Beste Tweakers,
We hebben recent een nieuwbouwwoning gekocht en zou graag jullie advies willen vragen over het wel of niet bijplaatsen van extra zonnepanelen via de bouwer. Daarnaast ben ik benieuwd of er nu al voorbereidingen getroffen kunnen worden voor een mogelijke thuisbatterij in de toekomst.
Situatie woning:
Woning wordt opgeleverd met 9 × 435 Wp panelen (= 3.915 Wp)
We kunnen via de bouwer maximaal 4 extra panelen laten bijplaatsen à €625 per stuk
Ik heb de situatie ook laten doorrekenen door ChatGPT (voor wat het waard is
), en die gaf de volgende globale inschatting:
Opbrengst (NL-correctie):
1. Komen deze berekeningen enigszins overeen met wat jullie in de praktijk zien?
2. Zouden jullie het bijplaatsen van de 4 extra panelen adviseren?
3. Zijn er technische voorbereidingen die ik nu al zou moeten overwegen voor een toekomstige thuisbatterij?
(Geschikte omvormer, loze leidingen tussen meterkast en technische ruimte (zolder), specifieke groep in meterkast?)
Bedankt voor het meedenken!
We hebben recent een nieuwbouwwoning gekocht en zou graag jullie advies willen vragen over het wel of niet bijplaatsen van extra zonnepanelen via de bouwer. Daarnaast ben ik benieuwd of er nu al voorbereidingen getroffen kunnen worden voor een mogelijke thuisbatterij in de toekomst.
Situatie woning:
- 174 m² tussenwoning, plat dak (gunstige zonligging)
- 2 persoonshuishouden, mogelijk gezinsuitbreiding in de toekomst
- Volledig energieneutraal volgens ENG-norm
- Warmtepomp (geen gas)
- toekomst (mogelijk) 2 airco-installaties
- Elektrische of hybride auto (ca. 6.000 km/jaar), laadmogelijkheid op eigen stroom
Woning wordt opgeleverd met 9 × 435 Wp panelen (= 3.915 Wp)
We kunnen via de bouwer maximaal 4 extra panelen laten bijplaatsen à €625 per stuk
Ik heb de situatie ook laten doorrekenen door ChatGPT (voor wat het waard is
Opbrengst (NL-correctie):
- 9 panelen → ± 3.330 kWh/jaar
- 13 panelen (maximaal) → ± 4.800 kWh/jaar
- (Op basis van 0,85 kWh per Wp/jaar)
- Basisverbruik (ENG-woning, 2 pers.): ± 2.000 – 2.500 kWh
- Warmtepomp: ± 2.000 – 2.800 kWh
- 2 airco’s (toekomstig): ± 300 – 500 kWh
- EV (6.000 km/jaar): ± 1.100 kWh
- → Totaal geschat verbruik: ± 5.400 – 6.900 kWh/jaar
1. Komen deze berekeningen enigszins overeen met wat jullie in de praktijk zien?
2. Zouden jullie het bijplaatsen van de 4 extra panelen adviseren?
3. Zijn er technische voorbereidingen die ik nu al zou moeten overwegen voor een toekomstige thuisbatterij?
(Geschikte omvormer, loze leidingen tussen meterkast en technische ruimte (zolder), specifieke groep in meterkast?)
Bedankt voor het meedenken!