Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ometonny
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-07 11:53
Hallo allemaal, ik ben nieuw op Tweakers. Al divers topics gelezen maar nog niet de gezochte ( gewenste?) antwoorden gevonden.
Wat is het geval. Woonhuis met carport. Carport met zadeldak is al voorzien van 28 zonnepanelen 440 WP en Huawei omvormer Sun 2000 10KTL M1
De panelen op 31graden helling, helft ZO en andere helft NW ,verwachte jaaropbrengst ca 8800 Kwh
In de maanden december en januari schijn je te kunnen rekenen met circa 2 tot 3 % van de jaaropbrengst, dus ergens tussen de 176 en 264 maand, of wel tussen de 5.8 n 8.8 Kwh per dag( als alle dagen even gunstig zijn.
De situatie waar ik naar toe wil is dat in theorie de grid niet nodig is Zuiver theorie want de daarvoor benodigde accu zal bizar groot moeten zijn.
Er zal een accu komen maar ergens in de range van 10 - 20 Kwh.
Om toch in de buurt van mijn doel te komen denk ik anders.
De huisaansluiting is 3 x 25A met een 3 x 16 A voor de omvormer.
Ik speel met de gedachte om de omvormer een output powerlimit te geven van zeg 50% en vervolgens op de beschikbare dakvlakken nog eens 38 PV panelen bij te plaatsen.. 4 stuks op ZW, 12 stuks op ZO en 22 stuks op NW aan te sluiten op een onder gedimensioneerde omvormer van 10Kw en ook deze een power limit te geven van ca 50%.
Ik kan dan blijven volstaan met de relatief goedkope netaansluiting van 3 x 25 en mijn verwachtte opbrengst in de maanden december en januari zal tussen de 400 en 600 Kwh liggen ofwel tussen de 13.5 en 20 Kwh per dag.
In combinatie met een 10 - 20 Kwh thuisaccu zou dit ongeveer voldoende moeten zijn voor zelfvoorzienendheid. Gekke gedachtegang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
28 x niks is al erg weinig. Nog 38 x niks erbij wordt dus niet veel meer maar de theorie is juist ja.

en het is kWh ipv Kwh

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:24
Het is geen gekke gedachtegang als je veel dakoppervlak hebt. Veel daken van boerenbedrijven liggen vol en beginnen direct op het maximale vermogen van de aansluiting te leveren zodra de zon opkomt. (Bij wijze van spreken)

Je kunt je thuisbatterij zo groot kiezen dat je warmtepomp en andere huishoudelijke gebruikers op een zonnige winterdag van de avond tot de volgende ochtend kunnen doordraaien. Dat is gewoonlijk wel haalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
basfromasd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:12:
Het is geen gekke gedachtegang als je veel dakoppervlak hebt. Veel daken van boerenbedrijven liggen vol en beginnen direct op het maximale vermogen van de aansluiting te leveren zodra de zon opkomt. (Bij wijze van spreken)

Je kunt je thuisbatterij zo groot kiezen dat je warmtepomp en andere huishoudelijke gebruikers op een zonnige winterdag van de avond tot de volgende ochtend kunnen doordraaien. Dat is gewoonlijk wel haalbaar.
een beetje huis met warmtepomp stopt zo 20/30kWh in de warmtepomp op een dag. En dan de rest nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

No Hands schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:09:
[...]

een beetje huis met warmtepomp stopt zo 20/30kWh in de warmtepomp op een dag. En dan de rest nog.
Geen idee waar jij die cijfers vandaan haalt maar 20 tot 30kWh per dag haal ik nagenoeg nooit in mijn warmtepomp en warmtepompboiler. Januari 2025: 350kWh voor verwarmen en 70kWh voor tapwater ( die laatste uit mijn hoofd ).

En ik woon gewoon in een rijtjeshuis uit 1978 met her en der wel wat na-isolatie maar heel denderend is het niet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:10

de Peer

under peer review

mkleinman schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:21:
[...]

Geen idee waar jij die cijfers vandaan haalt maar 20 tot 30kWh per dag haal ik nagenoeg nooit in mijn warmtepomp en warmtepompboiler. Januari 2025: 350kWh voor verwarmen en 70kWh voor tapwater ( die laatste uit mijn hoofd ).

En ik woon gewoon in een rijtjeshuis uit 1978 met her en der wel wat na-isolatie maar heel denderend is het niet.
Ik denk dat met 'een beetje huis' iets meer dan een rijtjeshuis bedoeld werd.

Op een hele koude dag haalt mijn warmtepomp ook de 25 kWh wel. 2 onder 1 kap woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Week 1 2025.

Genoeg pv op het dak maar weinig zon gezien.
Sowieso zijn de wintermaanden hier tegenwoordig vaak grijs en grauw.

De warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZGnNZMjygwlRMJJ03NmFGiYIyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pemVpzEA4jcbfRnkJoD1gIcc.jpg?f=fotoalbum_large

De Opwek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqMihLgQs1x4HQkndBDGEMdicNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTEBGw6QgvBqLIxb9HMCIp1A.jpg?f=fotoalbum_large

En wat er overblijft per dag om nog in een accu te kunnen steken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXLkldQKrfFqcsR56pl34Z32q14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCi2LP2syIIXemDsppHQsyoU.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Same here december en januari zijn om te huilen, verbuik is 3 maal de opwek.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Op jouw carport passen ook geen 38 zonnepanelen dus is de situatie waarschijnlijk anders dan bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:34

_Arthur

blub

Geen idee waar jij die cijfers vandaan haalt maar 20 tot 30kWh per dag haal ik nagenoeg nooit in mijn warmtepomp en warmtepompboiler.
Deed ik maar 20 tot 30 kWh per dag :+

In januari deed ik gemiddeld 53 kWh per dag 8)

Maar ontopic: lekker vol leggen dat dak. Let alleen wel op wat voor type energie contract je hebt mbt terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:44
ometonny schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:43:
In combinatie met een 10 - 20 Kwh thuisaccu zou dit ongeveer voldoende moeten zijn voor zelfvoorzienendheid. Gekke gedachtegang ?
Om zoveel mogelijk PV op je dak te krijgen is dit een goede gedachte. Echter zelfvoorzienedheid ga je er niet mee bereiken. In december is mijn opbrengst slechts 1% van de jaaropbrengst, en in januari ongeveer 2%.

Klik ook eens door de Unabhängigkeits­rechner, https://solar.htw-berlin.de/rechner/unabhaengigkeitsrechner/, en je zult zien dat effect van extra PV of een grote accu op je zelfvoorzienendheid klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:17
Ik heb 12320 WP op één omvormer staan dus heel vergelijkbaar met jou situatie.
Afgelopen december (slechtste maand v/h jaar) kwam daar een whopping 91 KWh vanaf. Dus leuk voor de wifi en koelkast en een tweetal uurtjes tv per dag maar dan ben je klaar bij wijze van spreken. Je kan je output verdubbelen, geen probleem (doe ik ook op m'n 3x25) en dan kan je vervolgens nog een paar lampjes van stroom voorzien in de winter.

In de tussen seizoenen is het veel interessanter, dan kan je effectief warmtepompen en koken van de stroom als je het fel over dimensioneert. Zeker met een EV is dat niet meer zo moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

No Hands schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Op jouw carport passen ook geen 38 zonnepanelen dus is de situatie waarschijnlijk anders dan bij jou.
12kwp red ik helaas niet :) . Ik had gewild dat ik nog meer kwijt kon. Ik heb 8kwp ligge n op oost/west, 13kwh thuisbatterij, huis full electric inmiddels. Gasleiding is dit jaar eindelijk verwijderd.

En ik red alles op 1x35A met gemak, zelfs met 20A enkelfaee laadpaal :)

Warmtepomp doet 1500 tot 1700kwh per jaar. Warmtepompboiler ongeveer 600 a 700 per jaar.

Opbrengst idd van pv in december en januari is beroerd. Tussen seizoen doet de accu leuk me3. Maar mijn 13kWh thuisbatterij zit nu midden in de zomer voor 13 doorgaans al vol :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 20:07
Ik heb met dezelfde gedachte lopen spelen. Met mijn 8800 WP op de 5kW omvormer (oost/west op 51 graden helling) kwam ik in de slechtste maand januari uit op een opbrengst van 87 kWh tegenover 1000 kWh consumptie (veel gereden die maand). Ik denk dat het met minimale aanpassingen haalbaar zou zijn om met 10x zoveel PV nagenoeg off grid te kunnen. Dat zijn 200 zonnepanelen totaal wat volgens mij met die aantallen te doen moet zijn voor zo'n 8000 euro? Veel geld, maar zeker niet onhaalbaar veel.

Maar dat is dus ook 360 m2 ruimte die ik vrij moet maken. Een klein zonneveld als achtertuin. En nog mooier, in de zomer wek ik momenteel op een goeie dag 40 kWh op. Dat zou dan (in theorie) 400 kWh worden, dat is over 10 uur zonlicht een vermogen van 40kW!

Ik denk dat je beste strategie iets van 3x jaarverbruik aan opwek en 2x dagverbruik in de winter aan opslag je voor 85% onafhankelijk maakt van het net. Heel veel verder ga je op deze breedtegraad waarschijnlijk niet komen, maar dat is prima. Nul op de rekening zou je met slim regelen wel moeten lukken namelijk. Eventueel icm een aandeel in een windmolen. Die vult die zonloze wintermaanden mooi aan!

Ninja edit: te laat om nullen te tellen

[ Voor 3% gewijzigd door kevineppo op 07-07-2025 23:12 ]

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ometonny schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:43:
Hallo allemaal, ik ben nieuw op Tweakers. Al divers topics gelezen maar nog niet de gezochte ( gewenste?) antwoorden gevonden.
Wat is het geval. Woonhuis met carport. Carport met zadeldak is al voorzien van 28 zonnepanelen 440 WP en Huawei omvormer Sun 2000 10KTL M1
De panelen op 31graden helling, helft ZO en andere helft NW ,verwachte jaaropbrengst ca 8800 Kwh
In de maanden december en januari schijn je te kunnen rekenen met circa 2 tot 3 % van de jaaropbrengst, dus ergens tussen de 176 en 264 maand, of wel tussen de 5.8 n 8.8 Kwh per dag( als alle dagen even gunstig zijn.
De situatie waar ik naar toe wil is dat in theorie de grid niet nodig is Zuiver theorie want de daarvoor benodigde accu zal bizar groot moeten zijn.
Er zal een accu komen maar ergens in de range van 10 - 20 Kwh.
Om toch in de buurt van mijn doel te komen denk ik anders.
De huisaansluiting is 3 x 25A met een 3 x 16 A voor de omvormer.
Ik speel met de gedachte om de omvormer een output powerlimit te geven van zeg 50% en vervolgens op de beschikbare dakvlakken nog eens 38 PV panelen bij te plaatsen.. 4 stuks op ZW, 12 stuks op ZO en 22 stuks op NW aan te sluiten op een onder gedimensioneerde omvormer van 10Kw en ook deze een power limit te geven van ca 50%.
Ik kan dan blijven volstaan met de relatief goedkope netaansluiting van 3 x 25 en mijn verwachtte opbrengst in de maanden december en januari zal tussen de 400 en 600 Kwh liggen ofwel tussen de 13.5 en 20 Kwh per dag.
Hoe ziet de rest van je woning er uit? Verwarm je ook elektrisch? Heb je elektrische auto's die je thuis ook wil gaan opladen?

Je gedachtengang an sich is prima. Word wel vaker gezegd dat je PV panelen legt voor in de winter, niet voor in de zomer.

En er zijn omvormers in de markt die je dynamisch een bovengrens kan opgeven, dan blijf je dus altijd binnen je 3x25A aansluiting terwijl je een veelvoud van die hoeveelheid energie zou kunnen opwekken.

Mocht geld slechts een beperkte rol spelen dan zou je ook nog eens kunnen kijken naar een systeem van Victron waarbij je niet alleen een thuisbatterij hebt maar dat je ook energie op een deel van je huis houd als de elektriciteit uitvalt.

Harold Halewijn heeft een leuk kanaal op Youtube ( https://www.youtube.com/@HHalewijn ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Ik ben hier ook gaan kijken naar zoveel mogelijk zelf kunnen opwekken van ons verbruik.

We hebben ondertussen een berg panelen op West. Voor het off-season verbruik heb ik een extra bergje op Zuid gelegd. Met een normaal verbruik van iets meer dan 10kWh per dag hebben we afgelopen December bijna 300kWh en Januari zelfs 370kWh opgewekt. Als er een 20kWh accu in huis had gestaan hadden we heel Januari van de zonnestroom kunnen leven.
(alles zonder de electrische auto mee te rekenen)

Daar moet wel bij aangetekend worden dat we nog met gas verwarmen. Met electrisch verwarmen zouden we nog eens dezelfde hoeveelheid nodig hebben, verwacht ik. En dat past niet meer op het zuid dak :-D Ik zie op het moment ook nog geen economische use case om naar electrische verwarming te gaan.

Onze volgende stap is dus een accu in huis brengen om de nacht overbrugging en off-season fluctuaties op te vangen.

Al met al dus zeker goed te doen met genoeg panelen. De vraag is hoe rendabel het is. Ik heb de investering in de panelen voornamelijk terug kunnen verdienen door de electrische lease auto te vullen vanaf de panelen en te factureren tegen normaal laadpaal tarief. Die lease auto is er niet meer en de economische case voor meer panelen is er dan ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:29
Ik heb het zo gedaan. Zoveel mogelijk pv geïnstalleerd. Ik zit nu precies op 30kWp aan paneel vermogen. 28*420W Z en 48*380W OW 45°. Omvorm vermogen is 9,5kW en 12 kW. Verder draait er een 3f Victron systeem mee met 48 kWh opslag.

Met een vrijstaand huis met beneden goede isolatie en boven, nu nog, slechte isolatie. Beneden een L/W WP en boven een kanaal airco ook voor verwarming. Vanaf januari ook nog een EV die opgeladen moet worden.

Batterij draait nog geen heel jaar mee. Dit is ook zo voor de 48 panelen OW.

Hier een plaatje van de laatste 12 maanden. December een opwek van 270 kWh, een verbruik uit het net van 1,43 MWh en de teruglevering is 313 kWh. Dit is redelijk hoog vanwege het handelen met uur prijzen. Factuur december was 218 euro. Dit is zonder saldering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ1IohgjnNb4eyz8ypjtSrl_lfY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g9RnyO1ivltUQe0ZbsUgg4vM.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door hood op 09-07-2025 08:29 ]

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:35

Wuursj

want worst is al bezet

Met 20kw op een winterdag zou ik best een eind kunnen komen sinds de verbouwing (=isolatie). Verbruik per dag volgens meter (dus direct verbruikte eigen opwekking is er af):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/TCkAdBUdQu8HlC2eqmk31O1C.png
Maar dat is wel een rijtjeshuis met goede na-isolatie waarvan de WP maar zo'n 700 kwh per jaar gebruikt.

Voor een betere winter opbrengst zo verticaal mogelijk zetten, is daar nog mee te spelen? Ik overweeg om op na 2026 de paneeltjes van mijn schuur naar een verticale muur op zuid te brengen. Dat brengt wel minder op maar wel op de goede momenten. Dan is winter zomaar opeens de helft van zomer ipv een paar procent volgens de raming (geen echte cijfers):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/d03e351363cb3ffa6576f7619827fb5ef8364e17/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FuMAgixX.png

Ik heb wel het idee dat we de afgelopen winters veel bewolking gehad hebben en weinig heldere dagen. Eerst nog maar eens de zonuren bestuderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 09-07-2025 09:16 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1