Aansluiten netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lafyno
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-08 13:42
Hoi allemaal,

Aangezien ik weinig kennis heb van kabels en elektriciteit etc, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen en adviseren.

Ik wil graag via een lege WCD in de muur, een utp/netwerkkabel/Cat6 laten aansluiten.

Weet iemand of dit mogelijk is o.b.v. dit plaatje? En wat zou hiervoor gedaan moeten worden?

Alvast bedankt!

spoiler: Afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k2DJfH4Z/IMG-8555.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:50
Je ziet hier een loze leiding met daarin een hulp-trekdraad. Je zult een UTP (of twee) kabel(s) door de muur moeten trekken en hier een RJ45-wandcontactdoos op maken. Hiervoor moet je eerst een trekveer in de muur trekken met de hulp-trekdraad. En hierna met de trekveer de UTP-CAT6 kabel(s). Dit kan een lastig klusje zijn.

Aangezien je deze vraag stelt, zou het kunnen dat het te complex voor je is. Dus ik zou aan een installateur vragen om dit voor je te doen.

@DukeBox: Je hebt gelijk: Maar als het een schakeldraad is, dan had ik op zijn minst een bruine of andere zwarte draad in de buis er bij verwacht. Maar meten is weten., pas als je weet waar de andere kant van die draad kan je een uitspraak doen.

[ Voor 41% gewijzigd door BovenHond op 07-07-2025 13:14 . Reden: Naar aanleiding van de opmerking van DukeBox ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik weet niet waarom je je plaatje in een spoiler hebt gezet als je vraag daarover gaat, maar ja dat is mogelijk.
Je moet dan kijken naar een inbouwdoos met een RJ45 poort, en de zwarte kabel vervangen door een Cat6 kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25

DukeBox

loves wheat smoothies

BovenHond schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:54:
Je ziet hier een loze leiding met daarin een trekdraad.
Op zich is een schakeldraad géén trekdraad, het kan zijn dat die ervoor gebruikt is.

Dus @Lafyno zorg dat je zeker weet dat daar geen spanning op staat. Wat bedoel je overigens met een lege WCD (=stopcontact)? Een lege (ongebruikte) inbouwdoos?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lafyno
DukeBox schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:56:
[...]

Op zich is een schakeldraad géén trekdraad, het kan zijn dat die ervoor gebruikt is.

Dus @Lafyno zorg dat je zeker weet dat daar geen spanning op staat. Wat bedoel je overigens met een lege WCD (=stopcontact)? Een lege (ongebruikte) inbouwdoos?
Links van dit punt zitten twee stopcontacten die ik gebruik. Dit "punt" is nog onbenut. Ik heb het kapje eraf gehaald, maar eigenlijk zit hier dus een witte "placeholder" op en kunnen het drie stopcontacten zijn. In plaats daarvan wil ik graag dat er een netwerkkabel aansluiting komt.

Ik weet niet of hier spanning op staat. Enig idee waar deze kabel naartoe loopt? Is dit de meterkast? :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:20
Volgens mij zul je eerst moeten uitzoeken waar de buis uitkomt, als die in de centraaldoos in het plafond uitkomt komt dan gaat het plan niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lafyno
Jef61 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:02:
Volgens mij zul je eerst moeten uitzoeken waar de buis uitkomt, als die in de centraaldoos in het plafond uitkomt komt dan gaat het plan niet lukken.
Volgens een bouwtekening gaat het om een loze leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:55

servies

Veni Vidi Servici

Lafyno schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Dan komt die zeer waarschijnlijk in de meterkast uit... Maar dat zou ik toch wel enigzins raar vinden als er nog 2 dozen naast zitten...
De andere mogelijkheid is dat deze dan toch ergens in het plafond uit komt bij een verdeeldoos en dan is het een schakeldraad...

Waar moet de netwerkkabel überhaupt naar toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
Lafyno schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Ik zou met een trekveer aan de gang gaan en kijken / luisteren waar deze uitkomt, indien in de meterkast dan kun je verder.

Edit: uiteraard wel even checken of die zwarte draad echt spanningsvrij is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Jef61 op 07-07-2025 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 08:05
Uit de opmerkingen/vragen die ik hier zie vanuit TS.

Ga hier aub niet zelf mee kloten en schakel een installateur in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lafyno
servies schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Dan komt die zeer waarschijnlijk in de meterkast uit... Maar dat zou ik toch wel enigzins raar vinden als er nog 2 dozen naast zitten...
De andere mogelijkheid is dat deze dan toch ergens in het plafond uit komt bij een verdeeldoos en dan is het een schakeldraad...

Waar moet de netwerkkabel überhaupt naar toe?
De foto is genomen in de slaapkamer op de eerste verdieping. Het is de bedoeling om internet/Wifi aanzienlijk te verbeteren op de bovenverdieping.

Ik heb twee KPN Superwifi punten, maar die kan ik alleen via stroom en wifi aansluiten op het modem. Zou verwachten dat, als ik via de muur een CAT6 laat aansluiten en die aansluit op een SuperWifi punt, de Wifi aanzienlijk verbetert. Is mijn 'goede hoop' terecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lafyno
Jef61 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Ik zou met een trekveer aan de gang gaan en kijken / luisteren waar deze uitkomt, indien in de meterkast dan kun je verder.

Dank voor je advies. Ik ga maar eens rondneuzen wie dit voor me kan checken en doen. :)
Marascon schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:09:
Uit de opmerkingen/vragen die ik hier zie vanuit TS.

Ga hier aub niet zelf mee kloten en schakel een installateur in
Dankje, dit was ik inderdaad absoluut niet van plan. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Lafyno op 07-07-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Jef61 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:09:
Er is natuurlijk een mogelijkheid dat die ergens aan een schakelaar hangt, dan hoeft daar nu geen spanning op te staan maar wel zodra iemand die schakelaar omhaalt. Maar het is wel slordig dat er geen lasklem/steekklem op zit als dat het geval is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb twee KPN Superwifi punten, maar die kan ik alleen via stroom en wifi aansluiten op het modem. Zou verwachten dat, als ik via de muur een CAT6 laat aansluiten en die aansluit op een SuperWifi punt, de Wifi aanzienlijk verbetert. Is mijn 'goede hoop' terecht?
Een en ander is wel nog afhankelijk van plaatsing, sommige AP instellingen en andere omgevingsfactoren zoals demping van signaal door muren, stoorzenders, etc.
Maar aangeraden wordt wel om, waar mogelijk, access points bedraad aan te sluiten voor het minste signaal verlies tussen router/switch en de access points.
Bedraad is dus vaak de optie met de meeste kans van slagen, maar niet persé out-of-the-box een vanzelfsprekendheid. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lafyno
Update! Heb nogmaals in de meterkast gekeken en ik zie inderdaad twee gele buizen met ieder een zwarte kabel uitsteken. Die tweede kan goed kloppen, omdat ik op zolder ook een onbenutte aansluiting heb (gelijkwaardig aan de reeds geplaatste foto).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W4dvKWyH/IMG-8558.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lafyno
akimosan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:23:
[...]

Een en ander is wel nog afhankelijk van plaatsing, sommige AP instellingen en andere omgevingsfactoren zoals demping van signaal door muren, stoorzenders, etc.
Maar aangeraden wordt wel om, waar mogelijk, access points bedraad aan te sluiten voor het minste signaal verlies tussen router/switch en de access points.
Bedraad is dus vaak de optie met de meeste kans van slagen, maar niet persé out-of-the-box een vanzelfsprekendheid. :)
Zijn er nog betere opties dan waar ik nu aan denk? Of zou jij ook zeggen: laat die cat6 aansluiting maken via deze loze leiding en sluit daarop het KPN SuperWifi punt aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Lafyno schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:23:
Update! Heb nogmaals in de meterkast gekeken en ik zie inderdaad twee gele buizen met ieder een zwarte kabel uitsteken. Die tweede kan goed kloppen, omdat ik op zolder ook een onbenutte aansluiting heb (gelijkwaardig aan de reeds geplaatste foto).

[Afbeelding]
Ik denk dat het plan moet gaan lukken :) 8) (en zou het ook aanraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Dan loont het misschien wel de moeite om een installateur in te huren en gelijk naar de zolder ook een kabel (of 2) laten trekken.

Edit: een goede installateur denkt met je mee. Je plan is an sich solide, of plaatsing van de SuperWifi in de slaapkamer ook de beste plek is, hangt af van waar je allemaal signaal wilt hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door akimosan op 07-07-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lafyno
Jef61 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat het plan moet gaan lukken :) 8)
Yessss. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lafyno
akimosan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:25:
Dan loont het misschien wel de moeite om een installateur in te huren en gelijk naar de zolder ook een kabel (of 2) laten trekken.

Edit: een goede installateur denkt met je mee. Je plan is an sich solide, of plaatsing van de SuperWifi in de slaapkamer ook de beste plek is, hangt af van waar je allemaal signaal wilt hebben.
Dat ga ik zeker laten doen! Waarom zou ik twee kabels per punt laten trekken i.p.v. één (oprechte vraag)?

In principe wil ik goede wifi op de gehele bovenverdieping, dus ook de andere slaapkamer en derde kamer (thuiswerkplek).

[ Voor 31% gewijzigd door Lafyno op 07-07-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Lafyno schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:27:
[...]

Dat ga ik zeker laten doen! Waarom zou ik twee kabels per punt laten trekken i.p.v. één (oprechte vraag)?

In principe wil ik goede wifi op de gehele bovenverdieping, dus ook de andere slaapkamer en derde kamer (thuiswerkplek).
Een tweede backup kabel is altijd handig. Dan kan je je game pc of console ook bedraad aansluiten wat sneller en stabieler is bijvoorbeeld.

Of het je lukt om twee kabels erdoorheen te krijgen is maar de vraag. Het is mij in twee verschillende huizen niet gelukt, zeer waarschijnlijk omdat ze tijdens de bouw de buis geknikt hebben (heb zelf even in de bouw gewerkt en dat komt helaas vaker voor dan men denkt).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Omdat de loze leiding er misschien de ruimte voor heeft, dus waarom niet?
Met 2 UTP aansluitingen in een WCD voorkom je misschien dat je er nog een switchje tussen moet plaatsen als je een ander apparaat nog bekabeld wilt aansluiten (zoals een TV settop box, of een desktop PC op je thuiswerkplek die je bekabeld wilt aansluiten, of op zolder in je man-cave die 82 inch smart tv met Rj45 ingang zodat je alles in 4K zonder haperingen kunt kijken ;) )

Maar dus alleen als het KAN

[ Voor 8% gewijzigd door akimosan op 07-07-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Lafyno schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:27:
[...]

omdat je dan twee UTP contacten in die ruimte hebt, maar aangezien je het voor WiFi wil gebruiken heb je daar geen nut van, wel als je daar nog een Game PC oid neer wil zetten (al zijn er ook wall mount AP's met een UTP connector zodat je alsnog iets bedraad kan aansluiten).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lafyno
Dankjewel allemaal, dit zijn echt de tips waar ik naar op zoek ben. Dat kan altijd wel handig zijn, zeker als de gezinssamenstelling in de toekomst verandert.

Ik weet niet zeker of het lukt om er twee doorheen te trekken, maar daar komen we vanzelf wel achter.

KPN wifipunten hebben twee netwerkkabelaansluitingen. In plaats van twee kabels door de buis, kan ik dan ook één kabel door de buis naar de KPN-box laten lopen. En nóg een kabel van de KPN-box naar de PC?

[ Voor 68% gewijzigd door Lafyno op 07-07-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
Lafyno schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:35:
KPN wifipunten hebben twee netwerkkabelaansluitingen. In plaats van twee kabels door de buis, kan ik dan ook één kabel door de buis naar de KPN-box laten lopen. En nóg een kabel van de KPN-box naar de PC?
Dat kan ook. Geen probleem. Als je toch meer nodig hebt kan je ook een netwerkswitch bij zetten om nog meer aansluitingen te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 07-07-2025 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

@Lafyno als ik de handleiding van Super 2 lees wel
https://assets.ctfassets....49239-02-24-SW2_Print.pdf

Super versie 1 heeft maar een enkele LAN poort lijkt het (geen ervaring met deze oplossing want ik heb een Unifi BackBone)

edit: en ik zou gewoon een enkele kabel trekken, twee gaat echt moeilijker en hoe erg is een action switch van 10 euro mocht je toch een extra poort nodig hebben, die dingen werken prima zolang je geen managed netwerk hebt, en dat kan je niet hebben met je huidige hardware dus keep it simple.

edit2: wellicht als je het uitbesteed, gelijk beide etages te laten trekken met goede UTP (Belkin) - technicus is er toch al en die kabels kosten in vergelijk met uurloon en voorrijkosten niet de hoofdprijs. Desnoods laat je die op zolder niet afmonteren tot je het nodig hebt (en dan krijg in een nieuw topic voldoende advies om het zelf te kunnen, zo moeilijk is het eigenlijk niet als je goede ogen hebt en stabiele handen)

[ Voor 61% gewijzigd door franssie op 07-07-2025 16:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1