Nieuwe SSD voor laptop (SATA)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ik wil graag de laptop van mijn ouders (Dell Latitude 3410) meer opslag geven. Er zit al een 4TB NVME SSD in (die inmiddels vol zit met foto's / muziek). Ik wil er nog een 2TB SSD bij stoppen. Er is alleen nog plek over voor een SATA SSD.

Volgens mij heb ik nu twee opties:Optie 1 is simpeler. De goedkope SSD's krijgen niet heel goede recensies, maar dat lijkt vooral te gaan over snelheid, wat in dit geval niet zo'n probleem is (data staat nu op externe HDDs).
Optie 2 geeft wat meer flexibiliteit (m.n. om de SSD later op volle snelheid in een andere PC te kunnen gebruiken), maar ik kom er niet uit welke adapter ik zou moeten gebruiken. Ik had deze gevonden, maar die bleek niet geschikt voor M-key (alleen B- en B/M): uitvoering: Digitus 2,5" SATA HDD Enclosure M.2 or mSATA Zwart
(In theorie is optie 3 een 2.5" HDD, maar die zijn rond de 70-80 euro, dus dan ga ik liever voor optie 1)

Dus de vraag is: wat is de beste optie voor deze situatie? Het liefst ga ik voor optie 2, maar dan alleen als het niet veel duurder is dan optie 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHc7rXqP2RroiEby_Muy6sjGCRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ciq2P0JAdhnTGOtg2og7uDhg.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via eighty-four op 06-07-2025 21:08)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:28

nelizmastr

Goed wies kapot

Nvme praat PCIe en dat is niet naar sata als protocol te vertalen. Je zit dus wel vast aan een reguliere sata ssd. De goedkope zijn prima, m.u.v die baggerzooi van Patriot in dat prijssegment, die zijn zo betrouwbaar als Rusland :+

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:28

nelizmastr

Goed wies kapot

Nvme praat PCIe en dat is niet naar sata als protocol te vertalen. Je zit dus wel vast aan een reguliere sata ssd. De goedkope zijn prima, m.u.v die baggerzooi van Patriot in dat prijssegment, die zijn zo betrouwbaar als Rusland :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
  • Nu online
Check! Dus met andere woorden: optie 2 is uberhaupt geen optie. Optie 1 met deze SSD is prima uitvoering: PNY CS900 2,5" 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-07 21:48
nelizmastr schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:24:
Nvme praat PCIe en dat is niet naar sata als protocol te vertalen. Je zit dus wel vast aan een reguliere sata ssd.
Misschien een niet ter zake doende opmerking van mijn kant.
Komt de NVME niet in conflict met de te plaatsen SSD/HDD?

Op mijn PC moederbord eerder meegemaakt, als ik een NVME plaatste, dan kon ik SATA aansluiting X op met moederbord niet meer gebruiken.
Hoe zit dat in deze situatie?

Het is natuurlijk altijd prettig om ook alle foto's op b.v. een externe schijf- of in de Cloud te hebben. Dan heb je gelijk een back-up.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eighty-four
  • Nu online
jovadca schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:20:
[...]

Misschien een niet ter zake doende opmerking van mijn kant.
Komt de NVME niet in conflict met de te plaatsen SSD/HDD?

Op mijn PC moederbord eerder meegemaakt, als ik een NVME plaatste, dan kon ik SATA aansluiting X op met moederbord niet meer gebruiken.
Hoe zit dat in deze situatie?
Er is een specifieke connectie voor de SSD/HDD op het moederbord (zie 'HDD' in het midden van de foto hierboven). Ik heb het zojuist nog even geprobeerd met een oude SSD en het werkt!
Het is natuurlijk altijd prettig om ook alle foto's op b.v. een externe schijf- of in de Cloud te hebben. Dan heb je gelijk een back-up.
Mee eens! Huidige situatie is dat de bestanden verspreid waren over een stuk of 7 externe harde schijven (zonder organisatie, veel duplicates, en een aantal schijven die het begonnen te begeven). Ik ga er nu voor zorgen dat alle bestanden altijd op de laptop staan. Backblaze zorgt voor een online backup en ik maak nog een kopie van alle data op een externe harde schijf.