Vochtmeter gestucte muren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lottepot
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-07 01:46
Wij hebben 8 dagen ons huis laten stucen en twijfelen of het droog is. Het gaat om een nieuwbouwwoning. Ik vermoed dat er nog geen halve centimeter stuc op zit.
We hebben een vochtmeter gekocht om dit te beoordelen, maar die geeft tussen de 7 en 10% aan. Hetzelfde percentage wat hij geeft voor de buitenmuren, een gespackspuit plafond van 3 maanden geleden en een gestuct plafond van 3 weken oud.
Ik vraag mij dus af hoe betrouwbaar dit is.

De muren zijn bijna helemaal agaal wit, af en toe meen ik nog een licht grijze verkleuring te zien. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_sswImi2BMEbbyvRy57htSFoak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j462PvOurjVgn7Ebdy9OB1lE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Het weer was warm, maar relatief vochtig. Dat betekent, veel luchtstroom nodig om het een beetje te laten drogen.

Hoe is er geventileerd?

Vanaf een foto is het lastig beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-07 17:07
Meestal houd je 1,5a 2 weken aan om te drogen. Afhankelijk van het weer.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:07
Stuc droogt ongeveer 1 mm per dag dus een halve centimeter is minimaal 5 a 7 dagen etc

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:39
Wat voor spul is er gebruikt, vaak gebruiken ze mp75 en dat is een laagdikte van minimaal een cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lottepot
Er is mp75 gebruikt, maar zeker geen centimeter.
We hebben alle ramen op de kiepstand gehad en de laatste dagen alles, inclusief terrasdeuren volledig open.
Wat ik gek vind is dat de vochtmeter ook op het plafond dat niet gestuct is 7% aangeeft. Ik hoop dat dit misschien in ons voordeel uitvalt.
Over 1,5 week wordt de vloer gelegd en we willen voor die tijd het hele huis gesausd hebben. (moesten onverwacht stucen ipv renovaties) De tijd begint nu dus behoorlijk te dringen. Zijn bouwdrogers aan te raden? Ik hoor veel verschillende verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:39
Lottepot schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:21:
Er is mp75 gebruikt, maar zeker geen centimeter.
We hebben alle ramen op de kiepstand gehad en de laatste dagen alles, inclusief terrasdeuren volledig open.
Wat ik gek vind is dat de vochtmeter ook op het plafond dat niet gestuct is 7% aangeeft. Ik hoop dat dit misschien in ons voordeel uitvalt.
Over 1,5 week wordt de vloer gelegd en we willen voor die tijd het hele huis gesausd hebben. (moesten onverwacht stucen ipv renovaties) De tijd begint nu dus behoorlijk te dringen. Zijn bouwdrogers aan te raden? Ik hoor veel verschillende verhalen.
Ik zat fout, 5mm is het minimaal :)

Droogtijd, gemiddeld 34 uur per mm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je zegt een vochtmeter te hebben gekocht.
Is dat een beetje een betrouwbaar, bewezen ding of een stuk plastic met 2 pinnetjes en displaytje uit de voordeelbak van de bouwmarkt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lottepot
Het is een stuk plastic met twee pinnetjes uit de voordeelbak van de bouwmarkt (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:34
Lottepot schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:48:
Het is een stuk plastic met twee pinnetjes uit de voordeelbak van de bouwmarkt (:
Ik heb me er ook aan gestoten twee jaar terug. Wel drie van die dingen geprobeerd. Niets aan gehad. Kwaliteit heeft op dat gebied een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:35
Lottepot schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:05:
Wij hebben 8 dagen ons huis laten stucen en twijfelen of het droog is. Het gaat om een nieuwbouwwoning. Ik vermoed dat er nog geen halve centimeter stuc op zit.
We hebben een vochtmeter gekocht om dit te beoordelen, maar die geeft tussen de 7 en 10% aan. Hetzelfde percentage wat hij geeft voor de buitenmuren, een gespackspuit plafond van 3 maanden geleden en een gestuct plafond van 3 weken oud.
Ik vraag mij dus af hoe betrouwbaar dit is.

De muren zijn bijna helemaal agaal wit, af en toe meen ik nog een licht grijze verkleuring te zien. Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Wat is "stuc"?

Zonder te weten wat erop is gesmeerd zeg ik: ik zie vlekken, dus niet droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 21:45
Lottepot schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:21:
Muren kan je toch ook prima verven nadat de vloer erin ligt?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:12
FredvZ schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:18:
[...]

Muren kan je toch ook prima verven nadat de vloer erin ligt?
Tuurlijk maar dan moet je netter werken/dingen afdekken/om de plinten verfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 12:23
Vloer zou ik toch afdekken tijdens het verhuizen en het vele in- en uitlopen. Neem de tijd en heb achteraf geen spijt. Als je begint met sauzen komt het vocht er ook niet meer uit,beetje afhankelijk wat je er op smeert.
Als alles mooi is gestuct waarom dan niet spuiten, gaat als een raket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Plak een vuilniszak op de muur, wacht een dag en haal hem eraf, dan zie je of er nog veel vocht onder de bovenste laag zit.

Los daarvan, latex is verf op waterbasis en laat (meestal) ook vocht door. Extra vocht zorgt meestal voor wat verwerkings probleempjes (gaat lopen e.d.), dus minder strak.
Bij wit valt dat meestal weinig op, bij (donkere) kleuren ga je dit waarschijnlijk echt zien.

Overigens 7-10% voor een nieuwbouw woning is erg laag, meestal moet er nog wel wat bouwvocht uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51
bramassendorp schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:26:
[...]

Ik zat fout, 5mm is het minimaal :)

Droogtijd, gemiddeld 34 uur per mm.
Je had wel gelijk hoor, Knauf geeft aan dat de minimale laagdikte 10mm is:
Laagdikte
Om de optimale prestaties van de gipspleister te
kunnen waarborgen is een laagdikte van 10 mm
nodig. Omdat een ondergrond nooit helemaal
vlak is, is plaatselijk 5 mm toegestaan zolang
het overgrote deel van de ondergrond bedekt
is met een laagdikte van 10 mm.
https://knauf.com/api/dow...20c524872f7?download=true

Nou wordt er wel vaker dunner mee gestuct en dat gaat over het algemeen wel goed.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Pagina: 1