Verbinding vaatwasser spoelbak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Als mijn vaatwasser water afvoert, stijgt dit in de spoelbak (kast ernaast). Daarna loopt het wel weer vlot weg. Lijkt me toch niet de bedoeling. Wat kan de oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Meestal is het stijgende water in de spoelbak bij het afvoeren van water door de vaatwasser een teken van een verstopping, maar het kan ook gewoon zijn dat je afvoerbuis te smal is. Is er recentelijk iets veranderd qua leidingwerk of is de vaatwasser net nieuw geïnstalleerd en is er nooit een vaatwasser aangesloten geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Nieuw sinds 2023. Er zat wel ooit een vaatwasser op die plaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Chaki schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:49:
Nieuw sinds 2023. Er zat wel ooit een vaatwasser op die plaats
En sinds 2023 heb je dit euvel niet gehad?

Dan zit er waarschijnlijk ergens een deel verstopping waardoor het water niet snel genoeg door kan en je spoelbak dus even wat water opslaat.

Even de spoelbak met wat water vullen en even de plopper erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik had inderdaad dat het water uit de spoelbak een tijdje geleden niet zo snel meer wegliep. Met de ploppen verholpen. Tijdje later weer: huismiddeltjes soda, azijn. Weer goed. Wil liever geen chemisch spul gebruiken, maar zal dan toch verstopping zijn. Wel raar dat die zo snel weer terugkomt. Gebruik zeefje, giet er nooit vet in (gebruik ik ook nooit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:24

Dido

heforshe

Zoals anderen al aangeven is dit een (gedeeltelijke) verstopping in je afvoer.

Kennelijk is het je nooit opgevallen, maar als je je spoelbak vol met water zet en dan in 1 keer leeg laat lopen, zal dat ook niet zo snel gaan als de bedoeling is.

Kijk of je zelf met een trekveer een eind de afvoerleiding in kunt komen om de vertopping weg te krijgen, of zoek een professional die dat voor je doet.

Je kunt ook wachten tot de verstopping (bijna) volledig is, en je spoelbak echt nauwelijks meer doorloopt. Dan moet je er ook een professional bijhalen, maar dan heb je opeens haast (en dat kan flink meer kosten als dat in een weekend is ;) )

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:24

Dido

heforshe

Chaki schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:01:
Ik had inderdaad dat het water uit de spoelbak een tijdje geleden niet zo snel meer wegliep. Met de ploppen verholpen. Tijdje later weer: huismiddeltjes soda, azijn. Weer goed. Wil liever geen chemisch spul gebruiken, maar zal dan toch verstopping zijn. Wel raar dat die zo snel weer terugkomt. Gebruik zeefje, giet er nooit vet in (gebruik ik ook nooit)
Liever geen chemicalien, maar wel azijnzuur of natriumbicarbonaat? Toegegeven, die zijn een stuk minder aggressief dan de "wondermiddelen" die je van HG en dergelijken kunt krijgen, maar het zijn wel degelijk chemicalien ;)

Maar goed, zo'n verstoppig bouwt heel langzaam op, zeker als ie op een (bijna) horizontaal deel van je afvoer zit. En dat je nooit vet gebruikt wil ik best geloven, maar da's wel lastig. Geen vlees(waren) kan prima, als je vegetarisch eet. En als je veganistisch eet heb je ook geen vet van kaas en dergelijken - of eieren.

Maar dan nog zit in zo ongeveer alles wat we eten wel vet, en ik kan me voorstellen dat je je eventuele vega-burgertje, of je groenten, wellicht toch niet in een kurkdroge pan klaarmaakt (tenzij je ze echt Asian-style wokt, maar dan wil ik je gasrekening niet zien :X )

Maar goed, alles wat vast kan koeken kan een verstopping veroorzaken, en als die weer terugkomt zal je hem met een trekveer op moeten lossen. Verstoppingen in een (bijna) horizontaal deel van je afvoer ga je sowieso niet wegkrijgen met wat zeep of chemicalien, omdat die er gewoon langs spoelen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Dido schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Liever geen chemicalien, maar wel azijnzuur of natriumbicarbonaat? Toegegeven, die zijn een stuk minder aggressief dan de "wondermiddelen" die je van HG en dergelijken kunt krijgen, maar het zijn wel degelijk chemicalien ;)

Maar goed, zo'n verstoppig bouwt heel langzaam op, zeker als ie op een (bijna) horizontaal deel van je afvoer zit. En dat je nooit vet gebruikt wil ik best geloven, maar da's wel lastig. Geen vlees(waren) kan prima, als je vegetarisch eet. En als je veganistisch eet heb je ook geen vet van kaas en dergelijken - of eieren.

Maar dan nog zit in zo ongeveer alles wat we eten wel vet, en ik kan me voorstellen dat je je eventuele vega-burgertje, of je groenten, wellicht toch niet in een kurkdroge pan klaarmaakt (tenzij je ze echt Asian-style wokt, maar dan wil ik je gasrekening niet zien :X )

Maar goed, alles wat vast kan koeken kan een verstopping veroorzaken, en als die weer terugkomt zal je hem met een trekveer op moeten lossen. Verstoppingen in een (bijna) horizontaal deel van je afvoer ga je sowieso niet wegkrijgen met wat zeep of chemicalien, omdat die er gewoon langs spoelen.
Oké! 100% vetvrij is niet mogelijk. Wel minimaal: vegetarisch idd. Olie in gerecht eet ik toch grotendeels op. Bord gaat daarna de vaatwasser in. Daar verstopt de gootsteen niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik haal een trekveer! Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Gewoon witte natriumhydroxide korrel halen. Er is weinig wat beter werkt.
Dit is een zout dat oplost tot natronloog. Het verzeept alles wat vet is waardoor het oplost.

Het is niet milieuvervuilend maar wel gevaarlijk in geconcentreerde vorm. Gewoon de gebruiksaanwijzing volgen en geen kokend water overheen gieten.
Pagina: 1