Win11 freezes/reboot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RowanF1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-07 17:32
Goedenavond allemaal,

Inmiddels ben ik al een week bezig met vervangen van verschillende hardware van mijn pc, nadat hij ineens kuren vertoonde.

Win11 bevriest ineens, en na een reboot werkt hij weer prima. Na een dag werd dit erger en nu boot Windows helemaal niet meer. De pc valt uit soms uit, en soms bevriest hij. Een live linux dist. draait nog prima, zelfs 24u achter elkaar.

Ik heb geprobeerd om via System Recovery updates te verwijderen, sfc /scannow uitgevoerd en ook geprobeerd om een schone Windows-installatie via USB te installeren. Maar zelfs tijdens deze acties bevriest of reboot de pc zich.

Mijn verwachting was dat de PSU niet voldoende kracht gaf en dat daardoor de boel vastliep (in januari ervaren). Na het vervangen van de PSU voor een gloednieuwe, geen resultaat. MemTest gedraaid, zelfs op één (ander) reepje gedraaid maar zonder resultaat. Uit eenzelfde pc heb ik een CPU swap gedaan, en vandaag een nieuwe SSD geplaatst, maar het euvel blijft.

De pc draait een Debian live zonder enige problemen, eveneens in de HP Recovery mode zijn er geen problemen. Maar uiteindelijk kan ik via deze weg nog geen oplossing vinden.

Inmiddels heb ik alleen nog een muis, toetsenbord en HDMI (onboard) aangesloten en bijvoorbeeld de GPU verwijderd. Na een BIOS update (F.27) heb ik ook safe boot uitgeschakeld en dat gaf mij 2-3 minuten in Windows waardoor ik snel Safe Mode kon inschakelen. Deze heeft ongeveer een 30min gedraaid en viel toen ook uit. Af en toe geeft de pc ook de melding "Opstartapparaat niet gevonden" Vaste Schijf (3F0).

Na een reboot vindt hij de schijf wel en start Windows om vervolgens te bevriezen. Dit is ook met een nieuwe SSD.

Voor nu kan ik alleen nog maar denken aan het moederbord en kom ik er niet meer uit. Zijn er vanuit jullie nog opties wat ik kan proberen?

Edit: Hiren’s BootCD PE zorgt ook voor een reboot, op het moment dat de progress ring komt.
Edit2: Ook geprobeerd op een Linux dist op de nieuwe SSD te installeren, bevroor ook. Live werkt nog wel.

Specs:

HP Victus 15L TG02-0305nd (Ryzen7 5700G)
16GB RAM
Radeon 6600XT
400W originele PSU (in januari vervangen)
1TB Samsung EVO SSD

Fijne avond en alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door RowanF1 op 06-07-2025 21:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:51
Het probleem treedt op met een, voeding, nieuwe voeding, SSD, nieuwe SSD en Hiren's BootCD PE. Als we de SATA kabel en SATA poort (is het probleem specifiek voor één van de SATA poorten?) kunnen uitsluiten dan zou mijn conclusie zijn dat het moederbord de schuldige is.

Ziet iemand anders nog een andere mogelijke richting van troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Win10 draait wel goed?

Win11 heeft vanaf dag 1 deze kuren of draaide langdurig stabiel en opeens problemen?

de temps van CPU zijn normaal/acceptabel vlak voor een crash?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er kan iets aan de hand zijn met het M.2 SSD of met het geheugen: memtest86 en SMART waarden uitlezen (CrystalDiskInfo, Engelse taal kiezen). Je kan starten vanaf een Windows PE USB boot stick.

Je kan de SSD uitnemen en opnieuw plaatsen. Eerst computer uitschakelen en losmaken van stroom. De contactstrip kan worden schoongemaakt met reinigingsalcohol. Als de computer stoffig is, blaas die dan schoon met een spuitbus lucht. Kijk zoals eerder gezegd ook naar de temperaturen. Kijk of de processor goed op het moederbord zit.

Heb je diagnostics gedraaid?

Werkt het nog niet, dan kun je visuele inspectie doen van het moederbord onder een vergrootglas of via een camera met macro-opname. Let op chips of andere onderdelen die gebroken, gescheurd, verkleurd zijn, of een putje vertonen. Als je scherpe zeer hoge resolutie foto's kan maken van het gehele bord kunnen we meekijken. Daarvoor is het nodig het moederbord uit te bouwen, kabels los te koppelen, de processorkoeling en heat sinks te verwijderen (behalve de heat sink van de chipset).

Voordat de processor teruggeplaatst wordt controleren of de koelpasta goed verdeeld is over het oppervlak. Daar kun je filmpjes voor vinden op Youtube.

Je kan ook op andere manieren (te) hete onderdelen vinden: een IR camera, schoonmaakalcohol (verdampt snel op hete plekken), voelen met een vinger, ruiken met je neus dicht op het bord. Hitte kan worden veroorzaakt door kortsluiting.

Let op: schoonmaken met alcohol kan sporen verwijderen die een reparateur kan gebruiken voor het vinden van defecte onderdelen.