Websites denken dat ik in het buitenland ben na vakantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07 10:52
Mijn vraag
Hoe laat ik het web mijn fysieke locatie goed uitlezen en terug veranderen naar Nederland? Kan ik dit resetten?

Ik ben twee weken geleden voor een week naar Frankrijk geweest en heb daar mijn zelf gehoste VPN gebruikt. Nu ik weer terug ben denken alle websites dat ik nog steeds in Frankrijk ben.

Wanneer ik mijn GEO IP opvraag, via bijv. https://whatismyipaddress.com/nl/mijn-ip dan staat er gewoon netjes dat ik in Nederland ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPOFHYFm4tNXuyMlr2ZB8JXh294=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9IxikScnQAJiNV8BcNM7d1tE.png?f=user_large

Het heeft even geholpen om in Google zelf deze settings goed te zetten, maar nog krijg ik websites in het frans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFcSYEVvFC747Xg3goHH2b5_8v4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f25hEti1yuMeILTNs4jya6S7.png?f=fotoalbum_large

Opsomming van wat ik heb geconstateerd
  • Mijn IP is niet veranderd in de laatste 2 jaar.
  • Ik host WireGuard via docker op een Unraid server.
  • Mijn internet komt binnen via het glasvezel netwerk van KPN -> RJ45 kastje en gaat dan rechtstreeks naar een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
  • Dit heb ik op ALLE apparaten (laptop, iPad, iPhone, Windows computer etc). Ook op die niet mee zijn geweest op vakantie.
Mijn vermoeden
Kan het zijn dat er iets verkeerd staat/ gereset moet worden in mijn Dream Machine Pro? Dat hij iets verkeerds vasthoud sinds de vakantie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Dit zit sowieso niet in je Dream Machine. Over welke sites heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
Als ik bijvoorbeeld op google zoek naar "lg g5" en ik klik de eerste LG website url aan, dan krijg ik ALTIJD de franse variant, zelfs na het corrigeren op hun website. Maar ook als ik zoek naar "Nike", dan kom ik ook op de franse website.

Aangezien ik veel op het internet lees dat je bijvoorbeeld je DNS cache moet legen op je laptop, dacht ik dat er misschien een soortgelijk cache in de dream machine zat.

[ Voor 26% gewijzigd door UNTITLED.PNG op 06-07-2025 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:07
Cookies waarin staat dat je in Frankrijk zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:51
Welk apparaat heb je eigenlijk gebruikt in Frankrijk?
Als het gaat om website bezoek op de laptop zou je kunnen beginnen met het wissen van de cookies, die je daar hebt opgelopen en de browser cache legen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:16

MsG

Forumzwerver

Bij Google kan je onderin ook zelf aanpassen welke regio hij moet pakken geloof ik. Kan je daar wellicht wat mee?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
Ik heb alleen mijn iPhone gebruikt in Frankrijk, nu zit ik op mijn laptop thuis en zelfs naar YouTube gaan gaat steeds weer random naar het frans. Dit heb ik echt al meerdere keren gecorrigeerd sinds ik terug ben.

@MsG Dit heb ik inderdaad geprobeerd, zie tweede screenshot. Zijn er nog andere manieren?

@Asterion @JukeboxBill Cookies/ Cache weggooien lost het helaas ook niet op. Bij YouTube bijvoorbeeld logt hij mij weer opnieuw in en staat er FR achter het YouTube logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HexaLogic
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:28
Ik heb exact hetzelfde gehad na mijn vakantie. Gebruikte mijn WireGuard VPN de gehele vakantie welke gewoon thuis in Nederland is gehost.
Alle Google gerelateerde diensten gaven alsnog de locatie van mijn vakantiebestemming aan bij terugkomst, op alle apparaten welke met hetzelfde IP-adres waren verbonden.
Bij mij stond dit na een paar dagen vanzelf weer goed. Dus het probleem loste zichzelf op.

Ik denk dat Google meer methodes gebruikt om je locatie te bepalen. Misschien als je een Nederlands IP-adres in het buitenland gebruikt en Google Maps gebruikt bijvoorbeeld, kan Google je echte locatie zien en dat koppelen aan je IP-adres. Geen idee of Google het op deze manier doet overigens, maar ze moeten ergens de info vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
Klinkt inderdaad als hetzelfde issue! Alleen bij mij is het helaas al 2 weken zo.

Ik heb in de tussentijd nog geen Google Maps gebruikt, dus deze heb ik eens aangezet + een navigatie gestart naar een locatie. Ik ben benieuwd morgen!

Edit - 7 juli 10.44:
Helaas heeft dit het niet opgelost, op meerdere apparaten Google Maps geopend, locatie gegeven + navigatie gestart. Maar het probleem speelt nog steeds, zelfs in incognito modus.

[ Voor 30% gewijzigd door UNTITLED.PNG op 07-07-2025 10:46 . Reden: Bevindingen Google Maps gedeeld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Als je een mobiel gebruikt, dan hebben veel apps toegang tot je GPS of informatie van de telefoonmasten die dan aan het land van de ISP gekoppeld kunnen worden.
Ik heb 3 apps die niet willen werken als ik VPN op mijn mobiel aan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-07 11:16
Ik heb dit ook, zo ontzettend vervelend. Ik snap ook niet dat dit zo ingewkkeld moet zijn.
Hopelijk iemand hier met een oplossing! Heb het nu al na 3 dagen Duitsland. Straks 2 weken Frankrijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Mijn gedachte: Omdat je je VPN gebruikt hebt, heeft google je GPS locatie gebruikt om je IP (dus je thuis IP vanwege VPN) aan een locatie te koppelen.

Dat zal vanzelf wel bijtrekken verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja. Nadeel van steeds dezelfde eigen VPN gebruiken.

Als het na een periode langer dan die van de vakantie nog bezig is, dan pas zou ik me 'zorgen' gaan maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
Nog vervelender, ik forceer binnen YouTube (premium mocht dat wat toevoegen) mijn taal en locatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af1eB0rdcFD9FxKTtIXuzNC4W4E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b23B20GNHONAaYH0dbPpFbhb.png?f=user_large

En nog zijn mijn zoekresultaten van franse channels..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO0UdugOoiEAsLtx00Jazb9hhCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BEOmUpK64LjdCu0xJ0Ht2odr.png?f=fotoalbum_large

Echt om gek van te worden.

Wat ik nog allemaal heb geprobeerd:
- Herstarten van mijn hele netwerk
- Andere browsers geprobeerd
- Location sharing aangezet voor mijn browser en verschillende keren gedeeld met Google
- Switchen naar een hotspot van mijn mobiel en meteen ziet Google dat ik in Nederland ben.

Er lijkt toch echt iets mis te zijn met mijn IP helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
Wat ik nog meer heb gedaan zonder success:
  • Contact gehad met de KPN klantenservice voor een nieuw IP. Dit gaat op geen enkele manier.
  • Volledige internet offline gehaald in de hoop tot een nieuwe lease (niet geschoten altijd mis, helaas was het ook echt mis).
  • ChatGPT kwam ook niet met echt nieuwe opties/ dingen die ik kon proberen.
Als ik een andere search-engine gebruik, dan heb ik het probleem niet. Hier kan ik opzich mee leven de komende tijd totdat Google mijn nieuwe locatie snapt. MAAR, dan blijf ik bij het probleem dat YouTube mijn locatie nog fout heeft.

Weet iemand hoe ik YouTube dan kan foppen? Of is er een wrapper voor YouTube die de locatie niet kan volgen, maar waar ik wel gewoon mijn YouTube Premium kan gebruiken? Of een chrome extension?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Tethering via telefoon (wel op je databundel letten), andere VPN of Tor.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-07 14:51

TheNephilim

Wtfuzzle

Vorig jaar na een vakantie in Frankrijk had ik hetzelfde; als locatie en taal goed ingesteld staan gaat het vanzelf over :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HexaLogic
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:28
Ik had deze link nog gevonden: https://support.google.com/websearch/workflow/9308722?hl=nl
Je zou dat nog kunnen proberen.

Er staat wel bij:
Updates van IP-adressen kunnen langer dan een maand duren.

[ Voor 28% gewijzigd door HexaLogic op 08-07-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
Wow ik ben erg benieuwd, ik heb het formulier ingevuld, wie weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:51
Op Youtube kan je je locatie zelf instellen door klikken op je avatar, althans op een Win PC + browser en met Youtube account.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
UNTITLED.PNG schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:40:
Nog vervelender, ik forceer binnen YouTube (premium mocht dat wat toevoegen) mijn taal en locatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Location sharing aangezet voor mijn browser en verschillende keren gedeeld met Google
- Switchen naar een hotspot van mijn mobiel en meteen ziet Google dat ik in Nederland ben.

@JukeboxBill Helaas heb ik dit al geprobeerd, zie mijn bericht hierboven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-07 03:16
Er gebeuren wel meer rare dingen bij je. Nog niemand opgevallen wat er bij zijn avatar staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP309RWCC7Dcxrov4CuaLNLhZUU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WQLSODgpJGQMMyOn1vwRFW8B.png?f=user_large

Wat heb je nog meer gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
Haha whutt.. straks begin ik ook nog in het frans te typen. Une baguette s'il vous plaît. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-07 15:30
-MD- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:31:
Er gebeuren wel meer rare dingen bij je. Nog niemand opgevallen wat er bij zijn avatar staat?

[Afbeelding]

Dit is bij mij gewoon in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:59

franssie

Save the albatross

Lejavh schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:50:
[...]

Dit is bij mij gewoon in het Nederlands.
Ja maar hij hebt vertalen niet aan staan :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

-MD- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:31:

[Afbeelding]

De datum heb je ook in het Frans, dus leuk grapje, maar je hebt gewoon de pagina vertaald, het zij lokaal, het zij via Google Translate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
UNTITLED.PNG schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou.. dat zou nog wel eens echt zo kunnen zijn
Check de geolocatie van je ip eens

Zou die gewijzigd zijn in een of meer geo databases

Maar dan moet het op te lossen zijn door juist je vpn niet te gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-07 03:16
CH4OS schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:14:
[...]
De datum heb je ook in het Frans, dus leuk grapje, maar je hebt gewoon de pagina vertaald, het zij lokaal, hetzij via Google Translate.
Haha, nee echt niet. Dat zou wel erg flauw zijn.

spoiler:
Paint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-07 13:44
-MD- schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 02:39:
[...]

Haha, nee echt niet. Dat zou wel erg flauw zijn.

spoiler:
Paint ;)
Haha LoL. Weer even kunnen lachen, thanks d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-07 21:15
Wow ik heb hier ook al een maandje last van, reis regelmatig tussen twee landen en nu denkt Google al een poosje dat het IP adres tot dat land behoort. - inclusief buitenlandse Youtube reclames en ads, en Google shopping dat niet meer juist is... echt heel vervelend. Al meerdere keren aangegeven bij Google dat het IP adres onjuist is vermeld maar geen succes.

Je kan het hier rapporteren aan Google, het leek bij mij heel even gefixt, maar de issue is weer teruggekomen...

https://support.google.com/websearch/workflow/9308722?hl=en

[ Voor 19% gewijzigd door supayoshi op 09-07-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kan ook maar goed zijn dat die websites een verouderde of foutieve geoip database gebruiken. Zo kwam ik jaren terug toen ik bij Vodafone Thuis internet had (tegenwoordig Odido) bij websites en diensten (zoals Teamspeak) vaak uit Djibouti.

Bleek dat Vodafone van een provider aldaar IP-adressen had overgenomen, maar wat dus nog niet in die geoip database verwerkt zat. Heeft maanden geduurd eer ik volgens die websites en diensten wel uit Nederland kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Gebruik je op je telefoon nu je thuis bent ook weer de google en youtube apps? Want als je nu geen apparaat gebruikt die GPS data meestuurt, word er geen locatieupdate meer gestuurd met je thuis IP.
Wellicht als je nu veel op telefoon (gekoppeld aan je thuis IP) google en youtube gebruikt, switcht ie mogelijk weer naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
Nu ik thuis ben gebruik ik nog steeds mijn mobiel dagelijks YouTube, maar ook Google Maps. Daarnaast gebruik ik mijn zelf hosted VPN nu niet meer, nu ik terug ben in Nederland.

Daarnaast meerdere GEOIP websites geprobeerd:Allemaal geven Nederland aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Had je gemist in het nieuws dat Frankrijk Nl geannexeerd had? :D
Pagina: 1