Backup MacOS settings naar Git o.i.d.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:52
Ik ben op zoek naar een oplossing dat MacOS settings backupped naar git. Zoiets als het backuppen van dotfiles met chezmoi of Brewfile. Ik ben niet op zoek naar iets als TimeMachine dat bijv een NAS of externe hardeschijf nodig heeft. Voor data heb ik iCloud tot mijn beschikking.

Heeft iemand suggesties? Bij voorbaat dank! :)

Idempotent.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Over welke "settings" hebben we het? Er is v.z.i.w. geen universele manier om "settings" op te slaan, dus afhankelijke van wat je precies wilt, kunnen ze in o.a. in dotfiles, ~/Library/Preferences, ~/Library/Application Support, /Library/Preferences, etc. staan.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@Daedalus Met name settings zoals in de System Settings applicatie ingesteld worden. Ideaal gezien zou ik zo min mogelijk aan systeem instellingen willen instellen wanneer ik mijn Macbook vervang voor een ander toestel.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:02
Bij vervanging werkt de migratie assistent prima. Usb-c kabel tussen beiden en gaat snel. Backup is timemachine toch het makkelijkste denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@gelukkie de migratie assistent is op zich nog wel een oplossing als ik beide apparaten nog in bezit heb. Die ga ik onthouden.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-07 23:35
Dit zou je kunnen doen met Ansible, deze video geeft een goede uitleg hoe je hiermee aan de slag kan.

[ Voor 25% gewijzigd door Mixpower op 08-07-2025 01:08 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@Mixpower Zeker interessant!

Ik ben eens in het Ansible playbook gedoken. Daar haalt ie van een andere repo een script op:

https://github.com/geerlingguy/dotfiles/blob/master/.osx

Schijnbaar kan je met het
code:
1
defaults write
commando een heleboel instellingen aanpassen (en dus ook vastleggen). Met
code:
1
defauls read
kan je weer de hele config inzien.

Idempotent.

Pagina: 1