3x win11 op één SSD ==> hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 23:42
Idealiter heb ik op nvme0 drie aparte win11 installs en op nvme1 Linux Mint. Ik wil bij opstarten Grub met in Grub idealiter alledrie de Win11's (en natuurlijk Linux).

Ik ben dit op een lege SSD aan het proberen maar het werkt (nog) niet. Tijdens de eerste win11 install maak ik een partitie van 140 GB (op 500GB SSD) en installeer win11. Die boot gewoon. Als ik daarna de tweede win11 install doe en weer een 140 GB partitie maak dan boot alleen de tweede partitie nog maar.

Ik heb bij het opstarten een BCD met beide installs van Windows, maar de boot entry die naar de eerste installatie verwijst geeft een instant system reboot.

De identifier voor beide entries is identiek (in de output van bcdedit /v). Mijn vragen:

-Hoe kan ik dit het beste fixen? Of is het altijd vragen om problemen en is een eigen fysieke SSD per install vel beter? Hardwaretechnisch kán het wel, maar mijn voorkeur is om alle Windows installs op één SSD te zeten.

-Volgens ChatGPT zou je per windows installatie een eigen ESP partitie moeten maken, en die ook handmatig moeten maken ná de eerste win11 install. Maar dit lijkt me onzin. De standaard ondersteunt toch maar één ESP per schijf?
Because there is only one EFI System Partition on your SSD, this fix is fragile.

Each time you repair one install, you may break the other.

You can only have one set of boot files in \EFI\Microsoft\Boot at a time.
-Dan heb ik nog een poging gedaan om eerst een VHDX te maken en die te attachen in de tweede win11 install en daar win11 op te installeren. Echter, dan krijg ik een "install failed" foutmelding als de installatie een minuut is begonnen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb geen oplossing voor je vraagstuk, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat je use case hiervoor is.

Is het niet handiger om ze als een VM te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Deze stappen doorlopen?
Voor de 3e is het hetzelfde proces als voor de 2e.

https://umatechnology.org...-11-installations-on-the/

[ Voor 39% gewijzigd door Leaplasher op 05-07-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:08
Waarom maak je niet gebruik van 2 aparte virtuele machines op je Windows 11 installatie? Dat lijkt mij makkelijker dan lopen klooien met aparte partities en installaties die mogelijk elkaar nog dwars kunnen zitten.

Installeer simpelweg Hyper-V manager, en maak daarin de aparte VMs.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Wylana schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:54:
Waarom maak je niet gebruik van 2 aparte virtuele machines op je Windows 11 installatie? Dat lijkt mij makkelijker dan lopen klooien met aparte partities en installaties die mogelijk elkaar nog dwars kunnen zitten.

Installeer simpelweg Hyper-V manager, en maak daarin de aparte VMs.
1) Een VM werkt bij mij nooit zo lekker als 'echt'. Ik heb twee monitoren en tot nu toe met Virtual Box niet dezelfde ervaring als 'in het echt'.

2) Ik draai cloud backupsoftware die alleen interne schijven wil backuppen. In een VM is er (waarschijnlijk) niet voldoende direct disk access en ziet die software het niet als een interne schijf zodat de data niet meegenomen wordt in de backup

Ik wil die cloudbackup alleen draaien als het mij uitkomt en niet mengen met een windows install waarin ik van alles en nog wat pruts / test / installeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Je loopt vooral tegen het probleem aan dat Windows het niet zo lekker vindt om meerdere instanties van Windows op dezelfde efi partitie te kwakken. Windows 10/11 werkt die partitie bovendien periodiek bij via Windows Update als dat nodig is, wat weer een andere installatie kan overschrijven.

De beste optie is drie fysiek gescheiden schijven en ze steeds zonder de andere Windows schijven aangesloten te installeren. Dan heb je drie afzonderlijke “containers” met hun eigen efi partitie en instellingen.

En anders moet je met third party tools gaan klooien om de bootloader zo in te stellen dat het voor jou op 1 schijf werkt, maar daar waag ik me persoonlijk niet aan gezien ik hier toch een stapel losse SSD’s heb liggen :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

nielsgeode schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:08:
[...]

1) Een VM werkt bij mij nooit zo lekker als 'echt'. Ik heb twee monitoren en tot nu toe met Virtual Box niet dezelfde ervaring als 'in het echt'.

2) Ik draai cloud backupsoftware die alleen interne schijven wil backuppen. In een VM is er (waarschijnlijk) niet voldoende direct disk access en ziet die software het niet als een interne schijf zodat de data niet meegenomen wordt in de backup

Ik wil die cloudbackup alleen draaien als het mij uitkomt en niet mengen met een windows install waarin ik van alles en nog wat pruts / test / installeer.
Misschien moet je eerst eens de oorzaak van je problemen vinden ipv ze op te lossen met het zoeken naar een workaround :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

nielsgeode schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:08:

Heb je HyperV geprobeerd? Ben blij weg te zijn van Virtualbox, was gedwongen op het werk door de agressieve licensing policies van Oracle, maar vind HyperV een stuk beter werken. HyperV zit ingebouwd in Pro en beter.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

nelizmastr schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:29:
Je loopt vooral tegen het probleem aan dat Windows het niet zo lekker vindt om meerdere instanties van Windows op dezelfde efi partitie te kwakken. Windows 10/11 werkt die partitie bovendien periodiek bij via Windows Update als dat nodig is, wat weer een andere installatie kan overschrijven.

De beste optie is drie fysiek gescheiden schijven en ze steeds zonder de andere Windows schijven aangesloten te installeren. Dan heb je drie afzonderlijke “containers” met hun eigen efi partitie en instellingen.

En anders moet je met third party tools gaan klooien om de bootloader zo in te stellen dat het voor jou op 1 schijf werkt, maar daar waag ik me persoonlijk niet aan gezien ik hier toch een stapel losse SSD’s heb liggen :+
Heb hier zelf 2x Win11 op dezelfde SSD, kan ook niet anders op deze laptop. Werkt zonder problemen. Enige waar ik tegenaan loop is de BitLocker pin code van de ene install daar de andere install een canary build van Windows is en regelmatig de firmware bijwerkt van het apparaat waarbij de PIN niet meer werkt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Blokker_1999 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:58:
[...]

Heb hier zelf 2x Win11 op dezelfde SSD, kan ook niet anders op deze laptop. Werkt zonder problemen. Enige waar ik tegenaan loop is de BitLocker pin code van de ene install daar de andere install een canary build van Windows is en regelmatig de firmware bijwerkt van het apparaat waarbij de PIN niet meer werkt.
Hoe heb je dat gefixed gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Leaplasher schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:19:
Deze stappen doorlopen?
Voor de 3e is het hetzelfde proces als voor de 2e.

https://umatechnology.org...-11-installations-on-the/
Heb ik en dan krijg ik twee boot menu entries waarvan de tweede partitie normaal boot zoals je verwacht. Als ik de eerste partitie wil booten en die kies dan reboot het systeem. Na de reboot start window weer en krijg ik die ene keer geen boot menu, en start wel de eerste partitie. Als ik dan weer reboot is het bootmenu weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:54
1x windows en 1x linux en opstarten met grub, dit heb ik vroeger ook gedaan, maar toen na een windows update, werkte grub niet meer , windows had dus grub aangepast.(dus grub moeten herstellen).
Dit zou je nog kunnen aanpassen door misschien grub op een andere ssd te zetten, daar van te booten.

3x windows, kun je misschien je 1e installatie de partities hidden maken met een bootable iso(linux), en dan je 2e installatie doen, en later je 3e installatie doen. Daarna weer niet hidden maken. Misschien kan dit werken.

Persoonlijk zou ik op 3 aparte ssd zetten, en misschien nog beter bekijk virtualiseren eens goed, tegenwoordig zijn sommige direct met hardware verbonden.

Misschien eens kijken naar een aparte mini pc met bijv proxmox of andere virualisatie software om daar meerdere operating systems te draaien, ook kun je dns server(pihole) installeren om je netwerk te filteren.
ook je backups kun je dan regelen.
Pagina: 1