Welke zonnepaneel onderconstructie nodig voor schuurtje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-07 22:55
In de tuin hebben wij een houten schuurtje staan met een schuin dak waarop een soort van bitumen(?) panelen liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtWhYEZ-X-FqpafqPnmbYlyRxBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3hkrz63As9patChJvBZ9WZl.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik hierop graag zonnepanelen monteren maar zou niet precies weten hoe ik dit het beste aanpak.

Van een kennis heb ik Van der Valk onderconstructie balken gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_b64yvZe4u4a6OFWkjsFzTNYmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWABzZLJuPUrrwXPPEeWzj2k.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heb ik allemaal nodig om de panelen stevig te kunnen monteren op dit dak?
Ik dacht zelf aan het kopen van zelftappende schroeven, door het dak heen in de balken onderconstructie en dan waterdicht maken met een soort kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:36
Als het houten balken zijn gebruik je geen zelftappers, maar bijvoorbeeld stokschroeven. Er zijn RVS stokschroeven, bijvoorbeeld van Würth, compleet met moeren en rubber afdichtingsringen. Misschien is dat al voldoende.
Als de 'dakpannen' inderdaad van bitumen zijn kun je ze smelten met een brander of je kunt gebruik maken van een coating. Daarbij wel primer gebruiken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:59
Dat lijkt geen bitumen maar dakpanplaat, zijn van dun metaal gemaakt, en geschroefd op het hout. Stokschroeven zijn de juiste keus, daar de rail op monteren. Houdt er rekening mee dat deze platen snel indeuken als je erop gaat leunen met je knie of iets. zorg ervoor dat ze niet gaan scheuren, voorzichtigheid geboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
er zijn ook andere rails met een flens eraan die je rechtstreek sop je dakpanplaten profiel zet. Voorwaarde is wel dat dan dan goed vast zit aan de balken.
Maar als je niet weet of je dak bitumen is of metalen plaat dan moet je misschien even bedenken of je dit wel zelf wil gaan doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-07 22:55
RobertV70 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:58:
Dat lijkt geen bitumen maar dakpanplaat, zijn van dun metaal gemaakt, en geschroefd op het hout. Stokschroeven zijn de juiste keus, daar de rail op monteren. Houdt er rekening mee dat deze platen snel indeuken als je erop gaat leunen met je knie of iets. zorg ervoor dat ze niet gaan scheuren, voorzichtigheid geboden.
Klopt! Er zit metaal onder.