Vloerverwarming opwarmen, leidingen voelen niet warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Een tijd geleden hebben we vloerverwarming laten infrezen. Ik heb dit laten doen door wat een serieus bedrijf uit de regio lijkt. Ze stuurden echter twee jongens die vooral bezig waren met hoe snel ze de klus af konden krijgen. Aansluiten op het systeem deden ze niet (leidingen wijken af van standaard ookal had ik alle juiste verloopstukken klaar liggen). Afsmeren hadden ze geen zin in en ze gingen weg met een korte instructie hoe aan te sluiten en opwarmen te starten.

Nu draai ik mijn hand niet echt om om dit zelf op te pakken en het aansluiten en afsmeren van de gleuven heb ik zelf gedaan. Afsmeren stond ook niet op de factuur en voor het zelf aansluiten nog een kleine korting bedongen. Ik vind veel prima maar ga niet betalen voor werk dat niet gedaan is.

Nu ben ik begonnen met het opstook protocol en daar liep ik toch wel tegen wat uitdagingen aan. Geprobeerd of de installateur een keer zou willen komen kijken of de aansluiting goed is maar even op het einde van de werkdag langskomen om te kijken is al te veel gevraagd. Telefonisch wel doorgenomen wat er nodig is en dat lijkt me nu wel allemaal gelukt. Aan voer wordt heet, afvoer blijft koud, ontluchten is goed, druk is goed, aanvoer en afvoer staan open (afvoer zat eerst dicht, dat was al een zoektocht). Pomp staat in de stand die aanbevolen werd en ik krijg geen foutmeldingen op de pomp en de CV.

Probleem is echter dat ik de buizen van de vloerverwarming niet van temperatuur voel veranderen. Dat zou toch wel moeten denk ik, ook bij de lage temperatuur van 25 graden op de aanvoer thermos. Staat nu ongeveer een uurtje aan.

Ik heb de handleiding van de verdeler en pomp wel, maar die is niet echt geschikt voor leken.

Ik heb eigenlijk niet heel veel zin om nog een keer die installateur te bellen en verwacht inmiddels ook niet veel van hen.

Daarom een paar controle vragen hier
  • Welke buizen zijn de aanvoer van de zones, de achterste of de voorste buizen?
  • Is mijn aanname juist dat je hier wel al een verschil in temperatuur zou moeten voelen ookal staat de aanvoer thermos nog op 25?
  • De zone thermos werken ook standaard links open rechts dicht?
  • iemand die in lekenterm kan uitleggen wat de verschillende standen van de pomp betekenen?
  • Zit er misschien nog ergens een extra ventiel of kraan die open moet staan?
  • Maak ik me hier te snel druk over en voel ik gewoon geen verschil omdat de temperatuur sowieso al geruime tijd boven de 20 graden is en alle leidingen sowieso die temperatuur hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcrkbstAeIRVfTQpOUgrbZP02is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yy40W72XmAvvXUoQWOWj9037.jpg?f=fotoalbum_large

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:05
Waarom zou het systeem sowieso nu warm water erdoor heen moeten gooien? Heb je de cv op een graad of 40 gezet dat het systeem denkt dat het moet gaan opwarmen?

Verder adviseer ik je eerst om wat YouTube filmpjes te kijken met uitleg filmpjes, dan wordt het systeem wat duidelijker voor je. Maar als je een bedrijf de installatie op de foto hebt laten aanleggen, laten infrezen en laten installeren dan zou ik ze toch echt aangeven dat je pas gaat betalen na een degelijke uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

SirLenncelot schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:58:
..

Daarom een paar controle vragen hier
  • Welke buizen zijn de aanvoer van de zones, de achterste of de voorste buizen?
  • Is mijn aanname juist dat je hier wel al een verschil in temperatuur zou moeten voelen ookal staat de aanvoer thermos nog op 25?
  • iemand die in lekenterm kan uitleggen wat de verschillende standen van de pomp betekenen?
  • Maak ik me hier te snel druk over en voel ik gewoon geen verschil omdat de temperatuur sowieso al geruime tijd boven de 20 graden is en alle leidingen sowieso die temperatuur hebben?
[Afbeelding]

Dit is wel een ding natuurlijk. Het is Juli en bijna alles hier is 25C

Dat zijn gewoon kranen die je in principe open moet draaien. jouw type verdeler heeft geen flowmeters dus dat is wel wat lastiger inregelen. Ikv efficiency zou ik alles open draaien.

weet ik niet, maar datasheet van fabrikant wel.
    dat zou best kunnen, mijn verdeler heeft aan de zijkant een regelklep die best obscuur is. Ik zou ook even wat technische tekeningen zoeken van dit type verdeler. Dat beantwoord ook vraag 1.

Er is deze tijd van het jaar weinig delta T voor de lage start temperatuur van je protocol. Komt er met 30C op je thermostaat meer warmte binnen? Want ik denk dat die heel erg aan het knijpen is met de huidige instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:27:
[...]
Er is deze tijd van het jaar weinig delta T voor de lage start temperatuur van je protocol. Komt er met 30C op je thermostaat meer warmte binnen? Want ik denk dat die heel erg aan het knijpen is met de huidige instelling.
[/list]
Sjee achteraf gezien had ik dit best zelf nog mogen bedenken en proberen… De thermos helemaal open en ik voel direct de temperatuur in de aanvoer toenemen. Voor nu dan maar gewoon starten op 30 graden.

Heel erg bedankt voor de uitstekende suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SirLenncelot schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:58:
Een tijd geleden hebben we vloerverwarming laten infrezen.
Wat is een tijd geleden? Hou rekening met voldoende tijd tussen het dichtsmeren/tegelwerk voordat je de verwarming/koeling activeerd. Ons werd minimaal vier weken geadviseerd.
Afsmeren hadden ze geen zin in
Is standaard, afsmeren/egaliseren van je vloer is werk voor degene die de vloer komt leggen. Dat scheelt gezeur mocht eea achteraf niet vlak genoeg zijn, of er op later moment hechtingsproblemen ontstaan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Question Mark schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:06:
[...]
Wat is een tijd geleden? Hou rekening met voldoende tijd tussen het dichtsmeren/tegelwerk voordat je de verwarming/koeling activeerd. Ons werd minimaal vier weken geadviseerd.

[...]

Is standaard, afsmeren/egaliseren van je vloer is werk voor degene die de vloer komt leggen. Dat scheelt gezeur mocht eea achteraf niet vlak genoeg zijn, of er op later moment hechtingsproblemen ontstaan.
Ja meer dan voldoende tijd hoor. Stukadoor komt voor de bouwvak en daarna pas de vloer.

Egaliseren doen de stoffeerders graag zelf. Vullen van de gefreesde gleuven wijst iedereen naar elkaar. Ben blij dat ik het zelf secuur gedaan heb ipv die gasten die zo snel mogelijk naar huis wilden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:17
Je hebt een mengverdeler met pomp en je spreekt over 25 graden aanvoer.
Bij deze verdeler (niet echt geschikt voor een warmtepomp mocht je die hebben) wordt koud retourwater gemengd met aanvoer water voordat het in je vloer gaat.

Dat ga je met deze zachte temperaturen en zeker met 25 graden aanvoer dus never nooit voelen.

Zet 'm eens op 40 en kijk dan eens.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:45
Stap 1:

Zit er water in de vloerverwarming, de meeste installateurs van vloerverwarming zetten het systeem op luchtdruk, je zal dan zelf de gehele systeem moeten spoelen om er goed water in te krijgen.

Stap 2.

Staan alle kranen open, de kopjes op je verdeler open zetten.

Stap 3:

Zet je thermostaatknop van je verdeler eens op 40 graden en kijk wat je temperatuur meters doen

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:27
Beetje offtopic maar ze hadden die 2 buizen ook wel even netjes evenredig kunnen monteren toch ?
Beetje jammer dat soort acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Truffeltje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:27:
Beetje offtopic maar ze hadden die 2 buizen ook wel even netjes evenredig kunnen monteren toch ?
Beetje jammer dat soort acties.
Ze zitten nog niet vast aan de muur, dat komt wel goed ;)

Pagina: 1