in je meterkast leggen. het is nog mooier om vanuit je groepenkast een draad te leggen maar ik twijfel of je dat zelf zou mogen doen.

Pagina: 1