Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:10
Sinds ruim een jaar woon ik op een paar honderd meter van de grens. Het spreekt voor zich dat ik die grens regelmatig passeer. Buiten het feit dat benzine en bepaalde boodschappen goedkoper zijn, zijn voor mij de dichtstbijzijnde supermarkt, benzinestation en nog wat voorzieningen ook gewoonweg in België. Ik begin het alleen steeds in handiger vinden dat ik zolang ik in België ben geen internet of bereik meer heb. Zelfs als in de grote boodschappen doe en ik dus echt wel een uur of langer bezig ben weet m'n telefoon blijkbaar geen geschikt netwerk te vinden.

Zo zag ik laatst ook in de app van m'n energieleverancier staan dat ze geen gegevens meer binnen kregen van de slimme meter. Een dag later een brief van Enexis (de netbeheerder hier) op de mat dat de slimme meter kapot was en er een monteur zou komen. Die beste man heeft alles gerepareerd, maar vertelde ook "ja, u woont ZO dicht bij de grens dat het Belgische netwerk het onze weg duwt. De kans is heel groot dat wij veel vaker moeten langs gaan komen voor deze reparatie en dat u op termijn de meterstanden weer handmatig zult moeten gaan doorgeven".

Nou is alles natuurlijk al een stuk beter geworden met de EU-regels over roaming, maar hoe kan die overgang anno 2025 nou nog zo'n probleem zijn? Dat zou toch onmerkbaar voor de gebruiker moeten kunnen?
En zijn er wellicht tips voor dit first world problem? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:46
Er is een potentiële oplossing voor dit probleem. Stop een tweede sinkaart in je telefoon die op een Belgisch netwerk draait.
Stel vervolgens "Gegevenswisseling en backup oproepen" in, of iets dergelijks, dat ze de verbinding overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

swhnld schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:18:
Er is een potentiële oplossing voor dit probleem. Stop een tweede sinkaart in je telefoon die op een Belgisch netwerk draait.
Stel vervolgens "Gegevenswisseling en backup oproepen" in, of iets dergelijks, dat ze de verbinding overnemen.
Daar heeft z'n 'Slimme Meter' met een eigen NL (Enexis) e-SIM natuurlijk helemaal niets aan, hé ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik dacht juist dat 4G bij grens gebied op compleet andere frequenties (of band, welke je kiest) draaide, dat dit nooit een overlapping kon hebben? Laat je je telefoon dan handmatig selecteren of automatisch?

De paar keer dat wij in een bungelo zaten dicht bij de grens was enkel het geval dat mijn telefoon continue wilde wisselen omdat het ene signaal net weer sterker was dan de ander, tot ik handmatig netwerk had ingesteld en ik kon tot denk ik 10-15km (fietsend, dus ver zal het niet zijn) verbinding kon houden met NL-netwerk zelfs in Belgisch gebied.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
Dit is eerste keer dat ik iemand hoor dat Belgisch bereik te goed is.
Hier heb ik tot 10 km in België gewoon nog 4g uit Nederland (Bocholt, ten westen van Budel)a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
swhnld schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:18:
Dat zou ik wel eens kunnen proberen ja!
Will_M schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Daar heeft z'n 'Slimme Meter' met een eigen NL (Enexis) e-SIM natuurlijk helemaal niets aan, hé ;)
Mja, denk dat ik daar überhaupt niks aan kan doen :P
Vond dat vooral een heel frappant verhaal van die monteur, maar als ik uiteindelijk die ene keer per jaar handmatig de stand moet doorgeven dan is dat maar zo. Alleen jammer dat het verbruik dan veel minder makkelijk gemonitord kan worden, al was het sowieso al alleen mijn vrouw die dat deed :+
SinergyX schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:32:
Ik dacht juist dat 4G bij grens gebied op compleet andere frequenties (of band, welke je kiest) draaide, dat dit nooit een overlapping kon hebben? Laat je je telefoon dan handmatig selecteren of automatisch?

De paar keer dat wij in een bungelo zaten dicht bij de grens was enkel het geval dat mijn telefoon continue wilde wisselen omdat het ene signaal net weer sterker was dan de ander, tot ik handmatig netwerk had ingesteld en ik kon tot denk ik 10-15km (fietsend, dus ver zal het niet zijn) verbinding kon houden met NL-netwerk zelfs in Belgisch gebied.
99ruud99 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:32:
Dit is eerste keer dat ik iemand hoor dat Belgisch bereik te goed is.
Hier heb ik tot 10 km in België gewoon nog 4g uit Nederland (Bocholt, ten westen van Budel)a
In mijn woning (ongeveer 800 meter van de grens hemelsbreed) werkt alles perfect. Volle 5G en 5 streepjes. Als ik bij de slager ben, letterlijk 30 meter over de grens (en nee, daar vergeet ik geen 0) dan is het signaal al heel brak. In de supermarkt en het tankstation (zitten naast elkaar, beiden zo'n 600 meter over de grens) is er gewoon geen bereik meer en dat komt er ook nooit hoe lang ik er ook ben.

Ik ga ook regelmatig naar een stad ongeveer 5 kilometer hemelsbreed van de grens (over de weg ongeveer 20 minuten en 13 kilometer rijden, volledig door België) en ik heb ook dan nooit en te nimmer internet.
Mijn telefoon (Android) staat overigens op automatisch verbinding maken. Wellicht kan ik ook eens proberen om handmatig een Belgisch netwerk te kiezen. Als dat goede resultaten geeft, zou ik wellicht Tasker kunnen gebruiken om dat op basis van m'n GPS-locatie automatisch te doen?

Het is nogmaals een enorm first world problem maar ik vind het echt bijzonder dat dat anno 2025 niet naadloos gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
Voor verbruik zou ik een homewizard kopen, kost 2 tientjes werkt geweldig.

En tsja, ik weet niet waar je woont, maar dan maar gewoon op Belgisch netwerk. Voordeel is dat het gratis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:10

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Anno 2025 is er niet echt een reden meer om roaming uit te zetten, echter hoeft dat hier niet eens het probleem te zijn.

Bivakeer zelf ook regelmatig rond de grens en slecht/geen NL signaal wil helaas niet persé zeggen dat er wel direct een BE signaal is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
99ruud99 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:39:
Voor verbruik zou ik een homewizard kopen, kost 2 tientjes werkt geweldig.

En tsja, ik weet niet waar je woont, maar dan maar gewoon op Belgisch netwerk. Voordeel is dat het gratis is.
Ik denk dat ik iets vergelijkbaars nog wel heb liggen, de verhuurder van mijn vorige woning heeft ooit zo'n apparaatje verstrekt maar daar vond ik het vrij slecht werken. Kan het zeker nog wel eens een kans geven!
Maar ik blijf het wel een vreemd verhaal vinden van de Enexis-man, zeker omdat ik met mijn telefoon nooit last heb van problemen als ik thuis ben.

Ik woon overigens in Nispen, een kilometer of 5 ten zuiden van Roosendaal.
m-vw schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:22:
Anno 2025 is er niet echt een reden meer om roaming uit te zetten, echter hoeft dat hier niet eens het probleem te zijn.

Bivakeer zelf ook regelmatig rond de grens en slecht/geen NL signaal wil helaas niet persé zeggen dat er wel direct een BE signaal is.
Nee, roaming zet ik ook nooit uit, dat is inderdaad wel goed geregeld inmiddels. Dat is dan ook zeker niet mijn probleem, maar dat laatste dus wel. Dat snap ik gewoon niet zo goed, de dekking is er gewoon wel maar blijkbaar heeft een telefoon heel veel moeite met switchen van het ene netwerk naar het andere. Ik zou zeggen dat dat gewoon naadloos zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor je slimme meter geen oplossing, maar dat is gelukkig voor jou een probleem dat toch écht voor de netbeheerder is en waar jij je niet druk over zou moeten hoeven maken. Zelf meterstanden doorgeven is leuk, maar dat gaat ook niet werken als je bijvorobeeld een dynamisch contract hebt waarbij je per uur een andere prijs hebt. Meter moet gewoon werken, kunnen ze dat niet verzekeren dan moet de netbeheerder maar een oplossing bedenken.

Voor je telefoon zou ik gewoon naar een dual-sim telefoon kijken, of naar een goedkope roaming/BE e-sim die je op je telefoon kan installeren
Pagina: 1