Ik heb een EBLA 11 D3 W1 van Daikin laten installeren. Nu lees ik in de installateurs handleiding dat er maximaal 10 meter tussen de buitenunit en het buffervat of 3 wegklep mag zitten. Bij mij zit er meer dan 20 meter per enkele leiding tussen. Mijn installateur zegt dat niet van toepassing is op de EBLA 11 D3 W1 maar volgens mij heb ik fors rendement verlies zo en is het niet geïnstalleerd zoals Daikin voorschrijft. Wat is jullie mening hier over?
Vraag
Alle reacties
Het is een monoblock, dus we hebben het over waterleidingen (cv) neem ik aan. Mits goed geisoleerd en dik genoeg (zeker 32, liefst 40mm meerlagenbuis) is er qua leidingweerstand en warmteverlies wel mee te leven.
Het enige 'probleem' is dat je boiler dus ook zo ver weg staat en je iedere keer als deze opgewarmd wordt 2x20m leiding mee verhit. Dat is met 32mm meerlagenbuis 20L water zo'n 30-40C onnodig opwarmen bij elke SWW-run. (Dus zo'n 0.7 tot 0.9 kWh thermisch warmteverlies / ±0.2-0.3kWh elektrisch verlies per opwarmcyclus).
Het enige 'probleem' is dat je boiler dus ook zo ver weg staat en je iedere keer als deze opgewarmd wordt 2x20m leiding mee verhit. Dat is met 32mm meerlagenbuis 20L water zo'n 30-40C onnodig opwarmen bij elke SWW-run. (Dus zo'n 0.7 tot 0.9 kWh thermisch warmteverlies / ±0.2-0.3kWh elektrisch verlies per opwarmcyclus).
[ Voor 10% gewijzigd door Cr3ator op 07-07-2025 22:54 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Dank voor je antwoord, als je de gegevens bekijkt van Daikin die schrijven het volgende voor. Dus ik heb wel gelijk. De installateur zegt van niet.
/f/image/h7gtwrDsZKBx7uMpMawa6DeF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door recol op 08-07-2025 16:14 ]