Woning foutief geadverteerd - geen huurtoeslag mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:49
Ik heb op een woning gereageerd bij Woninginzicht, ik sta 1e in de wachtrij en heb de woning al bezichtigd.
De woning bevalt prima, dus ik heb de woning geaccepteerd. De verhuurder is Tiwos.

In de advertentie stond niet aangegeven dat huurtoeslag niet mogelijk was op dit adres, de kale huur viel precies binnen de grens. (€900,07)
Normaal gesproken krijg je altijd een melding in het geval het bij de woning niet mogelijk is om huurtoeslag aan te vragen, deze heb ik niet gezien. Ook in de omschrijving staat qua kosten niets vermeld over huismeesterkosten of andere kosten die relevant zijn bij het invullen van de rekentool voor huurtoeslag. Als deze woning toch hier boven zou vallen, dan zou de woning in een hogere inkomensklasse vallen en hadden ik en de andere geïnteresseerden er ook niet op kunnen reageren.

Hierna heb ik telefonisch een aantal vragen willen stellen, waaronder de vraag of huurtoeslag mogelijk is op het adres.
In eerste instantie was er telefonisch enige twijfel over, de huurmakelaar die bij de bezichtiging aanwezig was is opeens heel de week vrij terwijl hij aan mij had beloofd om deze week zelf te bellen om eventuele vragen te beantwoorden en overnames in de woning te bespreken.

Na meerdere keren doorverbonden en teruggebeld te zijn heb ik iemand aan de lijn gekregen die er wel wat van afwist, en het antwoord gekregen dat de woning waarschijnlijk met €4,20 per maand te duur is waardoor ik per maand ruim €300 aan huurtoeslag misloop.
Dit komt doordat de woning door hun waarschijnlijk verkeerd geadverteerd is.
Volgende week is de huurmakelaar weer aanwezig, dus dan krijg ik pas een definitief antwoord.

Dank voor het lezen tot zo ver. _/-\o_
Mijn vraag is: wat zijn mijn rechten nu? Ik heb nog niets ondertekend, maar mijn vertrouwen in hun is wel geschaad. Als ik komende week word teruggebeld, wat is dan de beste aanpak?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dankjewel voor het medenken!

[ Voor 5% gewijzigd door MineTurtle op 05-07-2025 15:47 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Beste antwoord (via MineTurtle op 05-07-2025 17:33)

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:30

futurecrawler

Break the cycle.

MineTurtle schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:46:
Aannames. Ik sta in mijn eentje ingeschreven, mijn vriendin is hier alleen in het weekend. We willen in de toekomst wellicht gaan samenwonen, dat willen we in een nieuwe woning proberen omdat de huidige gewoon te klein is en ze qua temperatuur liever thuis bij haar ouders zit en haar gaming pc daar ook staat :+
Bij woninginzicht heb ik mijn inkomen gekoppeld zitten aan MijnOverheid, en dit is de inkomensklasse waarin ik kan reageren. (€682,97 t/m €900,07) https://www.woninginzicht...tabel_visueel_2025_v7.jpg
Hier heb ik verder geen controle over, dat gaat allemaal automatisch. Verder heb ik er ook geen verstand van.
Dit is ook niet waarvoor ik het topic heb geopend.
Ik waardeer het dat jullie meedenken, maar wil alleen informatie inwinnen over wat mijn rechten zijn bij een foutieve advertentie en wat ik aan de hand hiervan het beste kan doen.
Eigenlijk zeg je het zelf al: bij woninginzicht.nl heb je je inkomen gekoppeld zitten aan MijnOverheid met bepaalde inkomensklasse. Als jij kunt reageren en het matcht niet met de koppeling ongeacht of de advertentie wel of niet goed is, dan zou er een belletje moeten afgaan bij woninginzicht.nl als je niet had kunnen reageren. Althans, dat is zoals ik het nu lees.

Maar hun site klopt ook niet. Als ik filter op Huurprijs, dan krijg ik een popup waar duidelijk staat dat Sociale huur kleiner of gelijk is aan Eur 900,08. Pak ik nu een huurhuis van Eur 900,07 erbij, dan staat er op de pagina van dat huurhuis dat er geen huurtoeslag mogelijk is.

[ Voor 9% gewijzigd door futurecrawler op 05-07-2025 17:26 ]

This is not a signature

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met passend toewijzen zou je helemaal niet zo duur mogen huren, of je moet samenwonen omdat er naar het gezamelijk inkomen kijkt.

Bij de advertentie van de regio waar ik huur, staat altijd de link naar de proefberekening om de huurtoeslag te berekenen, en bij een huur van 900+ staat er bij mijn regio wel dat de huur te hoog is voor huurtoeslag.

Afbeeldingslocatie: https://www.entree.nu/media/1261/hi-tabel-2025-entree.png?width=657&height=479.2705167173252

Dus je moet een aardig bruto inkomen hebben om dat zonder problemen te kunnen huren ;)

En jullie samen moeten dat met gemak kunnen opbrengen, anders had je dat huis niet eens kunnen huren ;)

Samen moeten jullie meer dan 55k+ aan bruto gezamelijk inkomen hebben, en natuurlijk krijgen jullie dan geen huurtoeslag :P

[ Voor 37% gewijzigd door RaZ op 05-07-2025 15:46 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:13
MineTurtle schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:34:
Volgende week is de huurmakelaar weer aanwezig, dus dan krijg ik pas een definitief antwoord.

Dank voor het lezen tot zo ver. _/-\o_
Mijn vraag is: wat zijn mijn rechten nu? Ik heb nog niets ondertekend, maar mijn vertrouwen in hun is wel geschaad. Als ik komende week word teruggebeld, wat is dan de beste aanpak?
Heerlijk voorbarig allemaal dan.... je hebt dus nog niet eens antwoord op je vraag, en je hebt helemaal nog geen contract. Huurprijs lijkt gewoon te voldoen.

Maar het is toch simpel. Wacht op het antwoord, vraag of ze eventueel de huur die paar euro willen verlagen als dat het probleem is en anders heb je gewoon pech.

Het is geen eis of verplichting iets over huurtoeslag te melden, het is jouw verantwoordelijkheid om het uit te zoeken en aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler

futurecrawler

Break the cycle.

Filter geeft aan sociaal huurhuis onder 900,08, maar uiteindelijke rekenhuur is niet sociaal 8)7 |:(

[ Voor 114% gewijzigd door futurecrawler op 05-07-2025 16:05 ]

This is not a signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

-

[ Voor 129% gewijzigd door RaZ op 05-07-2025 17:33 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Aannames. Ik sta in mijn eentje ingeschreven, mijn vriendin is hier alleen in het weekend. We willen in de toekomst wellicht gaan samenwonen, dat willen we in een nieuwe woning proberen omdat de huidige gewoon te klein is en ze qua temperatuur liever thuis bij haar ouders zit en haar gaming pc daar ook staat :+
Bij woninginzicht heb ik mijn inkomen gekoppeld zitten aan MijnOverheid, en dit is de inkomensklasse waarin ik kan reageren. (€682,97 t/m €900,07) https://www.woninginzicht...tabel_visueel_2025_v7.jpg
Hier heb ik verder geen controle over, dat gaat allemaal automatisch. Verder heb ik er ook geen verstand van.
Ik waardeer het dat jullie meedenken, maar wil alleen informatie inwinnen over wat mijn rechten zijn bij een foutieve advertentie en wat ik aan de hand hiervan het beste kan doen.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Passend toewijzen is bij de ene regio blijkbaar weer anders dan in een andere regio.. 8)7

Handig die landelijk regels die elke regio blijkbaar zelf mag invullen en verdelen over inkomensgroepen.

Volgens de link die jij plaatst zou je inderdaad met 31k die woning kunnen huren en dan 300 euro in de maand mislopen omdat je de grens overschrijd van 900,07 aan rekenhuur, zoals @futurecrawler al zei.

En wat de rechten zijn die je hebt, dat kan ik je niet vertellen. Bel maandag de verhuurder eens, het platform is niet verandertwoordelijk dat de verhuurder foutieve informatie plaatst.

Kijk ik naar een woning in mijn regio, staat er 880 op de pagina van het overizcht, dan doorklikken: https://utrecht.mijndak.nl/HuisDetails?PublicatieId=310058
Nettohuur: € 880,27
Servicekosten: €22,30
Brutohuur: €902,57
Rekenhuur: €900,07
Welke details staan er bij de woning waar je op gereageerd heb bij de prijs? (In mijn regio staat er wel passend toewijzen bij voor 1 persoon max 49k, en 2 personen max 54k)

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 05-07-2025 17:17 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Vreemd dat verschilt inderdaad, nooit geweten dus weer wat geleerd! :p

Kale/netto huurprijs € 900,07
Servicekosten € 96,09
Stookkosten € 94,20
Totale/bruto huurprijs € 1.090,36

Onder de Servicekosten valt:
Voorschot Elektraverbruik eigen woning
Glasverzekering
Huismeester
Ontstoppingsverzekering
Voorschot Verwarming
Voorschot Waterverbruik eigen woning
(dit staat niet precies gespecificeerd, enkel een totaalbedrag)

Ik denk ook niet dat ik heel veel meer kan doen als afwachten, maar ik dacht misschien heeft iemand een gouden tip. Niet geschoten is natuurlijk altijd mis, en een goede voorbereiding is het halve werk. Dank!

[ Voor 5% gewijzigd door MineTurtle op 05-07-2025 17:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler

futurecrawler

Break the cycle.

MineTurtle schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:46:
Eigenlijk zeg je het zelf al: bij woninginzicht.nl heb je je inkomen gekoppeld zitten aan MijnOverheid met bepaalde inkomensklasse. Als jij kunt reageren en het matcht niet met de koppeling ongeacht of de advertentie wel of niet goed is, dan zou er een belletje moeten afgaan bij woninginzicht.nl als je niet had kunnen reageren. Althans, dat is zoals ik het nu lees.

Maar hun site klopt ook niet. Als ik filter op Huurprijs, dan krijg ik een popup waar duidelijk staat dat Sociale huur kleiner of gelijk is aan Eur 900,08. Pak ik nu een huurhuis van Eur 900,07 erbij, dan staat er op de pagina van dat huurhuis dat er geen huurtoeslag mogelijk is.

[ Voor 9% gewijzigd door futurecrawler op 05-07-2025 17:26 ]

This is not a signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat lijkt meer op een oude serviceflat met al die voorschot bedragen.. Was ooit een bejaardethuis/aanleunwoning van voor 1960 zeker :P

Maar inderdaad, die woning zal door al die hoge kosten inderdaad de grens van 900,07 passeren, en dan geen 300 euro huurtoeslag.

Samen kunnen jullie dat wel lappen, in je eentje gaat dat echt financieel heel veel pijn doen als je die 300 misloopt.

[ Voor 27% gewijzigd door RaZ op 05-07-2025 17:36 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden, ik vond het ook al bijzonder raar geregeld.
Ik ga uit van "het ergste", dan kan het gesprek komende week alleen nog maar meevallen.
Hier kan een slotje op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:11
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Volgens mij is dit vrij simpel: voor het in aanmerking komen van huurtoeslag geldt niet de kale huurprijs maar de zogenaamde 'rekenhuur'. De rekenhuur is de kale huurprijs + max €48 (4 categorieën, €12 per categorie). Die categorieën zijn: schoonmaak gemeenschappelijke ruimten, energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten, huismeesterkosten, en kosten voor bepaalde diensten (meestal voor ouderen). In het lijstje van servicekosten dat je postte staat huismeesterkosten ook, dus vermoedelijk is het probleem gewoon dat €900,07 kale huur + €12 huismeesterkosten meer is dan de €900,07 huurgrens voor huurtoeslag.

Je kunt het probleem aan de verhuurder uitleggen. Wie weet is ie bereid om de kale huurprijs met €12 te verlagen om je tegemoet te komen. Ook omdat andere huurders tegen precies hetzelfde aan gaan lopen, het misschien langer kan duren voordat er een huurder is, en de verhuurder zodoende ook geld misloopt. Een andere oplossing is dat jullie afspreken om €12 van de kale huurprijs af te nemen en onder te brengen in een aparte categorie die buiten de rekenhuur valt. Bijv. dat je onder de kostenpost 'gebruik meubilering' €12 betaalt voor het gebruik van de deurmat of zo. Klinkt als een stomme oplossing, maar er is op zich niks illegaals aan om het zo regelen, en maakt dat jullie allebei precies krijgen wat jullie willen.

Zie https://www.belastingdien...ag/huur-en-servicekosten/ en https://www.belastingdien...telt-mee-voor-huurtoeslag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MineTurtle
Goedemorgen, vanochtend heb ik dan eindelijk het verlossende telefoontje gekregen.
De woning was inderdaad verkeerd geadverteerd door hun, en ze zijn bereid om de woning aan te bieden onder de huurtoeslaggrens waardoor ik mijn recht op huurtoeslag behoud zolang ik in de woning blijf wonen. Dit gaat ook in het contract zwart op wit staan zodat ik later niet alsnog in de problemen kom. Een eventuele volgende huurder zal wel de volle mep moeten betalen.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

[ Voor 6% gewijzigd door MineTurtle op 07-07-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Veel plezier met je aanstaande nieuwe woning ;)

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1