Glasvezel (verlengen) tot in netwerkkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:19
Hoi!

Ik heb het geluk de komende maanden de overstap te kunnen maken van DSL naar glasvezel (FTTH) *O* . De glasvezelmaterie is voor mij nieuw. Ik bekijk daarom momenteel wat de beste manier is om mijn thuisnetwerk (Ubiquiti) te verbinden met de nieuwe (toekomstige) glasvezelaansluiting.

De glasvezelleiding komt binnen in dezelfde ruimte waar ook m'n netwerkkast hangt, echter aan de andere kant van de kamer. Voor zover ik begrijp omvat de aansluiting volgende componenten (ik woon in Duitstalig gebied, dus mogelijk wijkt de naamgeving wat af van het Nederlands/Engels):
  1. Hausübergabepunkt (= FTU?)
  2. OTO - Optical Termination Outlet (= patchcover?)
  3. ONT
  4. Router
De eerste 2 hebben geen stroomtoevoer nodig, de laatste 2 wel (waarbij ik de router natuurlijk door m'n eigen ubiquiti router wil vervangen).

Belangrijk om weten: op de plaats waar de glasvezelkabel binnenkomt, bevinden zich reeds 2 RJ45 wandcontactdozen, die via een CAT 7 kabel verbonden zijn met m'n patchpaneel in m'n netwerkkast.

Hoe kan ik de glasvezelaansluiting verbinden met m'n ubiquiti netwerk in de netwerkkast? Doel is zoveel mogelijk apparatuur onder te brengen in m'n netwerkkast.

Ik zie volgende 2 opties.

1. Hausübergabepunkt , OTO en ONT buiten netwerkkast

Waarschijnlijk de makkelijkste oplossing: alles tot en met de ONT buiten de netwerkkast houden (daar waar de glasvezelkabel binnenkomt). Voor zover ik me correct ingelezen heb, transformeert de ONT het optische signaal in een elektrisch signaal, en kan je je router dan met een gewone UTP kabel verbinden met de ONT. Vanaf de ONT zou ik dan via de bestaande CAT 7 leiding tot in de netwerkkast (en bijgevolg m'n Ubiquiti router) komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCuuCMvnv5qU-onQPlrr4_DLnZg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C0cCmeTbOdOFBbfS2NRQusNl.png?f=user_large

Voordelen:
  • Gemakkelijk.
  • Hergebruik van de reeds bestaande CAT 7 leiding.
Nadelen:
  • Esthetisch: 3 apparaten moeten aan de muur bevestigd worden. Is eerder een klein nadeel, aangezien de ruimte sowieso een technische ruimte is (en geen leefruimte).
  • Stroomaansluiting ONT niet verbonden met UPS. Bij stroomuitval valt bijgevolg m'n internetverbinding (even) weg, aangezien de ONT niet verbonden is met de UPS in m'n netwerkkast (die de tijd overbrugt tot m'n thuisbatterij de stroomvoorziening heeft overgenomen).

2. ONT binnen netwerkkast

Dit is technisch gezien waarschijnlijk de mooiste oplossing: de ONT binnen de netwerkkast (verbonden met de UPS). Echter, hoe krijg ik de glasvezelverbinding van de OTO tot in m'n netwerkkast?
Kan men één van de twee reeds bestaande CAT 7 leidingen hergebruiken om een optische kabel te trekken tot in de netwerkkast (= CAT 7 kabel verwijderen en vervangen door een optische kabel)? Er bestaan blijkbaar optische wandcontactdozen, maar ik heb gelezen dat optische kabel nogal delicaat is (bochten en zo...) en ben me daarom niet zeker of dit praktisch haalbaar is. Bestaan er voor de netwerkkast-kant keystone modules voor fiber (zover ik kan zien: ja)?

Indien ik correct ben zou ik dan zelfs kunnen overwegen de ONT achterwege te laten en de glasvezelaansluiting direct op een Ubiquiti Cloud Gateway Fiber of een Dream Machine aan te sluiten (mits de provider dit toelaat...)?...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuYan_RerXANrCbl3f18U4t5JiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zFwrwsy3zvSbzLZXLClyByxh.png?f=user_large

Voordelen:
  • Minder apparaten buiten de netwerkkast.
  • Alle netwerkapparatuur elektrisch aangesloten op UPS.
  • Indien directe aansluiting op UCG of DM mogelijk: één toestel minder.
Nadelen:
  • Moeilijk(er) realiseerbaar.
  • Duurder (Nieuwe wandcontactdoos, optische kabel, optische keystone, eventueel SFP module (i.p.v. ONT).

2 vragen:

1. Is optie 2 überhaupt haalbaar? En kan men dit (relatief makkelijk) zelf doen?
  2. Welke variant raden jullie aan?
Dank alvast voor de input.

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:00

nelizmastr

Goed wies kapot

In hoeverre je de ONT kunt weglaten ligt ook aan de gebruikte techniek en in welke mate je Duitse provider wil meewerken aan het ondersteunen van een eigen SFP+ module. Je moet dan namelijk of een domme SFP hebben met de juiste golflengte of een PON SFP+ module voor GPON of XGSPON, afhankelijk van de gebruikte techniek. Je kunt met een koppelstuk sowieso wel de kabel verlengen tot in de netwerkkast, kwestie van uitzoeken welke kabel er uit de FTU komt en in de ONT moet (APC / UPC etc).

De makkelijkste optie is inderdaad het geheel afnemen zoals de provider levert en dan een UTP kabel in je router douwen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:19
Misschien noch een belangrijk detail. De glasvezelinfrastructuur wordt niet aangelegd door één specifieke provider, maar door de regio zelf. Dit betekent, dat je via verschillende providers (momenteel 7) een aansluiting kan bestellen. Dit betekent tevens, dat afhankelijk van de condities ik van provider zal wisselen in de toekomst.

Begrijp ik het correct, dat ondanks de glasvezelinfrastructuur dezelfde is, de ONT per provider verschillend is? Indien ja, betekent dit dat je mogelijk per provider een andere SFP+ module moet aanschaffen? Betekent dit dan tevens, dat ook de kabel van FTU naar ONT mogelijk per provider kan verschillen?

-> Indien het antwoord telkens ja is, is de eerste optie waarschijnlijk de beste optie (anders moet je mogelijk bij elke providerwissel je glasvezelkabel en/of eventueel SFP+ module veranderen).

Wat betreft de gebruikte techniek: vind ik niet direct terug, maar Gemini vermoedt GPON (voor zover dit betrouwbare info is ;) )

Experience the mountains!