Keuken slecht opgeleverd — Quooker vergeten & montage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-07 00:16
Hoi Tweakers,

Ik heb onlangs een keuken laten plaatsen en loop tegen een aantal vervelende dingen aan:

Het leidingschema is niet compleet: aansluiting voor de Quooker is vergeten. Nu moet ik een dure nieuwe groep trekken of een energieverdeler gebruiken die niet ideaal werkt.

Bij de montage zijn er veel gebreken: push-to-open werkt niet bij 2 hoge kasten, een lamp is niet goed gemonteerd, een onderkast staat los en de verlichting knippert en gaat direct weer uit.

De leverancier verschuilt zich achter het argument dat het leidingschema ‘niet-bindend advies’ is en dat ze zelf geen leidingwerk uitvoeren. Ze wijzen voor de montagepunten naar de monteur.

Ik vraag me af: wie is in zo’n geval verantwoordelijk voor een goed werkende en deugdelijk gemonteerde keuken?

Heeft iemand soortgelijke ervaringen of tips hoe ik dit juridisch kan aanpakken? Moet ik dit via rechtsbijstand, Consumentenbond of meteen formeel een brief sturen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
hoe is de opdracht, heb je zelf allemaal mensen bij elkaar gezocht en dus allermaal losse partijen?
Of heb je een winkel de opdracht gegeven en regelen zij alles ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@99ruud99 De winkel heeft dit zelf gedaan. Ze hadden een aanbieding met gratis montage als je de keuken koopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Dan kan je gewoon bij de winkel aankloppen, ze moeten dit correct opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@99ruud99 Ga ik doen. Ben van plan om morgen direct naar de winkel te gaan. Al dat mailen en bellen is minder effectief heb ik het gevoel. Wat als ze toch zeggen dat ze het niet gaan doen? Wat zijn mijn opties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Precies, jij hebt een afspraak met de winkel, hoe die het uitvoeren heb jij niks mee te maken.

Wat betreft die Quooker is wel een beetje de vraag of er wat is afgesproken specifiek daar over. Want als dat niks was, tja dat ding doet het ook prima met een boiler-schakelaar ertussen (wel eentje van Quooker zelf, die is wat slimmer).

En als ze weigeren? Vraag 1 is of je rechtsbijstand hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 04-07-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@Sissors Zou ik gewoon naar de winkel gaan? Ik heb al net een email gestuurd met alle gebreken, maar wil dat dit zo snel mogelijk wordt opgepakt. En nee ik heb geen rechtsbijstand verzekering

[ Voor 13% gewijzigd door Avann op 04-07-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13
Heb je al betaald?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@Yaksa Ja, je moet altijd betalen voor de oplevering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Avann schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:50:
@Yaksa Ja, je moet altijd betalen voor de oplevering.
Vóór de oplevering of bij oplevering? Er is geen verplichting om te betalen vóór oplevering.

Een winkel mag wettelijk maximaal 50% vooruitbetaling vragen. CBW leveranciers hanteren maximaal 15%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:07
Rechtsbijstand gaat je niet helpen, want bedrag is te hoog. Vereniging eigen huis daar moet je zijn. Die stellen met hun juristen wat documenten op dan is het zo geregeld. Been there done that.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
CryptoNL schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:54:
Rechtsbijstand gaat je niet helpen, want bedrag is te hoog. Vereniging eigen huis daar moet je zijn. Die stellen met hun juristen wat documenten op dan is het zo geregeld. Been there done that.
Je dient wel eerst lid te worden van VEH kost je €30

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@mrmrmr Ik heb betaald voor oplevering.

@CryptoNL Kan je me uitleggen wat je precies hebt gedaan? En wat zou je in mijn schoenen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Avann schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:10:

@CryptoNL Kan je me uitleggen wat je precies hebt gedaan? En wat zou je in mijn schoenen doen?
die push to open kun je even draaien aan de pennetjes en kun je ze mee stellen. Stukje uitdraaien, kan gewoon met de hand. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
Avann schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:10:

Ik had ook veel gezeik met de keukenboer en die wilde niet zeggen dat is onze schuld etc. Ik ben lid geworden van VEH en contact gehad telefonisch met hun juristen die expert zijn op het gebied van bouw, keukens etc etc. Zij hebben aangegeven wat onze rechten zijn en wat het keukenbedrijf voor ons moest uitvoeren. Die juristen hebben ons een voorbeeldbrief bezorgd die ik doorgestuurd heb naar het keukenbedrijf. Binnen paar dagen was alles opgelost, geheel kosteloos

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je rechtsbijstand niet helpt bij hogere bedragen, dan kan je ze beter direct opzeggen, want het kost veel te veel voor alleen kleine bedragen. Maar normaal zullen ze je toch gewoon moeten helpen (granted hoe goed die hulp is is een tweede, maar een voorbeeldbriefje leveren is toch wel het minste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Avann schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:16:
@Sissors Zou ik gewoon naar de winkel gaan? Ik heb al net een email gestuurd met alle gebreken, maar wil dat dit zo snel mogelijk wordt opgepakt. En nee ik heb geen rechtsbijstand verzekering
Tja naar de winkel gaan kan voordelen hebben dat je gewoon direct met een persoon praat. Nadeel is wel dat je niks op papier hebt staan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Sissors schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Als je rechtsbijstand niet helpt bij hogere bedragen, dan kan je ze beter direct opzeggen, want het kost veel te veel voor alleen kleine bedragen. Maar normaal zullen ze je toch gewoon moeten helpen (granted hoe goed die hulp is is een tweede, maar een voorbeeldbriefje leveren is toch wel het minste)
Mwa nee. Vaak is de cap aan hulp 2500-5000 per casus. Hebben wij gehad met Arag, DAS en Achmea. Mede daarom geen rechtsbijstand meer :)

In ons geval ging het 2 x om arbeidsrecht en 1 x consumentenrecht

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar het lijstje lijkt mij onder de streep niet heel spannend. Enige is of een aparte Quooker aansluiting beloofd is of niet. Zo ja, tja, dan zou ik zelf aansturen op een mooie korting die goedkoper voor ze is dan alsnog een aparte groep aanleggen, want ik vraag me af of je nou echt last hebt van zo'n Quooker schakelaardoos. De rest is dus een lamp fixen, twee deurtjes fixen en verlichting is wat mis mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:23:
[...]

Mwa nee. Vaak is de cap aan hulp 2500-5000 per casus. Hebben wij gehad met Arag, DAS en Achmea. Mede daarom geen rechtsbijstand meer :)

In ons geval ging het 2 x om arbeidsrecht en 1 x consumentenrecht
De cap hoeveel ze betalen aan externe advocaten bijvoorbeeld is per casus van die orde grote. Niet over hoeveel de casus mag gaan.

Als ik mijn rechtsbijstand bekijk, zijn er alleen minimale kosten waar een casus over moet gaan (zodat je ze niet kan gebruiken omdat je telefoonhoesje sneller kapot ging dan je op had gehoopt). Maar ik vind nergens maximale bedrag waar het over mag gaan terug. Enkel dus maximale kosten wat ze aan externe vergoeden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:25
Wat een vreemde vaststelling. Een snelle scan langs wat polis voorwaarden komt terug met bedragen tot 50.000 euro per gebeurtenis. Sterker nog, quootje uit de DAS voorwaarden stelt zelfs "onbeperkt":
4.3.1. U kiest voor een rechtshulpverlener van DAS Als een rechtshulpverlener van DAS juridische hulp verleent, zijn dit interne kosten. Deze interne kosten vergoedt DAS onbeperkt. Bijkomende externe kosten
vergoedt DAS tot aan het kostenmaximum dat in de bijzondere polisvoorwaarden staat
Echter, als je dan kiest om het door iemand anders te laten doen, ja... dan gaat de vergoeding onderuit.
4.3.2. U kiest voor een externe rechtshulpverlener
a. Schakelt DAS op uw verzoek een externe rechtshulpverlener in die u heeft gekozen? Dan betaalt DAS, als
onderdeel van het verzekerde kostenmaximum, de noodzakelijke en redelijke behandelkosten van deze
externe rechtshulpverlener in die procedure. Met behandelkosten bedoelen we het honorarium inclusief
de kantoorkosten en overige kosten van de externe rechtshulpverlener.
b. DAS betaalt standaard voor deze behandelkosten
maximaal per:
• arbeidsrechtelijke procedure 2.500 euro
• bestuursrechtelijke en sociaalverzekeringsrechtelijke procedure
voor twee instanties tezamen 3.000 euro
• overige procedure 5.000 euro
Voor arag is het vergelijkbaar, behalve dat de andere kosten tot de eerder genoemde 50.000 worden vergoed, daar maar geen quootje van genomen, dat kan je hier lezen op pagina 6 van de polis:
https://www.arag.nl/medie..._prp_particulier_2023.pdf

Een extra groep van 50.000 euro is een groep die door Tennet aangelegd wordt ofzo :+
een groep aanleggen (en dan is het moeilijk) moet lukken onder de 5000 lijkt mij.

[ Voor 62% gewijzigd door tcw82 op 05-07-2025 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
tcw82 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:55:
[...]

Wat een vreemde vaststelling. Een snelle scan langs wat polis voorwaarden komt terug met bedragen tot 50.000 euro per gebeurtenis. Sterker nog, quootje uit de DAS voorwaarden stelt zelfs "onbeperkt":

[...]

Echter, als je dan kiest om het door iemand anders te laten doen, ja... dan gaat de vergoeding onderuit.

[...]

Voor arag is het vergelijkbaar, behalve dat de andere kosten tot de eerder genoemde 50.000 worden vergoed, daar maar geen quootje van genomen, dat kan je hier lezen op pagina 6 van de polis:
https://www.arag.nl/medie..._prp_particulier_2023.pdf

Een extra groep van 50.000 euro is een groep die door Tennet aangelegd wordt ofzo :+
een groep aanleggen (en dan is het moeilijk) moet lukken onder de 5000 lijkt mij.
Geloof mij nu dat DAS niet helpt tot 50k. Bron mijn vrouw aanrijding met schadevergoeding van 125k. Dossier werd heel snel overgedragen want te duur etc maar offtopic

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:25
CryptoNL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:18:
[...]

Geloof mij nu dat DAS niet helpt tot 50k. Bron mijn vrouw aanrijding met schadevergoeding van 125k. Dossier werd heel snel overgedragen want te duur etc maar offtopic
Ohh... verkeersrechtsbijstand. Dan heb je gelijk, dan is het niet tot 50.000 euro. Dan is het onbeperkt. (tenzij buiten Europa, dan is het 5.000 euro).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R06sZyzdTbjIPRXIg3f84rDFGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VG07Jf2mekqyn2lTXSpSJ580.jpg?f=fotoalbum_large

Maar, dit is waarschijnlijk van toepassing als je het slachtoffer bent in de zaak. Voor verzekering waarbij de aansprakelijkheid bij de verzekeringsnemer (jullie dus) ligt kan ik me voorstellen dat ze de juridische tengeltjes daar niet aan willen branden. Ik weet niet wie hier slachtoffer/verantwoordelijke was is het verder niet zo zinnig (en off topic).

[ Voor 62% gewijzigd door tcw82 op 05-07-2025 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@Kees_frl Er zijn helemaal geen push to open meegeleverd. Twee van de kasten heeft het niet. De rechter wel. De monteur zei zelf dat het niet meegeleverd was.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Stel ze ingebreke. Schriftelijk. Ze hebben niet geleverd conform offerte / afspraak (ga er vanuit dat wat je aangeeft in de TS, je ook schriftelijk overeengekomen bent?). Zo nee, of te vaag omschreven dan is het helaas een lange adem en juridische gezien vaak een lastige weg om je gelijk te krijgen/halen.

Ingebreke stellen moet je juridisch gezien doen. Ongeacht of je rechtsbijstand hebt of niet. Dat weten zij ook dondersgoed en zolang je dat niet doet, hebben ze geen motivatie om verder te kijken dan wat mailtjes en je afwimpelen.

Samenvattend:
- wat staat er in de overeenkomst?
- is dat geleverd? Nee?
- dan ingebreke stellen en ze een ultimatum geven van 2 weken om het kosteloos op te lossen. Blijf zakelijk, feitelijk en to the point. Geen verhaal.
- daarna, kan je altijd nog verdere stappen overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Leaplasher op 05-07-2025 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:27
Kees_frl schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:18:
[...]

die push to open kun je even draaien aan de pennetjes en kun je ze mee stellen. Stukje uitdraaien, kan gewoon met de hand. :)
Dat moet de installateur/leverancier gewoon regelen. Als iets niet correct werkt bij oplevering moet je er niet zelf aan gaan zitten rommelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:25
Avann schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:52:
Het leidingschema is niet compleet: aansluiting voor de Quooker is vergeten. Nu moet ik een dure nieuwe groep trekken of een energieverdeler gebruiken die niet ideaal werkt.

Bij de montage zijn er veel gebreken: push-to-open werkt niet bij 2 hoge kasten, een lamp is niet goed gemonteerd, een onderkast staat los en de verlichting knippert en gaat direct weer uit.
Echt heel vervelend wat zich heeft voorgedaan. Soms moet je inderdaad goed de keuken boer erop aanspreken om hem in beweging te krijgen. Zelf heb ik ook die ervaring. Probeer wel nuchter te zijn als je aan tafel zit.
  • Keukenkastjes opnieuw afstellen zal het openen waarschijnlijk wel goed gaan.
  • Lampen niet goed gemonteerd zal waarschijnlijk ook een kwestie van afstellen en goed aansluiten zijn
  • Is een energie verdeler echt zo'n probleem? De vaatwasser en Quooker kunnen prima samen gaan. Dan heb je nog steeds warm water en vaak wassen mensen toch s nachts.
Maak fotos van de gebreken en spreek concreet af wanneer iemand langs komt om het op te lossen. Bedenk hoe ze je weer tevreden kunnen maken. Mogelijk heb je in financiële redenen een accesoire niet gekozen zoals een kast indeling. Je kan als tegemoetkoming van de moeite dat vragen. Of een vrij staande diepvries voor de berging met een dikke vette korting. 350 euro ipv 950 bijvoorbeeld.

Ze zijn echt wel gewend om met problemen om te gaan. Blijf professioneel en oplossingsgericht. Dan kom je het verst.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:13
Leidingen ben je zelf verantwoordelijk voor dus dat is je “eigen” fout. Had je zelf ook kunnen zien en/of de elektricien die bij je aan werk is geweest. Heb je nu zelf op te lossen.

Overigens, ik heb al jaren de vaatwasser en de quooker op 1 groep zonder verdeler. Tel eerst is even die vermogens bij elkaar op om te kijken of het wel nodig is een aparte groep. Als extra kabel niet meer gaat is zo’n quooker verdeler geen slechte optie.

Overige gebreken moet de keukenleverancier oplossen.

Zou duidelijk maken aan de keukenleverancier dat jij die elektra in orde maakt voor de volgende afspraak. En dan opsomming van de punten die zij op die afspraak op te lossen hebben. Geef ze een redelijke termijn om afspraak te maken.

Als ze daar niet aan meewerken zou ik meteen die ingebrekestelling erachteraan gooien en alle communicatie zakelijk, direct opvolgend en met duidelijke termijnen laten verlopen.

Dit soort bedrijven probeert soms kosten te voorkomen door een lakse opstelling. Als je duidelijk maakt dat je ze er niet mee weg laat komen lossen ze altijd wel op.

[ Voor 105% gewijzigd door Tillumen op 05-07-2025 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tillumen schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:44:
Leidingen ben je zelf verantwoordelijk voor dus dat is je “eigen” fout. Had je zelf ook kunnen zien en/of de elektricien die bij je aan werk is geweest. Heb je nu zelf op te lossen.
Als de leverancier niet aangeeft dat er een leiding moet zijn kan je er moeilijk voor verantwoordelijk zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Tillumen schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:44:

Overigens, ik heb al jaren de vaatwasser en de quooker op 1 groep zonder verdeler. Tel eerst is even die vermogens bij elkaar op om te kijken of het wel nodig is een aparte groep. Als extra kabel niet meer gaat is zo’n quooker verdeler geen slechte optie.

Overige gebreken moet de keukenleverancier oplossen.

Zou duidelijk maken aan de keukenleverancier dat jij die elektra in orde maakt voor de volgende afspraak. En dan opsomming van de punten die zij op die afspraak op te lossen hebben. Geef ze een redelijke termijn om afspraak te maken.

Als ze daar niet aan meewerken zou ik meteen die ingebrekestelling erachteraan gooien en alle communicatie zakelijk, direct opvolgend en met duidelijke termijnen laten verlopen.

Dit soort bedrijven probeert soms kosten te voorkomen door een lakse opstelling. Als je duidelijk maakt dat je ze er niet mee weg laat komen lossen ze altijd wel op.
Niet helemaal waar. Volgens vereniging eigen huis is de verkopende partij verplicht duidelijk te maken vooraf wat er moet gebeuren en waar de leidingen aan moeten voldoen. Oftewel deze heeft een zorg en mededelingsplicht en daar is niet aan voldaan. Uiteraard moet het leidingwerk goed geplaatst worden, maar dat staat los van de informatie die het keukenbedrijf vooraf moet geven.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
CryptoNL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Niet helemaal waar. Volgens vereniging eigen huis is de verkopende partij verplicht duidelijk te maken vooraf wat er moet gebeuren en waar de leidingen aan moeten voldoen. Oftewel deze heeft een zorg en mededelingsplicht en daar is niet aan voldaan. Uiteraard moet het leidingwerk goed geplaatst worden, maar dat staat los van de informatie die het keukenbedrijf vooraf moet geven.
Wat kan ik nu doen precies? Aangezien ze dat niet hebben gedaan. Ik heb de apparatuur niet eens getest van mijn keuken nadat ik al deze tegengeslagen heb gekregen. Voel me echt rot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Avann schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Wat kan ik nu doen precies? Aangezien ze dat niet hebben gedaan. Ik heb de apparatuur niet eens getest van mijn keuken nadat ik al deze tegengeslagen heb gekregen. Voel me echt rot
Vereniging eigen huis jezelf lid maken en hun bellen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Ivow85 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Dat moet de installateur/leverancier gewoon regelen. Als iets niet correct werkt bij oplevering moet je er niet zelf aan gaan zitten rommelen.
Eens, maar het is niet rommelen, je kunt ze ook zo stellen dat je het zelf fijn vindt hoe ze openen met welke druk etc.

Rustig maar.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Avann schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:20:
@Kees_frl Er zijn helemaal geen push to open meegeleverd. Twee van de kasten heeft het niet. De rechter wel. De monteur zei zelf dat het niet meegeleverd was.
Dan is het idd voor de leverancier.

Ik had ook twee kastjes die niet wilden opnenen, monteur kwam draaide even en opgelost.

Dit is dan idd anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:42
Avann schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Adem in adem uit, ik lees uit je verhaal nergens echt grote problemen, maar gewoon 1 oplosbaar echt probleem en verder vooral afstel dingetjes die je installateur of keukenboer kan oplossen.

Quooker samen met vaatwasser is geen enkel probleem, beide gaan prima werken.
Push to open moet even nabesteld worden en geïnstalleerd
Pootje onder kastje zal even bijgesteld moeten worden en wellicht klosje.
Verlichting even nagekeken, zal ook 3 keer niks zijn.

Laat me raden een Mandemaker keuken? Tja, straks even naar de winkel lopen en stennis schoppen. Het is zaterdag, lekker druk, dus de beste tijd om je ongenoegen te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Enn hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:13
Wolly schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Als de leverancier niet aangeeft dat er een leiding moet zijn kan je er moeilijk voor verantwoordelijk zijn toch?
Die leverancier legt die leidingen niet en kan er dus ook niet verantwoordelijk voor zijn. Hij geeft indicatief aan wat nodig is.

Verder bestel je zelf die keuken en weet je dus wat erin komt en wat er dus nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@99ruud99 Ik heb een email gestuurd met de gebreken en wacht af tot dat ze reageren. Anders bel ik ze dinsdag op. Ik heb contact gehad met de monteur en die heeft ook vastgesteld dat er te weinig van die push to pennen waren en dat er geen originele schroef was. Hij had dat doorgegeven in zijn rapport aan de keukenleverancier. Voor de lichten onder de kast heb ik een video gestuurd naar de keukenleverancier met dat ze knipperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:51
Avann schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:57:
@99ruud99 Ik heb een email gestuurd met de gebreken en wacht af tot dat ze reageren. Anders bel ik ze dinsdag op. Ik heb contact gehad met de monteur en die heeft ook vastgesteld dat er te weinig van die push to pennen waren en dat er geen originele schroef was. Hij had dat doorgegeven in zijn rapport aan de keukenleverancier. Voor de lichten onder de kast heb ik een video gestuurd naar de keukenleverancier met dat ze knipperen.
Heb je expliciet aangegeven dat je ze in gebreke stelt? Hier zijn standaard templates voor op internet. Dit is heel belangrijk, want dat is de officiële benaming waarna pas weer verder kan met je stappen richting een eventueel juridisch gevolg. Doe je dat niet, dan kunnen (en mogen) ze zeggen "ja we hebben klachten gezien, maar xyz, geen ingebrekestelling".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:18
Tillumen schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Die leverancier legt die leidingen niet en kan er dus ook niet verantwoordelijk voor zijn. Hij geeft indicatief aan wat nodig is.

Verder bestel je zelf die keuken en weet je dus wat erin komt en wat er dus nodig is.
Leverancier heeft aan wat nodig is, heeft hij nu niet goed gedaan.
Je kan niet van een leek verwachten dat hij weet wat er allemaal een aparte groep moet hebben en wat wel bij elkaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00

H-W

Zo'n keukenboer levert toch vaak een installatietekening aan? Die van mij wel tenminste. Dat heeft mijn eigen installateur vervolgens keurig aangelegd en dat was 100% in orde. Uiteindelijk bleek 1 stopcontact niet helemaal goed aangesloten, dat heeft de installateur nog keurig hersteld.
Als de keukenboer ook de installatie heeft verzorgd en er blijkt wat te missen, zou ik ze in gebreke stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@Zebby

Ik heb in mijn email het volgende gezegd. Is dit genoeg?
Na de montage heb ik helaas een aantal gebreken geconstateerd:
  • Twee hoge kasten: de push-to-open werkt niet. Als je indrukt, gaan ze niet open.
  • Tweede lamp onder de hoge kast: die is niet goed gemonteerd.
  • De lampen onder de hoge kasten werken niet goed. Als ik op de aan-knop op de afstandsbediening druk, knipperen ze en gaan ze meteen weer uit.
  • Daarnaast is de onderkast erg los gemonteerd en staat die niet stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@H-W De voorbereiding van de keuken is door mijn aannemer gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:50

LankHoar

Langharig tuig

@Avann ik zie geen punten over de ontbrekende qooker en leidingwerk waar je het over had in je posts.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@LankHoar Ik had dat bericht een aantal dagen over de quooker en leidingwerk gestuurd. dit is wat ze tegen mij zeiden:
Het leidingadvies dat wij verstrekken is een niet-bindend advies. Ons doel hiermee is om je zo goed mogelijk te begeleiden, zodat de installatie van de keuken soepel kan verlopen. Belangrijk om te benadrukken is dat wij zelf geen leidingwerk uitvoert. Wij zijn hier dan ook niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor. Mocht het stroompunt wél op het leidingadvies ingetekend zijn geweest, dan had je als klant alsnog zelf moeten zorgen voor de aanleg ervan, met bijbehorende kosten. In dat opzicht is er dus geen sprake van extra kosten ten opzichte van de situatie waarin het wél was opgenomen in het schema.

We begrijpen dat het vervelend is dat dit punt vergeten is in te tekenen op het schema, maar helaas kunnen wij de situatie achteraf niet voor je oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:51
Avann schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:51:
@Zebby

Ik heb in mijn email het volgende gezegd. Is dit genoeg?

[...]
Nee, er staat nergens dat je ze in gebreke stelt. Dat zou ik nu doen nadat zij een reactie geven (die je niet zint).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:27
Avann schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:37:
@LankHoar Ik had dat bericht een aantal dagen over de quooker en leidingwerk gestuurd. dit is wat ze tegen mij zeiden:

[...]
Wat een flauwekul die reactie.

Dat het advies niet bindend is, betekent niet dat zij als professionele partij niet verantwoordelijk zijn voor tekortkomingen aan het gegeven advies.
Een niet bindend advies betekent in deze context juridisch alleen maar dat je als klant mag afwijken van het advies, maar dat de (eventuele nadelige) gevolgen van een afwijking niet de verantwoordelijkheid zijn van degene die het advies gegeven heeft.
Wanneer de installatie volledig volgens het advies is aangelegd, dan moet daarmee de keuken volledig en correct geïnstalleerd kunnen worden. Het advies geeft namelijk aan wat zij als keukenleverancier nodig achten voor correcte installatie. Bovendien zijn zij als keukenleverancier in dezen de professionele partij en valt het leiding advies binnen hun vakgebied en expertise. Daar mag je als betalende klant dus gewoon rechten aan ontlenen.

Ook het argument dat er geen extra kosten zijn nu het advies tekort heeft geschoten "omdat het stopcontact ook aangelegd had moeten worden als het wél op het advies stond", is natuurlijk flauwekul.
Wat wel mooi is, is dat ze met deze zin nu duidelijk zelf aangeven dat het advies niet volledig was.
Maar om achteraf alsnog een groep+stopcontact aan te leggen kost vrijwel zeker (veel) meer geld dan wanneer dit tegelijkertijd met de andere werkzaamheden was gedaan. Allereerst zal de installateur nu immers nog een keer voorrijkosten in rekening brengen, wat voorkomen had kunnen worden bij een juist advies. Ook kost het achteraf aanbrengen van dat extra stopcontact waarschijnlijk meer tijd dan wanneer dit direct was gedaan tijdens het overige werk.

En dan heb ik het nog niet over het eventueel infrezen van de elektra leiding in een muur die mogelijk net opnieuw gestuct en geschilderd is omdat er in die muur voordat de keuken geplaatst werd ook al andere leidingen zijn verlegd....

Al met al kost het alsnog aan laten leggen van dat stopcontact zomaar 100 tot meer dan 1000 euro extra ten opzicht van de situatie waarbij de leiding tekening correct was geweest en alles voor plaatsing van de keuken was aangelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 06-07-2025 08:20 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Leaplasher schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:28:
Stel ze ingebreke. Schriftelijk. Ze hebben niet geleverd conform offerte / afspraak (ga er vanuit dat wat je aangeeft in de TS, je ook schriftelijk overeengekomen bent?). Zo nee, of te vaag omschreven dan is het helaas een lange adem en juridische gezien vaak een lastige weg om je gelijk te krijgen/halen.

Ingebreke stellen moet je juridisch gezien doen. Ongeacht of je rechtsbijstand hebt of niet. Dat weten zij ook dondersgoed en zolang je dat niet doet, hebben ze geen motivatie om verder te kijken dan wat mailtjes en je afwimpelen.

Samenvattend:
- wat staat er in de overeenkomst?
- is dat geleverd? Nee?
- dan ingebreke stellen en ze een ultimatum geven van 2 weken om het kosteloos op te lossen. Blijf zakelijk, feitelijk en to the point. Geen verhaal.
- daarna, kan je altijd nog verdere stappen overwegen.
Dit is.. Niet bellen.. Schrijven. En duidelijk zijn. Concreet. Wat het had moeten zijn, wat er niet werkt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avann
@StevenK Ik wacht tot zij een bericht terugsturen met hoe ze het gaan oplossen. Voordat ik schriftelijk in ingebreke ga stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
Avann schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:29:
@StevenK Ik wacht tot zij een bericht terugsturen met hoe ze het gaan oplossen. Voordat ik schriftelijk in ingebreke ga stellen
neen, als ze never nooit niet reageren gebeurt er niets.
Gewoon nog een mail erachteraan, waarin je wel duidelijk in gebreken stellen benadrukt. erachteraan bellen of ze de mail hebben ontvangen.

Of in de winkel langsgaan en het in eenenvelop afgeven, je moet laten zien dat je serieus bent en geen genade kent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1