Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 18:35
Ik woon in een bosrijke omgeving en ben op zoek naar zonnepanelen met de meeste opbrengst met relatief veel schaduw momenten.
Ik heb momenteel drie merken Aiko Neostar 2S+/p of beter 3s+/p, Sun power Maxeon 6 AC en Sonnex Taylor Topcon op het oog die alledrie verbeterde rendementen zouden hebben door optimizers per paneel of zelfs per cel.
Aiko het all black contact (partial shading optimalisatie), Maxeon heeft micro omvormers per paneel en Tayor heeft cell-string optimizers. Nu zijn de Maxeon panelen van Sun power veruit de duurste maar ik las hier en daar dat dit systeem toch minder goed werkt dan de Aiko en Taylor systemen omdat de optimizer toch weer per heel paneel is en niet per celdeel?
En de Aiko panelen kosten juist significant minder. Nu kunnen de Maxeon 6 AC panelen zonder aparte omvormer worden aangesloten en bij Aiko en Taylor is me dat niet duidelijk, want dat kan natuurlijk ook extra kosten geven waardoor het vergelijk niet helemaal klopt.

Ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft of weet wat inderdaad nu beter werkt onder schaduw omstandigheden.

Intel i7 4770 Asus Z87 expert ssd 840Pro Asus Geforce GTX 770 WD 20EFRX 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat is je doel?
Zoveel mogelijk stroom opwekken, prijs maakt niet uit
Zoveel mogelijk opwekken per kosten
Zo min mogelijk kosten, maar wel voldoende op systeem te laten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je veel verplaatsende schaduw hebt dan zou ik voor zo klein mogelijke panelen gaan, zo hoog mogelijk leggen en aansluiten op micro omvormers.

Ik zou al helemaal niet gaan voor duur zogenaamde shadow optimized panelen, de meerkosten ga je er dan nooit uithalen.

Als ik op mijn eigen dak kijk van mijn vakantie huisje dan heb ik alleen wanneer de zon hoog staat een bovenste zonder schaduw. Ik kan er denk ik beter 2 los in de tuin zetten vol in de zon die ik ook nog met de zon mee kan veplaatsen/draaien.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
99ruud99 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:52:
Wat is je doel?
Zoveel mogelijk stroom opwekken, prijs maakt niet uit
Zoveel mogelijk opwekken per kosten
Zo min mogelijk kosten, maar wel voldoende op systeem te laten starten.
Ik heb maar beperkte ruimte op een carport die ik daarvoor wil gebruiken. Ik heb een lessenaarsdak op de carport laten monteren met een hellingshoek van 10 graden (ongeveer 4.8x3.8 m). Ik kan dan in ieder geval 6 panelen kwijt van ongeveer 180x113 cm. Dus ik ga voor zo hoog mogelijke Wp b.v 450 of misschien 500 Wp (de 3s/p serie van Aiko heeft dat). Ik zit dus praktisch altijd onder mijn verbruik per jaar qua opbrengst (gezien de ongunstige situatie en de max hoeveelheid panelen die ik kwijt kan).
Dus zoveel mogelijk opwekken per kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

fiveagainstone schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:03:
Dus ik ga voor zo hoog mogelijke Wp
Dat is de verkeerde insteek, je moet voor zoveel mogelijk m² gaan wat past. En zoals ik schreef, bij verplaatsende schaduw dan het liefst in zo veel mogelijk segmenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
DukeBox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:59:
Als je veel verplaatsende schaduw hebt dan zou ik voor zo klein mogelijke panelen gaan, zo hoog mogelijk leggen en aansluiten op micro omvormers.

Ik zou al helemaal niet gaan voor duur zogenaamde shadow optimized panelen, de meerkosten ga je er dan nooit uithalen.

Als ik op mijn eigen dak kijk van mijn vakantie huisje dan heb ik alleen wanneer de zon hoog staat een bovenste zonder schaduw. Ik kan er denk ik beter 2 los in de tuin zetten vol in de zon die ik ook nog met de zon mee kan veplaatsen/draaien.
De situatie is meer dat ik per dagdeel een schaduwdeel heb, dus 's ochtends schijnt de zon er vol op na 11:00 uur tot een uur of 15:00 en dan verdwijnt de zon achter bomen. Maar het kan best zo zijn dat inderdaad de meerkosten niet opwegen tegen het extra rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Op welke windrichting staat je dak?
Want met 10* hellingshoek wek je uberhaupt niet heel veel op 's morgens en 's middags. Dus ja, je verliest 2 uurtjes aan opwek, maar ik zou daarvoor geen dure fratsen uithalen. - even uitgaande van dat je op zuid staat.

In zomer mis je wat meer , maar kijk eens wat de energieprijs op dit moment is ;) .

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 06-07-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
DukeBox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Dat is de verkeerde insteek, je moet voor zoveel mogelijk m² gaan wat past. En zoals ik schreef, bij verplaatsende schaduw dan het liefst in zo veel mogelijk segmenten.
Ik kan het mis hebben want ik ben geen deskundige maar je kunt toch beter 6x450 Wp monteren qua opbrengst dan 6x350 Wp over een jaar? Meer kan ik niet kwijt. Nog afgezien of je geoptimaliseerde panelen hebt ja dan nee. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Duke doelt naar bijvoorbeeld 8 x 350 WP oid. Soms als je ze net anders legt passen iets meer panelen, als de panelen ook kleiner zijn.

Schaduw schakelt namelijk een paneel-deel uit, als je meer paneel-delen hebt, schakel je dus minder "totaal vermogen" uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
99ruud99 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:15:
Op welke windrichting staat je dak?
Want met 10* hellingshoek wek je uberhaupt niet heel veel op 's morgens en 's middags. Dus ja, je verliest 2 uurtjes aan opwek, maar ik zou daarvoor geen dure fratsen uithalen. - even uitgaande van dat je op zuid staat.

In zomer mis je wat meer , maar kijk eens wat de energieprijs op dit moment is ;) .
Het dak staat op het zuiden. En zoals gezegd, vroeg in de morgen en laat in de middag zit de zon al achter de bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
99ruud99 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:20:
Duke doelt naar bijvoorbeeld 8 x 350 WP oid. Soms als je ze net anders legt passen iets meer panelen, als de panelen ook kleiner zijn.

Schaduw schakelt namelijk een paneel-deel uit, als je meer paneel-delen hebt, schakel je dus minder "totaal vermogen" uit.
Ok dat kan relevant zijn.Maar dat is in feite toch hoe die optimizers werken? Ze delen het paneel op in afzonderlijke delen die apart reageren op de schaduw delen en daardoor minder vermogen uitschakelen. Dat was in ieder geval mijn gedachte om voor dit soort panelen te gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door fiveagainstone op 06-07-2025 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Exacte getallen kunnen variëren (heb nu 6x 400 ingevuld), maar dit patroon is wat je kan verwachten van zonnepanelen ZONDER schaduw. De grote vraag is, start schaduw van bomen om 15u , of is schaduw er dan volledig op (zelfde met de 11u vraag).
Als het hele dak om 11u en 15u beschaduwd is, zou ik het dak overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
99ruud99 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:37:
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Exacte getallen kunnen variëren (heb nu 6x 400 ingevuld), maar dit patroon is wat je kan verwachten van zonnepanelen ZONDER schaduw. De grote vraag is, start schaduw van bomen om 15u , of is schaduw er dan volledig op (zelfde met de 11u vraag).
Als het hele dak om 11u en 15u beschaduwd is, zou ik het dak overslaan.
Dat is wel een inzichtelijk grafiekje. Weet het niet exact maar 's morgens zal gelden dat dan gedeeltelijk de schaduw weggaat voor sommige panelen en rond 15:00 uur geldt dan het omgekeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Je zou eigenlijk even moeten wachten tot najaar (vanaf oktober), om dan te kijken vanaf hoe laat er zon op staat / van weg is.
Als dit werkelijk erg weinig uren is dan is het dak gewoon niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
99ruud99 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:16:
Je zou eigenlijk even moeten wachten tot najaar (vanaf oktober), om dan te kijken vanaf hoe laat er zon op staat / van weg is.
Als dit werkelijk erg weinig uren is dan is het dak gewoon niet geschikt.
Ja, dat kan een idee zijn ik zal dat eens precies vastleggen dit jaar hoe lang (en of) de zon er nu echt nog op schijnt in het na en volgend voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Hier hebben we gewoon PV systeem simulatie software voor.

Met solaredge designer zelfs inzicht in de verliezen door omliggende bomen… staat of valt met correct tekenen…
Dat is de enige manier om nuttig antwoord te krijgen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:25
Staar je niet blind op de Wp getallen, vaak zijn panelen met een hogere Wp gewoon groter.
Kijk naar de module efficiency, of reken zelf uit hoeveel Wp ze per m2 doen. Dat zijn de getallen die erom doen.

Bijv, die 520Wp aiko = 2215836 mm3 en die Sunpower 410 Wp (incl Enphase iq8) 1931904 mm3, dat is 15% kleiner.

Als je veel schaduw hebt zijn microomvormers aanbevolen, elk paneel zijn eigen tracker.
Het hebben van shadow optimized panelen, met extra bypass diodes, is dan geen voordeel.

Als je gunstig aan panelen met inbegrepen enphase inverter kan komen is dat wel heel makkelijk met monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
jeroen3 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:25:
Staar je niet blind op de Wp getallen, vaak zijn panelen met een hogere Wp gewoon groter.
Kijk naar de module efficiency, of reken zelf uit hoeveel Wp ze per m2 doen. Dat zijn de getallen die erom doen.

Bijv, die 520Wp aiko = 2215836 mm3 en die Sunpower 410 Wp (incl Enphase iq8) 1931904 mm3, dat is 15% kleiner.

Als je veel schaduw hebt zijn microomvormers aanbevolen, elk paneel zijn eigen tracker.
Het hebben van shadow optimized panelen, met extra bypass diodes, is dan geen voordeel.

Als je gunstig aan panelen met inbegrepen enphase inverter kan komen is dat wel heel makkelijk met monteren.
Ik heb zelf nog gekeken naar het oppervlak van de nieuwste Aiko neostar 3P54 en dan kom ik op 1762x1134 mm (=1998108 mm2) en inderdaad ook voor het sun power maxeon 6 AC paneel op 1872x1032 mm (=1931904 mm2).
Dus dat ligt redelijk in de buurt van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:25
In je ts had je het over de neostar 2S, dus die gegevens had ik gebruikt.
Tussen de twee die jij nu noemt zit inderdaad 4% efficiency verschil. (21% vs 25%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het enige wat telt is Wp per dak, niet Wp per m2.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

fiveagainstone schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:22:
Maar dat is in feite toch hoe die optimizers werken? Ze delen het paneel op in afzonderlijke delen die apart reageren op de schaduw delen en daardoor minder vermogen uitschakelen.
Nee, je haalt 2 dingen door elkaar. Optimizers zijn voor string omvormers om sneller aan het minimale voltage te komen. Bypass diodes schakelen (delen van) panelen uit zodat ze geen weerstand vormen en nadelig werken op de string. Dit allemaal is om problemen met gedeeltelijke schaduw te beperken. De meeste string omvormers kunnen tegenwoordig vrij ruime opstart voltages aan waardoor optimizers niet snel meer nodig zijn maar er zitten wel limieten aan (ook aan optimizers).

Met micro omvormers heb je per paneel een tracker en daardoor geen optimizer nodig en zo de best mogelijke opwek bij (gedeeltelijke) schaduw. Maar bij veel (als in aantal) panelen meestal niet de goedkoopste oplossing. Mogelijk dat er panelen met meerdere bypass zones zijn maar toen ik er nog wat meer inzat was 3 zones zo'n beetje de standaard. Vandaar de opmerking dat met kleinere panelen (lees, gangbare en geen extreem grote) je ook meerdere zones kan hebben per m².

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 06-07-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ronald schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:51:
Het enige wat telt is Wp per dak, niet Wp per m2.
Dat is toch gerelateerd aan elkaar?

Door de steeds grotere panelen wordt het steeds lastiger om veel Wp op je dak te krijgen, daarom kijk ik steeds vaker naar hoeveel m² ik kwijt kan met de verschillende afmetingen die (nog) beschikbaar zijn. Met kleinere kanelen kan ik vaak veel meer kwijt, in enkele gevallen mix ik ook verschillende afmetingen (zolang mijn ocd er maar mee kan leven qua esthetiek) en kies ik specifiek voor bijpassende micros.

Ik vond het vroeger een sruk makkelijker met de 300-400Wp panelen, kon ze toen ook nog alleen leggen met een beetje wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
DukeBox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Nee, je haalt 2 dingen door elkaar. Optimizers zijn voor string omvormers om sneller aan het minimale voltage te komen. Bypass diodes schakelen (delen van) panelen uit zodat ze geen weerstand vormen en nadelig werken op de string. Dit allemaal is om problemen met gedeeltelijke schaduw te beperken. De meeste string omvormers kunnen tegenwoordig vrij ruime opstart voltages aan waardoor optimizers niet snel meer nodig zijn maar er zitten wel limieten aan (ook aan optimizers).

Met micro omvormers heb je per paneel een tracker en daardoor geen optimizer nodig en zo de best mogelijke opwek bij (gedeeltelijke) schaduw. Maar bij veel panelen meestal miet de goedkoopste oplossing. Mogelijk dat er panelen met meerdere bypass zones zijn maar toen ik er nog wat meer inzat was 3 zones zo'n beetje de standaard. Vandaar de opmerking dat met kleinere panelen (lees, gangbare en geen extreem grote) je ook meerdere zones kan hebben per m².
Juist, ik dacht inderdaad dat het allemaal op hetzelfde neerkwam (gedeeltelijk uitschakelen van (series) cellen). Vandaar dat waarschijnlijk de Maxeon panelen duurder zijn want zij hebben micro omvormers.
Ik zie nu ook de logica om dan juist de kleinste panelen te nemen (met micro omvormers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

fiveagainstone schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:38:
Ik zie nu ook de logica om dan juist de kleinste panelen te nemen (met micro omvormers).
Uiteraard is de prijs per Wp hier natuurlijk ook belangrijk in. Als het de helft duurder wordt en je er maar een paar procent mee wint gaat het al snel niet meer lonen.

Overigens normaal is met micro omvormers het juist economischer om zo groot mogelijk (wat de micro aan kan) te nemen. Mijn suggestie is puur om zoveel mogelijk impact van bomen schaduw te beperken.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 06-07-2025 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiveagainstone
DukeBox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Uiteraard is de prijs per Wp hier natuurlijk ook belangrijk in. Als het de helft duurder wordt en je er maar een paar procent mee wint gaat het al snel niet meer lonen.

Overigens normaal is met micro omvormers het juist economischer om zo groot mogelijk (wat de micro aan kan) te nemen. Mijn suggestie is puur om zoveel mogelijk impact van bomen schaduw te beperken.
Ja dat blijft een feit.
Samenvattend in theorie kun je eigenlijk beter op een dak van 4.5x3.5 m beter 15x 200 Wp leggen (stel afmetingen paneel 150x75 cm) dan 7 x 450 Wp van 180x114 cm, en alles met micro omvormers is uitgevoerd. Kostentechnisch is dat natuurlijk niet zo gunstig (veel meer omvormers) maar qua opbrengst waarschijnlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DukeBox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:38:
[...]

Dat is toch gerelateerd aan elkaar?
Ja en nee…

De fysieke afmetingen tellen gewoon. Ik heb systeem gelegd met de kortste panelen die nog in de markt waren, waardoor ik 3x4 kon leggen in plaats van 2x4.

12x350 is een hoop meer dan 8x450 (het maximum toen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ronald schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Ja en nee…

De fysieke afmetingen tellen gewoon. Ik heb systeem gelegd met de kortste panelen die nog in de markt waren, waardoor ik 3x4 kon leggen in plaats van 2x4.

12x350 is een hoop meer dan 8x450 (het maximum toen)
Ok, maar dat is toch precies wat ik schrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cr3ator

1 bar is geen bar

Let op dat je in deze situatie met micro-omvormers werkt (Enphase, AP-Systems...) en niet met optimizers (SolarEdge). Die laatste komt vanwege het beperkte aantal panelen waarschijnlijk niet aan voldoende spanning om correct te werken.

En zoals hierboven al gezegd: maximale dakvulling (en dus Wp totaal). De half-cell panelen die nu de norm zijn, zijn wat schaduwmanagement wel prettig voor jouw situatie: dit zijn al 2 kleinere, parallele panelen in 1.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Overigens niet iedere micro is geschikt, je moet ze hebben met pér paneel (aansluiting) een tracker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiveagainstone
DukeBox schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:39:
Overigens niet iedere micro is geschikt, je moet ze hebben met pér paneel (aansluiting) een tracker.
Ik heb het even opgezocht maar met een tracker bedoel je de electronische MPP (Maximum Power Point Tracker) lijkt mij?
Kun je zo'n combinatie micro omvormer/tracker los kopen en aan een willekeurig paneel laten monteren?

Ik zie nu net een website zelfopwekken.nl waar dat allemaal goed wordt uitgelegd.

[ Voor 8% gewijzigd door fiveagainstone op 07-07-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DukeBox schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:39:
En voldoende lage minimum Vmpp om überhaupt intra-paneel schaduw beheer te kunnen.

Het populairste a-merk kan geheel niets met 25 - 29V afhankelijk van model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

fiveagainstone schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:09:
Ik heb het even opgezocht maar met een tracker bedoel je de electronische MPP (Maximum Power Point Tracker) lijkt mij?
Ja, precies. Er zijn steeds meer micro omvormers welke 2 (of meer) aansluitingen met 1 tracker delen of waar je per tracker 2 panelen in serie set (soort mini string omvormer).
Ronald schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:38:
En voldoende lage minimum Vmpp om überhaupt intra-paneel schaduw beheer te kunnen.
Maar als een enkel paneel zover inzakt door schaduw (<30V) dan gaat het hoe dan ook niet veel (lees: vrijwel niets) opleveren. Ik weet niet of je APS bedoelde maar over het algemeen hebben goede micro omvormers weinig last van plotselinge voltage daling, er is voornamelijk een minimale spanning nodig om op te starten.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 07-07-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DukeBox schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Ja, precies. Er zijn steeds meer micro omvormers welke 2 (of meer) aansluitingen met 1 tracker delen of waar je per tracker 2 panelen in serie set (soort mini string omvormer).

[...]

Maar als een enkel paneel zover inzakt door schaduw (<30V) dan gaat het hoe dan ook niet veel (lees: vrijwel niets) opleveren. Ik weet niet of je APS bedoelde maar over het algemeen hebben goede micro omvormers weinig last van plotselinge voltage daling, er is voornamelijk een minimale spanning nodig om op te starten.
Om een substring in bypass te drukken moet een gemiddeld paneel op 10 óf 20V belast worden.

Dan kan en Enphase iq8 en APS dus niet.

Substring gebaseerd schaduw beheer kan een string omvormer dus beter.
Half-cel kan alleen per paneel (of gehele string gelijk beschaduwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
Ronald schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Om een substring in bypass te drukken moet een gemiddeld paneel op 10 óf 20V belast worden.

Dan kan en Enphase iq8 en APS dus niet.

Substring gebaseerd schaduw beheer kan een string omvormer dus beter.
Half-cel kan alleen per paneel (of gehele string gelijk beschaduwd)
Ik las dat string omvormers minder geschikt (duur of niet beschikbaar?) zijn voor systemen met relatief weinig panelen (tot 6). En dat string omvormers alleen beter werken wanneer er slechts korte schaduwperiodes zijn? En dat een aantal panelen hierbij altijd in serie zijn geschakeld (meer uitval) terwijl bij micro omvormers dit per paneel parallel kan zijn? Is een bijkomstig voordeel van micro omvomers ook niet dat je uiteindelijk maar 1 kabel naar je meterkast krijgt?
Ik zie dat jij je panelen ook op relatief kleine hoeken van resp. 13/10 graden hebt liggen, is dit omdat de lagere horizon ook geblokkeerd is?

[ Voor 13% gewijzigd door fiveagainstone op 07-07-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De goedkoopste omvormers op de markt kunnen al iets met strings van 2… Mppt vanaf 40V.

Die goedkoopste herstellen zich soms minder snel van een lokaal maximum in de Mpp curve naar het globaal maximum.

Uitval? Het paneel zelf is gemiddeld het meest betrouwbare onderdeel van een PV systeem.

Mijn systeem ligt op plat dak, dat is de enige reden van de hoeken. Het maakt dat mijn opbrengst in december triest is… (mijn beste dagen afgelopen maand doen 80% van heel december)

Pagina: 1