Voegen laten herstellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:02
Beste,

Per 1 oktober word ik eigenaar van een woning uit de jaren 30. Eén van de eerste zaken die ik (waarschijnlijk) wil laten aanpakken zijn de buitenmuren. Ik heb ter illustratie een aantal foto’s bijgevoegd.

Wat mij opvalt, is dat sommige bakstenen iets verder naar binnen liggen dan andere. Ik ben benieuwd wat hiervan volgens jullie de mogelijke oorzaak kan zijn en hoe jullie de algehele staat van het metsel- en voegwerk beoordelen op basis van de foto's. Ter info: de gevels zijn twee jaar geleden nog geïmpregneerd.

Tot slot ben ik benieuwd of dit een klus is die goed zelf uit te voeren is, of dat jullie adviseren om het werk uit te besteden. Of denken jullie o.b.v. de foto's besteed je geld liever ergens anders aan?

Bedankt alvast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HWBF5XI7OBe7LBIKClA3jp8W6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYjaV6d6BpnW6pebenbORk71.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RfvdlcQVqv50vdBJoWH5T2-NPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vcjm3y9lz3YAuRyhHbxEysRa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9F6nWKGwReaY7MKNyIcxPrRWMaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtDB7xM6pUYjMhT80cgXBhhz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQx6nO-Mutg90Gnnv8OYZezDSqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2bIZ8T3LCbXNc8SfXDEDwv3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkQIGkMkXn8-W28yluNkLNt73TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQ3MikDBgaypGiQXvNviLF0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door 0re0 op 05-07-2025 20:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Foto1 is een prutser die stenen teruggemetseld heeft in de gevel.
Foto2 en foto3 is kapotgevroren steen, kan je alleen oplossen door nieuwe stenen te plaatsen
Foto4 is een los zittende steenstrip
Foto5 is oud voegwerk en een verrot kozijn waar verf overheen is gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:27
_JGC_ schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:15:
Foto1 is een prutser die stenen teruggemetseld heeft in de gevel.
Foto2 en foto3 is kapotgevroren steen, kan je alleen oplossen door nieuwe stenen te plaatsen
En die houden wellicht verband met elkaar. Is de spouw wellicht nageisoleerd? Wellicht waard om te overwegen de gevel te impregneren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:18:
[...]

En die houden wellicht verband met elkaar. Is de spouw wellicht nageisoleerd? Wellicht waard om te overwegen de gevel te impregneren.
Volgens TS is dat vrij recent nog gedaan.

Maar met slecht voegwerk en poreuze stenen krijg je in de winter heel veel vocht in de steen en vervolgens vriest het kapot. Heb dat bij mijn huis helaas ook.

Overigens wat betreft die steenstrips, het kozijn kan daardoor niet meer goed afwateren en zal uiteindelijk gewoon wegrotten. Waarschijnlijk is dat bij die andere foto ook zo gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:45
Tsja, de gevel dient voor goed inpregneer resultaat in redelijke staat te zijn. Op sommige plekken kun je daar niet meer van spreken. Nu vindt ik een beetje kapot voegwerk niet zo spannend, maar op sommige plekken zie je geen metselspecie en een steen die naar voren staat.

Mijn advies: als je zelf niet handig bent. Laat dit goed herstellen en dan opnieuw impregneren. Of budget way: laat het metselwerk in ieder geval herstellen.

Die steenstrips zijn trouwens een bedreiging voor je kozijn. Hij moet ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:01
Waarschijnlijk hebben ze een zachte steen gebruikt. Voorstel om te herstellen;

Alle kapot gevroren stenen en scheve stenen uitkappen.

Voegwerk 1,5 tot 2 cm uithakken of uitslijpen. Pas op dat je niet in de steen slijpt, waardoor je de bakhuid beschadigd. Deze laag is harder en waterdichter.

Dan de nieuwe overeenkomstige stenen inboeten (inmetselen), en het voegwerk opnieuw aanbrengen.

Ga niet impregneren. Daarmee vererger je het probleem van het afschilferen juist bij een zachte steen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:26
Wees heel erg voorzichtig met het laten herstellen van voegen.

Er zijn heel erg veel prutsers in de wereld die zichzelf voeger noemen en voegen is echt een vak apart. Niet alleen het voegen maar vooral het uithakken van de oude voegen zonder de stenen te beschadigen. Kijk daarna ook heel erg goed wat voor soort voeg erin komt. Bij zachte stenen werd vaak mortel gebruikt met heel veel kalk erin. Dat is namelijk zachter dan je stenen zodat als er door vocht en vorst iets beschadigd het dan je mortel is en niet je steen. Mortel vervangen is namelijk veel makkelijker dan een steen vervangen.

Veel voegers zullen ook zeggen dat de hele gevel alle voegen eruit moeten een dat dan alles nieuw moet. Dat is meestal ook onzin. Als er een slechte plek waar de voegen versleten zijn door weer en wind kan dat prima plaatselijk hersteld worden zodat je het verschil met de rest van de gevel bijna niet ziet.

Maar nogmaals, zoek een goede voeger, vraag naar werk in de buurt en ga daar kijken hoe het eruit ziet.
De voegen maken je gevel. Als je voegen vergald zijn door een beunhaas ziet je huis er ineens heel anders uit en dat is bijna niet meer te herstellen.

En wat @Fornoo al zegt, impregneren is zelden een oplossing. steen en voeg zijn van zichzelf waterdicht. Er zijn monumentale panden die al 200 jaar waterdicht zijn, dan worden ze geïmpregneerd omdat een voeger zegt dat het met en dan ontstaan er ineens allerlei problemen in die gevels.

Oja en over je foto's, ik zie niets wat heel snel hersteld moet worden, behalve misschien die kapotgevroren stenen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat er een hele harde cementvoeg in dat stuk gevel zit. Dat had niet gemoeten. Die stenen kunnen uitgezaagd worden en daar kan de voeg worden hersteld rondom een nieuw te plaatsen steen.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 06-07-2025 08:34 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18
Hoe oud zijn de gevels? Het is te fixen door een expert in plaats van de hele woning te laten doen. Maar moet eerlijk zeggen wij hebben het dit jaar volledig laten doen ondanks dat het om 1 muur ging, we wilde gewoon alles hetzelfde hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:45
No Hands schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:34:
Wees heel erg voorzichtig met het laten herstellen van voegen.

Er zijn heel erg veel prutsers in de wereld die zichzelf voeger noemen en voegen is echt een vak apart. Niet alleen het voegen maar vooral het uithakken van de oude voegen zonder de stenen te beschadigen. Kijk daarna ook heel erg goed wat voor soort voeg erin komt. Bij zachte stenen werd vaak mortel gebruikt met heel veel kalk erin. Dat is namelijk zachter dan je stenen zodat als er door vocht en vorst iets beschadigd het dan je mortel is en niet je steen. Mortel vervangen is namelijk veel makkelijker dan een steen vervangen.

Veel voegers zullen ook zeggen dat de hele gevel alle voegen eruit moeten een dat dan alles nieuw moet. Dat is meestal ook onzin. Als er een slechte plek waar de voegen versleten zijn door weer en wind kan dat prima plaatselijk hersteld worden zodat je het verschil met de rest van de gevel bijna niet ziet.

Maar nogmaals, zoek een goede voeger, vraag naar werk in de buurt en ga daar kijken hoe het eruit ziet.
De voegen maken je gevel. Als je voegen vergald zijn door een beunhaas ziet je huis er ineens heel anders uit en dat is bijna niet meer te herstellen.

En wat @Fornoo al zegt, impregneren is zelden een oplossing. steen en voeg zijn van zichzelf waterdicht. Er zijn monumentale panden die al 200 jaar waterdicht zijn, dan worden ze geïmpregneerd omdat een voeger zegt dat het met en dan ontstaan er ineens allerlei problemen in die gevels.

Oja en over je foto's, ik zie niets wat heel snel hersteld moet worden, behalve misschien die kapotgevroren stenen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat er een hele harde cementvoeg in dat stuk gevel zit. Dat had niet gemoeten. Die stenen kunnen uitgezaagd worden en daar kan de voeg worden hersteld rondom een nieuw te plaatsen steen.
Deel jij ook de mening dat er tegenwoordig veel te snel opnieuw wordt gevoegd? Ik zie hele huizen hier in de jaren 60 wijk helemaal opnieuw gedaan worden omdat aan de weerszijde wat voeg weg is. Vaak omdat ze bang zijn voor regenindringing. Onzin als je het mij vraagt, achter de voeg zit nog 8cm metselwerk. Het aangezicht van die huizen veranderd wel compleet en vaak is het geen verbetering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
TwingyTwingy schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Deel jij ook de mening dat er tegenwoordig veel te snel opnieuw wordt gevoegd? Ik zie hele huizen hier in de jaren 60 wijk helemaal opnieuw gedaan worden omdat aan de weerszijde wat voeg weg is. Vaak omdat ze bang zijn voor regenindringing. Onzin als je het mij vraagt, achter de voeg zit nog 8cm metselwerk. Het aangezicht van die huizen veranderd wel compleet en vaak is het geen verbetering.
Ja die mening deel ik. Sterker nog, ik durf het als feit te presenteren.
Ik werk dagelijks met onderhoud van panden, daar zit met regelmaat nog voeg in van 100 jaar oud en op sommige gevels nog veel ouder. Dan komt er een voeger en die rost dan even alles eruit omdat dat dan mooi nieuw eruitziet straks en dan laten de bewoners van dat pand zich nog snijvoegen aansmeren ook.. Het wordt er echt bijna nooit beter of mooier van.

Er is vaak niets mis met voeg, hier en daar een stukje los, repareer dat dan. Hak of slijp plaatselijk uit, mix mortel op kleur en werk die plek bij. Klaar. Klant blij, gevel blij, straatbeeld nog gewoon netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
Bedankt voor alle reacties.
Volgens mij lees ik tussen de regels door dat er geen reden is voor paniek!
Toch wil ik de stenen die verzonken zijn of gescheurd, lokaal vervangen c.q. repareren.
Ook het voegwerk meteen mee (laten) nemen op sommige plekken

Nu nog wat offertes opvragen, of misschien met youtube zelf gaan klussen.
Maar na het lezen van de reacties hier ben ik daar wel wat angstig voor gezien het "vakwerk" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:44
TwingyTwingy schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:43:
[...]

In de jaren 60 is er vaak uit winstbejag met meer zand dan nodig mortel aangemaakt en dan zijn je voegen soms zeker op de weerkant na 40 tot 60 jaar bijna weg. Dus snap ik wel dat dat in die wijken nu massaal opgepakt wordt. Bij mij veeg je de voeg op sommige plekken met een vinger er uit, dat is niet de kwaliteit van vroeger (100 jaar of ouder)

[ Voor 7% gewijzigd door pman63 op 06-07-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18
0re0 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:34:
Toch wil ik de stenen die verzonken zijn of gescheurd, lokaal vervangen c.q. repareren.

Maar na het lezen van de reacties hier ben ik daar wel wat angstig voor gezien het "vakwerk" ;)
Uithaken en voegen van kleine stukken zal zeker zelf wel lukken. Uithakken en vervangen van stenen is een iets ander verhaal. Mocht je in de buurt van Helmond wonen dan kan ik wel iemand aanbevelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bijna elke offerte begint met €1000, gewoon qua voorrijkosten & voorbereiding etc.

Bedenk goed of dit echt nu hoge prio heeft of dat je dadelijk nog andere klussen krijgt die vergelijkbaar zijn.
Bijvoorbeeld de loodslabben zijn typisch zo'n ding dat vaak terugkomt, waarbij je soms ook wat moet weghakken en daarna moet voegen. Dan betaal je 2x zoveel omdat je niet in een keer alles doet.

Ik zou lekker in het voorjaar nog eens goed kijken, dan weet je veel meer over de staat van je nieuwe woning en misschien dat je dan ineens hele andere ideeën krijgt.
Misschien dat een kozijn rot is, maar ook een tochtgat, vervang je ineens alles ipv reparatie, of juist andersom, alleen een beetje rot. Maar als je voegwerk bij het raam loskomt als je het kozijn vervangt dan moet je dat weer repareren.

Zo heb ik het schilderen van mijn gevel wat uitgesteld, krijg ik nieuwe buren die gaan uitbouwen en gaan ze dus de muur slopen/intanden? en ben ik blij dat ik geen perfecte gevel heb die ze gaan slopen...
En dan mag de schilder 2 woningen in 1x pakken. Geen kleur verschil of overgang.
Een beetje (achterstallig) onderhoud is niet meteen problematisch, sommige dingen kun je 5-10 jaar uitstellen zonder permanente schade, alleen woon je dan niet 'picture perfect'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

Die 'verzonken' stenen zijn kapotgebarsten doordat de voeg daar te hard is. Als je pech hebt gebeurt dat op de rest van die gevel nog wel meer. Als daar herstelwerk is moet je dus opletten dat je voeg niet weer met bikkelharde specie wordt gevoegd. de voeg moet altijd zachter zijn dan je steen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07 15:59
Interessant topic. Mijn ouders hebben recent hun woning laten herstellen wegens slecht voegwerk in de uitbouw en verzanding van de oude voegen in de woning. Dus alles opnieuw.. hadden ze een gevonden en die kwam vervolgens alles eruit hakken en je kunt je niet voorstellen hoeveel stenen er beschadigd waren. Heel jammer. Natuurlijk wat van gezegd en kregen we wind van voren. Duidelijk een prutser.
Het verliep zo slecht erna dat ze nauwelijks het uitbikken afgerond hadden en nooit weer terug kwamen. Bedrag voldaan, uitbikken zelf afgerond en hierna een goede voeger erbij gehaald. Die gaf aan dat de schaduwvoeg die erin zat niet mooi meer zou worden door de vele beschadigingen. Viel teveel op.
Advies, zoek echt een goede.. liever plaatselijk herstel en mooi werk dan alles met treurig resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Riesss schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:02:
Interessant topic. Mijn ouders hebben recent hun woning laten herstellen wegens slecht voegwerk in de uitbouw en verzanding van de oude voegen in de woning. Dus alles opnieuw.. hadden ze een gevonden en die kwam vervolgens alles eruit hakken en je kunt je niet voorstellen hoeveel stenen er beschadigd waren. Heel jammer. Natuurlijk wat van gezegd en kregen we wind van voren. Duidelijk een prutser.
Het verliep zo slecht erna dat ze nauwelijks het uitbikken afgerond hadden en nooit weer terug kwamen. Bedrag voldaan, uitbikken zelf afgerond en hierna een goede voeger erbij gehaald. Die gaf aan dat de schaduwvoeg die erin zat niet mooi meer zou worden door de vele beschadigingen. Viel teveel op.
Advies, zoek echt een goede.. liever plaatselijk herstel en mooi werk dan alles met treurig resultaat
Nou dit is dus precies mijn punt ja :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
TheGhostInc schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:52:
[...]

Bijna elke offerte begint met €1000, gewoon qua voorrijkosten & voorbereiding etc.

Bedenk goed of dit echt nu hoge prio heeft of dat je dadelijk nog andere klussen krijgt die vergelijkbaar zijn.
Bijvoorbeeld de loodslabben zijn typisch zo'n ding dat vaak terugkomt, waarbij je soms ook wat moet weghakken en daarna moet voegen. Dan betaal je 2x zoveel omdat je niet in een keer alles doet.

Ik zou lekker in het voorjaar nog eens goed kijken, dan weet je veel meer over de staat van je nieuwe woning en misschien dat je dan ineens hele andere ideeën krijgt.
Misschien dat een kozijn rot is, maar ook een tochtgat, vervang je ineens alles ipv reparatie, of juist andersom, alleen een beetje rot. Maar als je voegwerk bij het raam loskomt als je het kozijn vervangt dan moet je dat weer repareren.

Zo heb ik het schilderen van mijn gevel wat uitgesteld, krijg ik nieuwe buren die gaan uitbouwen en gaan ze dus de muur slopen/intanden? en ben ik blij dat ik geen perfecte gevel heb die ze gaan slopen...
En dan mag de schilder 2 woningen in 1x pakken. Geen kleur verschil of overgang.
Een beetje (achterstallig) onderhoud is niet meteen problematisch, sommige dingen kun je 5-10 jaar uitstellen zonder permanente schade, alleen woon je dan niet 'picture perfect'.
Ik laat in de eerste weken alle kozijnen rondom vervangen. Ik vermoed, kijkend naar de huidige staat, dat ook hier wel wat voegwerk benodigd is. Ik ga alvast speuren naar een goede vakman 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
0re0 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Ik laat in de eerste weken alle kozijnen rondom vervangen. Ik vermoed, kijkend naar de huidige staat, dat ook hier wel wat voegwerk benodigd is. Ik ga alvast speuren naar een goede vakman 8)
Ik zou eerst voegen en pas daarna de kozijnen vervangen.
Pagina: 1