Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 01:26
Beste mede Tweakers.

Voor mijn nieuwe huis wil ik voor de huiskamer, de Unifi PowerAmp gebruiken om mee te spelen en te kunnen testen, ik heb alleen niet zo veel verstand van geluid en speakers etc.

Nu is mijn vraag wat zijn knappe betaalbare speakers en een subwoofer die ik voor kan gebruiken?
Ik weet alleen nog niet of ik de speakers aan de muur ga hangen, of dat ik ze naast de tv neer zet, daar is nog alle vrijheid in.

Specs:
https://techspecs.ui.com/...category=all-integrations

Per Channel Power (Continuous power)
130 W, 8 Ω, 1 kHz, < 0.05% THD+N, EIA (CEA-490-A)
260 W, 4 Ω, 1 kHz, < 0.09% THD+N, EIA (CEA-490-A)

Audio Output:
(1) RCA analog subwoofer output
(2) Speaker terminal outputs with (2) banana plugs

Note:
Ik weet dat goedkopere en waarschijnlijke beteren alternatieve zijn.
Alleen wordt straks ook mijn netwerk net als nu volledige Unifi, en wil te integratie testen met de closed ecosyteem van Unifi.

Voor kleine beetje referentie hoe ik geluid ervaar, ik gebruik op de dag vandaag nu nog een Logitech Z-5500 voor films en tv en music etc.
Dus het hoeft niet het helderste van helderste te zijn, dat zou ik persoonlijk toch niet zo merken.

Beste antwoord (via DragonVirus op 14-07-2025 09:20)

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 20:37
Met klipsch wordt je denk ik niet teleurgesteld!
als receiver zou ik voor een denon x1800h gaan, denk dat dit de beste koop is voor je geld.
wel 2 opmerkingen hierbij mocht het relevant zijn voor je:
1: deze receiver heeft maar 2 sub outputs
2: je kan enkel 1 atmos kanaal aansturen. ( dus atmos voor/mid of achter ) want 7.1.

@DragonVirus
Bookshelfs in het merk klipsch, kom je uit op de RP-600M II, deze zijn trouwens NU in de aanbieding voor 525 per paar!
als je ooit upgrade dan naar 5.1 kun je altijd nog de bookshelfs naar achter plaatsen en vloerstaanders als front doen. (of je koop nog een keer de 600m ii dat kan ook natuurlijk.)

Daarnaast heb je luistertijd bij sommige winkels, dus mochten ze niet bevallen kun je ze zo terug sturen zonder opgave. ( wel alles aan boekjes en dozen bewaren!)

Bij je upgrade: als center zul je het beste de RP-500C II kunnen nemen en niet de 504C!
Sub zou ik dus in jouw geval de SVS - SB1000 nemen. (vanwege groote)

Let op bij aanschaf van HDMI dat dit een 2.1 is mocht je 120fps er naar willen sturen.
En als luidspreker kabel geen CCA halen. puur koper is het beste. 2,5m2

Mocht je meer info willen horen we het wel!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
Leuk dat je soort van wilt overstappen naar een geluidssysteem.
Wel duiken er wat vragen op die je eerst zult moeten beantwoorden voordat wij goed advies kunnen geven.
Hieronder wat vragen:

1: Wat is je doel precies? wil je beter geluid bij je tv? en kijk je voornamelijk films? of meer muziek?
2: Wat is betaalbaar voor jou? er zijn speakers van 300 euro per stuk, of 500 euro.
3: je wilt daar ook een subwoofer bij? of wil je daar nog mee wachten?
4: wat is je totale budget?
5: waar heb je plek voor? en wat heeft je voorkeur? vloerstaandes, of bookshelf speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
Eskimoo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:10:
Leuk dat je soort van wilt overstappen naar een geluidssysteem.
Wel duiken er wat vragen op die je eerst zult moeten beantwoorden voordat wij goed advies kunnen geven.
Hieronder wat vragen:

1: Wat is je doel precies? wil je beter geluid bij je tv? en kijk je voornamelijk films? of meer muziek?
2: Wat is betaalbaar voor jou? er zijn speakers van 300 euro per stuk, of 500 euro.
3: je wilt daar ook een subwoofer bij? of wil je daar nog mee wachten?
4: wat is je totale budget?
5: waar heb je plek voor? en wat heeft je voorkeur? vloerstaandes, of bookshelf speakers?
Dat zijn inderdaad goede vragen.

1: Films en series en eventuele muziek in de huiskamer als er meerderen mensen op bezoek zijn.
2: Ben best bereid om +/- 400 euro per speaker uit gegeven.
3: Het idee is eerste even zonder subwoofer, en als ik het dan toch mis kan die er altijd nog bij.
4: Heb nog niet echt budget ben beetje aan oriënteren wat de mogelijkheden zijn.
Ben meer type die het liever 1x goed aanlegt dan dat je loopt klooien.
5: De ruimte bied alle mogelijkheden.

De ruimte:
De bank komt in een kleine nis, als je dan op de bank zit heb je rechts het raam naar de achtertuin en achter je een lange muur heb, en links heb je halve muur aansluiten op de keuken.
Hier door zat ik denken aan 2 vloerstaanders bij de TV.

De afstand tussen de Bank en muur waar de TV komt is 5.07 Meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U43yZpKvhgHEBDkDpOD8SIdP7QM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WobDLPw8jwlv05O8EiP5oi4N.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Heb de bookshelf speakers er uit gehaald.
In me hooft was de ruimte groter, maar op zo korte ruimte heeft vloerstaanders met bookshelf niet echt veel meer waarden. Denk ik. 8)7, deze speakers zijn echter niet uit gesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door DragonVirus op 07-07-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviessubforum waar dit topic beter tot zijn recht komt

@DragonVirus Het kan fijn zijn om in 1 ecoysteem te blijven qua integratie en gemak, maar heb je goed overwegen waarom je tot dit apparaat bent gekomen?

Als je deze stappen volgt: Jorgen in "Keuze tussen receivers" komt dan nog steeds díe receiver naar voren qua opties? Het zou namelijk zonde zijn als je voor een ecosysteem kiest, maar dan niet kunt doen/aansluiten/horen wat je eigenlijk graag wilt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DragonVirus
@Jorgen, Bedankt. :)

Dit is inderdaad niet iets wat ik zo maar heb besloten om alleen in het eco systeem van Unifi zelf te blijven.
Maar ik ben van plan om ook voor me zelf te beginnen (netwerk beheer etc) en wil meteen kijken of dit apparaat potentie heeft, en hoe de integrations is met nieuwe IoT waar mee unfi nu ook beetje mee bezige is.

Bedankt voor de het mee denken.
En voor die stappenppan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Vooropgesteld, ik heb geen ervaring met de unifi PowerAMP. Maar ik denk dat je van die integratie weinig voor moet stellen; je stelt het een keer in en dan is het klaar en werkt het gewoon. En als je de groepeerfunctie niet gaat gebruiken blijft er al helemaal weinig over om voor de PowerAMP te kiezen tov bijvoorbeeld een WiiM AMP (Pro). de WiiM heeft daarentegen een bewezen kwaliteit (objectief gemeten), en een volwassen streamingplatform.

In veel winkels en restaurants zie ik tegenwoordig gewoon Sonos hangen, ga je dat dan ook aanschaffen? ;)

Overigens heb je zowel met de PowerAMP als met de WiiM AMP geen 5.1 surround, iets wat de film/serie ervaring natuurlijk wel "next level" maakt tov "gewone" stereo.

Voor speakers kan je denken aan de volgende opties (net ook gepost in een ander topic hier):
- KEF LS50 Meta (niet de non-meta)
- KEF Q Concerto Meta
- Elac Uni-Fi Reference UBR62
- Wharfedale Linton 85th Anniversary
- Polk Audio Reserve R100 of R200

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
De Poweramp is dus een 2.1 systeem, als je dit echt voor films/series doet is natuurlijk 5.1 een betere optie. maar hier komt natuurlijk budget bij spelen en of je de ruimte hebt.
Je zit dan veel meer in de film dan met een 2.1 systeem. Maar dit een keuze.
voor een 2.1 systeem, met 400 euro max per speaker, kom je bij klipsch niet ver in vloerstaandes, ( zelf compleet klipsch systeem) de eerste beste optie in mijn optiek zal de klipsch rp-5000f II zijn, en hier heb je voor een kleine ruimte niet echt een sub nodig.
Wel kun je bij klipsch voor de RP-600M II gaan, maar dit zijn bookshelf speakers, en heb je dus nog wel een standaard nodig? tenzij je ze zo op de kast zet?

Als je naar KEF kijkt is dit vaak meer gericht voor muziek dan voor films. (zegt men)
Zelf heb ik de polk's ook gehoord in een woonkamer, ( wel de grote variant) en die klinken ook erg mooi!
Tussen helderheid klinken de klipsch het helderst, dat komt door de hoorn, wat enkel klipsch dus heeft. ( hier moet je wel van houden) deze hebben ook een hoge gevoeligheid, waarbij je dus weinig versterkervermogen nodig hebt om dit aan te sturen.
Bij de Polk is dit niet zo, daar ligt de gevoeligheid veel lager, dus meer vermogen nodig, nu zal die poweramp daar geen problemen mee hebben vermoed ik.

Als sub zou ik dan voor een SVS SB-1000 gaan, maar dit is voor een latere optie gaf je aan.
met een beetje geluk kost je deze 460 euro ongeveer. ( je hebt een actieve sub nodig geen passief)

Hoop dat je aan deze informatie wat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
@Ramon

Haha, ja zo gaat het meestal wel, en bij redelijke wat producten van Unifi komen met de updaten ook wel wat extra functionaliteit mee komt, maar ik verwacht met dit product dat het niet zou gebeuren.
En inderdaad voor een 2.1 systeem is die Wiim Amp pro ook leuk alternatieve.

De groepeerfunctie verwacht ik niet echt te gaan gebruiken, maar inderdaad wel goed om dat beetje mee te nemen.

Ja dat was me inderdaad ook al opgevallen, dat Sonos op dat terrein nu ook best populair is bij ondernemers.
En als ik Sonos wil testen, kan ik altijd gebruik maken van het systeem van een maat van. :)

Bedankt voor je speakers lijstje, zal die ook even bekijken en vergelijken.

@Eskimoo

Het is inderdaad wat Ramon ook al zij, dat voor films 5.1 wel beter geluid geeft voor films en series.
Maar ik verwacht dat geluid met de 2.1 opstelling en door jullie voorgestelde speakers al veel beter geluid en beleving zullen gegeven dan mijn huidige 5.1 Logitech Z-5500 opstelling.
(al is deze opstelling ook niet ideaal op gezet, alle satellieten staan 20 a 30 cm van elkaar. op een Ikea meubel van 240 cm breed)

Als ik beetje rond lees en na het ontwerp kijken van de Klipsch, snap ik wel dat je hier enthousiast van wordt.
Ik zie zelf de klipsch rp-5000f II wel zitten, maar moet nog even mijn Partner mee krijgen.
Ze vind de vloerstaanders beetje groot en aanwezige in de ruimte.
Maar zit te denken on van de week even in Alkmaar een audio winkel op te zoeken om beetje te luisteren naar het verschil en om gevoel te krijgen van de staanders hoe erg deze aanwezige zijn in de ruimte.

Ben wel erg blij met jullie input, helpt wel beetje in zoektocht naar de speakers en wat er beetje bij komt kijken.
Voor mij is deze setup, ook beetje bedoelt om met audio zelf ook beetje spelen, en te leren wat er bij komt kijken en hoe het aanvoelt etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
@Eskimoo

Misschien even simpel gedacht, maar als ik bijvoorbeeld op een later tijd stip wel weer naar 5.1 wil gaan met een anderen Amp, zouden dan de klipsch rp-5000f II nog goed bruikbaar zijn, en zou je dan kunnen mixen met de RP-6000 bijvoorbeeld.
Of is het dan beter om van scratch te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:19
DragonVirus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:14:
als ik bijvoorbeeld op een later tijd stip wel weer naar 5.1 wil gaan met een anderen Amp, zouden dan de klipsch rp-5000f II nog goed bruikbaar zijn, en zou je dan kunnen mixen met de RP-6000 bijvoorbeeld.
Of is het dan beter om van scratch te beginnen?
Ik zou niet weten waarom niet. Die RP-5000 kun je prima als frontspeakers gebruiken in een 5.1 opstelling. Persoonlijk zou ik dat niet combineren met nog een setje vloerstaanders (die RP6000), omdat ik 4 van die units in de woonkamer nogal lomp vind, maar uiteraard kan dat wel. Of bedoel je de RP600 boekenplank speakers? Die zijn prima te combineren met de RP-5000.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de center speaker kiest vanuit dezelfde reeks als je frontspeakers. Dan krijg je het beste geheel. De surround speaker kun je best van een ander merk kiezen, net als de subwoofer. De SVS SB1000 die wordt aangehaald is een goede subwoofer. Als je het met name om films te doen is zou ik voor de PB1000 gaan.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
Hulleman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet. Die RP-5000 kun je prima als frontspeakers gebruiken in een 5.1 opstelling. Persoonlijk zou ik dat niet combineren met nog een setje vloerstaanders (die RP6000), omdat ik 4 van die units in de woonkamer nogal lomp vind, maar uiteraard kan dat wel. Of bedoel je de RP600 boekenplank speakers? Die zijn prima te combineren met de RP-5000.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de center speaker kiest vanuit dezelfde reeks als je frontspeakers. Dan krijg je het beste geheel. De surround speaker kun je best van een ander merk kiezen, net als de subwoofer. De SVS SB1000 die wordt aangehaald is een goede subwoofer. Als je het met name om films te doen is zou ik voor de PB1000 gaan.
In de genoemde scenario bedoelde ik inderdaad dat de RP6000 (boekenplank) als uitbereiding zijn op de RP-5000 (vloerstaanders).

In mijn ogen heeft ook niet geen zin om 4 vloerstaanders dicht bij elkaar hebben te staan, om dat je misschien dan je diepte verliest en het dan als nog als 2.1 gaat klinken om dat geluid de ruimte niet heeft om naar voor te komen.

Maar dacht misschien dat de series op bepaalde speficaties misschien toch verschillen dat dit niet aantraden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:19
DragonVirus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:37:
[...]
In mijn ogen heeft ook niet geen zin om 4 vloerstaanders dicht bij elkaar hebben te staan, om dat je misschien dan je diepte verliest en het dan als nog als 2.1 gaat klinken om dat geluid de ruimte niet heeft om naar voor te komen.

Maar dacht misschien dat de series op bepaalde speficaties misschien toch verschillen dat dit niet aantraden was.
Zoiets kan ik me niet voorstellen. Het is met name zonde om vloerstaande speakers te gebruiken voor alleen de surround effecten. Dat is allemaal weinig spannend. Ik zou niet te veel geld besteden aan surround speakers.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
Wat Hulleman inderdaad zegt,
Je kan de RP serie gewoon mixen, let wel op! je hebt serie 1 en serie 2.
Serie 2 is kwa helderheid veel beter, richt je dan ook op die serie en niet op serie 1.
Je kan de surrounds prima mixen met serie 1, of zelfs een ander merk. maar mijn advies zou wel zijn, blijf ook voor je surrounds bij 1 merk, vooral met klipsch omdat deze dus de hoorn technologie gebruikt en de rest niet.
dit verschil kun je dus wel horen.

Je center moet eigenlijk altijd gematcht worden met je front, anders kan de overgang naar klank te verschillend zijn. wat je dus niet wil. maar dit is dus voor een 5.1 opstelling.
jouw poweramp heeft dus maar 2.1, als jij zeker weet dat je later wilt uitbreiden naar 5.1 ( of meer) kies dan voor een receiver, zoals de denon x1800h dan ben jij veel meer toekomst gericht. en bespaar je ook geld uiteindelijk.

Ga inderdaad even luisteren wat jij fijn vind!
Zelf heb ik hier de klipsch rp-5000f II staan, en vallen kwa grootte beste mee ( vind ik ).
Mocht jij in de buurt wonen mag je gerust komen luisteren.
Als surrounds heb ik de rp-4000f staan, ook vloerstaandes, maar heeft totaal geen meerwaarde om daar als vloerstaande te kiezen, ( ze vallen zelfs beetje weg achter de bank) maar ik kon ze voor een goeie prijs krijgen. vandaar mijn keuze.

Als sub is inderdaad de pb voor films beter, maar deze sub is dan ook stukje groter als de sb variant.
Uit ervaring vinden vrouwen een grote subwoofer in het zicht minder prettig dan een kleinere ( haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
het is een fabel dat over de surround speakers alleen wat effectjes weergegeven worden. Heel vaak wordt ook aanzwellende muziek en opbouwende geluiden net zo luid weergegeven dan over de frontspeakers. Surroundspeakers die goed aansluiten op de frontspeakers zorgen dus echt voor een veel betere weergave en beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
DragonVirus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:37:
[...]
Dat is echt onzin. In mijn vorige woning had ik dedicated Home Cinema van 2,7 x 4,5 meter met 4 vloerstaanders. Waanzinnig goed! Heb er geen andere woorden voor. In mijn huidige veel grotere en fijnere woning heb ik geen ruimte voor een Home Cinema en ik mis het regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
107mb schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:13:
het is een fabel dat over de surround speakers alleen wat effectjes weergegeven worden. Heel vaak wordt ook aanzwellende muziek en opbouwende geluiden net zo luid weergegeven dan over de frontspeakers. Surroundspeakers die goed aansluiten op de frontspeakers zorgen dus echt voor een veel betere weergave en beleving.
107mb schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Dat is echt onzin. In mijn vorige woning had ik dedicated Home Cinema van 2,7 x 4,5 meter met 4 vloerstaanders. Waanzinnig goed! Heb er geen andere woorden voor. In mijn huidige veel grotere en fijnere woning heb ik geen ruimte voor een Home Cinema en ik mis het regelmatig.
Oww dat is inderdaad goed om te weten, ik dacht dit door dat als ze dicht bij elkaar zouden staan de geluids golven niet goed de ruimte hebben om tot recht komen.
Maar dat was misschien beetje te simple gedacht. 8)7
Maar ja daarom ook deze topic, heb zelf niet zo veel ervaring met geluid sets.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
Maar GOOD NEWS EVERYONE,

Ik heb nog beetje nagedacht en jullie advies laten bezinken.
En heb besloten om de Unifi PowerAmp te droppen. en even te kijken om de setup meteen als een 5.1 goed neer te zetten, denk dat dit wel beste bang voor de buck is. en verstandige keuze is.

Dus dat wordt wel weer beetje terug naar tekentafel.
weer er even rustige voor gaan zitten, en ik zit wel denken om te verdiepen in het merk klipsch, opzich werd ik daar ook wel warm van.
Maar moet nog even wat recenties op zoeken etc. :)

en even kijken hoe ik ook de wensen van me partner mee kan nemen.
- soft max 1600 euro.
- geen vloerstaanders, het liefst bookselfs.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
Met klipsch wordt je denk ik niet teleurgesteld!
als receiver zou ik voor een denon x1800h gaan, denk dat dit de beste koop is voor je geld.
wel 2 opmerkingen hierbij mocht het relevant zijn voor je:
1: deze receiver heeft maar 2 sub outputs
2: je kan enkel 1 atmos kanaal aansturen. ( dus atmos voor/mid of achter ) want 7.1.

@DragonVirus
Bookshelfs in het merk klipsch, kom je uit op de RP-600M II, deze zijn trouwens NU in de aanbieding voor 525 per paar!
als je ooit upgrade dan naar 5.1 kun je altijd nog de bookshelfs naar achter plaatsen en vloerstaanders als front doen. (of je koop nog een keer de 600m ii dat kan ook natuurlijk.)

Daarnaast heb je luistertijd bij sommige winkels, dus mochten ze niet bevallen kun je ze zo terug sturen zonder opgave. ( wel alles aan boekjes en dozen bewaren!)

Bij je upgrade: als center zul je het beste de RP-500C II kunnen nemen en niet de 504C!
Sub zou ik dus in jouw geval de SVS - SB1000 nemen. (vanwege groote)

Let op bij aanschaf van HDMI dat dit een 2.1 is mocht je 120fps er naar willen sturen.
En als luidspreker kabel geen CCA halen. puur koper is het beste. 2,5m2

Mocht je meer info willen horen we het wel!
Pagina: 1