Netwerkkabels naar boven in ouder huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:37
Onlangs 3 deco’s xe75 pro gekocht waarvan 1 boven op onze slaapkamer(deco2) staat, 1 in de woonkamer(deco1) en de hoofddeco in de speelkamer. Voor ethernet backhaul en de stabielste verbinding tussen de deco’s zou ik graag een kabel leggen. Ik veronderstel dat ik dan het beste kabel leg tussen hoofd en 1 en de 2e kabel van 1naar 2? Is er ook andere mogelijkheid?
Terwijl ik dan bezig ben met boren had ik graag boven op de 2 kinderkamers en onze slaapkamer ook wcd’s geplaatst zodat de kinderen later 2 utp aansluitingen hebben op hun kamer. Ik zal dus met een 6 tal(of 7 als die deco’s ook via een switch kunnen gebruikt worden met ethernet backhaul en dan hoef ik niet te boren door plafond living naar onze slaapkamer) kabels door de muur moeten. Ik kan via de speelkamer makkelijk via de garage(daar zitten nu al 2 20mm buitendiameter(17 binnenin) buisjes door de muur), daar door een houten plafond en dan moeten de kabels door een dikke muur en gyproc naar binnen in de kinderkamer. Ik zou dus het liefst de gaten zo klein mogelijk houden en dan vooral als ik de kinderkamer binnen moet. Daarom zat ik te denken om kabels zonder connectoren door de muur te krijgen en in de speelkamer een patchpaneel te zetten. Op die manier hoef ik niet te kloten om een hoop connectoren te knippen en aansluiten via lsa lijkt mij een stuk makkelijker.
De gaten afwerken is geen probleem, want ik werkte vroeger in de bouw, behalve dan in de kinderkamer waar ik dan liever niet opnieuw ga gyproc afwerken, behangen en dan schilderen.
Ik ben totaal niet thuis in netwerkdingen en vraag dus liever hier wat ik nodig heb.
Ik bedoel dan welk patchpaneel, welke kabels(6 of 6a, shielded of niet, de kabels gaan in de garage wel over een goot met elektriciteiskabels in moeten, stugge kabels naar de wcd’s veronderstel ik en vandaar dan met patchkabels verder, twinkabels of niet), welke switch(wat werkt met de deco’s), welke lsa tang, welke tang voor connector(ga toch minstens 2 connectoren moeten knippen als ik van deco 1 naar 2 moet).

Voorlopig zou ik het enkel kunnen doen met de deco’s(draadloos werkt heel goed nu) maar ik ben er liever in 1 keer vanaf en de vrouw zeker omwille van het mogelijke stof door half het huis.

Onze telenetmodem staat in de kelder maar via het keldergat in de garage geraak ik makkelijk naar de speelkamer(er zit nu al een kabel van modem naar hoofddeco en die loopt niet door de 2 buisjes). Daar kan ik in hoek achter een kast makkelijk een patchpaneel en switch(of 2 switchen, heb nog een netgear gs305pp met 5 poorten liggen die miss kan gebruikt worden voor de deco’s) plaatsen en daar zelf een kastje rondmaken om het wat deftig weg te steken en 1 keer ook de buisjes in de muur weg te steken.
Kabels steken via elektriciteitbuizen(als dat al mag), wachtbuizen of via chauffage is geen mogelijkheid.

Als ik een antwoord heb op de eerste 2 vragen van de deco’s wil ik een schema posten zoals ik het in mijn hoofd heb.

Ivm de switch: bovenop het bovenstaande moeten er 2 extra aansluitingen zijn voor in de speelkamer

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 21:01
Niet direct een antwoord op je vraag maar wellicht een ander mogelijk idee (en wat ik zelf heb gedaan).

In ons huis zijn er geen loze kasten of uitsparingen maar ik wilde wel in alle slaapkamer 2x UTP hebben. Vanuit de meterkast heb ik een (1) kabel naar de zolder weten te krijgen (goed gegokt en schuin in een muur uitgekomen en weg kunnen werken). Op de zolder heb ik een switch geplaatst vanaf waar er over de zolder (achter knieschot) een reeks kabels naar alle kamers gaan. Vanaf het plafond komen die de kamers in via een leiding die ingefreesd is dan wel die er al was. In de kamer afgemonteerd naast de wcd.

Je zou dus wellicht met 1 kabel naar boven kunnen gaan ipv meerdere. Voor de meeste toepassingen ook snel genoeg. Zo nee, dan zou je evt nog een fiber kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
TheRebell schreef op zondag 6 juli 2025 @ 00:18:
Niet direct een antwoord op je vraag maar wellicht een ander mogelijk idee (en wat ik zelf heb gedaan).

In ons huis zijn er geen loze kasten of uitsparingen maar ik wilde wel in alle slaapkamer 2x UTP hebben. Vanuit de meterkast heb ik een (1) kabel naar de zolder weten te krijgen (goed gegokt en schuin in een muur uitgekomen en weg kunnen werken). Op de zolder heb ik een switch geplaatst vanaf waar er over de zolder (achter knieschot) een reeks kabels naar alle kamers gaan. Vanaf het plafond komen die de kamers in via een leiding die ingefreesd is dan wel die er al was. In de kamer afgemonteerd naast de wcd.

Je zou dus wellicht met 1 kabel naar boven kunnen gaan ipv meerdere. Voor de meeste toepassingen ook snel genoeg. Zo nee, dan zou je evt nog een fiber kunnen overwegen.
De nok van het dak van de garage ligt lager dan de vloer van mijn zolder. Ik vrees dat ik al heel schuin zou moeten boren om dan op de zolder uit te komen. Straks kijk ik met de pasdarm wel even hoeveel verschil er net is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Gebruik cat 6 U/UTP van 100% kopen(CU) met stugge aders, shielding is onzinnig.
WCD's neem je gewoon van het merk dat ook voor je netspanning gebruik is dan oogt netter.
patchpanels en switches zitten weinig verschil in.

Netwerkkabels in dezelfde buis als elektriciteit draden is niet toegestaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
Van boven de garage naar de zolder gaat niet lukken. Wel zal ik via het toilet naast de kinderkamer naar binnen kunnen en via daar naar de zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:11
Deco's werken ook via een goede switch die het Ethernet backhaul IEEE 1905.1-protocol begrijpt. Dat gaat nog wel eens mis bij goedkope routers van internetproviders ( bijv. Zyxel). Maar met een tp-link switch van ca € 10 bij de action los je dat al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
Ben(V) schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:57:
Gebruik cat 6 U/UTP van 100% kopen(CU) met stugge aders, shielding is onzinnig.
WCD's neem je gewoon van het merk dat ook voor je netspanning gebruik is dan oogt netter.
patchpanels en switches zitten weinig verschil in.

Netwerkkabels in dezelfde buis als elektriciteit draden is niet toegestaan.
Geen shielding betekent dat ik zoek naar wcd niet afgeschermd of kan afgeschermd ook?

Is er ook een betrouwbare winkel(ik vind nogal wat verschil op internet) waar ik alles kan vinden van kabels, wcd’s en eventueel ook de tools die ik nodig zal hebben? Tools voor een professional zal ik niet nodig hebben zolang ze hier een dag meegaan is het al goed. Al heb ik dan ook liever iets dat wel deftig werkt en niet na 2 aansluitingen niet meer bruikbaar is.

Twinkabels een optie?

Zijn er 2 utp poorten nodig op een slaapkamer of lukt dit ook met 1? Heb eigenlijk geen idee, maar ik veronderstel dat als er iets is als een ps5 en een laptop een dubbele wcd wel makkelijker is

Ik post straks nog mijn schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
wcd's die shielded zijn kunnen ook gebruikt worden dat maakt niet uit.
Alleen shielded kabels moet je niet aan beginnen die leveren meer problemen (potentiële aardlussen) op en voegen niets toe
Twinkabels is zeker een goed optie, scheelt veel werk.

Een of twee utp poorten is wat je zelf wilt, als je redelijk zeker bent dat je ze gaat gebruiken dan doen, zo niet dan is het meer werk en meer kosten.
Later een klein switchje plaatsen is eenvoudig als dat nodig blijkt.

Bedenk ook een wifi plan, dus kabels naar plaatsen waar je een Access Point nodig hebt, want je wilt natuurlijk wel overal wifi hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 06-07-2025 10:45 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:30

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb in mijn vorige huis losse wanddozen voor netwerkaansluitingen gemaakt waarbij je de netwerkkabel op de wanddoos vastzet met een LSA punch down tool en op het patchpaneel ook.
In mijn nieuwe huis wilde ik de netwerkaansluiting in hetzelfde frame combineren samen met stopcontacten waarbij ze beiden dezelfde stijl hebben en ben daarvoor uiteindelijk op keystone montageframes uitgekomen want dan kon ik de netwerkaansluitingen van hetzelfde uiterlijk voorzien.
Deze: Rutenbeck keystone montageframe
Ook in zwart verkrijgbaar trouwens

Deze zijn bruikbaar voor veel verschillende merken schakelmateriaal, zelf heb ik Peha, maar controleer eerst of het ook voor jouw schakelmateriaal geschikt is.
Of kijk of ze een eigen versie verkopen.

Let wel op welke keystones je koopt voor in de doos, is afhankelijk van vanaf welke kant de kabel de doos binnenkomt.
Je hebt ze recht en met 90° en 270°. Dat laatste bepaalt of ze omhoog of omlaag uitsteken maar kijk hiervoor goed naar het typenummer, als je enkel naar de plaatjes kijkt koop je al snel de verkeerde. ;)

Vond Keystones ook makkelijker monteren en heb het ook gebruikt in de meterkast waar alles samenkomt.
Is later voor uitbreidingen ook makkelijker, Keystone aan een losse kabel zetten en die in het patchpaneel klikken.
Stuk beter dan het LSA patchpaneel helemaal los moeten maken om er een nieuwe aansluiting bij te punchen.

Hier een pagine over verschil tussen keystone en punch down panelen

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 06-07-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 21:01
stijn52 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:04:
Van boven de garage naar de zolder gaat niet lukken. Wel zal ik via het toilet naast de kinderkamer naar binnen kunnen en via daar naar de zolder.
Optie om geheel langs buiten te gaan en ter hoogte van de zolder naar binnen? Wellicht niet het mooiste maar voor mijn zonnepanelen heb ik dat bv ook: zolder en ter hoogte van de meterkast naar buiten, grijze buis, kabel er door en binnen aansluiten op een patch panel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
TheRebell schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:41:
[...]

Optie om geheel langs buiten te gaan en ter hoogte van de zolder naar binnen? Wellicht niet het mooiste maar voor mijn zonnepanelen heb ik dat bv ook: zolder en ter hoogte van de meterkast naar buiten, grijze buis, kabel er door en binnen aansluiten op een patch panel
Helaas geen optie, want de zijgevel gaat in de toekomst nog bezet worden. Ook zou de kabel dan al langs achter of voor buiten moeten en dan moet ik gaan boren op het dak. Hoogte is niet mijn beste vriend en de vrouw gaat het zicht niet leuk vinden van een kabel beneden door de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bzPP1aYoR2n1SywO55qE2vSRko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkRlOWrIS02PHEqC5ncsJgoO.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht gaat de verbinding tussen deco 1 en 2 wifi blijven(vrouw is nog niet overtuigd). Die gaten kunnen ook snel geboord worden mocht dat nodig zijn zonder schade aan muren, zelfs als die afgewerkt zouden zijn.

Wellicht wordt het 1 contact in de wcd en plaats ik er (in de toekomst) switch bij. De bureau’s ga ik zelf maken en ik weet waar ze komen dus alles zal dan ook netjes weggestoken zijn.

Normaal wordt het optie 1, waar ik de netgear voor boven ga gebruiken en er tp link van de action(als die voldoet) beneden komt.

Vanavond even zoeken naar het materiaal en de tools. De site van een Sander, die ik hier regelmatig zag terugkomen, is nog steeds betrouwbaar?

[ Voor 61% gewijzigd door stijn52 op 07-07-2025 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
stijn52 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Zijn er 2 utp poorten nodig op een slaapkamer of lukt dit ook met 1? Heb eigenlijk geen idee, maar ik veronderstel dat als er iets is als een ps5 en een laptop een dubbele wcd wel makkelijker is

Ik post straks nog mijn schema.
Om eerlijk te zijn, acht ik de kans dat je die ethernetpoort überhaupt nooit gaat gebruiken, groter dan dat je er 2 nodig hebt. Zeker als je WiFi ook gewoon dik in orde is.

Als dit je enige kans is omdat je aan het verbouwen bent, zou ik de mogelijkheid zeker aangrijpen, maar anders zou ik die kabels überhaupt pas aanleggen als je ze nodig hebt.

Weet niet of je hier wat aan hebt maar in mijn vorige woning heb ik gewoon één kabel het hele huis rond gelegd, op verschillende plekken onderbroken door een dubbele wcd. Waar ik geen aansluiting nodig had, heb ik deze doorverbonden met een korte patchkabel, tot het punt waar ik wel een aansluiting nodig had. Mocht je dan verder op de kabel alsnog een aansluiting nodig hebben kun je altijd nog een simpele switch plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
Vliegvlug schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:56:
Ik heb in mijn vorige huis losse wanddozen voor netwerkaansluitingen gemaakt waarbij je de netwerkkabel op de wanddoos vastzet met een LSA punch down tool en op het patchpaneel ook.
In mijn nieuwe huis wilde ik de netwerkaansluiting in hetzelfde frame combineren samen met stopcontacten waarbij ze beiden dezelfde stijl hebben en ben daarvoor uiteindelijk op keystone montageframes uitgekomen want dan kon ik de netwerkaansluitingen van hetzelfde uiterlijk voorzien.
Deze: Rutenbeck keystone montageframe
Ook in zwart verkrijgbaar trouwens

Deze zijn bruikbaar voor veel verschillende merken schakelmateriaal, zelf heb ik Peha, maar controleer eerst of het ook voor jouw schakelmateriaal geschikt is.
Of kijk of ze een eigen versie verkopen.

Let wel op welke keystones je koopt voor in de doos, is afhankelijk van vanaf welke kant de kabel de doos binnenkomt.
Je hebt ze recht en met 90° en 270°. Dat laatste bepaalt of ze omhoog of omlaag uitsteken maar kijk hiervoor goed naar het typenummer, als je enkel naar de plaatjes kijkt koop je al snel de verkeerde. ;)

Vond Keystones ook makkelijker monteren en heb het ook gebruikt in de meterkast waar alles samenkomt.
Is later voor uitbreidingen ook makkelijker, Keystone aan een losse kabel zetten en die in het patchpaneel klikken.
Stuk beter dan het LSA patchpaneel helemaal los moeten maken om er een nieuwe aansluiting bij te punchen.

Hier een pagine over verschil tussen keystone en punch down panelen
Bedankt voor de tips, maar die keystones lijken mij meer gepriemel dan werken met lsa. Ik zag al patchpanelen waar je langs achter kan aansluiten. Vermits ik niet vast zit in een meterkast(en zelf mijn diepte kan bepalen) kan ik alles op de muur opbouwen en daarna mijn kastje met een haaklat over alles ophangen. Daardoor kan ik het ook wegnemen en ook makkelijk extra dingen aansluiten. Buiten een switch is er niks wat warm wordt(denk ik toch) en de kant van de muur kan ik dus ook makkelijk wat verluchting voorzien moest dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
mcDavid schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:37:
[...]

Om eerlijk te zijn, acht ik de kans dat je die ethernetpoort überhaupt nooit gaat gebruiken, groter dan dat je er 2 nodig hebt. Zeker als je WiFi ook gewoon dik in orde is.

Als dit je enige kans is omdat je aan het verbouwen bent, zou ik de mogelijkheid zeker aangrijpen, maar anders zou ik die kabels überhaupt pas aanleggen als je ze nodig hebt.

Weet niet of je hier wat aan hebt maar in mijn vorige woning heb ik gewoon één kabel het hele huis rond gelegd, op verschillende plekken onderbroken door een dubbele wcd. Waar ik geen aansluiting nodig had, heb ik deze doorverbonden met een korte patchkabel, tot het punt waar ik wel een aansluiting nodig had. Mocht je dan verder op de kabel alsnog een aansluiting nodig hebben kun je altijd nog een simpele switch plaatsen.
De enige kabel die ik voorlopig niet ga leggen is die tussen deco 1 en deco 2. Daarvoor hoef ik enkel door houten plafond en vloer 1 gat wat breder te maken want er zit al een hue ledstrip door dat gat. Dan bij ons de kamer rond langs de muur en 1 kabel kan dan misschien ingefreesd worden langs de achterkant van de plint zodat er geen kabelgootje moet liggen

De wifi is op dit ogenblik heel goed. Dat terwijl er 1 deco op een kinderstoeltje staat, de andere half achter een zetel op een vensterbank en die boven gewoon op de grond staat. Ga de deco’s in alle geval eerst op zijn plaats hangen en dan nog eens alles testen. Alleen is dat wat gevaarlijker als je de houten plint terug gaat plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

stijn52 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:20:
[...]

Bedankt voor de tips, maar die keystones lijken mij meer gepriemel dan werken met lsa.
Hoe bedoel je gepriegel?
Je moet bij zowel lsa als keystone de draadjes op de juiste plek leggen en bij lsa dan één voor één punchen terwijl je een keystone gewoon dicht drukt en dan worden ze in één keer allemaal vastgezet.

Vind dat zelf juist minder gedoe. :)
Ik zag al patchpanelen waar je langs achter kan aansluiten.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, aan de achterkant de kabels aansluiten bij een lsa patchpaneel is toch juist standaard?
Vermits ik niet vast zit in een meterkast(en zelf mijn diepte kan bepalen) kan ik alles op de muur opbouwen en daarna mijn kastje met een haaklat over alles ophangen. Daardoor kan ik het ook wegnemen en ook makkelijk extra dingen aansluiten. Buiten een switch is er niks wat warm wordt(denk ik toch) en de kant van de muur kan ik dus ook makkelijk wat verluchting voorzien moest dat nodig zijn.
Je bedoelt neem ik aan een 19inch of 10inch kastje waarin je dan je patchpaneel plaatst en die dan met een haaklat aan de muur.
En het idee is dan het hele kastje van de muur (welke een open achterkant heeft) terwijl je het patchpaneel erin laat zitten en dan een extra kabel bij punchen?
Dan lijkt het kastje laten hangen en enkel het patchpaneel losmaken me een stuk makkelijker eerlijk gezegd. ;)

Nadeel van LSA blijft dat je het hele patchpaneel moet losmaken om goed bij de aansluitingen aan de achterkant te kunnen komen als je er een kabel bij wilt plaatsen en daar zitten in een bestaande situatie al een heleboel kabels op de patchpoorten aangesloten wat het lastig maakt om dat ding te draaien als je niet alles eerst afkoppelt.
Plus je bent beperkt door de overlengte die de kortste kabel van het patchpaneel heeft.

Een keystone kan je makkelijk op een geschikte plek monteren want je hoeft op dat moment enkel rekening te houden met die ene kabel.
Zit de keystone er eenmaal aan dan hoef je pas met het patchpaneel te dealen en dat is dan enkel een kwestie van het erin klikken. :*)

Ander groot voordeel is dat je de onderlinge positie van poorten vrij eenvoudig kan aanpassen als je dat wilt, keystones eruit klikken en op andere plekken er weer in. Met LSA kan dat niet en moet je de betreffende kabels loshalen, opnieuw strippen en weer punchen.

Ik ben een groot fan van keystones geworden zoals je begrijpt, jij hebt gewoon het licht nog niet gezien! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bzPP1aYoR2n1SywO55qE2vSRko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkRlOWrIS02PHEqC5ncsJgoO.jpg?f=fotoalbum_large

Het zal optie 1 worden met een tp-link switch voor de deco’s, maar dan zonder scolia en hue bridge. De netgear kan ik desnoods boven nog gebruiken of later nog voor een eventuele camera’s.

Wat poorten vrij in een switch is handig voor later, maar ik vermoed dat 12 poorten(is dat standaard?) voldoende gaat zijn. Of toch beter 16 poorten switch en patch paneel?

In de toekomst komt er wellicht nog een deco bij voor de badkamer achteraan in het huis en/of deco buiten. Dus ik ga de scolia en hue bridge direct bij de nog aan te kopen switch zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
Vliegvlug schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Hoe bedoel je gepriegel?
Je moet bij zowel lsa als keystone de draadjes op de juiste plek leggen en bij lsa dan één voor één punchen terwijl je een keystone gewoon dicht drukt en dan worden ze in één keer allemaal vastgezet.

Vind dat zelf juist minder gedoe. :)

[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, aan de achterkant de kabels aansluiten bij een lsa patchpaneel is toch juist standaard?

[...]

Je bedoelt neem ik aan een 19inch of 10inch kastje waarin je dan je patchpaneel plaatst en die dan met een haaklat aan de muur.
En het idee is dan het hele kastje van de muur (welke een open achterkant heeft) terwijl je het patchpaneel erin laat zitten en dan een extra kabel bij punchen?
Dan lijkt het kastje laten hangen en enkel het patchpaneel losmaken me een stuk makkelijker eerlijk gezegd. ;)

Nadeel van LSA blijft dat je het hele patchpaneel moet losmaken om goed bij de aansluitingen aan de achterkant te kunnen komen als je er een kabel bij wilt plaatsen en daar zitten in een bestaande situatie al een heleboel kabels op de patchpoorten aangesloten wat het lastig maakt om dat ding te draaien als je niet alles eerst afkoppelt.
Plus je bent beperkt door de overlengte die de kortste kabel van het patchpaneel heeft.

Een keystone kan je makkelijk op een geschikte plek monteren want je hoeft op dat moment enkel rekening te houden met die ene kabel.
Zit de keystone er eenmaal aan dan hoef je pas met het patchpaneel te dealen en dat is dan enkel een kwestie van het erin klikken. :*)

Ander groot voordeel is dat je de onderlinge positie van poorten vrij eenvoudig kan aanpassen als je dat wilt, keystones eruit klikken en op andere plekken er weer in. Met LSA kan dat niet en moet je de betreffende kabels loshalen, opnieuw strippen en weer punchen.

Ik ben een groot fan van keystones geworden zoals je begrijpt, jij hebt gewoon het licht nog niet gezien! :+
Dat punchen doe je op een vast stuk(paneel zit dan al vast), die keystone(lijkt mij nogal klein) ligt los voor je en op het werk doe ik zulke dingen ook liever niet. Tis gewoon mijn gevoel wellicht en ik denk vooral aan mijn dikke vingers

Paneel kan ik zelf de afstand kiezen van de muur bij een zelfgemaakt kastje en dan voorzie ik voor mezelf wel genoeg ruimte. Dan is het enkel die 'beschermkap' afhalen en dan gaat er plaats zat zijn. Dat kastje afhaken is seconden werk en het volledige paneel kan ten alle tijde blijven vastzitten. Voor die kap voorzie ik wel een andere 'schroef' die ik met de hand kan in- en uitdraaien als die aan de achterkant zou zitten.

Over de overlengte en het makkelijk wisselen heb je gelijk. Ooit eens in ledlicht gekeken en daarom ben ik nogal voorzichtig met het licht te zien

Stel dat ik een keystone meerdere keren zou moeten verplaatsen dan gaat dat allemaal mooi blijven vastzitten of moet ik dan ook opnieuw beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

stijn52 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:25:
[...]

Dat punchen doe je op een vast stuk(paneel zit dan al vast), die keystone(lijkt mij nogal klein) ligt los voor je en op het werk doe ik zulke dingen ook liever niet. Tis gewoon mijn gevoel wellicht en ik denk vooral aan mijn dikke vingers
Als je toolless keystones neemt hoef je niet te punchen dus is het geen probleem dat je een losse kabel in je hand hebt want je hebt geen tegendruk nodig.
En de bewegingsvrijheid van een losse kabel vind ik erg fijn want die draai je makkelijker dan een heel patchpaneel waardoor het voor mij juist makkelijker is dan mezelf ten opzichte van het paneel te moeten bewegen.
Paneel kan ik zelf de afstand kiezen van de muur bij een zelfgemaakt kastje en dan voorzie ik voor mezelf wel genoeg ruimte. Dan is het enkel die 'beschermkap' afhalen en dan gaat er plaats zat zijn. Dat kastje afhaken is seconden werk en het volledige paneel kan ten alle tijde blijven vastzitten. Voor die kap voorzie ik wel een andere 'schroef' die ik met de hand kan in- en uitdraaien als die aan de achterkant zou zitten.
Is me niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt.
Krijg de indruk dat je het meer een echt een kastje hebt en niet een 19 of 10 inch standaard rack kastje waar je apparatuur met kooimoeren ik kan vastzetten.
Als dat voor jouw goed werkt prima natuurlijk. (y)
Over de overlengte en het makkelijk wisselen heb je gelijk. Ooit eens in ledlicht gekeken en daarom ben ik nogal voorzichtig met het licht te zien
Als je het over glasvezel hebt kan je beter in SR led hebben gekeken dan LH laser. ;)
Stel dat ik een keystone meerdere keren zou moeten verplaatsen dan gaat dat allemaal mooi blijven vastzitten of moet ik dan ook opnieuw beginnen?
Meerderen keren verplaatsen is geen enkel probleem.
Wel erop letten dat je de keystone netjes losklikt en niet als een gek aan de kabel gaat lopen trekken om de keystone eruit te krijgen.
De kabel zit wel op de keystone geklemd dmv een tyrap als een trekontlasting maar dat is natuurlijk niet bedoelt om de keystone los te trekken. Als die goed vastgeklikt zit zal de kabel eerder helemaal loskomen dan dat de keystone loslaat uit het paneel.
Pagina: 1