Aangezien wij aan het kijken zijn naar een koophuis waar ook nog het een en ander aan gedaan moet worden ben ik aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb vernomen dat je een bouwdepot kan afsluiten en dat je ook een verduurzamingshypotheek hebt.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat nou precies het verschil is. Ik snap dat een bouwdepot is voor bouwen/renoveren enz en een aantal zaken die niet onder de verduurzaming vallen. En dan het verduurzamingsdepot dus voor verduurzamings zaken is. Maar hoe moet ik dit dan voor mij zien?
Op de site van ING vind ik:
Vloer isoleren
Spouwmuur isoleren
Dak zolder isoleren
Kleine aanbouw maken
Vloerverwarming
De laatste 2 kan ik dan niet van een verduurzamingsdepot doen. Moet je dan beide hebben? Welke depot is dan aantrekkelijker (ook fiscaal) om te hebben/gebruiken?
Of is het enige verschil dat je minder geld kan krijgen bij een bouwdepot en meer bij een verduurzamingsdepot? Als ik beide wil, heb ik dan 2 losse depots?
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat nou precies het verschil is. Ik snap dat een bouwdepot is voor bouwen/renoveren enz en een aantal zaken die niet onder de verduurzaming vallen. En dan het verduurzamingsdepot dus voor verduurzamings zaken is. Maar hoe moet ik dit dan voor mij zien?
Op de site van ING vind ik:
Stel ik wil een woning kopen en wil het volgende doen:Wat is een bouwdepot?
Een bouwdepot is een speciale rekening bij je hypotheek waarmee je de kosten van een nieuwbouwwoning (de grond en bouwtermijnen), een verbouwing of verduurzaming betaalt. Het geld in je bouwdepot gebruik je om zelf de facturen van aannemers en andere leveranciers te betalen. Aan een bouwdepot zitten verschillende regels verbonden.
Wat is een verduurzamingsdepot?
Wil je geld lenen om je huis te verduurzamen en gebruik je het alleen voor wettelijke toegestane energiebesparende maatregelen? Dan kom je aanmerking voor een Verduurzamingsdepot. Het geld in een Verduurzamingsdepot kun je alleen voor de volgende energiebesparende maatregelen gebruiken, of een combinatie ervan:
Gevelisolatie, dakisolatie, vloerisolatie, leidingisolatie.
Hoog rendement beglazing (ten minste HR ++).
Energiezuinige deuren, kozijnen en daarmee gelijk te stellen constructieonderdelen indien deze voorzieningen worden getroffen in combinatie met hoog rendement beglazing (ten minste HR ++).
Douche-warmteterugwinningsysteem.
Energiezuinig ventilatiesysteem.
Warmtepompen, zonnecellen of een combinatie van de genoemde voorzieningen.
Je kunt het geld uit een Verduurzamingsdepot dus niet gebruiken voor bijvoorbeeld een thuisbatterij, HR cv-ketel, zonneboiler, energiezuinige verlichting of vloerverwarming.
Wat is het verschil tussen een bouwdepot en een verduurzamingsdepot?
Voor verduurzaming van je huis geldt extra leenruimte. Op basis van de woningwaarde kun je dan meer lenen. Dat extra geld om de verduurzaming mee te betalen stoppen we in een Verduurzamingsdepot. Het geld in een Verduurzamingsdepot mag alleen gebruikt worden voor wettelijk toegestane energiebesparende maatregelen.
Gebruik je de financiering niet voor energiebesparende maatregelen, maar bijvoorbeeld om de bouwtermijnen te betalen (nieuwbouwwoning), voor een renovatie of een andere verbouwing van je huis? Dan is je leenruimte lager en staat het geld in een bouwdepot.
Vloer isoleren
Spouwmuur isoleren
Dak zolder isoleren
Kleine aanbouw maken
Vloerverwarming
De laatste 2 kan ik dan niet van een verduurzamingsdepot doen. Moet je dan beide hebben? Welke depot is dan aantrekkelijker (ook fiscaal) om te hebben/gebruiken?
Of is het enige verschil dat je minder geld kan krijgen bij een bouwdepot en meer bij een verduurzamingsdepot? Als ik beide wil, heb ik dan 2 losse depots?