duvaga schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:13:
Wow, zo snel al zo veel reacties 🙂
Het betreft inderdaad 3 slaapkamers.
De kleinste is 5x3 en de grootste 5x4.5.
De kleinste kamer ligt op het noorden. De grootste op het zuiden. Alle kamers hebben een klein deel schuin dak maar hier zit naast de 10 cm unidek ook nog 10cm extra steenwol.
Nu, toen het hier in zuid limburg 37 graden buiten was bereikte de slaapkamer een temperatuur van 29 graden op het warmste punt.
Ik wil ze bij warme periodes continu aan laten en dus niet op het einde van de dag extreem terug koelen.
Ik zou liever voor de 5.2 KW unit gaan omdat deze efficiënter draait (A+++) maar hoop geen spijt te hebben omdat het te weinig zou zijn bij extreem warm weer.
Ik zie ook nominaal vermogen 5.2KW en Max 7. Hoelang kan zo"n unit op max vermogen draaien?
Het verschil in keuze voor de een of ander zit in het verwarmen bij -10c buitentemperatuur. Dan hebben de grotere vermogens voorrang. Als je NOOIT gaat verwarmen dan is het laagste vermogen prima en kan je hiermee meer dan voldoende uit de voeten. Uiteindelijk is het temperatuurverschil tussen binnen en buiten in de zomer ook maar vaak max 10 graden, afhankelijk van wat je wens temperatuur is. Bij verwarmen is reserve wel gewenst.
In de winter heb je kans op wel 32 graden en meer temp verschil tussen binnen en buiten, weliswaar kortdurend, maar over de lengte van een strenge winter koelt de bouwschil uiteindelijk toch meer van buiten naar binnen af en dan mis je net wat extra vermogen om even door te warmen.
Als je toekomstvast wil investeren en geen droog brood hoeft te eten na de investering en meer elektrisch wil doen in de toekomst dan raad ik de 3MXM68 eenheid aan, deze loopt ook iets rustiger. En dan iedere kamer een 2.5kW eenheid plaatsen.
De binneneenheden kunnen allen tot 0.9kW terugregelen dus aan het minimale vermogen zal het niet liggen en kun je gerust allemaal in de 2.5kW versie nemen, die koelen van 0.9 tot 3.8kW en verwarmen 0.9 tot 5.0kW. De 2.0 koelt 0.9 tot 3.0kW en verwarmt van 0.9 tot 3.5kW. Je ziet dat de 2.5 met verwarmen toch weer meer ruimte heeft. Wat betreft de luchthoeveelheid zijn is er geen verschil tussen de 2.0 en de 2.5.
De capaciteitstabellen op Daikin dealer login heb ik even voor je geraadpleegd en je ziet het verschil bij regel binnentemperatuur -> 21 en de dan kolom HC in beide screenshots. Ik neem altijd de heating tabellen omdat ik heel vaak de terugkoppeling kreeg dat er toch verwarmd werd met de airconditioners, vooral toen de gasprijs zo ontzettend hoog was. Het is een fors vermogen, dat snap ik, maar ook daarvan kan ik je gerust meegeven dat de terugkoppeling van de klanten altijd positief is geweest wat betreft verwarmingsvermogen.
Bij veel mistige koude dagen zoals afgelopen winter het geval komen de lagere vermogens absoluut vermogen te kort omdat de wisselaar weer dichtvriest voordat het verwarmingsvermogen op een beetje acceptabel peil is gekomen. Wederom een voorbeeld uit de verwarmingstoepassing.
Maak een gefundeerde keuze voor de toekomst, is dat met verwarmen kies de 3MXM68 ga je echt alleen maar koelen dan voldoet de 3MXM52 absoluut en zou je zelfs de 3MXM40 kunnen overwegen met idd. de 20 / 20 / 25 unit keuze, van de 3MXM40A9 heb ik je de cooling capacity tabel als laatste ingevoegd.
Offtopic;)
Gek genoeg wordt bij het kopen van een auto nooit gekeken naar wat je minimaal maar aan vermogen nodig hebt om je te kunnen verplaatsen, dan moet het juist zo dik als mogelijk zijn ondanks dat je vooral dat extra vermogen nooit 100% gebruikt, een ego dingetje volgens mij.
Tabel 3MXM68A9 25 25 25 Heating Capacity
Tabel 3MXM52A9 25 25 25 Heating Capacity
Tabel 3MXM40A9 20 20 25 Cooling Capacity
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner