enkelsteens muur isoleren schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:42
Beste leden,

ik ben begonnen met het strippen van de uitbouw in onze gang, hier is het altijd steenkoud in de winter en enorm veel vochtdoorslag in de hoeken.
huidige isolatie die er zit is een of ander thermospul van 1cm dik.

wat er voor terugkomt is 15cm PIR + gips, echter loop ik wat spaak.

de gang die uitgebouwd is, staat tussen huis en schuur (dus de uitbouw grenst aan de schuur.
als ik nu in de gang sta kijk ik tegen de enkelsteens muur van de schuur.
voor ventilatie plaats ik overal ventilatielatten in de spouw, echter vraag ik mij af of ik ook ventilatielatten moet gebruiken op de schuurwand, of kan ik daar direct tegen aan plakken met PIR platen?

reden dat ik het vraag is dat ik op de schuurwand maar 7cm ruimte heb, wat uiteindelijk resulteert in 5cm pir+gips als ik wel ventilatielatten moet gebruiken..

hoor graag wat jullie tips zijn!

alvast bedankt voor het meedenken.

mvg. Ricardo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:17

dragonhaertt

@_'.'

Hoezo heb je maar 7cm?
Overigens zijn er al veel posts en topics over isoleren.
Begin eerst eens met Ubakus invullen en hier rond zoeken hoe anderen dit hebben opgelost.

Ik denk dat je met 7cm niet heel ver gaat komen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicooCardoo
Goeiedag, ik ben al uren aan het zoeken geweest, echter kom ik niet op de specifieke vraag die ik stel...

helaas kan ik niet dikker omdat dan het scharnier van de deur in de weg komt en uiteindelijk de deur niet open kan.... heeft de vorige bewoner niet goed over nagedacht helaas met deur plaatsen.
ik heb dus 7cm ruimte aan de gang kant, andere mogelijkheid is nog extra isoleren in de schuur zelf. maar dat is voor latere zorg. alles is al beter dan wat het nu is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ventilatielatten hoeft alleen op halfsteens of steens gevel die grenzen aan buiten, dus die van buiten nat kunnen worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:52
dragonhaertt schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:28:
Ik denk dat je met 7cm niet heel ver gaat komen.
5cm PIR geeft Rc 2,75. Niet optimaal maar een wereld van verschil met niks. Alle buitengevels tot de jaren 90 waarvan hoogstens de spouw nageisoleerd is zijn minder dan dat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RicooCardoo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:13:
de gang die uitgebouwd is, staat tussen huis en schuur (dus de uitbouw grenst aan de schuur.
als ik nu in de gang sta kijk ik tegen de enkelsteens muur van de schuur.
voor ventilatie plaats ik overal ventilatielatten in de spouw, echter vraag ik mij af of ik ook ventilatielatten moet gebruiken op de schuurwand, of kan ik daar direct tegen aan plakken met PIR platen?
Zoals door een ander al gezegd als het geen buitengevel is geen ventilatie nodig. Dan wel even bekijken hoe je het vlak gemonteerd krijgt, met die latten maak je normaal namelijk een vlakke basis.

Je zou kunnen overwegen voorverlijmnde PIR-Gips platen tr kopen. Dan heb je platen van 60cm ineens tot plafondhoogte. Ik zou dit wel direct met purlijm er tegen durven plakken.

Wil je naderhand gaan stucen?

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 06-07-2025 08:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:17

dragonhaertt

@_'.'

Je kan ook met steenwol isoleren. Dat doet thermisch wat minder, maar is beter voor de akoestische isolatie.
Zeker als je later de schuur nog gaat isoleren is dat een mooi alternatief.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
dragonhaertt schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:25:
Je kan ook met steenwol isoleren. Dat doet thermisch wat minder, maar is beter voor de akoestische isolatie.
Zeker als je later de schuur nog gaat isoleren is dat een mooi alternatief.
Tenzij er specifieke redenen zijn (luidruchtige hobby in de schuur oid) zie ik niet zo waarom het argument akoestische isolatie zwaar zou wegen voor je eigen schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
RicooCardoo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:13:
ik ben begonnen met het strippen van de uitbouw in onze gang, hier is het altijd steenkoud in de winter en enorm veel vochtdoorslag in de hoeken.
Dit is wel even een vraag; vochtdoorslag van wat? Je geeft namelijk aan dat het geen buitengevel is. Gaat het mogelijk simpelweg om condensatie op het koude oppervlakte? Dat wordt wel voorkomen door te isoleren maar geeft ook aan dat het zinvol is om eens naar de ventilatie van de woning te kijken. Is er mechanische ventilatie aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicooCardoo
assje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Dit is wel even een vraag; vochtdoorslag van wat? Je geeft namelijk aan dat het geen buitengevel is. Gaat het mogelijk simpelweg om condensatie op het koude oppervlakte? Dat wordt wel voorkomen door te isoleren maar geeft ook aan dat het zinvol is om eens naar de ventilatie van de woning te kijken. Is er mechanische ventilatie aanwezig?
Bedankt voor al je antwoorden, we hebben vochtdoorslag in alle hoeken van de uitbouw.

Ik ben er achter gekomen dat de volgende isolatie in de muur zat (10mm dik) https://www.aluthermo.com/nl-nl
En heb gelezen dat deze luchtdicht gemonteerd moet worden aan de randen. Alle randen zijn niet afgewerkt en daar hebben we vochtdoorslag door waarschijnlijk.

Heb van de winter nog nieuwe mechanische ventilatie unit geplaatst. Huis is uit 89 btw.
assje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:30:
[...]

Zoals door een ander al gezegd als het geen buitengevel is geen ventilatie nodig. Dan wel even bekijken hoe je het vlak gemonteerd krijgt, met die latten maak je normaal namelijk een vlakke basis.

Je zou kunnen overwegen voorverlijmnde PIR-Gips platen tr kopen. Dan heb je platen van 60cm ineens tot plafondhoogte. Ik zou dit wel direct met purlijm er tegen durven plakken.

Wil je naderhand gaan stucen?
We willen inderdaad naderhand gaan stucen, ik had op het moment ook pir + gips in gedachte en denk inderdaad over verlijmen van de platen op de enkelsteens muur van de schuur. Met stucen vang je enig oneffenheid weer op denk ik dan.

En we willen expliciet thermisch, geluid is geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
RicooCardoo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:36:
[...]

We willen inderdaad naderhand gaan stucen, ik had op het moment ook pir + gips in gedachte en denk inderdaad over verlijmen van de platen op de enkelsteens muur van de schuur. Met stucen vang je enig oneffenheid weer op denk ik dan.

En we willen expliciet thermisch, geluid is geen issue.
Buiten de vraag of koud monteren bezien isolatie en vocht kan (Dat weet ik niet) een praktische tip: Ik heb hier de zolder geïsoleerd met PIR+gips. Dat werkt op zich erg fijn, maar houd er rekening mee dat die platen volledig stijf zijn. Wanneer je dus nu op de muur een oneffenheid hebt en daar zo'n PIR plaat tegenaan schroeft, heb je geen oneffenheid op je gipsplaat, maar een scheef staande gipsplaat. En dat is vrij lastig weg te stuccen.
Wij hebben, voor montage, alle uitsteeksels (klodders cement ed.) weggebikt en hadden wat dunne opvulstrookjes (4mm multiplex oid, icm high-tack kit) klaarliggen om die platen, daar waar nodig, goed te stellen.
Dat kost je net wat meer werk bij het isoleren, maar spaart je heel veel werk (en stuc) uit bij het afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicooCardoo
onkl schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Wij hebben, voor montage, alle uitsteeksels (klodders cement ed.) weggebikt en hadden wat dunne opvulstrookjes (4mm multiplex oid, icm high-tack kit) klaarliggen om die platen, daar waar nodig, goed te stellen.
Dat kost je net wat meer werk bij het isoleren, maar spaart je heel veel werk (en stuc) uit bij het afwerken.
Bedankt voor de tip, aankomende zondag gaat het restant sloopwerk plaatsvinden, dan weet ik hoe de muur er aan toe is.
Pagina: 1