Bouwdepot vs Verduurzamingsdepot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Aangezien wij aan het kijken zijn naar een koophuis waar ook nog het een en ander aan gedaan moet worden ben ik aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb vernomen dat je een bouwdepot kan afsluiten en dat je ook een verduurzamingshypotheek hebt.

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat nou precies het verschil is. Ik snap dat een bouwdepot is voor bouwen/renoveren enz en een aantal zaken die niet onder de verduurzaming vallen. En dan het verduurzamingsdepot dus voor verduurzamings zaken is. Maar hoe moet ik dit dan voor mij zien?

Op de site van ING vind ik:
Wat is een bouwdepot?

Een bouwdepot is een speciale rekening bij je hypotheek waarmee je de kosten van een nieuwbouwwoning (de grond en bouwtermijnen), een verbouwing of verduurzaming betaalt. Het geld in je bouwdepot gebruik je om zelf de facturen van aannemers en andere leveranciers te betalen. Aan een bouwdepot zitten verschillende regels verbonden.

Wat is een verduurzamingsdepot?
Wil je geld lenen om je huis te verduurzamen en gebruik je het alleen voor wettelijke toegestane energiebesparende maatregelen? Dan kom je aanmerking voor een Verduurzamingsdepot. Het geld in een Verduurzamingsdepot kun je alleen voor de volgende energiebesparende maatregelen gebruiken, of een combinatie ervan:

Gevelisolatie, dakisolatie, vloerisolatie, leidingisolatie.
Hoog rendement beglazing (ten minste HR ++).
Energiezuinige deuren, kozijnen en daarmee gelijk te stellen constructieonderdelen indien deze voorzieningen worden getroffen in combinatie met hoog rendement beglazing (ten minste HR ++).
Douche-warmteterugwinningsysteem.
Energiezuinig ventilatiesysteem.
Warmtepompen, zonnecellen of een combinatie van de genoemde voorzieningen.
Je kunt het geld uit een Verduurzamingsdepot dus niet gebruiken voor bijvoorbeeld een thuisbatterij, HR cv-ketel, zonneboiler, energiezuinige verlichting of vloerverwarming.

Wat is het verschil tussen een bouwdepot en een verduurzamingsdepot?
Voor verduurzaming van je huis geldt extra leenruimte. Op basis van de woningwaarde kun je dan meer lenen. Dat extra geld om de verduurzaming mee te betalen stoppen we in een Verduurzamingsdepot. Het geld in een Verduurzamingsdepot mag alleen gebruikt worden voor wettelijk toegestane energiebesparende maatregelen.

Gebruik je de financiering niet voor energiebesparende maatregelen, maar bijvoorbeeld om de bouwtermijnen te betalen (nieuwbouwwoning), voor een renovatie of een andere verbouwing van je huis? Dan is je leenruimte lager en staat het geld in een bouwdepot.
Stel ik wil een woning kopen en wil het volgende doen:
Vloer isoleren
Spouwmuur isoleren
Dak zolder isoleren

Kleine aanbouw maken
Vloerverwarming

De laatste 2 kan ik dan niet van een verduurzamingsdepot doen. Moet je dan beide hebben? Welke depot is dan aantrekkelijker (ook fiscaal) om te hebben/gebruiken?

Of is het enige verschil dat je minder geld kan krijgen bij een bouwdepot en meer bij een verduurzamingsdepot? Als ik beide wil, heb ik dan 2 losse depots?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-07 17:01
Dit kan je het beste vragen aan je Hypotheekadviseur.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:49
Het enige verschil is inderdaad dat je meer geld kan lenen als het voor verduurzaming is. De aanname is namelijk dat verduurzaming zal leiden tot lagere maandlasten waardoor de bank je meer geld wil/mag lenen.

Let hierbij op dat je een goede kostencalculatie maakt. Je mag een verduurzamingsdepot namelijk alleen gebruiken voor verduurzaming. Stel dat de kosten voor dakisolatie meevallen maar de kosten voor de aanbouw tegenvallen mag je het verduurzamingsdepot daar namelijk niet voor gebruiken, en zul je dat moeten oplossen met eigen geld. Andersom is wel mogelijk: een regulier bouwdepot gebruiken voor verduurzaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-07 20:49
Ik had een bouwdepot van 7500 en een duurzaamheidsdepot van 7500. Bouwdepot heb ik voor de nieuwe badkamer aangewend, duurzaamheidsdepot aan 8 zonnepanelen en dakisolatie.

Let wel op dat verschillende geldverstrekkers moeilijk of soepel omgaan met het wijzigen van een depot nadat alles is ingediend. Ik wilde in mijn bouwdepot gelden voor iets anders gebruiken en toen moest ik een nieuwe taxatie laten doen. Duurzaamheidsdepot kan alleen gebruikt worden ter verduurzaming van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:49

de Peer

under peer review

Krissiejj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:53:
Dit kan je het beste vragen aan je Hypotheekadviseur.
Maar ook even eenvoudig zelf opzoeken, of desnoods vragen op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saston
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-07 17:36
Toen wij ons huis kochten (+-1 jaar geleden) konden we geen hypotheek krijgen voor de volledige waarde van het huis, maar was het wel mogelijk om 15000 euro verduurzamingsbudget bij onze (maximale) hypotheek te krijgen omdat ons huis energielabel C had.

Het zou bij jullie dus kunnen zijn dat je onafhankelijk van je hypotheekbedrag in aanmerking komt om extra te (mogen) lenen voor verduurzaming, waar een bouwdepot wel afhankelijk is van je maximaal mogelijke hypotheek.

Zoals hierboven vermeld kun je deze vragen het beste stellen bij een hypotheekadviseur, eventueel in een eerste gratis gesprek bijvoorbeeld. Zorg ook dat je naslagwerk hebt om later de exacte voorwaarden en mogelijkheden nog terug te kunnen lezen (controleer dit ook in je hypotheekcontract later, zodat je niet voor verassingen komt te staan wanneer je een factuur voor verduurzaming wil declareren).
Pagina: 1