Vloerverwarming opbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:37
We hebben een jaren '70 woning gekocht. Ik heb nog wat vragen over de aan te leggen vloerverwarming (vvw) op de begane grond. Na wat uitzoekwerk, naslag en tips vanuit tweakers gaan we de huidige tegelvloer, dekvloer met daarin ook nog oude bijverwarming er denk ik toch helemaal uit (laten) slopen. Vervolgens weer opnieuw opbouwen. De vloer zal vanuit de kruipruimte worden geïsoleerd en er komt nog een (hybride) warmtepomp.

Qua opbouw zijn er grofweg 3 mogelijkheden, namelijk met krimpnetten, tackerplaten of noppenplaten. Mijn vraag is: voor welke optie zijn jullie gegaan, waarom en wat adviseren jullie? Daarnaast vraag ik me af wat verstandig is qua eventuele isolatie onder de vvw. De totale opbouwhoogte is circa 12,5/13cm en daar boven zal een gietvloer komen.

Edit: overigens heb ik ook een offerte binnen waarbij rekening wordt gehouden met krimpnetten en een dekvloer van 3 tot 7 cm, maar dan komt de vloer aanzienlijk lager uit. Is dat erg en is het dan juist niet raadzaam om dit zoveel mogelijk op te vullen met isolatie onder de vvw en zijn dan krimpnetten, tackerplaten of noppenplaten het meest logisch? Wat is tot slot dan het type isolatiemateriaal wat wordt gebruikt?

[ Voor 23% gewijzigd door Nyvlem op 05-07-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou ook even nadenken (en offertes opvragen) over het infrezen van vloerverwarming. Is er een specifieke reden dat je nu kiest voor droogbouw?

En waarom een hybride warmtepomp, en niet full ellectric?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Question Mark schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:02:
Ik zou ook even nadenken (en offertes opvragen) over het infrezen van vloerverwarming. Is er een specifieke reden dat je nu kiest voor droogbouw?

En waarom een hybride warmtepomp, en niet full ellectric?
Het gaat niet over droogbouw, maar juist nat, doordat ik opnieuw opbouw en de dekvloer over de vloerverwarming (vvw) wordt gegoten. Dit lijkt me juist beter dan infrezen. Dat is overigens ook niet perse goedkoper, omdat de dekvloer waarschijnlijk erg zal beschadigen na het verwijderen van de cement gebonden tegelvloer. Dat betekent dat er egaline op moet, voordat er gefreest wordt. Daarna weer egaline voordat de gietvloer erop kan.

Hybride/full electric ben ik nog niet uit, maar dat is weer een ander vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:22
Wij hebben fermacell laten plaatsen over onze tegels en dat laten infrezen. Was goedkoper dan de andere droogbouwopties en je hebt nauwelijks droogtijd. Staat los van isoleren van onderaf etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:41
Als de tijdlijn het toelaat zou ik overwegen eerst te proberen hoe de tegelvloer er uit komt en de optie infrezen open laten.

Alles eruit is wel het mooiste maar wel een hoop afval en als je het laat doen ook kostbaar. Houd ook rekening met de droogtijd van de nieuwe dekvloer.

Als de vloer vanonder geïsoleerd wordt wil je juist geen isolatie onder je vloerverwarming wat mij betreft. Die thermische buffer van je vloer is juist wenselijk.

Wat betreft hoogte; lager uitkomen is alleen maar mooier want geeft extra plafondhoogte (toch wel moderner). Maar, hangt natuurlijk helemaal af wat er gebeurt met deuren/kozijnen en denk ook aan detail als kruipluik.

Verder geen ervaring met natbouw dus daar kan ik niks over zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 05-07-2025 16:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nyvlem schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:08:
[...]

Het gaat niet over droogbouw, maar juist nat, doordat ik opnieuw opbouw en de dekvloer over de vloerverwarming (vvw) wordt gegoten.
Misschien definitiekwestie dan. In principe leg je het (deels) over een bestaande vloer heen, vandaar dat ik het droogbouw noem. Ook bij "standaard" droogbouw komt er nl. altijd nog iets van een natte afwerklaag overheen.

Ik zou, als je gaat isoleren vanuit je kruipruimte, idd. iets zonder isolatie kiezen. Dat zou zonde van je thermische buffer zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:13
In ons jaren 70 huis heb ik de oude tegelvloer met de dekvloer er helemaal uit gesloopt. Was wel oppassen, er zit een betonnen broodjesvloer. Dit zijn vrij zacht, als je niet uitkijkt hak je er snel doorheen. Op een paar kleine gaatjes na, die met wat pur en zand-cement weer dichtgezet zijn.
Daaroverheen dunne staalmatten, met daarop de vloerverwarmingbuizen geknoopt. Vervolgens een nieuwe cementdekvloer (met vezelwapening om hem zo dum mogelijk te houden).
Nadelen:
- de nieuwe dekvloer moet een paar weken drogen. Wel kun je er na een dag al over lopen. Wij hadden voor tijdelijk afdektapijt neergelegd om op te kunnen leven.
- opstookprotocol.
- meer werk
Of isolatie onder je vloerverwarming zin heeft is ook een beetje afhankelijk hoe je wilt stoken. Rechtstreeks op de ondervloer zonder isolatie is trager, maar meer massa heeft ook zijn voordelen.
Voordelen:
- de vloerverwarming zit dieper in de cement, betere benutting van de thermische massa van de vloer.
Mijn persoonlijke ervaring is goed met deze opbouw. Veel zelf gedaan, is goed te doen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Noppenplaten zijn best duur, terwijl de meerwaarde in mijn ogen nihil is.
Ik heb mijn vloerverwarming zelf getackered in de isolatie (tussen constructievloeren zandcement de isolatie), met 5cm zandcement er bovenop heb je meer dan genoeg thermische buffer (80m² aaneengesloten ruimte, reken maar eens hoeveel kilo´s warmtebuffer je al hebt met dat zandcement).
En die "voordelen" van een grotere thermische buffer door geen isolatie onder zandcement, is dat dan dat je na een reis in de winter 4 uur moet wachten tot het warm is? (Bij mij na 15 minuten al merkbaar dat de verwarming iets doet, na uurtje al confortabel)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:12
Ik ben voor netten gegaan en daar de buizen op geknoopt. Wilde noppenplaten, ik theorie lijken die heel mooi maar in de praktijk blijven buizen in strakke bochten niet goed zitten...

Voordeel van de netten is dat je die 10x sneller legt in de ruimte. Dat is je eerste tijdswinst. En een stuk goedkoper.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
naftebakje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:35:
Noppenplaten zijn best duur, terwijl de meerwaarde in mijn ogen nihil is.
Ik heb mijn vloerverwarming zelf getackered in de isolatie (tussen constructievloeren zandcement de isolatie), met 5cm zandcement er bovenop heb je meer dan genoeg thermische buffer (80m² aaneengesloten ruimte, reken maar eens hoeveel kilo´s warmtebuffer je al hebt met dat zandcement).
En die "voordelen" van een grotere thermische buffer door geen isolatie onder zandcement, is dat dan dat je na een reis in de winter 4 uur moet wachten tot het warm is? (Bij mij na 15 minuten al merkbaar dat de verwarming iets doet, na uurtje al confortabel)
De isolatie is dan de tackerplaat? Welke dikte heb je gekozen en waarom? Waarom evt niet voor krimpnetten gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Aan de hand van gesprekken met verkoper en oude foto's lijkt het alsof de huidige dekvloer zwevend is gelegd en er onder de netten een isolatielaag ligt. Dit is ook weer een extra argument om de totale dekvloer eruit te halen en opnieuw op te bouwen, omdat een zwevende dekvloer nog wat instabieler is en door het slopen van de tegelvloer wellicht helemaal gaat scheuren wat voor problemen in de gietvloer kan zorgen.

Derhalve kijk ik nu naar een opbouw vanaf de constructievloer traditioneel met krimpnetten. Tackerplaten lijken me dan ook overbodig, want de vloer zal toch vanuit de kruipruimte worden geïsoleerd. Uiteindelijk ontstaat er dan ook een mooie thermische buffer.

Is mijn denkwijze correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Nyvlem schreef op zondag 6 juli 2025 @ 05:00:
[...]De isolatie is dan de tackerplaat? Welke dikte heb je gekozen en waarom? Waarom evt niet voor krimpnetten gegaan?
We hebben de vloer uitgegraven, gewapende betonplaat tussen de fundering van muren, dan een dikke laag betopor (isolatieballetjes in een cementlijm die ze komen spuiten). Op die betopor plastic folie met 10x10cm hokjes op, waardoor we heel gemakkelijk de vloerverwarming konden uittekenen en tackeren in de betopor. Krimpnet was niet nodig, noppenplaten ook niet, dus goedkoopst om te tackeren (en in weekendje 80m² volledig afgewerkt, ging best vlot).
Dan vezelversterkt zandcement (had zelf uitzetvoegen voorzien zodat deze perfect op de voeg tussen de tegels zou komen), en na uitharden en opstookprotocol zelf getegeld in keramisch parket (uitzetvoegen met silicone op zelfde kleur als het voegmiddel, plinten gesneden uit de tegels (in de kern gekleurd dus randen OK)).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

naftebakje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:35:
Voordeel is dan wel dat áls een warmtepomp in de winter een defrost moet uitvoeren, je daar weinig van merkt. Zonder voldoende buffer (in welke vorm dan ook), kan ervoor zorgen dat je vloer gaat afkoelen en comfortverlies tot gevolg....

Er is voor beide scenario's (grote of kleine buffer) wel wat te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Question Mark schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Voordeel is dan wel dat áls een warmtepomp in de winter een defrost moet uitvoeren, je daar weinig van merkt. Zonder voldoende buffer (in welke vorm dan ook), kan ervoor zorgen dat je vloer gaat afkoelen en comfortverlies tot gevolg....

Als ik even snel reken kom ik aan een kleine 10000kg zandcement als buffer, dat is in mijn ogen al een zeer grote buffer, daar gaat een defrost toch geen merkbaar verschil in trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Question Mark schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:46:
In een toekomst waarin de prijs van elektriciteit steeds meer variabel gaat zien over een dag zou ik zeggen dat een grotere thermische buffer altijd de betere optie is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

naftebakje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Als ik even snel reken kom ik aan een kleine 10000kg zandcement als buffer, dat is in mijn ogen al een zeer grote buffer, daar gaat een defrost toch geen merkbaar verschil in trekken?
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik zou zeggen: it all depends...

In principe wordt bij een defrost warmte onttrokken aan het verwarmingsssyteem. Of je daar écht last van gaat hebben zal afhankelijk zijn van het aantal defrosts wat een warmtepomp per dag nodig heeft. En dat is weer afhankelijk van vochtigheid, buitentemperatuur en de grootte van de condensor.

Weinig massa heeft een voordeel qua reactiesnelheid als je de verwarming inschakelt, maar een nadeel bij dit soort situaties. Voor het "lekker" opvangen van defrosts is buffer nodig. Hetzij in een buffervat, voldoende inhoud van het systeem of veel massa in de vloer.

Ik heb overigens afgelopen mei zelf vloerverwarming laten infrezen in mijn bestaande dekvloer, ik ga het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
naftebakje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:19:
Ik zou zeggen dat de diepte waarop de vloerverwarming ligt meer doet voor de reactiesnelheid dan eventuele isolatie onder de dekvloer.

Bij mij doet de betonnen vloer van 20cm dus gewoon mee als thermische buffer want geen isolatie er tussen. Maar, de vloerverwarming ligt ingefreesd in de dekvloer dus heel ondiep; binnen kwartier merkbaar warm.

Defrosts zou ik me niet zo druk om maken, in mijn vorige woning op radiatoren al nooit last van gehad en nu op de vloerverwarming nog nooit iets van gemerkt (zonder buffervat).

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 07-07-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Mjier schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:43:
- de nieuwe dekvloer moet een paar weken drogen. Wel kun je er na een dag al over lopen. Wij hadden voor tijdelijk afdektapijt neergelegd om op te kunnen leven.
Wat was je ervaring met het leven op die ruwe dekvloer. Qua volgorde van de planning zijn we nu voornemens om beneden te leven en eerst boven helemaal aan te pakken, maar eerst de dekvloer en vloerverwarming aanpakken zou qua volgorde vanwege de droging nog beter uitkomen. Echter vraag ik me af of het dan leefbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:13
Nyvlem schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 06:11:
[...]

Wat was je ervaring met het leven op die ruwe dekvloer. Qua volgorde van de planning zijn we nu voornemens om beneden te leven en eerst boven helemaal aan te pakken, maar eerst de dekvloer en vloerverwarming aanpakken zou qua volgorde vanwege de droging nog beter uitkomen. Echter vraag ik me af of het dan leefbaar is.
Wij vonden het prima leefbaar. In de week dat we de vloerverwarming legden leefden we in de tuin. En tijdens het drogen van de vloer op ons hemelsblauwe noodtapijt. Het is een beetje behelpen, dat wel. Grote meubelstukken stonden in de garage, en met de overige meubels was het wel een Snollebollekes optreden: van links naar rechts naar links.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h67m3mXePxEn4oVBS5p8TJTi2ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWroBrslEyjmfyA2WdYz6DA3.jpg?f=fotoalbum_large

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 13:31
Question Mark schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Misschien definitiekwestie dan. In principe leg je het (deels) over een bestaande vloer heen, vandaar dat ik het droogbouw noem. Ook bij "standaard" droogbouw komt er nl. altijd nog iets van een natte afwerklaag overheen.

Ik zou, als je gaat isoleren vanuit je kruipruimte, idd. iets zonder isolatie kiezen. Dat zou zonde van je thermische buffer zijn.
Dat is nogal een rekbare definitie van droogbouw dan. Ik zou toch zeggen dat je bij droogbouw juist expliciet geen natte afwerking gebruikt.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

elleP schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:56:
[...]

Dat is nogal een rekbare definitie van droogbouw dan. Ik zou toch zeggen dat je bij droogbouw juist expliciet geen natte afwerking gebruikt.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ook bij droogbouw altijd iets van een natte afwerklaag overheenkomt...

[ Voor 49% gewijzigd door Question Mark op 09-07-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Question Mark schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ook bij droogbouw altijd iets van een natte afwerklaag overheenkomt...
ja kan, soms egaline, maar niet altijd. In dit geval ging het over een traditionele opbouw waarin de vvw in de gegoten cement dekvloer zit en dat is natbouw. Definitiekwestie, maakt ook verder niet uit. Vaak wordt met droogbouw volgens mij ook methoden aangestipt met een extreem lage opbouw of bijv. als je juist op een moeilijke vloer werkt, zoals bijv. hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 13:31
Question Mark schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Hoe bedoel je? Er komt bij droogbouw altijd nog iets als een dekvloer overheen, en die wordt toch echt nat gestort.

https://online-vloerverwarming.nl/systemen/droogbouw/

[...]

Dit is wat TS gaat doen. Hij verwijdert de bestaande dekvloer (met tegels), en plaatst de vloerverwarming bovenop de huidige vloer. Opbouw vanaf de constructievloer, zoals TS het zelf noemt.

Vandaar dat ik neig naar droogbouw, al is dat een definitiekwestie. :)
Eeuh, nee?
Wat is droogbouw? Droogbouw wil zeggen, dat er bij de aanleg/installatie van vloerverwarming geen natte producten zoals zand-cement, beton, anhydriet etc. gebruikt worden.

Ik heb zelf een 'echt droge' droogbouw vloerverwaming liggen op mijn houten vloer. Behalve het water in de leidingen is daar geen enkele nattigheid aan te pas gekomen.

Als je een droogbouwsysteem combineert met een 'natte' laag, wat is dan het verschil met een 'echt natte'? Gaat het dan om de permanente binding met de ondervloer?

edit: @Nyvlem: precies, dat ;)

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

elleP schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:23:
[...]
Als je een droogbouwsysteem combineert met een 'natte' laag, wat is dan het verschil met een 'echt natte'? Gaat het dan om de permanente binding met de ondervloer?
Zoals ik al zei, ik ging er vanuit dat er ook bij droogbouw nog iets van een egalisatie- of deklaag overheen kwam, en dat bij natbouw de vloerverming rechtstreeks in de vloer gestort wordt. My bad, ik wist niet dat er rechtstreeks getegeld kan worden over de panelen die bij droogbouw ingezet worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Ik zit er nu aan te denken om vloer boven betonnen constructievloer te isoleren met 80mm PIR platen (Rd 3,64) en daarboven circa 7cm cement dekvloer incl. vvw.

Iemand dit gedaan of hoe denken jullie daarover?

Edit: In een ander draadje werd gesteld door iemand dat het daarnaast altijd een must is om aanvullend dan nog de vloer vanuit de kruipruimte te isoleren, omdat het anders een koudebrug zou vormen. Ik vraag me echter af of dat zo is. Nu ligt er ook een hele dunne eps laag onder, dus dan zou dat nu ook het geval zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Nyvlem op 15-07-2025 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Ander aanvullend vraagje. Ik begrijp dat de druksterkte van de PIR platen 125 KPA. Is dit voldoende voor het dragen van een cement dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nyvlem schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:47:
Edit: In een ander draadje werd gesteld door iemand dat het daarnaast altijd een must is om aanvullend dan nog de vloer vanuit de kruipruimte te isoleren, omdat het anders een koudebrug zou vormen. Ik vraag me echter af of dat zo is. Nu ligt er ook een hele dunne eps laag onder, dus dan zou dat nu ook het geval zijn.
Ja je houd een koudebrug maar als er al EPS onder zit zou ik me daar zeker niet druk om maken (zal ook wel Rc2,5 zijn). Langs je dekvloer zet je ook een kantstrook wat in ieder geval de directe verbinding onderbreekt (zowel thermisch als akoestisch)

Als je vanuit de kruipruimte isoleert houd je ook alsnog koudebruggen bij je aansluitingen met de muren; alleen wat kleiner.

Maar is het missen van die extra hoogte binnen echt geen probleem dan?

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 15-07-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nyvlem schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:59:
Ander aanvullend vraagje. Ik begrijp dat de druksterkte van de PIR platen 125 KPA. Is dit voldoende voor het dragen van een cement dekvloer?
Gebeurt bij mijn weten volop. Ik denk wel aanbevolen om platen 150kPa toe te passen.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 15-07-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
assje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:37:
[...]

Ja je houd een koudebrug maar als er al EPS onder zit zou ik me daar zeker niet druk om maken (zal ook wel Rc2,5 zijn). Langs je dekvloer zet je ook een kantstrook wat in ieder geval de directe verbinding onderbreekt (zowel thermisch als akoestisch)

Als je vanuit de kruipruimte isoleert houd je ook alsnog koudebruggen bij je aansluitingen met de muren; alleen wat kleiner.

EPS ligt nu op de dekvloer, maar dat is heel erg dun. Ben dus van plan om dat te vervangen door 80mm PIR en dan nieuwe dekvloer met vvw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:25
Nyvlem schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:42:
EPS ligt nu op de dekvloer, maar dat is heel erg dun. Ben dus van plan om dat te vervangen door 80mm PIR en dan nieuwe dekvloer met vvw.
Ik volg niet helemaal waarom je nu ineens die isolatie bovenop je betonvloer zou willen leggen. Immers: in je eerdere posts sprak je over het isoleren vanuit de kruipruimte: dat heeft eigenlijk altijd de voorkeur. Waarom ben je dat niet meer van plan?

Daarnaast is het advies bij vloerverwarming om altijd beter dan de huidige minimale norm te isoleren: een Rc-waarde van 5 wordt vaak genoemd als goede streefwaarde. Dat kun je vanuit de kruipruimte bereiken met PIR platen van 11cm.

Als je zoveel centimeters gaat toevoegen aan de vloeropbouw krijg je toch ergens een veel hogere ongewenste opstap? Immers: bovenop die 80mm isolatie moet ook nog 50mm dekvloer + egalisatie + vloerafwerking. Denk ook aan andere issues die dan mogelijk gaan ontstaan: bijvoorbeeld de eerste trede van je trap die veel minder hoog is, of de afwerking rondom je kruipluik, je buitendeuren, etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Guere op 15-07-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Guere schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Ik volg niet helemaal waarom je nu ineens die isolatie bovenop je betonvloer zou willen leggen. Immers: in je eerdere posts sprak je over het isoleren vanuit de kruipruimte: dat heeft eigenlijk altijd de voorkeur. Waarom ben je dat niet meer van plan?

Daarnaast is het advies bij vloerverwarming om altijd beter dan de huidige minimale norm te isoleren: een Rc-waarde van 5 wordt vaak genoemd als goede streefwaarde. Dat kun je vanuit de kruipruimte bereiken met PIR platen van 11cm.

Als je zoveel centimeters gaat toevoegen aan de vloeropbouw krijg je toch ergens een veel hogere ongewenste opstap? Immers: bovenop die 80mm isolatie moet ook nog 50mm dekvloer + egalisatie + vloerafwerking. Denk ook aan andere issues die dan mogelijk gaan ontstaan: bijvoorbeeld de eerste trede van je trap die veel minder hoog is, of de afwerking rondom je kruipluik, je buitendeuren, etc.
De ene adviseert zus, de andere adviseert zo, en ondertussen lees ik ook veel en weeg ik opties af. Vloer van onderen kan altijd nog, maar als ik toch de opbouwhoogte heb dan kan ik net zo goed een dikke PIR plaat op de constructievloer plaatsen met daarop vvw met dekvloer. Elke situatie is verder uniek, dus standaard wil niet altijd zeggen dat dat specifiek dan beter is voor onze situatie. Ik was van voorgaand idee ook een beetje afgestapt, omdat iemand heel stellig zei dat je sowieso van onderen moet isoleren vanwege een koudebrug. Ik merk dat iedereen best wel een sterke mening over van alles heeft, maar het is niet altijd even zwart wit.

De vraag was derhalve of anderen met deze opbouw ervaring hebben en of ik verder toch niet een denkfout maak want dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
assje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:37:
[...]

In het huis zit ook nog een kleine opslagkelder en een inpandige garage, dus die koudebrug die ontstaat daar denk ik dan sowieso. Ook als ik van onderen isoleer. Van boven PIR platen maakt het te isoleren pakketje juist kleiner lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:25
Nyvlem schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:01:
De ene adviseert zus, de andere adviseert zo, en ondertussen lees ik ook veel en weeg ik opties af. Vloer van onderen kan altijd nog, maar als ik toch de opbouwhoogte heb dan kan ik net zo goed een dikke PIR plaat op de constructievloer plaatsen met daarop vvw met dekvloer. Elke situatie is verder uniek, dus standaard wil niet altijd zeggen dat dat specifiek dan beter is voor onze situatie. Ik was van voorgaand idee ook een beetje afgestapt, omdat iemand heel stellig zei dat je sowieso van onderen moet isoleren vanwege een koudebrug. Ik merk dat iedereen best wel een sterke mening over van alles heeft, maar het is niet altijd even zwart wit.

De vraag was derhalve of anderen met deze opbouw ervaring hebben en of ik verder toch niet een denkfout maak want dan hoor ik het graag.
Klopt, het komt zeker voor dat er soms verschillende adviezen worden gegeven over dezelfde situatie. Desalniettemin is er toch echt wel te stellen dat bepaalde oplossingen veel vaker voorkomen en/of de voorkeur hebben. Er is een reden dat isolatie vanuit de kruipruimte de "standaard" oplossing is: als je daarvan wil afwijken en vragen stelt is het denk ik niet heel gek dat men naar je beweegredenen informeert :) Immers, de adviezen hier kunnen er alleen maar beter op worden als we al jouw overwegingen & keuzes begrijpen.

Om terug te komen op de voorgestelde oplossing: ja, PIR wordt ook wel gebruikt als directe isolatie onder een (dek)vloer. Zoals @assje al zegt: gebruik gewoon PIR platen met een hoge druksterkte. Als ik even een snelle search doe zie ik dat deze IKO Enertherm PIR platen bijvoorbeeld een druksterkte van 175 kPa hebben.

Het wordt zeker wel toegepast, maar dus vooral in gevallen wanneer er een nieuwe vloer op zand wordt gerealiseerd of wanneer er geen kruipruimte aanwezig is.
Pagina: 1