Slaapschema instellen Ubuntu MC Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdZijden
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-09 20:28
Mijn vraag
Hoe stel ik een slaapschema in voor mijn Minecraft Server, waardoor deze:
  • Op bepaalde tijden in een C-state gaat, 's nachts bijvoorbeeld
  • Wanneer er voor een periode geen spelers verbonden zijn in een C-state gaat
  • Wanneer een speler probeert te verbinden, de server weer opstart
Belangrijk is ook dat ik meerdere servers van plan ben te gaan runnen (3), dus enkel als op geen enkele server voor een bepaalde tijd er geen spelers verbonden zijn zou ik graag willen dat het gehele systeem in een "stand-by" of "slaap" modus wordt gebracht.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MC server controlepaneel: AMP door CubeCoders, instances worden gedraaid in een Docker container
Systeembeheer controlepaneel: Webmin

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb zelf gezocht op internet en vond de "rtcwake" functie, maar ik begrijp nog niet echt hoe ik die correct in kan stellen zodat die ook werkt voor vragen 2 en 3 van mijn probleem.
Voor vraag 1 heb ik rtcwake gebruikt via een scheduled cron job, maar al weet iemand een betere oplossing dan hoor ik het graag.
Het MC server controlepaneel AMP heeft ook een slaap en wake functie, op basis van het aantal spelers online, voor elke instance die je maakt. Echter dat is enkel een Docker container die dan in slaap wordt gebracht, niet de gehele machine.

Als iemand mij hierin wat wijzer kan maken, dan zou ik dat erg waarderen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 22:37

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Even wat aanwijzingen. Mogelijk zijn er betere ideeen:

1. Server automatisch in slaap op specifieke tijd (bijv. 's nachts)

Gebruik: rtcwake + cron

2. Server in slaapmodus als geen enkele speler actief is op een van de AMP-instances voor X tijd

Oplossing: script dat checkt of alle AMP-instances slapen, en dan de hele machine in suspend zet.

3. Server weer starten wanneer speler wil verbinden

Oplossing: Wake-on-LAN (WOL) gebruiken + een kleine proxy VPS of router die verbindingen opvangt.

4. Ondersteuning voor meerdere Docker-instances met gezamenlijke inactiviteitsslaap

Combineer stap 1 en 2, maar dan voor de docker instances.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.