Identificeren codensatoren ASUS Z790 Hero

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Beste Tweakers,

Op een ASUS Z790 Hero bord dat ik hier heb, missen de condensatoren direct om de CPU socket. Ik wil wel graag eraan knutselen, maar heb even geen idee hoe ik erachter kan komen welke condensatoren er horen te zitten. Ik heb al hi-res plaatjes geprobeerd op te zoeken, maar weinig gevonden.

De condensatoren die ik nog wél op het moederbord kan vinden, zijn:
Iets verder van de CPU af:
FP10K 39Cz 561 6.3
FP10K 3YCz 271 16

Tussen de PCI-e slots:
FP10k 3YCt 101 16 (ik geloof dat het een 't' is, maar kan het nog even dubbel checken).

Mijn vraag is dus: Hoe kom ik er achter welke condensatoren er horen te zitten? Dan kan ik die bestellen en een poging tot reparatie wagen.

Ben benieuwd, en bedankt!

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 21:23
probeer chatgpt eens, die zegt dat De condensatoren rond de CPU-socket op je ASUS Z790 Hero zijn:

Solid Polymer Electrolytic Capacitors

Typisch: 560 µF – 6.3 V, low ESR

Levensduurklasse: ≥ 5000 uur bij 105°C (meestal 10K)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Dit is echt niet een vraag om aan ChatGPT te vragen, het antwoord is niet heel fout, het is ruwweg het juiste type condensator, maar dit is een gok van de juiste waarde.

Ik vond wel deze foto van een ebay advertentie, hier zijn de condensators bij het socket best een paar leesbaar.
Die zijn ook het meest boeiend, die bij de socket hebben wat meer ruimte voor variatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_X5GWDcBDzVpnkBMAYWv-j4fik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C22GzCBD8BGrwQCuVc5B14of.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Bedankt voor de antwoorden!

Een LLM heb ik al gevraagd, en die kwam inderdaad met wat onzekere antwoorden. Vooral omdat het om een specifiek model moederbord gaat, moet ik wel zeker weten dat het klopt. Mijn overweging was om een paar andere high-end Z790 moederbord erbij te pakken en proberen te deduceren wat voor soort caps op welke plek horen.

Helaas lijken al die grijze caps op elkaar, en zijn ze slecht te lezen op foto's die zich er niet op richten. Het is wel een goede angle of research, om te proberen andere productfoto's te vinden dan de officiële, of wat ik tot nu toe van reviews vond.

Ik zal m'n bevindingen in ieder geval laten weten.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoe kom je aan dat bord? Heb je het voor weinig geld ergens gekocht?

Als de condensatoren eraf zijn heeft iemand er aan "gewerkt". Misschien waren die condensatoren kapot en heeft iemand ze verwijderd. Dan is de kans groot dat ook de mosfets en/of andere power onderdelen kapot zijn. Het is raadzaam er geen processor in te zetten voordat je weet wat de output spanning is. Het komt voor dat er 12V wordt doorgegeven in plaats van omstreeks 1V. De processor kan daar niet tegen.

Maak eens een scherpe hogeresolutiefoto en upload die in je account. Bij voorkeur van alle delen van het bord. Verwijder eerst de heatsinks van mosfets. Die van de chipset mag blijven zitten.

Er zijn twee belangrijke waarden op een condensator: de capaciteit in microFarad en de maximale spanning.

FP10K 39Cz 561 6.3 -> 560 µF 6,3V (voor gebruik op 5V lijn)
FP10K 3YCz 271 16 -> 270 µF 16V (voor gebruik op 12V lijn)
FP10k 3YCt 101 16 -> 100 µF 16V (voor gebruik op 12V lijn)

FP = Functional Polymer (FPCAP). Het is dus een polymeer condensator, dat kun je ook zien aan de verpakking. Merk is misschien Nichicon.

De processor heeft een toevoer van 12V, daar kun je 16V condensatoren tegenkomen.

Naast capaciteit en maximum spanning zijn er nog een aantal andere eigenschappen. Welke temperatuur kan de condensator verdragen, hoeveel mag de capaciteit afwijken en hoe lang gaan ze minimaal mee? Dicht bij de processor zouden de condensatoren minimaal 105 graden moeten kunnen verdragen.

edit:
Er is een filmpje van de Asus ROG Z790 Maximus Hero. Daar zijn condensatoren te zien van 560 µF en 6.3V, rechts en rechtsonder. De condensatoren in de hoek links en linksboven zijn niet goed te zien.
YouTube: Asus ROG Z790 Maximus Hero Review Overclocking and Gaming Benchmarks

edit2:
Een screenshot van de hoek links en linksboven uit een ander filmpje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiF5dDVxqQxNXkshTTeoTyodGOA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RCnSJ6HSZhF5UkAz7tlvy4v5.jpg?f=user_large
Bron (klik voor vergroot beeld)

Links zie je 560 µF en 6.3V, linksboven 4 keer 100 µF en 16V. Meer naar rechts weer 560 µF en 6.3V.

[ Voor 38% gewijzigd door mrmrmr op 06-07-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Het bord is inderdaad voor een paar tientjes van Ebay geplukt. Iemand heeft er al mee zitten rommelen.

Bedankt voor het delen van je vondsten, en de info over de caps. Ik weet er nog weinig vanaf, en zie dit als een experiment om van te leren. Ik verwacht niet dat het bord weer tot leven komt, maar zo wel, dan is dat een prachtige bijkomstigheid!

De laatste cap die je noemt heb ik nu ook gevonden op het bord, rond het PCI-e slot.

Bij dezen de foto's van het bord: https://tweakers.net/gallery/167585/fotoalbum/

Als het goed is zijn de foto's gesorteerd op achterkant - voorkant.

Het eerste plaatje, rond de groene PCB, laat een vorm van aanslag zien. Heb het er nog niet geprobeerd af te halen met isopropyl.

De laatste twee plaatjes laten een onderdeel zien waarvan ik vermoed dat 'ie niet meer heel is.

Zelfs de power- en resetbutton zijn eraf gesloopt.

De aanslag op de achterkant van het bord van het afsolderen is zo plakkerig dat ik eerst dacht dat er cola over het bord was gegaan, maar misschien is dit normaal.

Bij 3086202 en 3086194 vraag ik me wel af of er schade aan de PCB is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dat plakkerige is op de meeste plekken waarschijnlijk de resten van soldeerpasta, Zo te zien is het soldeer op sommige plekken opgezogen omdat het er zo schoon uitziet. Andere plekken zijn niet schoongemaakt.

Je kan misschien onderdelen verkopen op internet. Er zullen vast wel meer mensen zijn met een kapot bord die een donorbord of onderdelen zoeken. Je hebt hete lucht nodig en misschien wat kapton tape om onderdelen af te plakken.

Veel van de heel kleine (vuil) gele componenten zijn condensatoren. Andere kleine zwarte onderdelen zijn waarschijnlijk weerstanden. Ik zie geen doorgebrande onderdelen. De eerste foto ziet eruit alsof daar onderdelen opnieuw gesoldeerd of vernieuwd zijn met vieze soldeerpasta. Misschien heeft er meer dan 1 persoon iets mee gedaan. De inductor (spoel) met opschrift 2R2 342 13H is licht beschadigd op de hoek en rand.

De 3 verdwenen polymeercondensatoren naast de processorvoet zien eruit alsof er van boven hete lucht is gebruikt. Als dat zo is, zou dat onverstandig zijn bij dergelijke condensatoren, die kunnen daar niet tegen (typisch max. 105 graden, hete lucht kan tot 400 graden graden). Ze kunnen ontploffen zoals de oude generatie electrolytische condensatoren (die met een kruis erop) dat deden.

De rechthoekige platte rechthoeken met dikke witte streep zijn ook condensatoren. Bij de vorige versie (670) was een van dergelijke onderdelen verkeerd om gesoldeerd op het bord en daar heeft Asus terechte kritiek op gekregen.

De mosfets zijn voor zover ik kan zien met rust gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Denk je dat het de moeite waard is om de betreffende condensatoren te bestellen en erop te zetten? Uit je reactie lees ik zowel "verkoop wat je hebt voor onderdelen" als "je kan er iets mee doen"?

Als er wel iets mee te doen is, wat zou dan een stappenplan zijn?
- Condensatoren bestellen en plaatsen
- De inductor/spoel vervangen
- ?

Het lijkt me leuk om te proberen, maar als je zegt dat dit bord hoe dan ook dood is, dan ga ik er waarschijnlijk niet mee verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik vermoed dat de kans dat het bord niet te redden is groot is, het is waarschijnlijk niet een kwestie van alleen het vervangen van de condensatoren. Van al die kleine componenten hoeft er maar een belangrijke te missen en je hebt een probleem. Zonder schema is het erg moeilijk op zulke donkere borden. Als ic's voor stroomvoorziening defect zijn (niet altijd van buiten te zien), kan dat een verwoestend effect hebben op de chipset of processor als de spanning (bv. 12V) ongewijzigd wordt doorgegeven.

Als je veel geluk hebt kan het plaatsen van condensatoren theoretisch alles zijn, maar de kans is denk ik klein. Niemand gaat voor hergebruik condensatoren lossolderen op een werkend bord in deze prijsklasse. De kans is klein dat daar de bron van een probleem in de condensatoren zat.

Je kan nu al wel kijken of de spanningen correct zijn op het bord met een multimeter. En zien of er iets heet wordt (IR camera, voelen of kijken of een plek waar alcohol snel verdampt). Daar heb je de condensatoren niet voor nodig. Je ziet dan misschien ook een foutcode in de display. Het plaatsen van processor is tamelijk risicovol op een bord waarop voor onbekende reden werk is gedaan aan de voeding van de processor. geheugen gaat niet zo vaak dood, maar dat kun je ook controleren (DDR5 input is 5V op pin 1, meten kan misschien op een smd condensator).

Een microscoop is ook wel handig om te voorkomen dat je met een meetpen kortsluiting veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Top, nogmaals bedankt voor je uitleg!

Waarom denk je dat het bord zo is uitgeleverd verkocht op Ebay, namelijk zonder condensatoren rond de CPU? Je zou verwachten dat als iemand hoopt het bord te reperen, diegene condensatoren vervangt en dan test? Of is het zo, zoals je al aangeeft, dat het bord te testen is zonder deze condensatoren, de reparateur mogelijk al de fout heeft gevonden, en geen (redelijke) oplossing had?

Ik ga eens proberen het e.e.a. door te meten, maar met weinig verstand van zaken wordt het denk ik een lastige klus. In ieder geval gaat er vooralsnog geen CPU or RAM in :)

[ Voor 3% gewijzigd door Allubz op 06-07-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Helemaal geen condensatoren of een paar minder?

Een paar minder komt vaker voor, de meeste staan gewoon parallel aan elkaar en om kosten te besparen kijken ze ook of minder met mogelijk een iets hogere waarde mogelijk is, iedere cent besparing per bord is er 1 en ik kan uit ervaring praten dat die Chinezen echt zo denken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Allubz schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:12:
Top, nogmaals bedankt voor je uitleg!

Waarom denk je dat het bord zo is uitgeleverd verkocht op Ebay, namelijk zonder condensatoren rond de CPU?
Ik denk als bron voor onderdelen (parts) en ik denk dat er twee mensen aan hebben gewerkt met verschillende soorten soldeervloeistof/pasta. Eentje was al ingedroogd, op andere plaatsen wat vloeibaarder of verser, die persoon heeft de condensatoren verwijderd. De eerste was nog een reparatiepoging denk ik. Dat is natuurlijk niet zeker, het is een mogelijk scenario.
Je zou verwachten dat als iemand hoopt het bord te reperen, diegene condensatoren vervangt en dan test? Of is het zo, zoals je al aangeeft, dat het bord te testen is zonder deze condensatoren, de reparateur mogelijk al de fout heeft gevonden, en geen (redelijke) oplossing had?
Daar waar je aan de zijde van de condensatoren een schaduw ziet of wat prut denk ik dat het verwijderen niet goed is gegaan (teveel hitte). De oorzaak van het falen van het moederbord hoeft niet aan de condensatoren te liggen, al ben ik wel soortgelijke condensatoren met een lek tegengekomen. De kans is groot dat er ergens anders iets stuk is gegaan, al heb ik geen vervangen ic's gezien op de foto's.
Ik ga eens proberen het e.e.a. door te meten, maar met weinig verstand van zaken wordt het denk ik een lastige klus. In ieder geval gaat er vooralsnog geen CPU or RAM in :)
Als middel om iets op te steken over hoe zo'n bord werkt is het denk ik nuttig. Veel moederborden gaan stuk door onderdelen die kortsluiting maken. Het is dan zaak te meten of er kortsluiting (lage weerstand in Ohm) is. Met spanning en weerstand meten kun je een heel eind komen, samen met het opsporen van oververhitte componenten. Condensatoren zijn vaak parallel geplaatst, daarom hoeft een ontbrekende condensator niet te betekenen dat het circuit onderbroken is. Er zijn veel filmpjes op Youtube die laten zien hoe het opsporen van kapotte onderdelen werkt. Condensatoren kunnen los van het bord worden gemeten met een speciale meter. Spec sheets helpen om uit te zoeken wat een chip doet en welke pin interessant is om te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:48
Is het doel repareren/kennis op doen, of je soldeer vaardigheden vebeteren? Ik denk namelijk dat die witte vlek vochtschade is en met een beetje pech de south?bridge heeft meegenomen. Je kan beter eerst eens met een multimeter op zoek naar kortsluiting, of prik hem voor de lol eens aan een ATX voeding, kijken wat die dan doet. Dat kan ook wel zonder CPU/condensators/RAM

Soldeerpasta is geen flux, wat je ziet zijn fluxresten. Dat gebruik je om tin te laten vloeien. Pasta is vloeibare "tin".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik gebruik de term soldeerpasta soms generiek. Vaak wordt het onderscheid met flux gemaakt om viscositeit aan te geven: pasta en vloeistof.

Colofonium is een hars waarvan soldeerpasta wordt gemaakt. Daar zit meestal geen metaal in. Soldeerdraad bevat vaak een colofonium kern. Er zijn chemische pasta's met bijvoorbeeld ammoniumchloride en zinkchloride.

Het hard geworden "witte" materiaal is vermoedelijk geen vochtschade, maar restant van pasta of vloeibare flux. Je ziet dat het nauwkeurig de vorm van de smd componenten volgt. Het is een vreemde plek om iets te repareren. Het betreft condensatoren, wat weerstanden of ander klein smd materiaal. Die kunnen kortsluiten en als gevolg daarvan kan er elders ook iets kapot zijn gegaan. Misschien was er schade door schrapen.

Maar de kans is klein dat het een chipset meeneemt. Dat risico is in hogere mate bij voedingschips die bijvoorbeeld 12V zouden moeten omzetten naar een lagere spanning. Als dat faalt en de spanning wordt ongewijzigd doorgegeven, dan kan bijvoorbeeld een cpu of gpu niet verdragen. Daarom meet je de spanning Als het 12V is bij de chip dan is er iets niet in orde met de voeding ic's elders op het bord.
Pagina: 1