Groot IRQ probleem :(

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Het zit dus zo: 2x usb controlers, SBlive, Hercules gforce2mx, 3com netwerkkaart, en "systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI" staan allemaal op IRQ 11 :{

Als ik nu ga branden loopt tie vrijwel altijd vast (beeld bevriest, geluid stottert), dit heb ik ook soms als ik gewoon aan het internetten ben ofzo |:(

Nu heb ik alles al geprobeerd in het bios te veranderen, kaarten in een ander pci-slot en dan in het bios instellen een ander irq dan 11 maar die nog wel vrij was, hier trok windows zich dus niets van aan, hij bleeft gewoon alles op 11 gooien, wat ik ook instel in het bios en hoe ik de kaarten ook in de pci-sloten knal :(

Kheb toen een hele berg topics hier zitten lezen en conclusie was toch eigenlijk wel ACPI "uitzetten" dus ik dat gedaan... en idd geen vastlopers meer en kon gewoon in het bios instellen op welke IRQ iets moest :D

MAAR, het had ook grote nadelen :( , m'n CPU werd in 1 keer veel meer gebruikt, als ik aan het internetten was dan stond hij op gemid 30-40% in gebruik, nogmaal was dat gemid 1-5%, ook als ik ging scrollen in een pagina dan stond hij gewoon op 100% :'(. (de temp. ging dus ook als een speer omhoog) En hij sloot natuurlijk niet meer automatisch af, wat is toch eigenlijk zeer irri vond.

Kheb toen maar windows weer opnieuw geinstalleerd, maarja meteen alles weer op IRQ 11, en bij het eerste cd fikken naaide die al halverwege vast :(

Kheb dus volgens mij wel een f*cking groot probleem... ;( misschien iemand een oplosseing :? :)

(abit kt7 (zonder raid), amd TB 900, win2k)

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Probeer een verse install, met alleen het minimale aan stuff in je bak. Als dat goed draait moet je er pas meer in zetten, netwerkkaart, geluid etc..

Dan is het makkelijker om de IRQ's te beheren.

Divide and conquer.

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:04

Rejgun

Leven is Bier drinken

bij mij staan ook dezelfde zaken allemaal op IRQ 11 in win 2000.

levert bijna dezelfde problemen op. branden gaat wel, maar met internetten wil de pc nog wel eens spontaan vastlopen :(

Audi: Vorsprung durch Technik

• koffercomputer
  • Laatst online: 19-08 09:16
Ik had daar ook veel last van. Toen heb ik maar een verse install gedaan zonder ACPI. En nu werkt het als een trein. De 1e keer had ik wel afsluit problemen met windows, maar die waren na een reboot automagisch verdwenen.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

ok, omdat ik dit probleem pas ook had (ik heb het btw opgelost met de search) wil ik jou wel ff helpen. dit is wat je kunt doen:

1. windows opnieuw installeren en op het moment dat je op F6 moet drukken als je een raid controller wilt gebruiken op F5 drukken en dan voor standaart pc kiezen.

2. windows opnieuw installeren nadat je in je bios acpi support heb uitgeschakeld (als je een award bios hebt, en die optie staat niet in je bios, kun je met binmod je bios aanpassen zodat je dat wel kunt instellen)

3. ga naar control panel>>>system>>>hardware>>>divice manager>>>computer>>>properties
installeer hier ipv de drivers voor de acpi pc de drivers voor de standard pc. bij deze optie hoef je windows niet oponieuwe te installeren, er is echer wel een grote kans dt dit niet werkt.

suc6

H A W K

Verwijderd

hier kun je zien hoe je bij de kg7 en de kr7 acpi uit kunt schakellen:

http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/bios.htm

dit werkt vast ook voor andere mobo's probeer het gewoon.

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Op maandag 17 september 2001 19:22 schreef Hawk666 het volgende:
ok, omdat ik dit probleem pas ook had (ik heb het btw opgelost met de search) wil ik jou wel ff helpen. dit is wat je kunt doen:

1. windows opnieuw installeren en op het moment dat je op F6 moet drukken als je een raid controller wilt gebruiken op F5 drukken en dan voor standaart pc kiezen.

2. windows opnieuw installeren nadat je in je bios acpi support heb uitgeschakeld (als je een award bios hebt, en die optie staat niet in je bios, kun je met binmod je bios aanpassen zodat je dat wel kunt instellen)

3. ga naar control panel>>>system>>>hardware>>>divice manager>>>computer>>>properties
installeer hier ipv de drivers voor de acpi pc de drivers voor de standard pc. bij deze optie hoef je windows niet oponieuwe te installeren, er is echer wel een grote kans dt dit niet werkt.

suc6

H A W K
Ik heb dus stap 3 al een keer gedaan... maar kvond die "nadelen" die ik had beschreven wel raar, heb jij daar ook last van?

Kzou misschien stap 1 kunnen proberen omdat je dan ACPI nooit geinstalt hebt dus kan die daar ook geen verwaring mee hebben ofzo....

Na ja, zal van het weekend wel worden als ik stap 1 ga proberen.

Maar een andere oplossing is er niet? Zodat ik bv. de SbLive op een ander IRQ krijg :?

Verwijderd

nee hier had ik geen last van. ik had wel het probleem dat stap 3 bij mij gewoon niet goed werkte. omdat ik mijn schijven op een raid controller heb aangesloten (en dus op F6 moest drukken tijdens de instalatie) kon ik niet op F5 drukken om stap 1 te proberen, daarom heb ik voor stap 2 gekozen maar stap 1 werkt ook.

suc6

H A W K

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-08 09:15
uhm, mijn win2k trekt wel degelijk iets aan van de irq instellingen van mijn bios :|
maar zolang er iets dubbel staat en het eikeld niet maakt het niks uit.

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 14:37 schreef Consequator het volgende:
uhm, mijn win2k trekt wel degelijk iets aan van de irq instellingen van mijn bios :|
maar zolang er iets dubbel staat en het eikeld niet maakt het niks uit.
Misschien bij jou ACPI al uit?

Wat ik nu wel merk is dat als ik een cd brand vanaf de harde schijf hij niet vastloopt maar doe ik cd-copy dan loopt tie wel vast.... vaag, misschien ligt het er dan wel aan dat ik laatst mijn cd-rom op primery slave heb gegooit (vanaf secundery slave) :?

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

mijn probleem was dus hetzelfde.

nu heb ik het volgende gedaan (optie2)

ACPI uitschakelen in Win2k <http://showtopic.php/152989>

-----------------------------------------------------------
Je kan het dus op meerdere manieren oplossen:
(1) Windows 2000 opnieuw installeren
- ACPI in bios uitschakelen
- Tijdens setup op F7 of F5 drukken, dan kan je zeggen dat je Standaard PC wilt ipv ACPI
(2) ACPI vervangen door 'Standard PC'
- Open de Device Manager en doe de volgende stappen
- Computer
- Properties
- Driver
- Update Driver,
- Display a list of ...
- Show all hardware ...
- Kies dan Standard PC
- Dan rebooten
- Je PC vindt alle apparaten (hardware) opnieuw
- Klaar!
GoodLuck!
------------------------------------------------------------

nu is het nog ff afwachten of het geholpen heeft

nog twee vraagjes. werkt win ME ook met acpi?
blijven de laatste gedownloade drivers wel in gebruik? of moet je die weer opnieuw downloaden??

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 18:15 schreef Rejgun het volgende:
mijn probleem was dus hetzelfde.

nu heb ik het volgende gedaan (optie2)

ACPI uitschakelen in Win2k <http://showtopic.php/152989>

-----------------------------------------------------------
Je kan het dus op meerdere manieren oplossen:
(1) Windows 2000 opnieuw installeren
- ACPI in bios uitschakelen
- Tijdens setup op F7 of F5 drukken, dan kan je zeggen dat je Standaard PC wilt ipv ACPI
(2) ACPI vervangen door 'Standard PC'
- Open de Device Manager en doe de volgende stappen
- Computer
- Properties
- Driver
- Update Driver,
- Display a list of ...
- Show all hardware ...
- Kies dan Standard PC
- Dan rebooten
- Je PC vindt alle apparaten (hardware) opnieuw
- Klaar!
GoodLuck!
------------------------------------------------------------

nu is het nog ff afwachten of het geholpen heeft

nog twee vraagjes. werkt win ME ook met acpi?
blijven de laatste gedownloade drivers wel in gebruik? of moet je die weer opnieuw downloaden??
drivers blijven van winme weet ik het niet, ik denk het niet maar ik weet het niet zeker

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer es om je BIOS alle IRQ's te laten beheren, "Plug And Play OS installed: NO" invulllen, werkt perfect, MSI-K7T-Pro-2A met duron en veel kaarten (Oké, twee maar, en 2x USB)

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 19:50 schreef Skaah het volgende:
Probeer es om je BIOS alle IRQ's te laten beheren, "Plug And Play OS installed: NO" invulllen, werkt perfect, MSI-K7T-Pro-2A met duron en veel kaarten (Oké, twee maar, en 2x USB)
Dat plug en play kan ik niet vinden, en ik vul al in dat de geluidskaart op iq 9 moet staan en video op 10, maar hij gooit nog steeds alles op 11 samen met de netwerkkaart. :(

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 23:31 schreef Bobbert het volgende:

[..]

Dat plug en play kan ik niet vinden, en ik vul al in dat de geluidskaart op iq 9 moet staan en video op 10, maar hij gooit nog steeds alles op 11 samen met de netwerkkaart. :(
die functie kon ik ook niet vinden in men bios, ik denk dat je gewoon je windhoos opnieuwe moet installeren en dan bij de installatie acpi uit moet schakellen

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

wat ik heb gedaan heeft dus GEEN vruchten afgeworpen :(

wordt er gek en radeloos van!!!!

heeft iemand nog een ander idee? behalve de hele zooi uit het raam gooien?

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je toevallig een Compex netwerkkaart?

Ik had namelijk soortgelijke problemen, en die bleken veroorzaakt te worden door mn netwerkkaart. Gauw een Farrallon erin geschroefd, en het liep weer als een trein.

Amateurcoureur en fervent banktukker

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

heb een realtek netwerkkaart

goedkoop ding, maar wordt erg veel gebruikt overal en heb nog nergens gehoord dat het daaraan zou kunnen liggen

• Joeroenho
  • Niet online
Ik zie net dat je een Lite-on 12x10x32 hebt, ik heb dezelfde brander en ook bij mij trok ie in Win2k 100% van mn processor.
Nu heb ik XP geinstalleerd, en is daar nog maar 4% van over en kan ik weer alles tegelijk doen.

Misschien het proberen waard?

Amateurcoureur en fervent banktukker

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 14:43 schreef El_GringO het volgende:
Ik zie net dat je een Lite-on 12x10x32 hebt, ik heb dezelfde brander en ook bij mij trok ie in Win2k 100% van mn processor.
Nu heb ik XP geinstalleerd, en is daar nog maar 4% van over en kan ik weer alles tegelijk doen.

Misschien het proberen waard?
Nee met braden wordt m'n cpu ook maar iets van 4-5% gebruik, was eerst ook 100% maar toen stond tie gewoon in PIO mode ipv DMA :), dus da was snel verholpen.

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
hmmz...
Ik heb hetzelfde probleem. Nvidia Geforce 2 in combinatie met Soundblaster pci card op een VIA chipset (atrend atc5220) op windows 2000 of XP en ik heb storingen op geluid. (bvb bij openen van menu met schaduw in xp, bekijken van een flashfillumpje)
Had etzelfde probleem met deze combo: NVIDIA tnt2 en terratec 128pci.
Mijn gedacht is het dus mijn idioot moederbord. :(
Ah ja, ik heb STANDARD PC onder computer staan in device manager ma nog kan ik die verrekte IRQ's nie wisselen. Eb nog nie gekeke in BIOS nr ACPI afzette... Eb wel laatste BINfile gedownload en probere te editen met MODBIN ma da lukte nie omdat ik geen BIOS versie 6 had.
Hopelijk sta die ACPIbrol in mijn bios en met heel wa geluk is et drmee verholpe...
ANDERS iemand een ideeeeeee?
:'(

Grtz

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Kheb hem ondertussen weer op 'standard pc geinstalleerd en nou loopt tie niet meer vast gelukkig :D , enige nadeel is dat tie niet automatisch uit gaat als je windows afsluit...

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-08 14:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zondag 30 september 2001 17:07 schreef Bobbert het volgende:
Kheb hem ondertussen weer op 'standard pc geinstalleerd en nou loopt tie niet meer vast gelukkig :D , enige nadeel is dat tie niet automatisch uit gaat als je windows afsluit...
Perongeluk ook APM (Advanced Power Management) uitgezet, dan?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1