Systeem upgrade na PSU ongelukje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjacobsv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-07 10:37
De connector van de voeding had kortsluiting en is verbrand. Voor de zekerheid heb ik de PSU vervangen voor een

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VoedingenCooler Master V750 SFX Gold (EU-stekker)€ 139,75€ 139,75
Totaal€ 139,75

Helaas start mn pc niet op en ben ik bang dat het moederbord het niet heeft overleefd. Tijd voor een upgrade :)

Beetje gamen en licht fotoshopwerk
Ik gebruik de pc voor wat gamen, 1080p/1440p is goed genoeg voor mij. Hogwards legacy voor mn kinderen Cyberpunk voor mij. Daarnaast wat licht fotoshopwerk en figma.

Wat mag het systeem gaan kosten?
500/600 euro maar omdat er best wat goede onderdelen in de ouwe zitten dacht ik daar flink wat van te hergebruiken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Videokaart, geheugen, harde schijf en de nieuwe PSU zijn wat mij betreft allemaal te hergebruiken
mn oude systeem waarvan ik iig de kast moederbord en processor zou willen vervangen (zitten nog een paar extra harde schijven bij 2.5inch en een m3:
1ProcessorsIntel Core i7-10700F Boxed€ 371,81€ 371,81
1MoederbordenASRock Z490M-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2060 KO Ultra Gaming€ 309,99€ 309,99
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 113,18€ 113,18
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 794,98

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan een kast, iets groter als de huidige want das toch net te krap. Daarnaast een processor+fan (de scythe mugen is echt veel te groot voor een kleien kast), en moederbord:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 171,99€ 171,99
1MoederbordenASRock B850M-X WiFi R2.0€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black€ 86,33€ 86,33
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
Totaal€ 413,12

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te groot en de Liam Li kast is wel mooi (dat vind mn vrouw vooral belangrijk :))

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Wat is wijsheid, Ik zie wel eens pin nummers en socket versies over het hoofd dus is een nieuw moederbord genoeg of is nieuw geheugen dan ook meteen nodig. kan ik de videokaart hergebruiken? Als er budget over is wat zou dan logisch zijn om duurder aan te schaffen?
Ik doe vaak na drie jaar weer eens een upgrade van wat onderdelen. Wat dat betreft is mn huidige pc een soort schip van theseus als het om harde schijven gaat. Dus als het moederbord een toekomstige processor ondersteund wil ik daar wel een paar tientjes meer voor betalen.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-07 21:57
Op 't eerste zicht goede keuzes. Wel heb ik twee prikkelende vragen:

1. Hoe zeker ben je dat alleen je moederbord fried is ?
2. Heb je budget voor Windows licentie?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-07 16:34
Je mist nog DDR5 geheugen.

De Tranquillo is redelijk, maar beperkt beschikbaar. De uitvoering: Arctic Freezer 36 zou een stukje beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shatters
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Apart schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:22:

De Tranquillo is redelijk, maar beperkt beschikbaar. De uitvoering: Arctic Freezer 36 zou een stukje beter zijn.
Ik zou persoonlijk dan eerder voor de Phantom spirit gaan, die staat voor 3 euro meer op Amazon en heeft betere koelprestaties onder dezelfde geluidsdruk als de Artic freezer, zie YouTube: The Best NEW CPU Air Coolers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
Shatters schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Ik zou persoonlijk dan eerder voor de Phantom spirit gaan, die staat voor 3 euro meer op Amazon en heeft betere koelprestaties onder dezelfde geluidsdruk als de Artic freezer, zie YouTube: The Best NEW CPU Air Coolers
Geeft vrij weinig informatie over test omstandigheden, of welke revisie is getest. In de Tweakers tests is de Arctic beter dan de Thermalright, en geeft hier wel meer informatie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shatters
  • Nu online
Apart schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Geeft vrij weinig informatie over test omstandigheden, of welke revisie is getest. In de Tweakers tests is de Arctic beter dan de Thermalright, en geeft hier wel meer informatie over.
In de tweakers test zit de phantom spirit (120 SE) toch helemaal niet in de resultaten, maar alleen de oudere assassin? Of heb ik deze volledig gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
De Phantom Spirit doet het slechter dan de Peerless Assassin (v1) in de video die jij zelf linkte. Het enige verschil tussen de PS en PA is 7 vs 6 heatpipes, en geen anti-clockwise ventilatoren.

De Arctic Freezer 36 presteert beter dan de Peerless Assassin 120 SE in de tests van Tweakers, dus zal dan waarschijnlijk ook iets beter zijn dan de Phantom Spirit.

Het enige verschil tussen alle varianten van de PA V1, V2, en V3, zijn de ventilatoren. De fanstacks/koeltorens zijn identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shatters
  • Nu online
Apart schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:29:
De Phantom Spirit doet het slechter dan de Peerless Assassin (v1) in de video die jij zelf linkte. Het enige verschil tussen de PS en PA is 7 vs 6 heatpipes, en geen anti-clockwise ventilatoren.

De Arctic Freezer 36 presteert beter dan de Peerless Assassin 120 SE in de tests van Tweakers, dus zal dan waarschijnlijk ook iets beter zijn dan de Phantom Spirit.

Het enige verschil tussen alle varianten van de PA V1, V2, en V3, zijn de ventilatoren. De fanstacks/koeltorens zijn identiek.
De phantom assassin komt er toch juist beter uit onder hogere snelheden? Maar in ieder geval komen beide er een stuk sterker uit dan de artic freezer 36.

Bovendien ben je volgens mij een aantal koelers door elkaar aan het halen. Voor de duidelijkheid:
- Thermalright Assassin Spirit 120 (EVO) - Enkele toren met enkele fan, getest door tweakers in de budget CPU koelers review waar jij naar verwijst.. Deze komt slechter uit de verf dan de Artic 36, in de test van tweakers en op andere plekken.
- Thermalright Peerless assassin (120 SE) - Dual toren met 2 fans, niet getest door tweakers in de budget CPU koelers review.
- Thermalright Phantom spirit (120 SE) - Dual toren met 2 fans, niet getest door tweakers, lijkt op de peerless assasin. Dit is mijn aanrader aan de hand van het eerder gelinkte filmpje, waar deze op hetzelfde geluidsniveau ~3 graden koeler is voor 3 euro verschil als je deze bij amazon koopt. Logisch, aangezien deze 2 fans en 2 torens heeft, in vergelijking met de 2 fans op 1 toren van de Artic 36.

Edit: De Peerless assassin is wel getest door tweakers maar staat niet in de lijst van review: Budgetblazers voor centenschrapers - De beste processorkoelers tot 30..., waar wel de thermalright Assassin Spirit 120 staat. In de test waar wel de Peerless Assasin getest wordt zie je ook dat deze geweldig uit de test komt: review: Zo testen we voortaan processorkoelers - Van geluidsmeting tot warmte...

[ Voor 29% gewijzigd door Shatters op 07-07-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjacobsv
Mortov Molotov schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:46:
Op 't eerste zicht goede keuzes. Wel heb ik twee prikkelende vragen:

1. Hoe zeker ben je dat alleen je moederbord fried is ?
2. Heb je budget voor Windows licentie?
1 ik dacht te beginnen met PSU, moederbord en cpu. als dat werkt prik ik de rest erbij en kijk wel hoe die er aan toe zijn

2 Heb ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjacobsv
Apart schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:22:

Dank je, niet bij stil gestaan dat DDR5 niet backwards compatible is.

met betrekking tot de koeler ga ik zo alle opmerkingen hierover doorlezen. Blijkbaar is dat het grootste discussiepunt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
Shatters schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:42:
[...]In de test waar wel de Peerless Assasin getest wordt zie je ook dat deze geweldig uit de test komt: review: Zo testen we voortaan processorkoelers - Van geluidsmeting tot warmte...
Ik ben niks vergeten, als je kijkt naar beide review, komt de Arctic iets beter uit de tests naar voren. De enige test waar de Peerless Assassin iets beter is is de 100% RPM op 160W, maar dit gaat gepaard met een veel hogere geluidproductie. 31,7 dB vs. 44,7 dB. Ditzelfde verhaal zal mogelijk terugkeren met de Phantom Spirit, die precies dezelfde ventilatoren gebruikt, alleen zijn draaien deze traditioneel klokgewijs. Het feit dat de Peerless Assassin anti-klokgewijs draaiende ventilatoren heeft, draagt bij aan extra akoestisch geluids productie.

Enfin, de Arctic 36 is gewoon een prima koeler, en de Phantom Spirit ook. Voor een 7600 is beide prima, alleen heeft de Arctic beduidend betere support.

[ Voor 23% gewijzigd door Apart op 07-07-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
janjacobsv schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:23:
De connector van de voeding had kortsluiting en is verbrand. Voor de zekerheid heb ik de PSU vervangen voor een
Wat heb je gedaan :X ?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shatters
  • Nu online
Apart schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:47:
[...]

Ik ben niks vergeten, als je kijkt naar beide review, komt de Arctic iets beter uit de tests naar voren. De enige test waar de Peerless Assassin iets beter is is de 100% RPM op 160W, maar dit gaat gepaard met een veel hogere geluidproductie. 31,7 dB vs. 44,7 dB. Ditzelfde verhaal zal mogelijk terugkeren met de Phantom Spirit, die precies dezelfde ventilatoren gebruikt, alleen zijn draaien deze traditioneel klokgewijs. Het feit dat de Peerless Assassin anti-klokgewijs draaiende ventilatoren heeft, draagt bij aan extra akoestisch geluids productie.

Enfin, de Arctic 36 is gewoon een prima koeler, en de Phantom Spirit ook. Voor een 7600 is beide prima, alleen heeft de Arctic beduidend betere support.
Excuus, ik zat alleen te kijken naar de eerste pagina met het overzicht waar alleen andere modellen stonden, ik moet even verder kijken dan mijn neus lang is. Als ik andere reviews erbij pak zie ik de 36 ook iets beter uit de verf komen (Zoals op YouTube: Best CPU Coolers We've Tested (2024): Thermals, Noise Levels, & Value) dus dan zou ik inderdaad voor de 36 gaan. Wel vreemd dat in die eerste review er z'n groot gat zit, maar dat zal wel aan de setup liggen dan gok ik.
janjacobsv schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Dank je, niet bij stil gestaan dat DDR5 niet backwards compatible is.

met betrekking tot de koeler ga ik zo alle opmerkingen hierover doorlezen. Blijkbaar is dat het grootste discussiepunt :D
Uiteindelijk zijn het allebei prima keuzes, zeker voor een 7600, daar zou ik vooral focussen op minder geluid, koel genoeg blijft die toch wel. Met wat Apart aangeeft kan je dan beter voor de 36 gaan.

Edit: Als ik YouTube: Arctic's New $28* Freezer 36 Air Cooler & Contact Frame: CPU Cooler ... zie dan zou het best het verschil tussen Intel (waar de 36 een contact frame voor heeft) en AMD (Waar geen contact frame voor is) kunnen zijn. Tof dat dat zoveel verschil kan maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Shatters op 07-07-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:24
Idd. Dit gebeurt niet zomaar..

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janjacobsv
de voedingskabel zat denk ik een beetje los waardoor er een boel geknetter was bij de C14 connector. Verbrande plasticlucht en gesmolten contacten. Strikt genomen geen kortsluiting maar wel problematisch. Waarschijnlijk lag het niet eens aan de PSU maar had geen zin in risicos met electrische brand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_iMmObbtKJLmDd_WqUWxciGuSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7WlUn9nwrLqBbkP89JXgV3V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-07 23:49
Heb je bij het vervangen van de voeding ook alle kabels vervangen? Corsair kabels zijn niet compatibel met Cooler Master voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjacobsv
Uszka schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:51:
Heb je bij het vervangen van de voeding ook alle kabels vervangen? Corsair kabels zijn niet compatibel met Cooler Master voedingen.
dank je, had ik wel gedaan maar meer omdat ik de kabels ook uit wou sluiten. Wist niet dat ze niet onderling uitwisselbaar zijn. Ze lijken behoorlijk op elkaar :/
Ik zie wel weer een oncerwerp voor de EU om het leven van de mens beter te maken :)

[ Voor 9% gewijzigd door janjacobsv op 08-07-2025 10:37 ]

Pagina: 1