Draai-/kiepraam sluit niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Sinds kort hebben we in onze woning een draai-/kiepraam dat niet meer wil sluiten. De draai- en kiepfuncties werken nog wel. Ik heb dit raam vergeleken met een ander draai-/kiepraam en ik merk bij dat raam wanneer het raam open is (op draaistand) de hendel nog wel een stukje omhoog en omlaag kan. Je ziet dan de nok ook iets meebewegen. Echter bij het raam dan niet goed werkt, kan ik de hendel wel iets omhoog bewegen, maar niet naar beneden. Zie onderstaande foto. De hendel iets omhoog en de nok iets omlaag. Je ziet de nok zitten tegen het onderste streepje. De hendel iets omlaag lukt niet, terwijl dit bij de andere ramen wel kan. De nok beweegt dan omhoog tot tegen het bovenste streepje. Hebben jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsduoyE0PV3r-fPqCAsYF1xA2UA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qd6pnFPUvUVb0dmfwi2CjnvA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Je hebt per ongeluk met de hendel in ongeveer deze stand het raam geprobeerd te sluiten van draaistand naar kiepstand, en de nokken die normaal verbinding maken met het kozijn zitten niet meer vergrendeld.

Vaak is het antwoord om het raam aan de onderkant dicht te duwen zodat de onderste hoeken in het kozijn zitten en het raam een torsie heeft. Vervolgens probeer je een paar keer de hendel tussen horizontale stand en verticaal omhoog te zetten (blijf duwen op die onderhoek), en als het goed is vallen de nokken weer juist in het kozijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Onbekend schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:06:
Je hebt per ongeluk met de hendel in ongeveer deze stand het raam geprobeerd te sluiten van draaistand naar kiepstand, en de nokken die normaal verbinding maken met het kozijn zitten niet meer vergrendeld.

Vaak is het antwoord om het raam aan de onderkant dicht te duwen zodat de onderste hoeken in het kozijn zitten en het raam een torsie heeft. Vervolgens probeer je een paar keer de hendel tussen horizontale stand en verticaal omhoog te zetten (blijf duwen op die onderhoek), en als het goed is vallen de nokken weer juist in het kozijn.
Oei, ik probeer het te begrijpen. Ik was al blij dat ik de juist termen (nokken) heb kunnen achterhalen.
Ik snap jouw advies niet. Als ik het raam aan de onderkant dicht duw, zit eigenlijk gelijk het hele raam dicht. Maar ok, ik blij duwen op de onderkant van het raam. Ik kom helaas niet verder dan horizontaal-omhoog bewegingen. Naar beneden gaat ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:13
Er moet ergens een reset knop zitten. Dit verschilt per merk dus dat even achterhalen.
Kan ook zijn dat er intern een tandbeugel versleten is. Als je een beetje technisch bent aangelegd kan je de afdek strips los halen en het dan van binnen bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
@Onbekend @Gummiebeer Bedankt voor het meedenken! Door de laatste tip (reset knop) ben ik nog verder gaan zoeken. Alle hits (video’s) beschrijven hoe het probleem op te lossen als het raam nog maar op 1 punt vast zit (dus dat zowel de draai als de kiep functie actief is). Dit kun je inderdaad makkelijk oplossen, maar geen oplossing voor mijn probleem. Echter via Reddit kwam ik uit op onderstaande eerste foto. Dit was voor mij de trigger om de bovenkant van het raam nog goed te inspecteren. Ik zag een vreemd ogend stukje plastic zitten, zie tweede foto (voor de foto weer even terug geplaatst). Dit stukje was de oorzaak van de blokkade. We zijn de tweede bewoner, de woning is uit 2017. Kennelijk heeft de vorige bewoner of aannemer ooit zitten klooien en zat dit stukje plastic wellicht in het begin minder in de weg. Ik ben blij dat het opgelost is. Nogmaals bedankt voor het meedenken. Stom van me dat ik de bovenkant niet eerder had geïnspecteerd. In draaistand kan de klink nu ook een beetje omlaag zodat de nok naar bovenste streepje verschuift (zie laatste foto). Helemaal happy! Met het oog op de vakantie wel een fijne gedachte dat alle ramen kunnen sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzD3fSHkN8vQThV1zD1J7IOus84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSbEzs7BmxPj5LZhakFi9XdJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DThXdU4iGH4Q5ofo23Qfy-_hjsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25Aj8hccyx7JN1cqFNSXkmxe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnGNxBPjjGEqpAa-0qD2haDMUso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2NHyeuuZyosxr7xWOaPZDCW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:13
Mooi dat het opgelost is!
Af en toe de scharnierpunten en nokken smeren voorkomt ook veel problemen, wordt vaak vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Gummiebeer schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:16:
Mooi dat het opgelost is!
Af en toe de scharnierpunten en nokken smeren voorkomt ook veel problemen, wordt vaak vergeten.
Goede tip!
Ondertussen meerdere ramen bekeken. De buiten en binnenkant worden wel schoongemaakt, maar de randen niet. Deze ook maar eens allemaal schoon maken met een droge doek. Ik zag veel stof en viezigheid.
Pagina: 1