Zonnepanelen op 50 meter afstand en thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
Ik ben bezig een "ideale" set samen te stellen om semi-offgrid te kunnen gaan; wat ik nodig heb aan capaciteit staat hier niet ter discussie maar wel de installatie qua omvormers in mijn setup.

Het idee zover mogelijk bekend geworden door ingewonnen informatie:
  • 8x 500W Zonnepaneel
  • 2/3/4x Micro-omvormers (in verband met plaatsing van de panelen als 4-4/2-4-2/2-2-2-2)
  • 1x Voltsmile W1 met selfheating ivm buitenmontage (plaats later wellicht een tweede bij)
Bovenstaand idee is omdat:
  • Lange kabels (50M) vanaf de zonnepanelen naar huis is niet de beste optie in rendement en kabeltechnisch vrij prijzig
  • Gaat er een omvormer stuk sta je niet geheel stil bij enkele omvormer
Noodzakelijk nadeel:
In bovenstaande setup heb ik een (hybride)omvormer nodig voor de W1 thuisbatterij; maar welke zou voldoen ?

Zijn er eventeel andere mogelijkheden met ingebouwde omvormer en selfheating ? Ik wil de accu buiten plaatsen; in de winter is het binnen net zo koud als buiten waar deze anders geplaatst zou worden, en in de zomer kan de warmte slecht weg. De buitenplaats is perfect beschermd tegen weersinvloeden voor zowel winter als zomer en zal er geweldig acclimatiseren.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Bij de zonnepanelen een klein hokje voor de omvormer(s) plaatsen. Deze kunnen zover ik kan zien vaak -40 tot +40 graden Celsius aan. Snap niet zo goed waarom er verwarming bij moet?
En het zijn 8 panelen, niet een enorm park dat stil valt vanwege een omvormer die het niet meer doet....

Ik heb 10 panelen Oost/West op 1 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
@jongetje Waarom zou ik een behuizing plaatsen voor omvormers bij de panelen wanneer ik microomvormers zo gebruiken welke onder de panelen gemonteerd worden ?

De batterij op temperatuur houden als deze buiten hangt is wel zo prettig zodat laden/ontladen mogelijk blijft in de koude winterdag.

Verder zie ik weinig nuttigs beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Waarom zou je de batterij niet binnen plaatsen? Anders ben je in de winter die 0,5 tot 2 kWh die je per dag opwekt alleen al kwijt aan het verwarmen van je batterij (als dat al niet meer energie kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
jongetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:10:
Waarom zou je de batterij niet binnen plaatsen? Anders ben je in de winter die 0,5 tot 2 kWh die je per dag opwekt alleen al kwijt aan het verwarmen van je batterij (als dat al niet meer energie kost).
Dat staat toch in mijn post beschreven ? Isolatie is goed van die dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Tivoler schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:13:
[...]

Dat staat toch in mijn post beschreven ? Isolatie is goed van die dingen.
Blijft staan dat het verwarmen meer zal kosten dan je in de winter opwekt. En in de zomer heb je geen verwarming nodig. Dus die voltsmile klinkt leuk, maar bij jouw opstelling zie ik er weinig voordeel in.

Verder en tip:, je komt hier met een vraag, dan is het handig om netjes te antwoorden. Je huidige antwoorden zetten de mensen nl. niet echt aan om verder mee te gaan denken :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
redwing schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Blijft staan dat het verwarmen meer zal kosten dan je in de winter opwekt. En in de zomer heb je geen verwarming nodig. Dus die voltsmile klinkt leuk, maar bij jouw opstelling zie ik er weinig voordeel in.
Heb je je wel verdiept in wanneer laden/ontladen met batterijen bij koude temperaturen mogelijk is ? Het kan hier - waar ik woon - zeker -15 worden en dan vriest het in mijn huis.
Verder en tip:, je komt hier met een vraag, dan is het handig om netjes te antwoorden. Je huidige antwoorden zetten de mensen nl. niet echt aan om verder mee te gaan denken :)
Ik ben van mening dat het hier anders werkt: goed lezen is vaak het devies, herhaling houdt men niet zo van ;) Postkarma draagt weinig bij aan je daadwerkelijke kennis(deling).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Ik zou lekker gewoon doen wat je wilt doen en niets van ons aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
jongetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:31:
Ik zou lekker gewoon doen wat je wilt doen en niets van ons aantrekken.
Zeker; jij bent namelijk "ons" niet en je voegt weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En dit is een mooi voorbeeld van hoe je je topic laat ontsporen.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.