Hoogteverschil tuin opvangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-07 12:21
Aan de achterzijde van onze tuin grens een slootje, wij zijn voor de helft eigenaar en moeten deze vrijhouden voor het waterschap. Momenteel ligt er een houten vlonder in het achterste deel van de tuin, de grond loopt halverwege het vlonder af. Het vlonder heeft zijn beste tijd wel gehad, en het liefst zouden we dat deel willen bestraten. Om het hoogteverschil en druk te kunnen opvangen zal waarschijnlijk een keerwand, van 1,75-2m hoog, oplossing bieden. We hebben geen achterom, en kunnen wel via de voorzijde door de schuur naar de achtertuin. Aan de achterzijde van de tuin ligt een kleine schapenweide.

Momenteel hebben we de volgende opties van een grondwerker ontvangen:

Betonnen keerwanden, plaatsen met een kraan via de schapenweide. Met toestemming van de eigenaar uiteraard. Verder moeten we een hekwerk deels afbreken voor toegang voor de kraan. Er worden rijplaten gebruikt.

Betonnen keerwanden en minigraver over het huis heen tillen. Die grote kraan moet er dan twee dagen staan; dag een voor de minigraver en dag twee voor de keerwanden.

Via de schapenweide is de eenvoudigste weg, maar ik ben liever niet afhankelijk van iemand anders. Daarnaast ben ik huiverig voor eventuele schade aan de weide.

Over het huis is een stuk duurder en zorgt weer voor overlast in de buurt.

Ik ben even out of the box aan het zoeken naar alternatieve duurzame oplossingen waarbij ik geen grote kraan nodig heb. Zo kwam ik kunstof keerwanden tegen, die zijn weliswaar niet zo hoog, maar dan zou ik die op twee niveaus (trapje) kunnen aanbrengen. Die zijn tenminste behapbaar qua gewicht. Dat de tuin een klein stukje korter wordt neem ik dan voor lief.

Zelf een keerwanden bouwen met behulp van blokken, ben alleen wat bang dat dat (op langere termijn) niet stevig genoeg is.

Ik ben benieuwd of jullie nog goede ideeën hebben. Ik hoor ze graag!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 07:30
Je wilt een wand van 2 meter aanleggen, waar je ook veel gewicht tegenaan wilt gooien. Ik zou zeker voor beton gaan.

Ga eens langs bij de schapenboer, dan heb je veel sneller duidelijk welke optie het beste is. Als de boer toestemming geeft optie 1, zoniet optie 2.

Niet te moeilijk maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een beetje overlast omdat de buurman een keer 2 dagen wat over z’n huis laat tillen moet de buurt ook maar gewoon accepteren…

Weet je trouwens zeker dat die kraan er echt 2 dagen moet staan? Meestal komen ze, klappen ze boel uit, doen ze hun werk, klappen de boel weer in en gaan naar de volgende klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
eLScha schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:34:
Een beetje overlast omdat de buurman een keer 2 dagen wat over z’n huis laat tillen moet de buurt ook maar gewoon accepteren…

Weet je trouwens zeker dat die kraan er echt 2 dagen moet staan? Meestal komen ze, klappen ze boel uit, doen ze hun werk, klappen de boel weer in en gaan naar de volgende klus.
Wilde ik net zeggen, zo’n grote kraan huur je meestal per uur en die ga jij echt geen 2 dagen laten staan als je ziet wat dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:28
In had in mijn vorige huis ook achteraan een weiland met daartussen een gracht.

Toen er wat aarde moest opgevoerd worden ben ik dat gewoon vriendelijk gaan vragen.
Was allemaal geen probleem. Natuurlijk is het wel potje breken is potje betalen.

Ik zou het ook eerst even overleggen. Een nee heb je en een ja kan je krijgen.
Vertel dat ze rijplaten gaan gebruiken en dat je alles terug opbouwt zoals het gestaan heeft.
Achteraf geef je hem een attentie voor zijn geduld. Bakje bier of iets anders waar hij vrolijk van wordt.
Beiden zijn tevreden en jij hebt je keerwand staan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
Ik zou een nieuwe vlonder plaatsen, is natuurlijker, minder onderhoud (robinia hout gebruiken) en wordt niet zo heet als beton.
Waarschijnlijk ook een stuk goedkoper want je hoeft geen kraan te huren, de onderdelen voor de nieuwe vlonder draag je zo (door het huis) naar achteren.
En je kunt veel meer zelf doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
eLScha schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:34:

De hovenier geeft aan dat hij een dag nodig heeft voor voorbereidend werk, en een dag voor de keerwanden plaatsen. Hij wilt een graver met die kraan over het huis tillen om die voorbereidjngen te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
99ruud99 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:27:
Je wilt een wand van 2 meter aanleggen, waar je ook veel gewicht tegenaan wilt gooien. Ik zou zeker voor beton gaan.

Ga eens langs bij de schapenboer, dan heb je veel sneller duidelijk welke optie het beste is. Als de boer toestemming geeft optie 1, zoniet optie 2.

Niet te moeilijk maken :)
Ja daar zal het vast op uitdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Yaksa schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:20:
Ik zou een nieuwe vlonder plaatsen, is natuurlijker, minder onderhoud (robinia hout gebruiken) en wordt niet zo heet als beton.
Waarschijnlijk ook een stuk goedkoper want je hoeft geen kraan te huren, de onderdelen voor de nieuwe vlonder draag je zo (door het huis) naar achteren.
En je kunt veel meer zelf doen.
Hebben we ook overwogen, maar beetje vlonder kost ook veel geld. We willen graag een duurzame oplossing en zijn van mening dat een keerwand dan de betere oplossing biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Navi schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:06:
[...]

Wilde ik net zeggen, zo’n grote kraan huur je meestal per uur en die ga jij echt geen 2 dagen laten staan als je ziet wat dat kost.
De hovenier had het over 130€ per uur en ze rekenen al minimaal 6u…tel maar uit 😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
roy.van.geel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:20:
[...]Hebben we ook overwogen, maar beetje vlonder kost ook veel geld. We willen graag een duurzame oplossing en zijn van mening dat een keerwand dan de betere oplossing biedt.
Beton en plastic zijn allesbehalve duurzame oplossingen.
(Inlands) Robinia hardhout is dat wel, groeit in de buurt en blijft (duurzaamheidsklasse 1) minstens 25 jaar goed. Het is niet zonder reden dat ze er havenbeschoeiingen en sluizen van bouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zijn er geen oplossingen die je via het slootje in kwestie kunt aanvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roy.van.geel
Frieda schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:06:
zijn er geen oplossingen die je via het slootje in kwestie kunt aanvoeren?
Ik snap niet wat je bedoeld? Dat is dan toch via de schapenweide? Slootje is niet heel breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
roy.van.geel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:13:
[...]Ik snap niet wat je bedoeld? Dat is dan toch via de schapenweide? Slootje is niet heel breed
Een schets of foto kan duidelijkheid verschaffen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Yaksa schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:24:
[...]

Een schets of foto kan duidelijkheid verschaffen......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK4whtwsxBRhhUcaLN9WCrL33EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0PrvbTmAMNREPj83Fp4KbuR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6SfRysoLDz8VK3pmXawiVVZ2wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4a00GsxwSXpSkMQRPWVhsGik.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
roy.van.geel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:13:
[...]

Ik snap niet wat je bedoeld? Dat is dan toch via de schapenweide? Slootje is niet heel breed
je foto helpt wel, dat is toch geen sloot? meer een soort greppel. of loopgraaf met die schutting aan de ene en dat hek aan de andere kant.. maar nee, dat lijkt me dan niet geschikt om vlonderonderdelen mee te vervoeren inderdaad! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Het lijkt mij (op deze foto's dan) geen watervoerende sloot, ook niet voor riooloverstort.
Komt het waterschap daar nog jaarlijks het onderhoud doen zoals voor A en B watergangen gebruikelijk is?
Of is het een C watergang, dan zou deze mogelijk gedempt mogen worden, maar deze zaken kun je in de waterlegger bij het waterschap nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Yaksa schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:37:
Het lijkt mij (op deze foto's dan) geen watervoerende sloot, ook niet voor riooloverstort.
Komt het waterschap daar nog jaarlijks het onderhoud doen zoals voor A en B watergangen gebruikelijk is?
Of is het een C watergang, dan zou deze mogelijk gedempt mogen worden, maar deze zaken kun je in de waterlegger bij het waterschap nakijken.
Dempen heb ik ook over nagedacht, maar dan heb ik ruzie met de buurt denk. Sommigen hebben hun tuin te ver doorgetrokken.
Ik heb het waterschap in twee jaar tijd iig nooit gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door roy.van.geel op 06-07-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
roy.van.geel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:32:
[...]Dempen heb ik ook over nagedacht, maar dan heb ik ruzie met de buurt denk. Sommigen hebben hun tuin te ver doorgetrokken.
Ik heb het waterschap in twee jaar tijd iig nooit gezien.
Maar je kunt bij het waterschap toch even navragen wat de status van deze watergang is?
Straks geef je een kapitaal uit aan keerwanden terwijl dat misschien, als dempen mogelijk is, helemaal niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Yaksa schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:41:
[...]

Maar je kunt bij het waterschap toch even navragen wat de status van deze watergang is?
Straks geef je een kapitaal uit aan keerwanden terwijl dat misschien, als dempen mogelijk is, helemaal niet nodig is.
Zoals aangegeven, dan ga ik slapende honden wakker maken met alle mogelijke gevolgen van dien, wat ten koste gaat de van relatie met de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Die eerste foto laat een vlonderplank zien die wat verweerd is maar zeker nog meekan.

Mits je onderbouw/raggelwerk nog goed is zou ik voor renovatie gaan. Grondig schoonmaken en beitsen. En eventueel je boeidelen vernieuwen. En het hekje afbreken en wat mooiers neerzetten.

Maar ik ben dan ook idealistisch ingesteld en vind het zonde om producten die nog voldoen weg te gooien. Niet voor mijn portemonnee maar vooral voor het milieu.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 07-07-2025 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:37
Kan zo'n keerwand van beton niet gestort worden ipv prefab delen? Dan kun je een bekisting bouwen en hoef je alleen een slang van de betonpomp door het huis of door het weiland te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
roy.van.geel schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:31:
[...]

Zoals aangegeven, dan ga ik slapende honden wakker maken met alle mogelijke gevolgen van dien, wat ten koste gaat de van relatie met de buren.
Dat vind ik een raar argument, omdat anderen mogelijk de regels hebben overtreden voel jij te bezwaard om iets na te vragen met als gevolg dat je heel veel geld kwijt bent?

Dit is amper een sloot te noemen, en qua onderhoud is er ook niets aan gedaan zo te zien. Zonde om daar geld aan te verbrassen als het niet hoeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 07-07 21:15
roy.van.geel schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:31:
[...]

Mijn advies is om wat minder vanuit allerlei negatieve scenario’s te redeneren. Even informeren is toch normaal voordat je fors geld gaat uitgeven.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:36
Een mogelijkheid is om een paar palen te storten (bekisting maken met wapening en met emmers volstorten). De tussenwanden dan ook met beton storten en verankeren tussen de palen. Dichtmetselen met flinke betonblokken kan ook. Als alles is uitgehard dan de ruimte dichtgooien met geel zand en bestraten.
Het beton kun je ook laten storten m.b.v. een beton pompwagen, die hebben lange dikke slangen die zo over het huis heen kunnen en de bekisting volpompen met beton.
Op deze manier heb je geen zware machines of werktuigen nodig en als je handig bent dan kun je het zelf doen.
Een complete bekisting voor de hele wand (12 a 15 cm breed) incl. wapening zou ook kunnen en die dan vol met beton storten. Als fundering zou je stevige betontegels kunnen gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door vogelmans op 07-07-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:02
Op basis van de foto's vraag ik me af waarom je een kraan nodig hebt om alles over het huis te tillen. Wanneer je de werkzaamheden laat uitvoeren in een droge periode en er rijplaten gebruikt worden zou je heel veel via het veldje kunnen doen. Een atlas kraan dan eventueel een klein minigravertje over het hekwerk plaatsen en de betonnen elementen aanvoeren.

Alternatief zou eventueel het het maken van een houten damwand kunnen zijn in stappen. Nadeel is wel dat je tuin dan iets kleiner wordt. Eventueel zou je ook een houten damwand zonder stappen kunnen maken. Voor het opvangen van de gronddruk dien je dan wel grondankers te plaatsen. Echter om al het grond hiervoor te verplaatsen zal je stiekem toch wel een minigravertje in je tuin willen hebben.

Maar een ander interessant alternatief is misschien het indrukken van stalen damwanden. Nu ben ik geen expert hierin en zal je hiervoor ook zwaardere machines moeten hebben. Maar als dat veldje goed bereikbaar is lijkt mij dit zo gepiept. Wel eerst even controleren of er geen kabels of andere leidingen/afvoeren lopen.
Pagina: 1