Aan de achterzijde van onze tuin grens een slootje, wij zijn voor de helft eigenaar en moeten deze vrijhouden voor het waterschap. Momenteel ligt er een houten vlonder in het achterste deel van de tuin, de grond loopt halverwege het vlonder af. Het vlonder heeft zijn beste tijd wel gehad, en het liefst zouden we dat deel willen bestraten. Om het hoogteverschil en druk te kunnen opvangen zal waarschijnlijk een keerwand, van 1,75-2m hoog, oplossing bieden. We hebben geen achterom, en kunnen wel via de voorzijde door de schuur naar de achtertuin. Aan de achterzijde van de tuin ligt een kleine schapenweide.
Momenteel hebben we de volgende opties van een grondwerker ontvangen:
Betonnen keerwanden, plaatsen met een kraan via de schapenweide. Met toestemming van de eigenaar uiteraard. Verder moeten we een hekwerk deels afbreken voor toegang voor de kraan. Er worden rijplaten gebruikt.
Betonnen keerwanden en minigraver over het huis heen tillen. Die grote kraan moet er dan twee dagen staan; dag een voor de minigraver en dag twee voor de keerwanden.
Via de schapenweide is de eenvoudigste weg, maar ik ben liever niet afhankelijk van iemand anders. Daarnaast ben ik huiverig voor eventuele schade aan de weide.
Over het huis is een stuk duurder en zorgt weer voor overlast in de buurt.
Ik ben even out of the box aan het zoeken naar alternatieve duurzame oplossingen waarbij ik geen grote kraan nodig heb. Zo kwam ik kunstof keerwanden tegen, die zijn weliswaar niet zo hoog, maar dan zou ik die op twee niveaus (trapje) kunnen aanbrengen. Die zijn tenminste behapbaar qua gewicht. Dat de tuin een klein stukje korter wordt neem ik dan voor lief.
Zelf een keerwanden bouwen met behulp van blokken, ben alleen wat bang dat dat (op langere termijn) niet stevig genoeg is.
Ik ben benieuwd of jullie nog goede ideeën hebben. Ik hoor ze graag!
Momenteel hebben we de volgende opties van een grondwerker ontvangen:
Betonnen keerwanden, plaatsen met een kraan via de schapenweide. Met toestemming van de eigenaar uiteraard. Verder moeten we een hekwerk deels afbreken voor toegang voor de kraan. Er worden rijplaten gebruikt.
Betonnen keerwanden en minigraver over het huis heen tillen. Die grote kraan moet er dan twee dagen staan; dag een voor de minigraver en dag twee voor de keerwanden.
Via de schapenweide is de eenvoudigste weg, maar ik ben liever niet afhankelijk van iemand anders. Daarnaast ben ik huiverig voor eventuele schade aan de weide.
Over het huis is een stuk duurder en zorgt weer voor overlast in de buurt.
Ik ben even out of the box aan het zoeken naar alternatieve duurzame oplossingen waarbij ik geen grote kraan nodig heb. Zo kwam ik kunstof keerwanden tegen, die zijn weliswaar niet zo hoog, maar dan zou ik die op twee niveaus (trapje) kunnen aanbrengen. Die zijn tenminste behapbaar qua gewicht. Dat de tuin een klein stukje korter wordt neem ik dan voor lief.
Zelf een keerwanden bouwen met behulp van blokken, ben alleen wat bang dat dat (op langere termijn) niet stevig genoeg is.
Ik ben benieuwd of jullie nog goede ideeën hebben. Ik hoor ze graag!