Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09-07 22:55
Vanaf half juli krijgen wij (gezin van 2 volwassenen en 2 kindern van 5 en 6) de sleutel van ons nieuwe huis. Momenteel hebben we een jaren ‘80 hoekwoning die redelijk verduurzaamd is (vloerisolatie, spouwmuurisolatie, HR+++ glas en Quatt hybride warmtepomp).

De nieuwe woning is een vrijstaande woonboerderij (160m2) uit 1927. Enkelsteens dus geen spouwmuur,dak eerste verdieping is begin jaren 2000 geïsoleerd, de helft van de benedenverdieping voorzetwanden met isolatie, HR(+) glas en beneden vrijwel overal vloerisolatie + betonnen ondervloer.

De CV ketel is behoorlijk oud (2010) en vanwege onze goede ervaring met een hybride warmtepomp willen we het in het nieuwe huis gelijk goed aanpakken: het gas eruit en een full electric warmtepomp.

Op de gehele benedenverdieping (ongeveer 90m2) wordt vloerverwarming in het beton ingefreesd (16mm, 10cm hoh). 1 werkkamer heeft een houten ondervloer, hier wordt Fermacell op geplaatst en vervolgens ook vloerverwarming ingefreesd.

Historisch gasverbruik: 1.300 m³/jaar (gegevens vorige bewoners, niet duidelijk wat hun stookregime is geweest). Daarmee is het moeilijk inschatten hoe hoog het vermogen van de warmtepomp moet gaan zijn. Mijn gevoel zegt dat een warmtepomp van 6 KW bij -10 wel voldoende moet gaan zijn, we kunnen altijd nog bijverwarmen met airco’s.

Daarnaast gaan we binnen nu en 2 jaar nog wel een en ander aan isolatie te doen: dakisolatie van de zolder (vliering), buitengevelisolatie en HR++ of HR+++ ramen inclusief kunststofkozijnen.
Afgiftesysteem:
- 90 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 9 groepen, 9 daarvan staan altijd open
- 11 radiatoren, totale afgifte onbekend (niet goed kunnen zien tijdens bezichtigingen). Ik ben van plan om de radiatoren op de benedenverdieping ondanks de aanleg van vloerverwarming in eerste instantie nog te laten hangen om een winter aan te kijken of de afgifte voldoende is. Boven blijven enkel radiatoren hangen (los van vloerverwarming in de badkamer).

De gebruikte slaapkamers (3) hebben allen een airco, beneden komt er een airco in de woonkamer voor koeling en bijverwarming.
SWW:
- De boiler komt in de CV ruimte op de eerste verdieping (aparte ruimte in de badkamer. De ondervloer is van hout, in de badkamer is daar beton over gestort, oa ivm vloerverwarming. Ik vind het lastig inschatten of een houten vloer een boiler kan dragen (evt icm een bestaande zonneboiler, zie hierna). Een warmtepompboiler wil ik niet in verband met het geluid (sommige gezinsleden zijn hier gevoelig voor).
- ik schat in dat we ongeveer 250 liter nodig hebben. We zijn met z’n vieren, niet iedereen doucht elke dag en de meesten ook niet lang. Wel hebben we een bad, nog niet duidelijk of deze heel vaak gebruikt gaat worden.
- Er is geen DWTW aanwezig en die gaat voorlopig ook niet komen (badkamer is van 2021).
Warmtepompvoorkeur:
L/W: stil, zuinig, goedkoop, monitoring
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Sinds november 2024 hebben we een Quatt hybride warmtepomp en dat bevalt prima. Zo ver nog geen service nodig gehad en tevreden over de mogelijkheden in de app (energieverbruik (historisch en actueel), geleverde warmte, ruimtetemperatuur (historisch en actueel). Nu is mij duidelijk geworden dat lang niet elke warmtepomp deze informatie levert via een bijbehorende applicatie.

Wat ook relevant is: er is een zonneboiler systeem geïnstalleerd in de woning: zonnecollector op het dak en een 100 liter boiler in de CV ruimte op de eerste verdieping. Het systeem is uit 2010 en ik weet niet goed wat wijsheid is om hier mee te doen.

Het liefst zou ik het systeem houden (gratis SWW in groot deel van het jaar) maar ik weet nog niet hoe en wat.

Tot nu toe heb ik de volgende opties in kaart gebracht:

WeHeat Sparrow
Het WeHeat systeem spreekt me wel aan, Nederlands bedrijf, beter geörganiseerd dan Quatt (voor zover ik kan zien). Er is geen plat dak, dus dan wordt het de Sparrow met een SWW vat. Idealiter zou ik een SWW vat laten installeren waarin zowel de warmtewisselaar van het zonneboiler systeem als de warmtewisselaar van de WeHeat kan worden geïnstalleerd. De huidige zonneboiler kan dan worden weggehaald zodat enkel het SWW vat op de houten vloer staat. Over een paar weken (na sleuteloverdracht) komt er een adviseur langs voor een gesprek over deze warmtepomp.

Itho Daalderop Amber 95
Een paar weken geleden heb ik een digitaal adviesgesprek gehad met een installateur van een Itho Daalderop Amber. Zij raadden mij een Amber 95 aan met een vat van 270 liter. Zij kunnen helaas niets met het zonneboiler systeem, dit moet volgens hen worden weggehaald. Omdat ik dit jammer vind overweeg ik om de zonneboiler te laten staan als voorverwarming voor het SWW vat van de Amber. Volgens de installateur is dit ook niet mogelijk maar hier zie ik niet echt problemen eigenlijk? Behalve de belasting voor de houten vloer (zonneboiler van 100 liter en SWW vat van 270 liter).

Panasonic 9 kW
Panasonic wordt vaak genoemd als fabrikant die goede warmtepompen levert. Ik heb me hier nog niet goed in verdiept (bv J serie of een andere serie) maar het spreekt me wel aan. Ik begrijp dat zonder Home Assistant / Heishamon monitoring hier niet vanzelfsprekend is. Net als voor de WeHeat komt er over een aantal weken een lokale installateur langs voor een adviesgesprek.

Quatt 14 kW
Tot slot de Quatt als outsider. Ik ben tevreden over de app en heb tot nu toe geen problemen ervaren. Ik volg het Quatt topic al een tijdje en realiseer mij dat je beter ook maar geen problemen kan ervaren want de service is niet al te best. Aan de andere kant: voor relatief weinig geld kunnen er twee Quatt 7 KW warmtepompen worden geplaatst die zeker genoeg warmte kunnen leveren voor de woning en ook ver genoeg kunnen terug moduleren.

Ik heb (nog) geen vertrouwen in de full electric van Quatt. Als alternatief heb ik gedacht aan het laten staan van de zonneboiler en als naverwarmer een klassieke boiler (COP=1) te laten installeren. Grootste deel van het jaar hoeft deze boiler waarschijnlijk niets tot zeer weinig te doen, enkel in de herst/winter zal deze flink stroom gebruiken. Niet ideaal maar kosten/baten misschien nog niet zo slecht?

Lang verhaal geworden, ben benieuwd naar jullie advies / suggesties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:48
Die 1300 m3 gas is vrij weinig. Ik denk door zuinig stookgedrag en nachtverlaging.
Dat kun je in de nieuwe situatie wel vergeten. 6 kW bij -10 vind ik erg ambitieus.

Vaillant is ook interessant voor je.

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 06-07-2025 00:03 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Nog een bouwfysische tip: probeer er achter te komen hoe de opbouw van de voorzetwanden is, wat de staat ervan is en eventueel wie het heeft uitgevoerd. Een steens muur met houten balkenlagen van binnenuit isoleren is risicovol. Als dat niet professioneel en bouwfysisch correct is uitgevoerd kun je problemen verwachten, zeker als het al 20-25 jaar geleden is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
Knowbody schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:20:
Die 1300 m3 gas is vrij weinig. Ik denk die zuinig stookgedrag en nachtverlaging.
Dat kun je in de nieuwe situatie wel vergeten. 6 kW bij -10 vind ik erg ambitieus.
Het matcht wel met de Koevlaas formule.

Bovendien, als er nog plannen zijn om te isoleren denk ik dat het een goede inschatting is. Inderdaad is het niet aan de hoge kant geschat. Maar goed, is een risico dat je kunt nemen, zeker als er nog secundaire warmtepompen aanwezig zijn, zoals genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
Knowbody schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:20:
Die 1300 m3 gas is vrij weinig. Ik denk die zuinig stookgedrag en nachtverlaging.

Vaillant is ook interessant voor je.
Dankjewel, 6kW bij -10 is misschien eerder wens (want dan kan de WeHeat Sparrow) dan realistisch. Wat zou realistischer zijn? 9 kW bv? Van Vaillant lees ik dat het goede kwaliteit is maar dat monitoring niet heel accuraat is. Misschien de monitoring voorkeur toch maar laten gaan.
Jan Workum schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:27:
Nog een bouwfysische tip: probeer er achter te komen hoe de opbouw van de voorzetwanden is, wat de staat ervan is en eventueel wie het heeft uitgevoerd. Een steens muur met houten balkenlagen van binnenuit isoleren is risicovol. Als dat niet professioneel en bouwfysisch correct is uitgevoerd kun je problemen verwachten, zeker als het al 20-25 jaar geleden is uitgevoerd.
Bedankt voor de tip. De huidige bewoners weten dit helaas niet, de bewoners voor hen hebben de voorzetwanden laten plaatsen. Hoe zou ik de staat van de voorzetwanden kunnen controleren? En wat is het risico? Zou het risico verminderd worden als ik de muur van buiten laat isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:03

theo66

NIBE S1155-6

6 kW lijkt mij inderdaad behoorlijk optimistisch voor een woonboerderij uit 1927. Ik zou hier niet zomaar de Koevlaas formule toepassen.

Ik heb zelf een woning uit 1994 met een NIBE WP S1155-6PC dus 6 kW en passief koelen met een extern boilervat van 300l. Daarvoor staat een zonneboiler van 120l omdat ik die al had, en dat werkt prima. NIBE heeft ook een boilervat waar je de zonneboiler rechtstreeks kan aansluiten, dus met 2 spiralen.
Ik ben erg positief over NIBE, mogelijkheden in configuratie, koppeling met HA, sunspec protocol, SPA voor dynamisch tarief, etc. Wellicht een alternatief of optie om te checken.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
theo66 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:42:
6 kW lijkt mij inderdaad behoorlijk optimistisch voor een woonboerderij uit 1927. Ik zou hier niet zomaar de Koevlaas formule toepassen.

Ik heb zelf een woning uit 1994 met een NIBE WP S1155-6PC dus 6 kW en passief koelen met een extern boilervat van 300l. Daarvoor staat een zonneboiler van 120l omdat ik die al had, en dat werkt prima. NIBE heeft ook een boilervat waar je de zonneboiler rechtstreeks kan aansluiten, dus met 2 spiralen.
Ik ben erg positief over NIBE, mogelijkheden in configuratie, koppeling met HA, sunspec protocol, SPA voor dynamisch tarief, etc. Wellicht een alternatief of optie om te checken.
Wat zou jij voor vermogen adviseren? NIBE is volgens mij wel wat duurder maar wellicht wel de moeite waard. Heb een installateur in de buurt gevonden (Achterhoek) die ook zonneboilers plaatst, dat biedt wellicht perspectief voor mijn zonneboiler systeem.

Goed om te horen dat het bij jou werkt met een zonneboiler als voorverwarmer. Hoe warm laat je het water dan maximaal in het SWW vat lopen? Dmv mengventiel oid? Klinkt voor mij ook wel als goede optie (dan kan een recht-toe-recht aan installateur de pomp + SWW vat plaatsen zonder problemen te zoeken met de zonneboiler), zit dan alleen nog met het gewicht van beide vaten op de houten tussenvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wilke schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:36:
[...]

Het matcht wel met de Koevlaas formule.

Bovendien, als er nog plannen zijn om te isoleren denk ik dat het een goede inschatting is. Inderdaad is het niet aan de hoge kant geschat. Maar goed, is een risico dat je kunt nemen, zeker als er nog secundaire warmtepompen aanwezig zijn, zoals genoemd.
Die formule is een redelijke indicatie als het stookgedrag van vroeger vergelijkbaar is met de toekomstige. Dat gaat mogelijk nogal scheef hier.
Terugvallen op airco als bijverwarming is een prettige gedachte, maar niet te vergelijken.

Als het afgifte systeem 60 watt/m2 kan leveren is inderdaad 6 kW voldoende om 100 m2 vloerverwarming te vullen met energie.

Gaat 60 Watt voldoende zijn? Dat moet worden berekend.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Hambo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Dankjewel, 6kW bij -10 is misschien eerder wens (want dan kan de WeHeat Sparrow) dan realistisch. Wat zou realistischer zijn? 9 kW bv? Van Vaillant lees ik dat het goede kwaliteit is maar dat monitoring niet heel accuraat is. Misschien de monitoring voorkeur toch maar laten gaan.

[...]

Bedankt voor de tip. De huidige bewoners weten dit helaas niet, de bewoners voor hen hebben de voorzetwanden laten plaatsen. Hoe zou ik de staat van de voorzetwanden kunnen controleren? En wat is het risico? Zou het risico verminderd worden als ik de muur van buiten laat isoleren?
Warmtebeeld camera. Maar dan moet het eerst november worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
theo66 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:42:

Het mooie als je voor Nibe gaat dan pak je in dit geval 2 warmtepompen van 6 kW. Nibe is een van de betere keuzes als het gaat om cascade regeling. Dan heb je ook geen hinder van SWW run onderbreking, wat zeker een voordeel is bij een correct gedimensioneerd systeem (te groot dimensioneren is echt niet rustgevend)!

Ik zou een berekening laten maken. En dan niet een officiële warmteverliesberekening bij -10, dan kom je gewoon veel te hoog uit, maar -5 is genoeg!
Met 2x 6 kW zit je sowieso prima, dan zit je zonder berekening ook goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 05-07-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het een idee om de ketel nog een jaartje te laten hangen en wel de voorbereidingen te treffen? Dan heb je een goede indicatie van het daadwerkelijke gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knowbody schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:59:
[...]

Het mooie als je voor Nibe gaat dan pak je in dit geval 2 warmtepompen van 6 kW. Nibe is een van de betere keuzes als het gaat om cascade regeling. Dan heb je ook geen hinder van SWW run onderbreking, wat zeker een voordeel is bij een correct gedimensioneerd systeem (te groot dimensioneren is echt niet rustgevend)!
Cascade zou voor mij ook de beste oplossing geweest zijn. Heb nu een 9kw T-cap staan, maar had achteraf liever 2x5kw gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MikeyMan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:00:
[...]

Cascade zou voor mij ook de beste oplossing geweest zijn. Heb nu een 9kw T-cap staan, maar had achteraf liever 2x5kw gehad.
Dat bedoel ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-07 19:02
Een vergelijking, hier nieuwbouw uit 2020. Dus met de laatste normen qua isolatie.

Ongeveer 200m² woonoppervlakte en we hebben een 9kW warmtepomp (we hebben geen alternatief).

Als ik het zo schat/vergelijk dan zou je ongeveer een 12kW of 16kW warmtepomp nodig hebben. Maar ik ben geen expert hierin.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Voorzetwanden controleren is lastig zonder sloopwerk maar je zou een stukje kunnen verwijderen en de opbouw en staat erachter kunnen inspecteren, bij voorkeur bij een houten balkoplegging. Vooropgesteld dat er een houten balklaag in de muur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
Knowbody schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Die formule is een redelijke indicatie als het stookgedrag van vroeger vergelijkbaar is met de toekomstige. Dat gaat mogelijk nogal scheef hier.
Terugvallen op airco als bijverwarming is een prettige gedachte, maar niet te vergelijken.

Als het afgifte systeem 60 watt/m2 kan leveren is inderdaad 6 kW voldoende om 100 m2 vloerverwarming te vullen met energie.

Gaat 60 Watt voldoende zijn? Dat moet worden berekend.
Goed punt, ze zullen denk ik sowieso nachtverlaging hebben toegepast (oude bewoner vond het raar dat badkamer niet warm werd met vloerverwarming) en wellicht ook vaak van huis met verlaging.

Aan de andere kant denk ik ook: hoe vaak wordt het nog 24 uur lang -10 en redden we het dan niet met meerdere airco's aan? Keuzes.
Knowbody schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:59:
[...]

Dit is wel een interessante gedachte, hoe moet ik dit voor me zien? Net als bij Quatt Duo zijn er twee warmtepompen die samen en apart van elkaar kunnen draaien afhankelijk van de warmtebehoefte? Enig idee aan wat voor prijsrange ik moet denken voor zo'n setup?

Zonder er veel verstand van te hebben schat ik wel in dat NIBE betere kwaliteit (en ook service?) levert dan Quatt.
MikeyMan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:59:
Is het een idee om de ketel nog een jaartje te laten hangen en wel de voorbereidingen te treffen? Dan heb je een goede indicatie van het daadwerkelijke gasverbruik.
Op zich wel een idee, alleen weet ik niet hoe betrouwbaar de CV ketel nog is en dan kies ik liever overwogen een nieuwe warmtepomp in plaats van dat het in hartje winter zsm vervangen moet worden (los van beschikbaarheid van installateurs in die periode).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:03

theo66

NIBE S1155-6

Hambo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:51:
[...]
Wat zou jij voor vermogen adviseren? NIBE is volgens mij wel wat duurder maar wellicht wel de moeite waard. Heb een installateur in de buurt gevonden (Achterhoek) die ook zonneboilers plaatst, dat biedt wellicht perspectief voor mijn zonneboiler systeem.

Goed om te horen dat het bij jou werkt met een zonneboiler als voorverwarmer. Hoe warm laat je het water dan maximaal in het SWW vat lopen? Dmv mengventiel oid? Klinkt voor mij ook wel als goede optie (dan kan een recht-toe-recht aan installateur de pomp + SWW vat plaatsen zonder problemen te zoeken met de zonneboiler), zit dan alleen nog met het gewicht van beide vaten op de houten tussenvloer.
Vermogen adviseren vind ik lastig, ik ben geen professional en voor het echte antwoord is een warmteverliesberekening nodig. Ter illustratie, die is bij mij gedaan vanwege de bodembron, uitkomst was 9kW. Installateur heeft mij overtuigd dat een 6 kW die op 8 kW kan draaien beter was dan een 12kW. Tot nu toe ben ik heel tevreden, hij draait erg rustig met hele lange runs.
In jouw situatie denk ik (amateur!) aan 8 tot Max 10kW, 12 lijkt mij veel te veel.
In dit geval lijkt mij een modulerende WP wel erg belangrijk.

Op de zonneboiler zit inderdaad nog de uitstroom beveiliging / mengventiel. Ik denk dat er max iets onder de 60 graden uitkomt, ca 56-58 graden. In de zomer heeft de WP het makkelijk.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Ik zou de gasketel eruit doen. Kun je ook direct naar pomploze verdelers, wat alleen maar voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hambo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Op zich wel een idee, alleen weet ik niet hoe betrouwbaar de CV ketel nog is en dan kies ik liever overwogen een nieuwe warmtepomp in plaats van dat het in hartje winter zsm vervangen moet worden (los van beschikbaarheid van installateurs in die periode).
Overwogen zonder data? Cv ketel een jaartje aan de praat houden is minder vervelend dan de verkeerde keuze maken voor je capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knowbody schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:16:
Ik zou de gasketel eruit doen. Kun je ook direct naar pomploze verdelers, wat alleen maar voordelen heeft.
Zeker, maar das zo vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
MikeyMan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:36:
[...]

Overwogen zonder data? Cv ketel een jaartje aan de praat houden is minder vervelend dan de verkeerde keuze maken voor je capaciteit.
Wat bedoel je zonder data?
MikeyMan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:36:
[...]

Zeker, maar das zo vervangen.
Dat is waar, maar voelt wel beetje zonde als het maar voor een jaar is. Het liefst doe ik het in 1x goed met een zo goed mogelijke inschatting qua vermogen waarmee ik grootste deel van het jaar goed uit kom.

Ander punt waar ik nog over nadenk: het huis heeft beneden 3 ruimtes waar we vaak zijn: werkkamer, keuken en woonkamer. Deze ruimtes hebben andere zon instraling (bv woonkamer veel, keuken vrijwel niet) en isolatie (voorzetwanden).

Er is nu een draadloze Honeywell T6 thermostaat. Zou dit kunnen werken door de thermostaat mee te nemen naar de koudste ruimte die we op dat moment gebruiken? Alternatief is denk ik een Tado systeem met meerdere thermostaten maar daar lees ik wisselende ervaringen over.

Meeste warmtepompen gebruiken stooklijn met aan/uit thermostaat en sommige opentherm, is daar nog het een beter dan de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hambo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:47:
[...]

Wat bedoel je zonder data?
[...]

Dat is waar, maar voelt wel beetje zonde als het maar voor een jaar is. Het liefst doe ik het in 1x goed met een zo goed mogelijke inschatting qua vermogen waarmee ik grootste deel van het jaar goed uit kom.

Ander punt waar ik nog over nadenk: het huis heeft beneden 3 ruimtes waar we vaak zijn: werkkamer, keuken en woonkamer. Deze ruimtes hebben andere zon instraling (bv woonkamer veel, keuken vrijwel niet) en isolatie (voorzetwanden).

Er is nu een draadloze Honeywell T6 thermostaat. Zou dit kunnen werken door de thermostaat mee te nemen naar de koudste ruimte die we op dat moment gebruiken? Alternatief is denk ik een Tado systeem met meerdere thermostaten maar daar lees ik wisselende ervaringen over.

Meeste warmtepompen gebruiken stooklijn met aan/uit thermostaat en sommige opentherm, is daar nog het een beter dan de andere?
Op welke data wil je nu je beslissing maken? Volgens mij mis je valide stook gegevens. Die zijn m.i. essentieel.
Zeker omdat overcapaciteit met een warmtepomp net zo vervelend is als ondercapaciteit.

In 1x goed klinkt mooi, als je het op daadwerkelijk representatieve feiten baseert. Er is niks mis met een goed stappenplan.

Ik heb op basis van mn eigen stookgedrag met geoptimaliseerde cv ketel nu al een veel te hoge minimum capaciteit staan. En de vorige bewoners verbruikten haast het dubbele.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 05-07-2025 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hambo
MikeyMan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Op welke data wil je nu je beslissing maken? Volgens mij mis je valide stook gegevens. Die zijn m.i. essentieel.
Zeker omdat overcapaciteit met een warmtepomp net zo vervelend is als ondercapaciteit.

In 1x goed klinkt mooi, als je het op daadwerkelijk representatieve feiten baseert. Er is niks mis met een goed stappenplan.

Ik heb op basis van mn eigen stookgedrag met geoptimaliseerde cv ketel nu al een veel te hoge minimum capaciteit staan. En de vorige bewoners verbruikten haast het dubbele.
Ik snap nu wat je bedoelt met overwogen keuze zonder data. Dus oplossing zou dan zijn een winter stoken op cv zoals we ook met warmtepomp zouden doen?

Zou een officiele warmteverliesberekening daarvoor in de plaats kunnen? Loont misschien wel tov nog een jaar gas gebruiken, al heb ik geen idee waar ik iemand vind die zo'n berekening kan maken en hoe veel dat kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:04
90 m2 vloeroppervlak, en 9 groepen betekent dat de groepen ongeveer 100 meter gaan worden.

Voor een warmtepomp is het raadzaam om de groepen korter te houden, zeg max 80 meter maar liever 70.

Ga verder opzoek naar iemand die een warmteverlies berekening voor je kan maken, en ga dan samen met een goede installateur een gedegen plan ontwerpen.

Verder ben ik het eens met @Jan Workum , een steensmuurtje aan de binnenkant isoleren is zeer risico vol.

Zelf heb ik dat in mijn eerste woning opgelost door wandverwarming te maken met een afwerking van leem stuc

[ Voor 24% gewijzigd door Ramon_1984 op 06-07-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
Ramon_1984 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:01:
90 m2 vloeroppervlak, en 9 groepen betekent dat de groepen ongeveer 100 meter gaan worden.

Voor een warmtepomp is het raadzaam om de groepen korter te houden, zeg max 80 meter maar liever 70.

Ga verder opzoek naar iemand die een warmteverlies berekening voor je kan maken, en ga dan samen met een goede installateur een gedegen plan ontwerpen.

Verder ben ik het eens met @Jan Workum , een steensmuurtje aan de binnenkant isoleren is zeer risico vol.

Zelf heb ik dat in mijn eerste woning opgelost door wandverwarming te maken met een afwerking van leem stuc
Bedankt voor de tip, dit geeft ik nog door aan degene die de vloerverwarming installeert.

Warmteverliesberekening ga ik laten maken.

Wat zijn dan de risico's van zo'n voorzetwand? Wordt dit risico groter naarmate de isolatie ouder is? Tot nu toe is er nog niets te zien. We wilden eerst kozijnen vervangen met triple glas maar dit werd sterk afgeraden met enkelsteensmuren. Daarom hopelijk op korte termijn buitengevelisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
Zijn er overigens goede ervaringen met installateurs in de regio Achterhoek / Doetinchem? Liefst niet te groot (ik heb het idee dat die niet goed meedenken met bv zonneboiler) maar liefst ook niet te klein (ivm ondersteuning achteraf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:10
Warmteverliesberekening komt wel.altijd HOOG uit. In de rekennorm zitten allemaal geintjes als woonvertrekken op 20C, badkamer 22C, buiten -10C en harde wind, huis afgekoeld dus opwarmtoeslag etc etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:04
Hambo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:29:
[...]

Bedankt voor de tip, dit geeft ik nog door aan degene die de vloerverwarming installeert.

Warmteverliesberekening ga ik laten maken.

Wat zijn dan de risico's van zo'n voorzetwand? Wordt dit risico groter naarmate de isolatie ouder is? Tot nu toe is er nog niets te zien. We wilden eerst kozijnen vervangen met triple glas maar dit werd sterk afgeraden met enkelsteensmuren. Daarom hopelijk op korte termijn buitengevelisolatie.
Het gevaar is dat het dauwpunt op een verkeerde plek in de constructie komt
Je kan de constructie eens kunnen invoeren op ubakus.de.

Voor informatie over hoe je alles kan aanpakken kan je doen bij warmbouwen .
Zei hebben veel ervaring met monumenten/steensmuren.

Ter inspiratie www.polderhuis.org
Pagina: 1