Buren Bouwen over stenen schutting

Pagina: 1
Acties:
  • 6.317 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-07 10:41
topic mag verwijderd worden. Bedankt

[ Voor 97% gewijzigd door Freddy1982 op 07-07-2025 10:36 . Reden: Heb mijn doel bereikt ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is toch geen overkapping??

Balkon balustrade had netter gekund.

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 07-07-2025 01:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:41

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Lijkt inderdaad meer op een balkon, de hoogte is de helft van de deur op die verdieping?

Ik zou bij de buren even informeren welk bedrijf het neergezet heeft en daar gaan informeren. En dat je je zorgen maakt dat het over de erfgrens zit.

Door de focus op het bouwbedrijf te leggen, laat je merken dat je niet meteen uit gaat van een fout van jullie buren, het kan immers ook zijn dat het bouwbedrijf iets fout gedaan heeft.

Uiteindelijk zal het ook het bouwbedrijf moeten zijn die het balkon gaat aanpassen en zou lang de schijn is dat het bouwbedrijf een fout gemaakt heeft en dat moet oplossen, wil de buurman wellicht nog wel meewerken.

Elk normaal mens reageert dan met:
"Oh, ik zie het inderdaad, ik zal even gaan informeren bij de bouwer/tekeningen bekijken, want het is niet de bedoeling dat hij over de erfgrens heen bouwt."

En sommige andere mensen willen nog wel mee gaan in het verhaal, zo lang de schijn is dat het een probleem is van/door/voor het bouwbedrijf.

En het uitschot van de maatschappij wordt meteen boos, omdat dat de enige manier van communicatie is die ze kennen.
Als dat het geval is, kun je beter verhuizen.
Ze zijn nogal luid met hun kids en hond dus de maat zit al snel vol.
Dat zou ik hier volledig buiten laten, het is totaal ongerelateerd en levert alleen escalatie. Honden en kinderen maken veel geluid en in de regelgeving zijn dat doorgaans leefgeluiden, welke je als buurman moet accepteren.
Als je daar niet tegen kunt moet je buiten het centrum gaan wonen en zeker niet in een (oud?) rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
Is gewoon open van voren. Is een hele grote overkapping. Met de zijkanten dicht en een plat dak. Geen idee wat je het anders kan noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
Bovenkant is een balkon. Onder een overkapping met de zijkanten gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sorry ik zag daar geen overkapping in… Dacht dat dat witte gewoon om een reguliere uitbouw ging….

En ik zie nu dus ook pas welk muurtje je bedoelt…

Ook daar geldt; dit mag zomaar niet zonder overleg…

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 07-07-2025 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:32
Freddy1982 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:19:
Is gewoon open van voren. Is een hele grote overkapping. Met de zijkanten dicht en een plat dak. Geen idee wat je het anders kan noemen
Huh, ik begrijp dan niet zo goed wat je bedoelt?

Er is een begane grond. Jij hebt daarop een balkon gemaakt.

Zij hebben een begane grond. Daarboven zit een verdieping (naast jouw balkon) en daarboven zit een balkon met gesloten zijwanden.

Gezien het topic doe ik de aanname dat het houten gesloten balkon bij je buren recentelijk is geplaatst?
Maar wat bedoel je met het is helemaal open? Dat zie ik niet op de eerste foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
Accretion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:19:
Lijkt inderdaad meer op een balkon, de hoogte is de helft van de deur op die verdieping?

Ik zou bij de buren even informeren welk bedrijf het neergezet heeft en daar gaan informeren. En dat je je zorgen maakt dat het over de erfgrens zit.

Door de focus op het bouwbedrijf te leggen, laat je merken dat je niet meteen uit gaat van een fout van jullie buren, het kan immers ook zijn dat het bouwbedrijf iets fout gedaan heeft.

Uiteindelijk zal het ook het bouwbedrijf moeten zijn die het balkon gaat aanpassen en zou lang de schijn is dat het bouwbedrijf een fout gemaakt heeft en dat moet oplossen, wil de buurman wellicht nog wel meewerken.

Elk normaal mens reageert dan met:
"Oh, ik zie het inderdaad, ik zal even gaan informeren bij de bouwer/tekeningen bekijken, want het is niet de bedoeling dat hij over de erfgrens heen bouwt."

En sommige andere mensen willen nog wel mee gaan in het verhaal, zo lang de schijn is dat het een probleem is van/door/voor het bouwbedrijf.

En het uitschot van de maatschappij wordt meteen boos, omdat dat de enige manier van communicatie is die ze kennen.
Als dat het geval is, kun je beter verhuizen.

[...]

Dat zou ik hier volledig buiten laten, het is totaal ongerelateerd en levert alleen escalatie. Honden en kinderen maken veel geluid en in de regelgeving zijn dat doorgaans leefgeluiden, welke je als buurman moet accepteren.
Als je daar niet tegen kunt moet je buiten het centrum gaan wonen en zeker niet in een (oud?) rijtjeshuis.
Ik zal het rustig aankaarten. Ik zei het meer als dat ik niet emotioneel wil reageren omdat er ook andere dingen meespelen en misschien me daarom eraan ergerde en of het echt foutief is gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

futurecrawler

Break the cycle.

Laat er een boom tegenaan groeien 🤡

This is not a signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
President schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:27:
[...]

Huh, ik begrijp dan niet zo goed wat je bedoelt?

Er is een begane grond. Jij hebt daarop een balkon gemaakt.

Zij hebben een begane grond. Daarboven zit een verdieping (naast jouw balkon) en daarboven zit een balkon met gesloten zijwanden.

Gezien het topic doe ik de aanname dat het houten gesloten balkon bij je buren recentelijk is geplaatst?
Maar wat bedoel je met het is helemaal open? Dat zie ik niet op de eerste foto?
ik ben de rechter zijde met de groen witte zonnescherm. Hun hebben een gesloten balkon boven gemaakt en beneden een overkapping met dat witte zijplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

futurecrawler

Break the cycle.

Is boven groen/witte zonnescherm van jou? Dus het gesloten balkon zit dan deels rechts onder jullie bovenraam? Het is ook maar de vraag wat de gesloten balkon gaat doen met heel veel regen naar het balkon rechtsonder. Is er een goede regenafvoer van de overkapping met witte zijplaat?

This is not a signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Freddy1982 op 07-07-2025 10:37 . Reden: Verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
Groen witte zonnescherm zit beneden en is van mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Dit kan zo niet, midden van muurtje is erfgrens aan de uitbouw beneden te zien. dat is nog te billijken omdat bij een eventuele eigen uitbouw deze als buitenmuur gebruikt kan worden. Echtet om daar nog weer over heen te bouwen... zal een stuk af moeten en verplaatst naar midden van muurtje. Of vlak met de muur en dan met de afspraak dat wanneer je zelf zoiets bouwt de grens verlegd wordt

[ Voor 4% gewijzigd door Eivogel1985 op 07-07-2025 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Je geeft aan dat het je niet lekker zit.
Ik lees echter niet wat je doel is.
Wat wil je waarom bereiken?

Het niet lekkere gevoel laten verdwijnen?
Wat heb je (van je buurman) nodig om het niet lekkere gevoel weg te nemen?
Wat is dat niet lekkere gevoel precies? Benoem het eens (voor jezelf).
Met welke intentie ga je het gesprek aan?

Wil je aanpassingen van de constructie zodat het aan richtlijnen voldoet? En wat is daar dan de aanleiding voor? Omdat het niet aan de regels voldoet? Of loopt het spaak met jouw bouwplannen? Of....?

Hoeveel moeite, tijd en energie gaat het jou kosten om je gelijk te halen. Hebben en krijgen zijn echt twee verschillende dingen, vooral juridisch gezien.
Is het jou dat waard? Ben je bereid die 'prijs' te betalen?

Hebben ze een vergunning nodig gehad voor deze constructie? Zo ja, dan had je een reactie termijn op die plannen kunnen geven. Elke gemeente publiceert bouwvergunningen in hun berichtgeving.
https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt

Hebben ze dat stenen muurtje wat de erfgrens is, nu gebruikt als dragende muur voor de constructie? Is deze muur daar op berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:58
Zonder overleg geplaatst denk ik? ik zou de gemeente eens bellen als de hoogte al niet goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Leaplasher schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:58:
...
Hebben ze een vergunning nodig gehad voor deze constructie? Zo ja, dan had je een reactie termijn op die plannen kunnen geven. Elke gemeente publiceert bouwvergunningen in hun berichtgeving.
https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt
...
Als die vergunning wel vereist is maar niet aangevraagd dan loopt die reactietermijn nog ;)
@Freddy1982 Dus misschien even navragen bij de gemeente wat het geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 07-07-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:40
Even terug naar af: realiseer je dat elk commentaar zal worden gezien als kritiek op wat in mijn ogen een redelijk nette constructie is. Ja je hebt mogelijk gelijk maar wil je je gelijk ook halen? Wat is het je waard?

Ga dus eerst na waar je pijn zit mbt de opbouw en bespreek dat. Gaat het je om de erfgrens, de hoogte van de opbouw of het gemis aan schaduw of privacy.

Probeer er samen uit te komen door er constructief in te staan, het blijven je buren ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
Er is geen vergunning aangevraagd. Mijn enige doel hiervan is om even te kijken of het echt verkeerd is gebouwd en of ik er wat mee aanmoet of niet. Het is allemaal niet zo makkelijk soms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:48
@Freddy1982
Volgens mij staat de uitbouw netjes op de grens. Ik zie een mooie afwatering over het muurtje gaan.

Ik zou mij vooral zorgen maken of bij het balkon op de derde verdieping, jij straks wel goed het onderhoud kan doen. Sowieso ziet jou gedeelte er redelijk slecht uit, daar mag wel een likje verf over.
Ideale plek om een lekkage te laten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Het balkon bij de buren is wel wat overdreven over de randen geplaatst. Het onderste deel is meer in de hoogte wat bijzonder.

De vraag is niet meteen of je wettelijk recht hebt óm te protesteren, maar of je er last van hebt.

Dus 1) Wat stoort jou precies?
Dan 2) Wil je de moeite nemen er iets aan te doen?
Dan 3) Wat zijn de wettelijke rechten?

Het gaat uiteindelijk om een centimeter of twee op een tuin van rond de 4 meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:06
Als ik je eerste bericht lees, dan proef ik toch een soort afgunst richting de buren. Wat ik mij prima kan voorstellen in jou situatie, maar dit laten slopen / aanpassen / er een groot ding van maken, gaat dat gevoel niet veranderen en de situatie potentieel verergeren en daarmee je woongenot nog verder omlaag trekken.

Als dat echt niet de reden is en je hebt oprecht een goede reden, dan zou ik bij de gemeente advies inwinnen over regelgeving m.b.t. vergunningen voor zo'n uitbouw.

In ieder geval, veel sterkte want overlast van de buren is een complexe situatie; tread carefully :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
chrisborst schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:09:
@Freddy1982
Volgens mij staat de uitbouw netjes op de grens. Ik zie een mooie afwatering over het muurtje gaan.

Ik zou mij vooral zorgen maken of bij het balkon op de derde verdieping, jij straks wel goed het onderhoud kan doen. Sowieso ziet jou gedeelte er redelijk slecht uit, daar mag wel een likje verf over.
Is inmiddels vervangen voor keralit. Had al vermeld dat wij ook in verbouwing waren . Balkon platen wordt ook nog vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:58
Over de uitbouw, heb je er verder geen last van, zou ik het lekker zo laten. Je 'overlast' wordt niet minder als ze hem met kunst en vliegwerk 3 centimeter op moeten schuiven...
Dat balkon echter, daar zou ik dus wel een punt van maken. Die eindigt gewoon onder jouw kozijn, dat is niet een beetje over de grens heen maar gewoon een heel stuk. Daarvan zullen ze toch echt wel begrijpen dat dat niet kan.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:53
Het zou mij ook irriteren. Dit had makkelijk voorkomen kunnen worden. Ik heb er zelf ook scherp op gelet dat de erfgrens werd gehanteerd. De aannemer ook. Vraag me dan af hoe dit gaat. Of de buur en aannemer hebben maling aan de buren, of de aannemer vraagt aan de buren hoe ze het willen en die zeggen doe maar zo ruim mogelijk de buren hebben er geen last van, of de aannemer heeft het niet overlegd maar de buren er ook niet naar gekeken. Het zal allemaal geen enorme overlast hebben nu maar wat als je zelf wat wil doen later? Dit soort dingen tekent ook de buren. Dit is gewoon bewust aan jouw kant geplaatst. Je ziet dat gelijk. Bij het uittekenen is dat al bepaald. Is niet iets dat per ongeluk is gebeurd. Heb het dan vooral over het balkon. Dat is overigens simpel aan te passen volgens mij. Balk afkorten, balk er tussenuit en de zijkant er weer tegenaan. En zo niet dan had de aannemer het goed moeten doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Davidrrr op 07-07-2025 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freddy1982
verwijderd

[ Voor 101% gewijzigd door Freddy1982 op 07-07-2025 10:38 . Reden: Verwijderd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Nu online
Ja Freddy met die laatste foto word ik alleen maar gesterkt in mijn mening kan me erg goed verplaatsen in je irritatie. Je zou ook nog als argument kunnen opvoeren dat je je gevel niet meer goed kunt onderhouden doordat het balkon deels voor jouw gevel is opgebouwd. Niet dat dat iets uit zou moeten maken, dit is gewoon asociaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:30
Wat gek dat mensen hier geen punt van maken. Dat balkon zit veels te ver over de erfgrens. Zoals het lijkt is de aanbouw waar het balkon op staat ook half op de erfgrens van TS gebouwd. (Kan handig zijn dan mag hij de muur ook gebruiken bij een eventuele uitbouw) Maar om dan ook nog een balkon 10cm erover uit te laten steken had ik zeker niet gepikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:13
in ~95% van de gevallen is de erf grens op het midden van de gemeenschappelijke muur. Je mag daar absoluut niet overheen bouwen. Zo simpel is het.

Daarnaast heb je in veel gevallen ook een terrasvergunning nodig als je die er ineens bij bouwt. En als laatste mag je ook niet zomaar je balkon volbouwen. Is er een vergunning afgegeven?

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Nu online
chrisborst schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:09:
@Freddy1982

Volgens mij staat de uitbouw op de grens maar de stenen muur op 1e verdieping niet. Het midden van deze muur is de erfgrens en mag daarom als mandelig gezien worden. Het balkon op de 2e wordt daar weer overheen gebouwd. Ts frustratie alleszins herkenbaar wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00

BCC

SonOfSam schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:44:
in ~95% van de gevallen is de erf grens op het midden van de gemeenschappelijke muur. Je mag daar absoluut niet overheen bouwen. Zo simpel is het.

Daarnaast heb je in veel gevallen ook een terrasvergunning nodig als je die er ineens bij bouwt. En als laatste mag je ook niet zomaar je balkon volbouwen. Is er een vergunning afgegeven?
Zo simpel is het niet - dak afwerking en goten kunnen zeker aan de andere kant van de erfgrens komen maar dan wordt ook vraak afgesproken dan de buren dit mogen slopen als ze gaan uitbouwen.

Voor het balkon kan ik dit lastig inschatten of dit afwerking is of balustrade. Waarschijnlijk ligt de waarheid ergens in het midden. Gewoon in gesprek met de buurman. Kopje koffie d’r bij en domme vragen stellen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:13
BCC schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Zo simpel is het niet - dak afwerking en goten kunnen zeker aan de andere kant van de erfgrens komen maar dan wordt ook vraak afgesproken dan de buren dit mogen slopen als ze gaan uitbouwen.

Voor het balkon kan ik dit lastig inschatten of dit afwerking is of balustrade. Waarschijnlijk ligt de waarheid ergens in het midden. Gewoon in gesprek met de buurman. Kopje koffie d’r bij en domme vragen stellen.
Zo simpel is het absoluut wel. Dat er afspraken worden gemaakt is iets heel anders. De wet is duidelijk:

https://burenproblemen.nl/bouwen-op-erfgrens/

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Freddy1982 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:24:
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Welke pannekoek heeft bedacht dat dit kan?

@Freddy1982 ga nou niet lopen teuten en draaien, gewoon naar de buren stappen, uitleggen dat dit niet kan en dat zij met een oplossing moeten komen.

En benadruk vooral dat:
Zij dit doen zonder te vragen of overleg.
Dit heel bewust zo gemaakt is.
En dat ze in jouw tuin bouwen.

Dit eindigt uiteindelijk in het afbreken van deze balustrade (of een andere overeenkomst met jou).
Een boeibord, stripje of ander detail die wat over de erfgrens steekt moet je soms tolereren. Maar in dit geval is er niet eens een poging gedaan om in de buurt van de erfgrens te blijven.

En ik verbaas me over de laconieke houding hierboven, dit gaat echt wel ver over de grens (pun intended)
Het is geen tijdelijke overlast of situatie en @Freddy1982 kan hier ook nooit meer iets fatsoenlijks zelf tegenaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Die overkapping is wellicht te hoog, volgens mij mag je vergunningsvrij bouwen tot de verdiepingsvloer.

De balustrade / balkonhek, heb je een foto van de oude situatie? Liep de balustrade toen gelijk met de muur eronder?
Ik vind dat in ieder geval wel de moeite waard om te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-07 12:03
Verwijderd omdat ik mijn tijd liever niet had besteed aan ondankbare figuren zoals @Freddy1982.

[ Voor 92% gewijzigd door DeeeJeee op 07-07-2025 12:03 ]

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:57
Precies wat deeejeee schrijft: metsel die kant maar gewoon omhoog.
Ik zou hier geen genoegen mee nemen. Ze zijn duidelijk te ver over de erfgrens als ze het balkonrek onder je raam moeten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eivogel1985 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:55:
Dit kan zo niet, midden van muurtje is erfgrens aan de uitbouw beneden te zien. dat is nog te billijken omdat bij een eventuele eigen uitbouw deze als buitenmuur gebruikt kan worden. Echtet om daar nog weer over heen te bouwen... zal een stuk af moeten en verplaatst naar midden van muurtje. Of vlak met de muur en dan met de afspraak dat wanneer je zelf zoiets bouwt de grens verlegd wordt
Dat witte muurtje lijkt echter niet op de erfgrens te staan maar volledig op de eigen grond van de buren.. Tenminste, als ik zo naar de schutting kijk (ervanuitgaande dat die precies op erfgrens staat)...

Maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn..

Als je ervanuit gaat dat dat witte muurtje "goed" staat; Ze hebben dat lelijke witte trespa volgens mij vanaf dat witte muurtje opgetrokken. Dus dat "steekt" niet over... Hooguit kun je discussieren of je zover de hoogte in mag...

Het zou handig zijn als de TS met fatsoenlijke foto's komt...

Over het balkon lijkt me geen discussie, dat staat te ver... En dat kan nog prima opgelost zo te zien..

Wat een allegaartje trouwens met kleuren/boeidelen/balkonnen/zonwering.. Ik zou er helemaal overprikkeld van raken

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 07-07-2025 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
TheGhostInc schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:03:
[...]

ga nou niet lopen teuten en draaien, gewoon naar de buren stappen, uitleggen dat dit niet kan en dat zij met een oplossing moeten komen.
Dat had die beter voor de tijd kunnen doen wordt nu een stuk lastiger nu die er staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik trouwens goed naar deze foto kijk;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28PjEfuLKX0xh-sMHUrVACJe9kM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KFCmK0qgA8wW9Yrh0ygseqnJ.png?f=fotoalbum_large

Er even vanuitgaande dat die muur op de 1e verdieping (naast jouw balkon) "goed" staan, dan staan zowel dat witte opgemetselde muurtje als die lelijke opbouw/trespa rommel dus nog een stuk naar binnen (richting de buren).. Dus daar is niet zoveel mis mee...

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 07-07-2025 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:59
Dit is precies waarom je vooraf gaat overleggen met de buren bij een bouwplan. Los van centimeter-werk; het is onfatsoenlijk om zoiets zonder overleg te bouwen.

En als het een gemeenschappelijke tuinmuur is (dat lijkt er wel op) dan is toestemming van beide eigenaren vereist. Zo simpel is het.

Verder vraag ik me af of deze tuinmuur en fundering wel berekend is op de nieuwe functie. En als TS (of toekomstig andere eigenaar) ook wil uitbouwen, mag en kan die dan ook hierop aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:47
Freddy1982 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:46:
[...]

Qua afwatering lijkt het ok met afvoeringen. [Afbeelding]
Ik zou eens kijken naar je eigen afvoer, niet ok als hier zoveel water in blijft staan lijkt mij.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Freddy1982 Heb jij zelf ook plannen om uit te bouwen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bas.013 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:53:
Dit is precies waarom je vooraf gaat overleggen met de buren bij een bouwplan. Los van centimeter-werk; het is onfatsoenlijk om zoiets zonder overleg te bouwen.

En als het een gemeenschappelijke tuinmuur is (dat lijkt er wel op) dan is toestemming van beide eigenaren vereist. Zo simpel is het.

Verder vraag ik me af of deze tuinmuur en fundering wel berekend is op de nieuwe functie. En als TS (of toekomstig andere eigenaar) ook wil uitbouwen, mag en kan die dan ook hierop aansluiten?
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat brutalen de halve wereld hebben, als je toestemming moet vragen is de toekomst nogal ongewis.

De buren zullen dan achteraf sorry zeggen maar er zal niets gewijzigd worden aan de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:57
Freddy1982 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:32:
[Afbeelding]

Zo ziet het eruit van binnen. Om terug te komen naar de overkapping beneden ,Ik dacht dat het verboden was om over een stenen schutting te bouwen? Verbaasd mij eerlijk gezegd hoe makkelijk sommige hierover denken. Niemand heeft zin in ruzie met de buren en afbreken hoeft van mij niet. Ik vind het gewoon oneerlijk en was benieuwd hoe jullie erover dachten en wat de regels hierover zijn.
Je zegt hier 'verboden om over een stenen schutting te bouwen'. Bedoel je hier eigenlijk 'op' de stenen schutting?
Dat witte muurtje lijkt namelijk op de erfgrens te staan, dan is die meestal mandelig en staat de trespa daarboven op precies op het midden. 'over de stenen schutting bouwen' zou betekenen dat ze er voorbij zitten en dus aan jullie kant van de schutting komen. Dat is niet het geval als ik naar de foto's kijk.
Enige gekke is dat de trespa plaat wel erg hoog is, dit zou wel eens te hoog kunnen zijn, maar de regels van de gemeente moet je hier even bij opzoeken.

Dat balkon steekt veel te ver uit, dat zit gewoon tot onder je raam, onbegrijpelijk dat een aannemer dit zo gemaakt heeft en zich niet afgevraagd heeft of dat wel klopt.
Je geeft echter aan dat de planken onder je raam (en dus naast dat balkon) al vervangen zijn door keralit. Zit dit nu dus tot dat balkon? Hoe wil je dit dan netjes maken als je hun vraagt dat complete balkon te slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 18:54

mjl

Ugh

Ipv meteen de rijdende rechter in te schakelen zou ik met de buren overleggen, afspreken dat mocht jij of een volgende bewoner van jou huis willen uitbouwen dat het uitstekende deel verwijderd kan worden en als jullie onder het genot van een kop koffie er uit zijn voorstellen om dit op papier te zetten.

Hiermee haal je al het risico en ongemak weg: jij blij want geen negatieve invloed op eventuele verkoop, buurman blij want die heeft een mooie balustrade en geen gedoe met de buren.

Qua hoogte zou je moeten nagaan of deze qua regelgeving wel klopt. Je moet doorgaans rekenen vanaf de drempel van het huis omhoog, de balustrade telt wellicht niet mee (alleen bovenrand van het dak). Daarnaast: in hoeverre heb je van die hoogte echt last, zou me voor kunnen stellen dat het licht weg neemt in TS’s woonkamer. Ook hier: liever geen ruzie met je buren :)

[ Voor 27% gewijzigd door mjl op 07-07-2025 10:12 ]

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:09
mjl schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:09:
Ipv meteen de rijdende rechter in te schakelen zou ik met de buren overleggen, afspreken dat mocht jij of een volgende bewoner van jou huis willen uitbouwen dat het uitstekende deel verwijderd kan worden en als jullie onder het genot van een kop koffie er uit zijn voorstellen om dit op papier te zetten.

Hiermee haal je al het risico en ongemak weg: jij blij want geen negatieve invloed op eventuele verkoop, buurman blij want die heeft een mooie balustrade en geen gedoe met de buren.
uhm nee? Dat balkon stuk moet gewoon weg en ze moeten niet verder bouwen dan de helft van de stenen muur. Zo lastig is het niet en ik zou als ik TS was het zelfs nog afdwingen.

Mocht TS dan ooit zijn huis gaan verkopen dan zien potentiele kopers dit toch echt wel als een issue. Je kan letterlijk de (wss) slaapkamer van TS binnen kijken vanaf dat balkon. Erg vreemd dit

[ Voor 5% gewijzigd door hollandnick op 07-07-2025 10:13 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 18:54

mjl

Ugh

hollandnick schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:11:
[...]

uhm nee? Dat balkon stuk moet gewoon weg en ze moeten niet verder bouwen dan de helft van de stenen muur. Zo lastig is het niet en ik zou als ik TS was het zelfs nog afdwingen.

Mocht TS dan ooit zijn huis gaan verkopen dan zien potentiele kopers dit toch echt wel als een issue. Je kan letterlijk de (wss) slaapkamer van TS binnen kijken vanaf dat balkon. Erg vreemd dit
Dat of je laat het op papier zetten met goede afspraken, mocht iemand ooit ook willen uitbouwen dan kunnen ze samen een mooie afscheiding tussen de balkons realiseren…

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hollandnick schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:11:
[...]

De bakstenen bruine/rode muur is eigendom van de linkerwoning, daar mogen ze gewoon het balkonhek tot de rand op plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:30

Croga

The Unreasonable Man

Wolly schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:14:
De bakstenen bruine/rode muur is eigendom van de linkerwoning, daar mogen ze gewoon het balkonhek tot de rand op plaatsen.
Het feit dat het doorloopt van de muur van de buren betekend niet dat die muur van de buren is. Die muur staat exact op de erfgrens en is ook de muur die de twee panden scheidt.

Dat balkonhek hangt gewoon voor het raam van TS. Daar is niets aan af te dingen. Dat is gewoon fout. En ik zou nooit genoegen nemen met een document wat zegt dat ze dat weg zullen halen. zoals het nu hangt is gewoon waardevermindering van het huis. Dat moet gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Wolly schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:14:
[...]

Dat lijkt me toch niet. Dat is gewoon de buitenmuur en is dus mandelig. De erfgrens zal vast in het midden van die muur zitten ( dit geeft TS ook aan )

Verder vind ik het allemaal maar een rare constructie, maar dat kom omdat we denk ik het geheel ook niet zien. Is dit wel in Nederland? :9

--edit
In de 2e foto lijkt het ook zelfs zo dat ze onder het kozijn dus van TS uitkomen en dat ze ook een balk op zijn gevelplaat hebben zitten boren....

[ Voor 12% gewijzigd door hollandnick op 07-07-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Laatst online: 16:06
Freddy1982 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:07:
Er is geen vergunning aangevraagd. Mijn enige doel hiervan is om even te kijken of het echt verkeerd is gebouwd en of ik er wat mee aanmoet of niet. Het is allemaal niet zo makkelijk soms
Als dat bovenste ding daadwerkelijk als balkon wordt gebruikt dan is dat een verbouwing waar een vergunning voor aangevraagd moet worden. Gewoon bij de gemeente melden en eisen dat ze dit gaan legaliseren middels een bouwvergunning. Mocht die verleend worden dan kun je dan bezwaar gaan maken voor dat balkon als je dat dwars zit maar ook voor het bouwen over de perceelgrens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:52
De aanbouw lijkt mooi midden op de schutting te staan. Dat afwerkrandje om geen water in de spouw te krijgen zou ik niet over gaan vallen.

Echter die balustrade kan echt niet, die steekt ruimt over de erfgrens heen. Daar zal een betere oplossing voor moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Croga schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Het feit dat het doorloopt van de muur van de buren betekend niet dat die muur van de buren is. Die muur staat exact op de erfgrens en is ook de muur die de twee panden scheidt.

Dat balkonhek hangt gewoon voor het raam van TS. Daar is niets aan af te dingen. Dat is gewoon fout. En ik zou nooit genoegen nemen met een document wat zegt dat ze dat weg zullen halen. zoals het nu hangt is gewoon waardevermindering van het huis. Dat moet gewoon weg.
De muur van de uitbouw (dus van verdieping 1) is gewoon een privé muur omdat deze deel uitmaakt van het gebouw van de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hollandnick schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Dat lijkt me toch niet. Dat is gewoon de buitenmuur en is dus mandelig. De erfgrens zal vast in het midden van die muur zitten ( dit geeft TS ook aan )
Nope. Het is een prive muur.

Let wel: Ik heb het niet over de witte stenen muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy1982
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal het er met de buurman over hebben ( balustrade balkon) . Topic mag wat mij betreft verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27
achterhoeker schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:24:
[...]

Als dat bovenste ding daadwerkelijk als balkon wordt gebruikt dan is dat een verbouwing waar een vergunning voor aangevraagd moet worden. Gewoon bij de gemeente melden en eisen dat ze dit gaan legaliseren middels een bouwvergunning. Mocht die verleend worden dan kun je dan bezwaar gaan maken voor dat balkon als je dat dwars zit maar ook voor het bouwen over de perceelgrens heen.
Dan zijn natuurlijk wel meteen de rapen gaar. Want buurman begrijpt ook wel dat de gemeente niet op eigen houtje een legalisatie start, maar dat dit van de buren komt. Want met drone beelden die ze vaak maken, wordt op dit detailnivo niet gekeken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:12
8)7 |:(
Door dit soort gedrag worden forums steeds minder functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:36
Ik weet niet, ik vind het echt heel erg raar en onwaarschijnlijk dat je zomaar een balkon mag maken op deze plaats. Als je buurman een sigaret gaat roken op het balkon en lekker non-chalant over de balustrade hangt dat kijkt die zo je (slaap) kamer in. Ik kan me niet voorstellen dat hier geen regels voor zijn. De TS had ook een balkon daar, maar dat werd nog gescheiden door een muurtje.

Sowieso vind ik het echt onbegrijpelijk dat die balustrade onder jouw raam zit. Toekomstige kopers zien dit als een (groot) minpunt. Ik zou daar echt geen genoegen meenemen en hier echt wat van zeggen dat het onacceptabel is.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mistraller
Freddy1982 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:39:
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal het er met de buurman over hebben ( balustrade balkon) . Topic mag wat mij betreft verwijderd worden.
We verwijderen hier nooit topics en normaliter ook nooit content. Want daarmee bouwen we nu juist kennis op voor de volgende.

Wat je nu doet is alsof wij jouw persoonlijke gratis advies balie zijn. En dat vind ik niet netjes naar alle mensen die gereageerd hebben.

---------------

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:43:
[...]

We verwijderen hier nooit topics en normaliter ook nooit content. Want daarmee bouwen we nu juist kennis op voor de volgende.

Wat je nu doet is alsof wij jouw persoonlijke gratis advies balie zijn. En dat vind ik niet netjes naar alle mensen die gereageerd hebben.
Het wordt tijd dat we eendagsvliegen maar gaan negeren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Laatst online: 16:06
Mistraller schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Dan zijn natuurlijk wel meteen de rapen gaar. Want buurman begrijpt ook wel dat de gemeente niet op eigen houtje een legalisatie start, maar dat dit van de buren komt. Want met drone beelden die ze vaak maken, wordt op dit detailnivo niet gekeken.
Dat doet de gemeente zeker wel. Ik heb al menig uitbouwtje mogen uitwerken omdat de gemeente er bij de luchtfoto's achter komt dat het illegaal is gebouwd en niet aan de eisen voor vergunningsvrij voldoet.

En niet gaan klagen omdat de buurman dan weet dat jij het was vind ik wel zulke onzin. Je bent ergens niet mee eens dus toon wat ruggegraat en doe er wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Nou we willen wel graag weten hoe het afloopt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Het wordt tijd dat we eendagsvliegen maar gaan negeren denk ik.
Dit lijkt me helemaal geen slecht idee,

Vaak krijg je geen reacties op de topics, of wordt het maar verwijderd als ze antwoord hebben, en dus een heel topic nutteloos maken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:02
Een weekje na registratie pas topics kunnen starten lijkt mij best een aardig idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
Marascon schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Dit lijkt me helemaal geen slecht idee,

Vaak krijg je geen reacties op de topics, of wordt het maar verwijderd als ze antwoord hebben, en dus een heel topic nutteloos maken.
Vaak zie je dat al vanaf het begin door slechte communicatie, halve foto's en geen duidelijk beeld. De antwoorden die je terug krijgt zijn vaak selectief of vanuit standpunt van TS die ook niet wilt afwijken en vervolgens hoor je er nooit meer van
delpit schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:05:
Een weekje na registratie pas topics kunnen starten lijkt mij best een aardig idee.
Wat mij betreft pas na 1 maand

[ Voor 17% gewijzigd door hollandnick op 07-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:00

LankHoar

Langharig tuig

Beetje jammer dat je de OP hebt verwijderd. Nu mist de context voor dit topic volledig.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hele openingspost verwijderd met 'Reden: Heb mijn doel bereikt'.

Man man :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
achterhoeker schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Dat doet de gemeente zeker wel. Ik heb al menig uitbouwtje mogen uitwerken omdat de gemeente er bij de luchtfoto's achter komt dat het illegaal is gebouwd en niet aan de eisen voor vergunningsvrij voldoet.

En niet gaan klagen omdat de buurman dan weet dat jij het was vind ik wel zulke onzin. Je bent ergens niet mee eens dus toon wat ruggegraat en doe er wat aan.
Ja een uitbouw snap ik. Maar niet voor een balustrade als hier waar het om centimeterwerk gaat. Dat zie je gewoon niet. Ik heb ook een goede vriend die regelmatig met die beelden werkt, en die vertelt me wel eens wat.

Ik klaag niet, maar weet wel waar burenruzies beginnen en toe kunnen leiden. Legalisatie eisen is meteen met de botte bijl erin gaan. Bij dit soort dingen wordt algemeen geadviseerd om het in den minne op te lossen. Goede verstandhouding met je buren is goud waard, dat komt je woongenot ontzettend ten goede.

Eerst ten strijde trekken, betekent dat je naderhand, als je je gelijk gekregen hebt, de boel weer moet lijmen, om weer een beetje on speaking terms te komen. Een goede buur is beter dan een verre vriend.

Choose your battles wisely.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hoe dan ook is dit topic klaar. Slotje.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.