Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagmar.
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-07 16:11
Hallo!

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop, maar gezien de hoeveelheid keuze en het gebrek aan kennis plaats ik hier toch maar even een berichtje. Ik ben voor onder andere school opzoek naar een laptop maar ook voor privégebruik.

School heeft mij de volgende aanbevolen systeem eisen gegeven:
* Intel processor i7 of AMD Ryzen 7
* Videokaart: dedicated  NVIDIA, met 4gb+ met open GL4 ondersteuning
* Windows 11
* 16 of meer GB Intern werkgeheugen (RAM)
* 256 of meer GB SSD opslagcapaciteit

De programma’s die ik in ieder geval voor school moet gaan gebruiken zijn onder andere adobe (illustrator, photoshop etc.) sketchUp en Blender.

Ook wil ik dus de laptop graag gebruiken voor privé om onder anderen te kunnen gamen, bijvoorbeeld Black ops 6. 

Nu heb ik zelf al wat gezocht maar ik kom er zelf niet helemaal uit. Ik gebruik zelf al jaren een Acer en die heeft mij altijd goed bevallen, maar ik sta ook open voor andere merken. Mijn budget stopt toch wel rond de €1200,- en het liefst wat goedkoper dan dat, maar ik ben mij ook er van bewust met de eisen dat het nu eenmaal niet goedkoper zal worden. Gewicht maakt op zich niet uit, maar moet wel makkelijk mee naar school te nemen zijn.

Verder over specs etc heb ik vrij weinig verstand, ik weet dus bijvoorbeeld niet of ik beter naar een intel i7 of een amd ryzen 7 moet kijken, of dat een intel i9/ ryzen 9 beter is, of juist overkill over mij.

Ik heb zelf bijvoorbeeld zitten kijken naar de: uitvoering: Acer Nitro V 15 ANV15-41-R2T2

Zou dit bijvoorbeeld een goede optie voor mij zijn, of kan ik beter iets anders nemen?

Ik zou het super fijn vinden als iemand mij zou kunnen helpen met wat advies!

Beste antwoord (via Dagmar. op 08-07-2025 20:35)

• Azeer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-08 23:30
Ik heb de opties eens bekeken en de uitvoering die je zelf voorstelt is zeker een goede optie. Voor €919 is een grafische kaart van de vorige generatie toch al een mooie deal.

Als ik nog dingen zou aanraden, zou het zijn dat 32GB RAM veel beter is als we naar de toekomst kijken. Nu, er is ook dezelfde laptop als je op het oog had met dan 32GB RAM geheugen, voor een prijs van €999, wat toch een serieuze toename is.
uitvoering: Acer Nitro V 15 ANV15-41-R2X8 + Nitro Wireless Controller

Dan is er ook nog een mogelijkheid tot upgraden van de grafische kaart. Je kan tot een rtx 4070 gaan, maar dan komen we wel dichter bij de €1200. Hierbij vond ik een laptop die voor €1149 een meerwaarde van 24GB RAM geeft en een RTX 4070 meelevert.
uitvoering: Lenovo LOQ 15ARP9 (83JC00ELMH)

De laatste optie die ik ook wel wil aanhalen is de optie om iets meer dan €1200 te spenderen en een laptop met alle aangerade specificaties ter beschikking (32GB RAM, 1TB opslag, RTX 4070 en i7 met 14 cores (hier later over)).
uitvoering: HP Victus Gaming 16-r0046nb

Nu, de vraag AMD of Intel is een vraag die ik zeker wil toelichten. Laatste tijd heeft intel problemen gehad met zijn processoren van de 13de en 14de generatie. Deze problemen zijn normaal gezien opgelost, maar zoek er over op, want soms is de oplossing een nog niet doorgevoerde update.
Intel heeft wel het voordeel van een hoger aantal kernen te hebben in een aantal i7 processoren, terwijl AMD er meestal 8 heeft in de ryzen 7. Aangezien school aanraad om een 7-series te kopen veronderstel ik dat 8 cores een minimum vereiste is (meer cores is niet altijd beter). Meer kan dus ook beter zijn.
Welk voordeel heeft AMD dan? Vaak is AMD goedkoper en niet slechter voor de prijs. Ook zijn de threads in AMD wel hetzelfde als in de meeste i7 processoren.

Van technologie hebben ze elk een compleet andere architectuur, wat tot prestatieverschillen kan leiden in bepaalde zaken, maar niet echt om je mee bezig te houden.

Kortweg, kies welk merk het voordeligste is.

Overkill is het zeker niet om voor een 9 series te gaan, maar het is vaak wat duurder.
Black Ops 6 is op beide de CPU en de GPU een zwaar spel (wat deels ligt aan de slechte optimalisatie), maar als je het in hoge kwaliteit wilt spelen (of andere games) zou ik zeker de GPU upgrade naar RTX 4070 overwegen. De processoren zijn waarschijnlijk dik OK, dus hier zou ik mij weinig zorgen over maken, ik zou eerst en vooral focussen op de 32GB RAM als je het budget ervoor hebt.

Een laatste boodschap die ik zou willen geven is dat de kwaliteit van de behuizing vaak niet goed valt in te schatten, maar dat deze voor onderweg ook van extreem groot belang is. Misschien is het dan goed om te kijken naar een laptop met een metalen behuizing? De prijsstijging is dan wel significant voor de mindere hardware die je erbij krijgt (jammer genoeg). Als ik kijk naar een vergelijkbare laptop aan jouw voorstel met metalen behuizing (volledig), dan krijg ik een model van €1299. Je krijgt wel een ryzen AI 9, een zeer goed scherm (2560x1600) en snelle RAM (wel maar 16GB) erbij, wat voordelig kan zijn.
uitvoering: ASUS TUF Gaming A14 FA401WV-RG012W

De batterij is minder van belang, aangezien bij games of zwaardere programma's de laptop toch best zal insteken voor optimale performance. let wel op AZERTY of QWERTY als het zou storen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Azeer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-08 23:30
Ik heb de opties eens bekeken en de uitvoering die je zelf voorstelt is zeker een goede optie. Voor €919 is een grafische kaart van de vorige generatie toch al een mooie deal.

Als ik nog dingen zou aanraden, zou het zijn dat 32GB RAM veel beter is als we naar de toekomst kijken. Nu, er is ook dezelfde laptop als je op het oog had met dan 32GB RAM geheugen, voor een prijs van €999, wat toch een serieuze toename is.
uitvoering: Acer Nitro V 15 ANV15-41-R2X8 + Nitro Wireless Controller

Dan is er ook nog een mogelijkheid tot upgraden van de grafische kaart. Je kan tot een rtx 4070 gaan, maar dan komen we wel dichter bij de €1200. Hierbij vond ik een laptop die voor €1149 een meerwaarde van 24GB RAM geeft en een RTX 4070 meelevert.
uitvoering: Lenovo LOQ 15ARP9 (83JC00ELMH)

De laatste optie die ik ook wel wil aanhalen is de optie om iets meer dan €1200 te spenderen en een laptop met alle aangerade specificaties ter beschikking (32GB RAM, 1TB opslag, RTX 4070 en i7 met 14 cores (hier later over)).
uitvoering: HP Victus Gaming 16-r0046nb

Nu, de vraag AMD of Intel is een vraag die ik zeker wil toelichten. Laatste tijd heeft intel problemen gehad met zijn processoren van de 13de en 14de generatie. Deze problemen zijn normaal gezien opgelost, maar zoek er over op, want soms is de oplossing een nog niet doorgevoerde update.
Intel heeft wel het voordeel van een hoger aantal kernen te hebben in een aantal i7 processoren, terwijl AMD er meestal 8 heeft in de ryzen 7. Aangezien school aanraad om een 7-series te kopen veronderstel ik dat 8 cores een minimum vereiste is (meer cores is niet altijd beter). Meer kan dus ook beter zijn.
Welk voordeel heeft AMD dan? Vaak is AMD goedkoper en niet slechter voor de prijs. Ook zijn de threads in AMD wel hetzelfde als in de meeste i7 processoren.

Van technologie hebben ze elk een compleet andere architectuur, wat tot prestatieverschillen kan leiden in bepaalde zaken, maar niet echt om je mee bezig te houden.

Kortweg, kies welk merk het voordeligste is.

Overkill is het zeker niet om voor een 9 series te gaan, maar het is vaak wat duurder.
Black Ops 6 is op beide de CPU en de GPU een zwaar spel (wat deels ligt aan de slechte optimalisatie), maar als je het in hoge kwaliteit wilt spelen (of andere games) zou ik zeker de GPU upgrade naar RTX 4070 overwegen. De processoren zijn waarschijnlijk dik OK, dus hier zou ik mij weinig zorgen over maken, ik zou eerst en vooral focussen op de 32GB RAM als je het budget ervoor hebt.

Een laatste boodschap die ik zou willen geven is dat de kwaliteit van de behuizing vaak niet goed valt in te schatten, maar dat deze voor onderweg ook van extreem groot belang is. Misschien is het dan goed om te kijken naar een laptop met een metalen behuizing? De prijsstijging is dan wel significant voor de mindere hardware die je erbij krijgt (jammer genoeg). Als ik kijk naar een vergelijkbare laptop aan jouw voorstel met metalen behuizing (volledig), dan krijg ik een model van €1299. Je krijgt wel een ryzen AI 9, een zeer goed scherm (2560x1600) en snelle RAM (wel maar 16GB) erbij, wat voordelig kan zijn.
uitvoering: ASUS TUF Gaming A14 FA401WV-RG012W

De batterij is minder van belang, aangezien bij games of zwaardere programma's de laptop toch best zal insteken voor optimale performance. let wel op AZERTY of QWERTY als het zou storen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagmar.
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-07 16:11
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier heb ik heel erg veel aan! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:27
Aangezien naar school gaan voorgaat op gamen zou ik toch zoveel mogelijk bij de specs blijven zoals de school die aangeeft.
Adobe Illustrator, Photoshop, Blender en Sketchup zijn programma's waarbij een groot werkgeheugen belangrijk is, 32 Gb is dus wel een must.
Deze programma's doen het ook beter met een I7.
De verhalen over slechte Intel processoren zijn nogal overhyped, anders had de hele wereld er schande over gesproken, en had Intel flinke claims aan z'n broek gekregen.
V.w.b. GPU, probeer de nieuwste te krijgen.
Ik zou toch iets meer uitgeven dan het bedrag wat je voor ogen staat, je moet er toch zo'n 4 jaar mee doen en dan wil je na 3 jaar niet hopeloos achterlopen met 'oude' hardware.
Deze is dan 100 euro per jaar duurder, maar je kunt er even mee vooruit, gamen is ook geen probleem.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voor Lenovo gaat, kijk of er een studentenkorting is.