iPad in de vijver gevallen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:44
In het ouderlijk huis is een ongelukje gebeurd. Mijn moeder die slecht ter been is heeft haar evenwicht verloren en is in de tuinvijver gevallen. Ze is bont en blauw maar is als door een wonder verder niet ernstig bezeerd. Zowel moeder als vader waren uiteraard hevig geschrokken, en daardoor vroegen ze zich een uur later pas af waar haar iPad was gebleven.

Je raadt het naar aanleiding van de topic-titel: die iPad lag op de bodem van de vijver en heeft daar een vol uur gelegen. Ze hebben hem er uitgehaald en als door een wonder deed hij het nog gewoon (hij stond nog op stand-by en ging gewoon op het homescreen), maar na enige tijd viel hij uit. We hebben hem daarna niet geprobeerd aan te zetten omdat dit overal afgeraden wordt in zo’n situatie. In plaats daarvan hebben we hem geprobeerd leeg te schudden en nu staat hij zonder hoes rechtop verticaal in de huiskamer te drogen voor de komende 24 uur. Dat hij uit is gevallen kan twee oorzaken hebben: of het is waterschade zoals te verwachten valt, maar het zou ook kunnen zijn dat de batterij gewoon leeg is want mijn moeder was vlak voor haar val net van plan hem op te gaan laden om die reden.

Mijn vraag is simpel: doen we het zo goed gezien de situatie of hebben we nog dingen over het hoofd gezien? Is een iPad in zo’n situatie nog een brandgevaar? Ik heb m’n ouders geadviseerd hem in ieder geval in de buurt van de rookmelder te zetten.

Het type iPad weet ik niet zeker omdat we dat nu hij uitstaat niet na kunnen gaan. Waarschijnlijk is het een iPad Air 3, want het is zeker weten een iPad Air maar hij heeft nog een ouderwetse home knop.

Graag advies voor zover mogelijk.

Edit: Navraag leerde mij dat hij nog enige tijd aan heeft gestaan voordat hij de geest gaf in tegenstelling tot “eventjes” zoals ik eerst schreef.

[ Voor 5% gewijzigd door Kerngezond op 04-07-2025 22:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:14
Rijst...
Leg de iPad in een bak met rijst.
Rijst trekt vocht aan en dus ook het vocht uit de iPad.

Hopelijk dan inderdaad uitval door een lege accu en verder geen schade.. hoewel corrosie wel iets kan zijn wat in de loop door tijd voor problemen kan zorgen

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:48
Yups, rijst is een wondermiddel - en grote kans dat de ipad het overleefd trouwens - vaak zijn die dingen waterdichter dan je denkt :)

alleen de komende 24u zeker niet proberen op te laden - want dat is nu net een plekje waar wel vocht in blijft hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:09
Check ook je inboedelverzekering. Afhankelijk van hoe royaal je dekking is, zijn mobiele apparaten vaak, weliswaar met een eigen risico, wel gewoon gedekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Kerngezond

Ik weet niet waar jij (of je ouders) ergens wonen maar: Als je die iPad de komende dagen / week gewoon overdag lekker buiten in de volle zon kunt laten 'staan' dan helpt dat ook al veel. Als je 'm dan met de laadpoort naar bóven zet (en het ding dus eigenlijk op z'n kop plaatst) dan kan de waterdamp gewoon op een natuurlijke manier middels de laadpoort ontsnappen uit het apparaatje.....

Bijkomende voordeel: Je kunt met droge ogen tegen je ouders zeggen dat ze een paar dagen NIET op het internet kunnen spelen met dat apparaatje ;)

Oohw... En misschien nog wel het aller-aller-belangrijkste in dezen: Véél sterkte aan je moeder gewenst naar aanleiding van haar val.

d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 05-07-2025 00:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
99ruud99 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:33:
Yups, rijst is een wondermiddel - en grote kans dat de ipad het overleefd trouwens - vaak zijn die dingen waterdichter dan je denkt :)

alleen de komende 24u zeker niet proberen op te laden - want dat is nu net een plekje waar wel vocht in blijft hangen.
Apple zelf adviseert tenminste 48 uur op een droge warme plek met voldoende luchtcirculatie alvorens te proberen 'm weer aan te zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:01
Yaksa schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:42:
[...]

Apple zelf adviseert tenminste 48 uur op een droge warme plek met voldoende luchtcirculatie alvorens te proberen 'm weer aan te zetten.
Dat dus inderdaad en Apple zelf adviseert ook geen rijst te gebruiken, aangezien dat het apparaat kan beschadigen. Dat is dus meer een urban myth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:48
Waarom rijst werkt is omdat het vocht aantrekt van plekken waar weinig lucht circulatie is - net als die zakjes met sileconenbeads in schoenendozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kortom: goed laten drogen, minimaal een dag of twee, liever drie of vier, en dan proberen of ie sjoege geeft.

Zo niet, kijken of het onder je verzekering valt. Al geef ik dat weinig kans; laatste iPad met een home button was de iPad 9th gen, en die werd in 2024 discontinued. Dus apparaat is minimaal 2 jaar oud en schrijft snel af. Pak dan ook nog je eigen risico er af en misschien krijg je 100 euro terug, als ze het al dekken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

99ruud99 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:46:
Waarom rijst werkt is omdat het vocht aantrekt van plekken waar weinig lucht circulatie is - net als die zakjes met sileconenbeads in schoenendozen.
Onzin. Apple zelf raadt het zelfs af.

https://www.bbc.com/news/technology-68357165
https://androidworld.nl/t...jst-dit-moet-je-wel-doen/
https://www.ad.nl/tech/ne...e-wel-kunt-doen~ad00b2c0/

[ Voor 28% gewijzigd door Ruzor op 04-07-2025 23:04 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:21

sus

is druk :+

Rijst is echt een urban myth. Al diverse toestellen (tablet en telefoon) gehad die na een week in een bak rijst open gingen en nog vol vocht zaten. Heeft echt geen meerwaarde.

48 uur drogen of open (laten) maken. Zelf doen of uitbesteden. 9 van de 10 keer is het prima te fixen door tst open te maken en dan te drogen, afhankelijk van het soort vocht daarna de print e.d. schoon te maken met alcohol (IPA) en vaak (niet altijd) de accu te vervangen.

Maar rijst heeft werkelijk 0,0 meerwaarde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sus schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:14:
Rijst is echt een urban myth. Al diverse toestellen (tablet en telefoon) gehad die na een week in een bak rijst open gingen en nog vol vocht zaten. Heeft echt geen meerwaarde.

48 uur drogen of open (laten) maken. Zelf doen of uitbesteden. 9 van de 10 keer is het prima te fixen door tst open te maken en dan te drogen, afhankelijk van het soort vocht daarna de print e.d. schoon te maken met alcohol (IPA) en vaak (niet altijd) de accu te vervangen.

Maar rijst heeft werkelijk 0,0 meerwaarde
d:)b >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 05-07-2025 00:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10
99ruud99 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:46:
Door simpel te redeneren kun je al nagaan dat rijst flauwekul is. Als dat spul echt zo goed water zou aantrekken, dan zou het gebruikt worden als zakjes ontvochtiger, want het is veel goedkoper dan siliconenbeads. Maar dat zou ook betekenen dat je rijst niet kunt bewaren in een normale verpakking, want dan zou het water uit de lucht gaan opnemen.

Inderdaad, zoals eerder gesuggereerd, in de zon of op een andere droge warme plek leggen voor zeer geruime tijd. Ik denk zelf dat 48 uur nog te kort is. Als dat ding een uur in het water heeft gelegen, dan zit het water overal. En aangezien Apple z'n best doet om die dingen enigszins waterdicht te maken, komt de waterdamp er dus ook niet niet gemakkelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:32
Wilke schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:40:
Check ook je inboedelverzekering. Afhankelijk van hoe royaal je dekking is, zijn mobiele apparaten vaak, weliswaar met een eigen risico, wel gewoon gedekt.
Wat is de dagwaarde van een oude ipad air 3 - eigen risico?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:02

ByteDelight

Retro computing is alive!

Rijst is nonsense.
Zolang de accu er in zit, zal er corrosie optreden.
Niet open laten maken om te reinigen zal hoe dan ook resulteren in een defecte iPad.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:28
Mooie reden om een nieuwe te kopen. Kunnen ze voorlopig weer vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:12
*snip* HK is een paar deuren verderop

[ Voor 84% gewijzigd door Daedalus op 05-07-2025 10:20 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ipad in een gesloten kastje leggen met een vochtvreter(gewoon bij de bouwmarkt halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:54
Bij waterschade zal er na verloop van tijd corrosie optreden en dan het is het einde oefening voor het apparaat.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53

Dido

heforshe

PhilipsFan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:26:
Door simpel te redeneren kun je al nagaan dat rijst flauwekul is. Als dat spul echt zo goed water zou aantrekken, dan zou het gebruikt worden als zakjes ontvochtiger, want het is veel goedkoper dan siliconenbeads.
Die siliconenbeads kosten geen drol, en hebben als voordeel dat als ze een keer nat worden, dat ze niet gaan rotten. Rijst heeft dat voordeel niet, en je wilt geen risico op rottende rijst in je verpakking.

Maar in zoutvaatjes werden vroeger ook gewoon wat korrels rauwe rijst gedaan, om te vorokomen dat het zout (dat in een standaard zoutvaatje aan de lucht is blootgesteld) ging klonteren. En dat werkte uitstekend.

Zal tegenwoordig met droge CV-lucht in huis (en minder zoutvaatjes op tafel) minder gebeuren, maar goed.
Maar dat zou ook betekenen dat je rijst niet kunt bewaren in een normale verpakking, want dan zou het water uit de lucht gaan opnemen.
Rijst wordt over het algemeen verkocht in een luchtdichte verpakking, en er wordt ook aangeraden het luchtdicht te bewaren. Daarnaast is in een een modern CV-gestookt huis de lucht vaak zo droog als de kont van Sinterklaas, dus zal de rijst zich echt niet plotseling volzuigen met vocht als je de verpakking openmaakt.

Rijst is wel degelijk hygroscopisch, maar het werkt langzaam. Het werkt goed genoeg om te voorkomen dat het zout in een vaatje te veel vocht uit de lucht opneemt, maar het werkt niet snel genoeg om water uit een telefoon te "trekken".

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:33
Kerngezond schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:27:
Je raadt het naar aanleiding van de topic-titel: die iPad lag op de bodem van de vijver en heeft daar een vol uur gelegen. Ze hebben hem er uitgehaald en als door een wonder deed hij het nog gewoon (hij stond nog op stand-by en ging gewoon op het homescreen), maar na enige tijd viel hij uit.
Je had de iPad al direct uit moeten zetten, nu is het al gebeurd door kortsluiting. Einde verhaal.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
https://nl.ifixit.com/Wiki/Electronics_Water_Damage

Geen enkele externe droogmethode heeft nog zin als de schade als is gedaan.
Dat heeft alleen zin als je hem direct uit zet, batterij verwijdert en droog kan schudden/spoelen met zuiver water.

Aangezien het toestel niet ip rated is (dus niet waterdicht) en hij lang aan is blootgesteld aan water acht ik de kans op herstel nihil.
Actieve electronica begint vrijwel direct te corroderen met water.
YouTube: Microsoldering 101: Water Damage and Corrosion

Daarna is er pcb level reparatie en hersolderen nodig.

Deze iPad is afgeschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 05-07-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:22
Will_M schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:40:
...
Oohw... En misschien nog wel het aller-aller-belangrijkste in dezen: Véél sterkte aan je moeder gewenst naar aanleiding van haar val.

@Kerngezond De ipad kan je waarschijnlijk wel afschrijven. Hopelijk kunnen je ouders nog wel wat jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

In z'n algemeenheid vind ik het inderdaad altijd heel bijzonder dat mensen een nat apparaat terug aanzetten. "Even kijken of hij het nog doet" en dus zeker weten defect.

Als je ze dan zegt "ga je met een fohn onder de douche staan" dan snappen ze ineens dat het wel een domme actie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:50:
In z'n algemeenheid vind ik het inderdaad altijd heel bijzonder dat mensen een nat apparaat terug aanzetten. "Even kijken of hij het nog doet" en dus zeker weten defect.
Beetje onzin natuurlijk, de iPad stond nog gewoon aan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

fsfikke schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Beetje onzin natuurlijk, de iPad stond nog gewoon aan.
En zet je dus uit om schade te voorkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:22
@sus de context is dat een ouder persoon in een vijver valt. Denk jij dat wanneer jou dat overkomt je wel meteen helder denkt en meteen alleen verstandige dingen doet. Maak je borst dan maar nat. Oh, nee dat hoeft niet meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

In dit specifieke geval, nee.

Maar mijn opmerking was veel algemener bedoeld. Hoeveel zijn er die hun telefoon in de WC laten vallen - geheimpje, dat zijn er echt veel - die hem daarna doodleuk aanzetten om te kijken of hij het nog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:31
Ook redelijke onzin, natuurlijk. Een telefoon of tablet staat al aan op het moment dat ie nat wordt. Je kunt niet ff snel de batterij loshalen. Scherm aan of uit maakt niet uit, dat ding staat altijd gewoon aan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:03
Dido schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:22:
[...]
Maar in zoutvaatjes werden vroeger ook gewoon wat korrels rauwe rijst gedaan, om te vorokomen dat het zout (dat in een standaard zoutvaatje aan de lucht is blootgesteld) ging klonteren. En dat werkte uitstekend.
Of het werkte is de vraag, maar ik acht de kans groter dat het werkte omdat rijst zwaarder en groter is en de klontjes “kapotsloeg” bij schudden met het vaatje.
[...]

Rijst wordt over het algemeen verkocht in een luchtdichte verpakking,
Veel rijst wordt verkocht in kartonnen verpakkingen. Is dar luchtdicht?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:39
Je moet dan toch altijd de "printplaten" spoelen met gedemineraliseerd water en daarna isopropyl alcohol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

mjl

Ugh

Enige wat je kan doen is drogen en hopen dat er geen corrosie is, droge kan door het ding in vacuüm ruimte te stoppen en te verwarmen, maar aangezien niemand daar zomaar apparatuur voor heeft is tussen een radiator plaatsen en verwarmen mischien nog het beste.

Überhaupt grote kans dat het ding het niet meer doet of er snel mee op houdt vanwege eventuele corrosie.

Zoals al meermalen aangegeven, kijken of de inboedel of ongevallen verzekering het dekt en een nieuwe kopen.

Mocht het ding het nog doen: snel een backup in iTunes maken!

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
Bedankt voor alle reacties.

Rijst gaan we niet doen, die wordt op de meer deskundige sites vaak juist afgeraden omdat het onvoldoende helpt en er een risico is dat korrels juist vast komen te zitten in openingen.
Wilke schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:40:
Dat is een goede tip, ga ik nog even achteraan! Nou moet eerlijkheidshalve gezegd worden dat het financiële plaatje mijn ouders werkelijk waar aan hun gepensioneerde achterste zal roesten. Ik begin ook langzaamaan te vermoeden dat mijn moeder het als een goede aanleiding begint te zien om haar 6 jaar oude iPad te vervangen. :P
Will_M schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:40:
@Kerngezond

Ik weet niet waar jij (of je ouders) ergens wonen maar: Als je die iPad de komende dagen / week gewoon overdag lekker buiten in de volle zon kunt laten 'staan' dan helpt dat ook al veel. Als je 'm dan met de laadpoort naar bóven zet (en het ding dus eigenlijk op z'n kop plaatst) dan kan de waterdamp gewoon op een natuurlijke manier middels de laadpoort ontsnappen uit het apparaatje.....

Bijkomende voordeel: Je kunt met droge ogen tegen je ouders zeggen dat ze een paar dagen NIET op het internet kunnen spelen met dat apparaatje ;)

Ze wonen gewoon in Nederland, dus ja, het warme weer helpt wel. En bedankt voor de gelukswensen, het valt gelukkig allemaal mee. Vooral geschrokken en blauwe plekken, maar toen ze belde en ik meteen geschrokken mijn zorgen uitte was haar reactie van de strekking “jaja, het is goed, vertel me nou maar gewoon wat ik moet doen om m’n iPad te redden”.

En wat minder internetten zou misschien wel een goed plan zijn, maar moeder is ook een fervente lezer van de krant en vooral boeken uit de bibliotheek en dat is denk ik 75% van haar gebruikerstijd.

Maar het drogen lijkt redelijk te lukken tot nu toe, vanavond gaan we hem maar eens aanzetten.
Yaksa schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:42:
[...]

Deze heb ik al meegekregen, maar toch bedankt.

Verder zijn de meeste reacties redelijk eenduidig, toch gewoon laten drogen op de ouderwetse manier, en dan even aankijken of hij het nog doet. Bedankt in ieder geval voor alle reacties, maar er is nog één vraag die ik niet beantwoord zie: Is er in zo'n geval nog een brandgevaar? :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
mjl schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:56:

Mocht het ding het nog doen: snel een backup in iTunes maken!
Dat is gelukkig een discipline die ik al bij mijn ouders erin geprogrammeerd heb. Er is geen algehele iTunes backup, maar verder zijn zo'n beetje alle apps op de iPad in de cloud gesynchroniseerd, dus bij een nieuwe zal installeren een relatief simpel klusje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:14

Bob Popcorn

Plop!

sus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:50:
Zoals al gezegd, een iPad staat altijd "aan", en als je hem uit wil zetten moet het scherm alsnog eerst aan.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1