Advies extra PV-panelen en voorbereidingen nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan4NL
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-09 12:41
Beste Tweakers,

We hebben recent een nieuwbouwwoning gekocht en zou graag jullie advies willen vragen over het wel of niet bijplaatsen van extra zonnepanelen via de bouwer. Daarnaast ben ik benieuwd of er nu al voorbereidingen getroffen kunnen worden voor een mogelijke thuisbatterij in de toekomst.

Situatie woning:
  • 174 m² tussenwoning, plat dak (gunstige zonligging)
  • 2 persoonshuishouden, mogelijk gezinsuitbreiding in de toekomst
  • Volledig energieneutraal volgens ENG-norm
  • Warmtepomp (geen gas)
  • toekomst (mogelijk) 2 airco-installaties
  • Elektrische of hybride auto (ca. 6.000 km/jaar), laadmogelijkheid op eigen stroom
Zonnepanelen:

Woning wordt opgeleverd met 9 × 435 Wp panelen (= 3.915 Wp)
We kunnen via de bouwer maximaal 4 extra panelen laten bijplaatsen à €625 per stuk
Ik heb de situatie ook laten doorrekenen door ChatGPT (voor wat het waard is ;) ), en die gaf de volgende globale inschatting:

Opbrengst (NL-correctie):
  • 9 panelen → ± 3.330 kWh/jaar
  • 13 panelen (maximaal) → ± 4.800 kWh/jaar
  • (Op basis van 0,85 kWh per Wp/jaar)
Geschat toekomstig verbruik:
  • Basisverbruik (ENG-woning, 2 pers.): ± 2.000 – 2.500 kWh
  • Warmtepomp: ± 2.000 – 2.800 kWh
  • 2 airco’s (toekomstig): ± 300 – 500 kWh
  • EV (6.000 km/jaar): ± 1.100 kWh
  • → Totaal geschat verbruik: ± 5.400 – 6.900 kWh/jaar
Mijn vragen aan jullie:

1. Komen deze berekeningen enigszins overeen met wat jullie in de praktijk zien?
2. Zouden jullie het bijplaatsen van de 4 extra panelen adviseren?
3. Zijn er technische voorbereidingen die ik nu al zou moeten overwegen voor een toekomstige thuisbatterij?
(Geschikte omvormer, loze leidingen tussen meterkast en technische ruimte (zolder), specifieke groep in meterkast?)

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:08
Ik zou zeker wat meer panelen leggen. Kan je grotendeels je verbruik dekken 4/5 maanden van het jaar. En je verbruik word in de toekomst mogelijk meer ivm gezinsuitbreiding.

Voorbereiden van een eventuele accu kan altijd. mits de meterkast daar ook al voor bestemd is. Bij veel nieuwbouwwoningen word de meterkast vol gegooid en als er dan wat bij moet dan is het niet maar even een 'extra' groepje.

Loze leidingen van beneden naar boven zit je nooit om verlegen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1 Grof gezien klopt dat wel
2 Ja, hoewel met 2500 euro voor 1700kWp is dat dik betaald
3 Als je al weet wat je wilt kun je dat doen.
Bijv een plugin batterij op een aparte groep heeft weinig voorbereiding nodig.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Verbruik van de warmtepomp vind ik erg hoog geschat… mijn 1974 tussenwoning is weliswaar “maar” 70% van het oppervlak, maar zou met 2000kWh verwarmd moeten kunnen worden.

De verwarmingsvraag zou je in de documentatie moeten hebben.

Zoals gebruikelijk: ze vragen een extreem hoog bedrag voor de extra panelen… als je voor het verschil een business case zou maken is het denk ik lastig.

Met Sunny design, van omvormer fabrikant SMA zou je voor de 2 varianten een analyse met hoeveelheid in-, export en eigenverbruik kunnen proberen te maken.

Dan kun je wat meer gefundeerd een beslissing maken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:42
Thuisaccu plaats je het beste in de garage/ bijkeuken.. op een plaats waar het in de zomer niet (zo) warm wordt, want de accu's worden bij gebruik al behoorlijk warm.
De thuis accu's van Marstek kunnen alleen op 3 fase met 3 afzonderlijke 3x2.5 kabels naar de groepenkast op 3 afzonderlijke groepen/ automaten, dat wordt dus een 60-75mm (binnenmaat) dikke mantel/ ribbelbuis naar de groepenkast, doe gelijk een aparte mantelbuis voor data en andere stuurkabels.

Thuis accu/ noodstroom van Victron ( :)F ) is op een heel ander (professioneel) niveau en flink duurder bij aanschaf, op langer termijn wss goedkoper.

[ Voor 15% gewijzigd door natural colour op 06-07-2025 10:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:59
Kan je ook kiezen voor minder werk, oftewel alle panelen niet afnemen en 9 x €625 retour krijgen en uiteindelijk zelf laten plaatsen?

Hoeveel panelen passen er totaal op je platte dak?
Zijn er meerdere richtingen mogelijk?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Enig idee welk merk omvormer en warmtepomp?

Hoe liggen de panelen? Enkel zuid op een platdak? Omgevings schaduw? Afmetingen dak?
Ruimte voor de airco buitenunit(s) gereserveerd?

Vragen, vragen, vragen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:10
Ik zou willen aanraden om voor de mogelijke extra aansluitingen rekening te houden met de juiste 5x stroom kabel maar ook een UTP kabel. Dus op de plek waar je mogelijk thuis accus wilt plaatsen, vanaf de meterkast beide kabels laten aanleggen. Idem voor de laadpaal als dat een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan4NL
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-09 12:41
Bedankt allemaal. Zeer nuttige info. Veel vragen om eerst antwoord op te krijgen en af te stemmen met de projectontwikkelaar.

https://ibb.co/sv1B2s1H

Link hierboven is een indicatieve tekening van de PV panelen die standaard geplaatst worden. Of de richting aangepast kan worden ga ik navragen. De buitenunit van de warmtepomp komt ook op het dak.

We hebben geen schaduw op het dak. Redelijk hoog gelegen op een vrij terrein. Het is niet mogelijk met minderwerk de panelen niet af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33

_Arthur

blub

Waaorm kunnen er niet 4 bij op zuid? + 9 op Noord :)
Pagina: 1