Radiatoren vervangen voor vloerverkoeling/verwarming.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoemMijPiet
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-09 10:11
Hallo allemaal,

Ik woon in een 3 jaar oude nieuwbouwwoning met een Itho Daalderop WPU 5G warmtepomp en twee Autotemp Spider verdelers. Eén verdeler bevindt zich op de begane grond en is aangesloten op vloerverwarming, wat uitstekend functioneert. De tweede verdeler bevindt zich op de zolder en is verbonden met leidingen die naar elke kamer op de eerste verdieping en zolder lopen, waar ze zijn aangesloten op totaal 4x Jaga Strada Hybrid radiatoren. Deze radiatoren worden gebruikt voor zowel verwarming als koeling. De koeling functie werkt niet naar behoren, eigenlijk is er geen koeling omdat de radiatoren te klein zijn. Hierdoor wordt de woning heel erg heet in de zomer, snel richting de 30 graden. :'(

Ik wil nu op zolder overstappen van radiatoren naar vloerkoeling. De zoldervloer ligt open, dus ik kan makkelijk iets nieuws aanleggen.

Hieronder een overzicht van alle installaties:
Type woning: Nieuwbouwwoning (3 jaar oud)
Warmtepomp: Itho Daalderop WPU 5G (4,5 kW, W/W) (individuele bron)
Zoneregeling: 2× Autotemp Spider verdelers:
Beneden: Vloerverwarming (werkt goed, inclusief koeling)
Verdieping + zolder: Radiatoren (Jaga Strada Hybrid, per kamer aangesloten)
Leidingen: Aanvoer/retour aanwezig per kamer op eerste verdieping en zolder.
Elke kamer en zolder heeft een eigen spider thermostaat van Itho.

Mijn vraag:
Is het technisch verstandig en haalbaar om op de verdieping/zolder een droogbouw vloerkoelingssysteem toe te passen dat aangesloten wordt op de bestaande leidingen en de Autotemp Spider verdeler (4 groepen)?
De zolder en eerste etage zijn van hout gebouwd, bestaand uit houten balken met daarop OSB platen.

Of kent iemand een goed bedrijf wat mij hierin kan adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:49
Voor de verdieping / zolder zou ik je plafondverwarming / koeling willen adviseren, zo kan je gebruik maken van optimale koeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SJ3omVd6LvdmWD_CLSL2OhvhRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crpdcTg84w53qtE2anLjliw4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoemMijPiet
Hi Ramon,

Dank voor de suggestie!

Op zolder heb ik een schuin dak wat op dit moment helemaal af is. Ik denk dat dit teveel werk is aangezien ik nu direct aan de vloer kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:49
Ja het is inderdaad best wel een ingrijpende operatie, voor de zolderverdieping wil je een zo groot mogelijke afgifte hebben, dat kan je behalen met vloer , wand, plafondverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:29
Mijn eerste gedachte is dat dit slecht gaat werken. Vanwege het dauwpunt (condenswater) is de capaciteit van vloerkoeling beperkt.

Wat is de oorzaak van de hitte? Heb je ramen op zuid zonder zonnewering? Is de benedenverdieping ook te warm? Dan helpt vloerkoeling op zolder niet.

Vloer, plafond en wand verwarming/koeling is duurder dan een airco op zolder plaatsen. Waar moet het precies koeler worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:17
Zitten er ook DHB-setjes op je radiatoren? Die hebben mij goed door de warme dagen afgelopen week heengeholpen. Voor koeling scheelt dit enorm in de capaciteit, omdat koude lucht niet wil stijgen in de convector, en je zonder ventilator dus geen circulatie en geen koelvermogen hebt.
Als je je vloer toch open hebt zou ik er als extra een droogbouw vloerverwarming in leggen. Hoe meer afgiftevermogen hoe beter die koelt in de zomer, en hoe lager je de watertemperatuur in de winter kunt houden (beter rendement).

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Zorg dat de warmte niet zo in je huis komt, dus heb je al buitenzonwering? Als dat niet zo is dan is t zonde van t geld om uberhaupt iets te doen aan vloerkoeling oid binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoemMijPiet
Bedankt voor de input.
Ik zal iets meer informatie geven en hopelijk zo alle vragen beantwoorden:

Het gaat om een rijtjeshuis met ramen op het oosten en westen. Omdat het om nieuwbouw gaat, staan er elf identieke huizen in de straat. Meerdere buren hebben zonwering aan de buitenkant, en dat helpt enigszins: het scheelt ongeveer 1 tot 1,5 graad. In de toekomst willen wij dit ook plaatsen.

De begane grond wordt maximaal 25 graden, dus dat is binnen een verschil van zo’n 5 graden met de zolder.

In deze fase van het nieuwbouwproject zijn er ook huizen gebouwd met vloerverkoeling op elke verdieping. Deze huizen worden niet warmer dan 22 à 23 graden op zolder. Het enige verschil is dat de verdiepingsvloeren daar van beton zijn, met vloerverkoeling op elke etage. De warmtepomp is verder identiek. Vandaar dat ik op dit spoor zit.

Op onze radiatoren zitten inderdaad DHB-setjes.

Ik woon in een energie neutrale woning (BENG3). Ik wil het koelen daarom graag blijven doen met de warmtepomp. Het moet koelen moet gebeuren op de eerste etage en zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Begrijp ik goed dat jouw verdiepingsvloeren dus niet van beton zijn? Maar hout? Dan zou ik wel extra voorzichtig zijn met vloerkoeling. Denk dat het geen uitleg behoeft hoe desastreus condens kan zijn in een houten constructie.

Als het wel beton is, is beginnen met de zoldervloer idd een goede optie. Dan wordt het plafond van de tussenverdieping ook (enigszins) gekoeld.

Verder is het natuurlijk wel heel normaal om een temperatuur verloop in je huis te hebben. Warme lucht stijgt op, en de meeste warmte komt ook nog eens van boven (via je dak) naar binnen. Dus dat het boven warmer is dan beneden zul je altijd houden. Tenzij je echt actief (met lucht) gaat koelen misschien.

Bizar dat er überhaupt voor radiatoren gekozen is in een nieuwbouw huis trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hout en vloerkoeling is dorgaans een minder goede combinatie, immers beton heeft een veel grotere warmte capaciteit tov hout,

En zal minder rap last krijgen van condensatie en uitzetting / krimp..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:27
Alles behalve consenserend koelen is een concessie. Hou het geld van vloerloeling in je zak en ga gewoon voor een goede airco. Als je zonnepanelen hebt is zonwering dan ook niet meer essentieel.

Nieuwbouw zou echt beter standaard uitgeruste worden met Airco's op de bovenverdieping in plaats van fancoils of vloerverwarming.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 05-07-2025 13:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:02

pistole

Frutter

assje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:27:
Alles behalve consenserend koelen is een concessie. Hou het geld van vloerloeling in je zak en ga gewoon voor een goede airco. Als je zonnepanelen hebt is zonwering dan ook niet meer essentieel.

Nieuwbouw zou echt beter standaard uitgeruste worden met Airco's op de bovenverdieping in plaats van fancoils of vloerverwarming.
TS schreef dat hij graag energieneutraal wil blijven (hulde!) dus dan is airco geen goede optie. Ben erg benieuwd hoe de vloeren zijn opgebouwd want ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er houten vloeren zijn gebruikt in een ruitjeshuis waarbij enkele huizen betonnen vloeren zouden hebben.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
pistole schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:33:
TS schreef dat hij graag energieneutraal wil blijven (hulde!) dus dan is airco geen goede optie. Ben erg benieuwd hoe de vloeren zijn opgebouwd want ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er houten vloeren zijn gebruikt in een ruitjeshuis waarbij enkele huizen betonnen vloeren zouden hebben.
Koelen is een non-issue aangezien het 100% gelijktijdigheid heeft met energieoverschotten uit PV opwek. Financieel gezien idealiter natuurlijk vanaf eigen dak.

Verder is Koelen met vloerkoeling minder effectief (en dus efficient) dan airco dus is dat energetisch ook de betere optie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:52
Ik koel met 14 tot 18 graden in de betonnenvloer en dat gaat prima (HA past de settings aan op basis van het dauwpunt). Beneden met de vloerkoeling gebruik ik 2 ventilatoren (Duux) die rustig draaien en de koude lucht omhoog blazen, tijdens de hete dagen afgelopen week kwam het binnen niet boven de 22 graden (wel overal screens op Zuid en uitvalscherm op Zuid/west.

De slaapetage heb ik voorzien van Jaga Strada's met zelf gebouwde heatmeister DBH oplossing en dat werkt uitstekend. Alle ramen zijn ook voorzien (buiten) van zonwering. De zolder die hier klein is en 100% van de dag volle zon erop (met plat dak) word gekoeld door een Inverter airconditioning.

Woning is redelijk goed geisoleerd, bouwjaar 1997/1998.

[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 05-07-2025 13:52 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

assje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Koelen is een non-issue aangezien het 100% gelijktijdigheid heeft met energieoverschotten uit PV opwek. Financieel gezien idealiter natuurlijk vanaf eigen dak.

Verder is Koelen met vloerkoeling minder effectief (en dus efficient) dan airco dus is dat energetisch ook de betere optie.
Ik snap je punt en ik denk dat airco sowieso de goedkopere optie is. Maar als je al een warmtepomp hebt waarmee je de constructie (beton) koel kan houden dan betwijfel ik of airco efficiënter gaat zijn. De warmtepomp zal ook koelen op zonne-energie, dus dat maakt dan verder niet veel uit.

Wat denk ik wél belangrijk is: goede zonnewering, want warmte die er niet inkomt hoeft er ook niet uit (op welke manier dan ook).

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoemMijPiet
De eerste verdieping en zolder van mijn woning zijn inderdaad van hout. De vloeren zijn opgebouwd uit houten balklagen met daarboven OSB-platen. Onder deze balken hangen stalen stangen waaraan een systeemplafond met gipsplaten is bevestigd; daarop ligt de isolatie (dus onder de houten draagbalken). De bouwer heeft bewust gekozen voor een duurzame bouwmethode, met onder andere houten gevels en een sedumdak. Alleen de begane grondvloer en de heipalen zijn van beton. De huizen met betonnen vloeren op elke etage zijn een andere type huis, met andere gevel en kleinere tuinen.

Wat de situatie extra bijzonder maakt:
Ik heb vanuit de aannemer een garantie dat mijn woning energieneutraal is. Over twee jaar wordt het werkelijke verbruik geëvalueerd op basis van:
Verwarmen/koelen (jaarrond gemeten op 20 °C binnentemperatuur)
Warm tapwater (200 liter per dag)
Mechanische ventilatie

Als mijn verbruik hoger is dan de opgewekte zonnestroom, krijg ik het verschil in kosten vergoed. Dit betekent ook dat ik alleen binnen warmtepomptechniek wil blijven, airco’s of andere energie-intensieve oplossingen zijn voor mij geen optie.

Mijn woning is verder uitstekend geïsoleerd en voorzien van duurzame installaties:
  • Triple glas
  • Hoge Rc-waardes (vloer, gevel, dak)
  • Douche-WTW
  • Mechanische ventilatie met WTW
  • Zonnepanelen (voldoende dekking op jaarbasis)
Ik vrees zelf ook voor condensvorming, maar ik lees online dat vloerverkoeling wel vaker wordt toegepast op houten vloeren, mits er dauwpuntbewaking aanwezig is (Variotherm en WARP zijn voor mij opties).
Ik heb inmiddels ook een offerte van WARP Systems opgevraagd en vond de kosten nog wel meevallen.

Misschien goed om toe te voegen dat het probleem inmiddels is erkend als een bouwfout. Uit metingen is gebleken dat er op de etages geen meetbare koeling plaatsvindt via de radiatoren.
De bouwer heeft als oplossing voorgesteld om de radiatoren fors te vergroten. In elke kamer zouden dan radiatoren van twee meter geplaatst moeten worden. Eén woning in het project is hiermee akkoord gegaan — en hoewel de radiatoren daar inderdaad beter functioneren, is het temperatuurverschil met onze woning slechts ongeveer één graad. Ter referentie de huidige radiatoren zijn 30-40 cm breed. Door de grote radiatoren past er in een kamer geen bed meer. Voor mij zou dit echt een uiterste oplossing zijn.

Aangezien het hier om lage temperatuurkoeling gaat, voelt het voor mij vrij logisch aan: meer afgifteoppervlak = betere koeling. (misschien iets te simpel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Met houten vloeren heb je minder thermische massa binnen je schil. Dat maakt het nog lastiger om de temperatuur met niet-condenserende koeling onder controle te houden.

Ik snap de wens goed maar zou zelf toch terughoudend zijn investeringen te doen in een koeloplossing die hoe dan ook suboptimaal blijft. Je hebt op die zolder nauwelijks iets aan vloerverwarming en de bijdrage aan koeling van de verdieping gaat waarschijnlijk heel beperkt zijn.

De Jagas op de verdieping hadden eigenlijk geïsoleerd uitgevoerd moeten zijn en met een condensafvoer. Dan had je de vloerverwarming af kunnen schakelen en op de verdieping volwaardig kunnen koelen.

Maarja, dat zal nu ook geen oplossing meer zijn gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
pistole schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:00:
Wat denk ik wél belangrijk is: goede zonnewering, want warmte die er niet inkomt hoeft er ook niet uit (op welke manier dan ook).
In combinatie met topkoeling zonwering inderdaad essentieel. Als er een airco is (en voldoende PV) wordt zonwering optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoemMijPiet
assje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:18:
De Jagas op de verdieping hadden eigenlijk geïsoleerd uitgevoerd moeten zijn en met een condensafvoer. Dan had je de vloerverwarming af kunnen schakelen en op de verdieping volwaardig kunnen koelen.

Maarja, dat zal nu ook geen oplossing meer zijn gok ik zo.
Opzich zou dit nog kunnen. Ik heb nog geen akkoord gegeven op de oplossing van de bouwer. i.p.v. de jaga hyrbid zou ik kunnen voorstellen om voor de JAGA fancoil te gaan. De fancoil kunnen deep cooling doen.
Hierdoor zou ik de pieken kunnen dempen met condenserend koeling.

Zou dit in combinatie met zonwering technisch de beste oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Condenserend koelen op jaga's heeft dezelfde potentie als een airco. Hiermee zou je dus gewoon volwaardig kunnen koelen en zelfs zonder zonwering koel houden.

Er moet dan wel een afsluiter op de vloerverwarming die bij koelbedrijf gesloten wordt. Wil je het helemaal perfect doen dan is een 2-zone opzet een optie waarbij je de condenserende koeling op de fancoils combineert met niet condenserende koeling op de vloer.

Ik heb zelf multisplit airco boven. Geen enkele zonwering en een schuifpui van 6 meter pal op het zuiden. Bij mij blijft het beneden gewoon prima als ik boven koel houdt (24/7). Ik heb zelf nog nooit de behoefte gehad de vloerkoeling uit te proberen.

Dit soort oplossingen zijn voor veel bouwers overigens nog redelijk onbekend terrein. Daarom heb ik gewoon voor gescheiden systemen gekozen.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 05-07-2025 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 16:07

Jan2023

KISS

Ik vindt dit maar een hele vreemde situatie.
Een energie neutraal huis , klinkt heel leuk natuurlijk.
Maar is dat ook afgestemd op enig comfort voor de bewoners?
Wat isolatie betreft blijkbaar niet zo , met het gegeven van klimaatverandering zou er alles aan gedaan moeten zijn om de binnentemperatuur onder kontrole te houden !
Bouwkundig betekend dat brede dakoverstekken om zoninstraling te minimaliseren , kleine ramen op het hete zuidwesten , buitenzonwering !
En in de tuin de nodige beplanting om schaduw te realiseren , en weg met al die tegels.
Geeft dit te weinig resultaat dan is de beste optie gewoon een airco , deze ontvochtigd ook in tegenstelling tot een warmtepomp met vloerkoeling !
En vloerkoeling cq vloerverwarming zonder een dik pakket beton , zal naar mijn idee niet optimaal zijn .
Dat je uiteindelijk wat euro,s gaat betalen voor de energie om het behaaglijk te krijgen in je suboptimale energie neutrale woning is gewoon een fout in het ontwerp.
Mijn eigen comfort cq woongenot zou in de 1e plaats komen , jammer voor die architekt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dan zal je echt richting een fancoil moeten gaan, met condens afvoer.. Dan kan je serieus koelen gaan

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:26
rvdgaag schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:50:
Ik koel met 14 tot 18 graden in de betonnenvloer en dat gaat prima (HA past de settings aan op basis van het dauwpunt). Beneden met de vloerkoeling gebruik ik 2 ventilatoren (Duux) die rustig draaien en de koude lucht omhoog blazen, tijdens de hete dagen afgelopen week kwam het binnen niet boven de 22 graden (wel overal screens op Zuid en uitvalscherm op Zuid/west.

De slaapetage heb ik voorzien van Jaga Strada's met zelf gebouwde heatmeister DBH oplossing en dat werkt uitstekend. Alle ramen zijn ook voorzien (buiten) van zonwering. De zolder die hier klein is en 100% van de dag volle zon erop (met plat dak) word gekoeld door een Inverter airconditioning.

Woning is redelijk goed geisoleerd, bouwjaar 1997/1998.
Hoe doe je het berekenen van het dauwpunt precies? Welke formule gebruik je daarvoor? Is dat het dauwpunt in de woning zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
NoemMijPiet schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:12:
[...]

Opzich zou dit nog kunnen. Ik heb nog geen akkoord gegeven op de oplossing van de bouwer. i.p.v. de jaga hyrbid zou ik kunnen voorstellen om voor de JAGA fancoil te gaan. De fancoil kunnen deep cooling doen.
Hierdoor zou ik de pieken kunnen dempen met condenserend koeling.

Zou dit in combinatie met zonwering technisch de beste oplossing zijn?
Waarom sla.je de belangrijkste en meest duurzame stap, buitenzonwering, over? Mss heb ik er overheen gelezen maar je hebt een heel goed beeld van de installaties in jenhuis maar hoe zit t nou met zonwering en ramen/orientaties etc? Voor je beeld: er kan zomaar 1000W/m2 zonnewarmte naar binnen vallen door een raam, daartegenop.koelen is echt dweilen met de kraan letterlijk open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:19:
[...]

In combinatie met topkoeling zonwering inderdaad essentieel. Als er een airco is (en voldoende PV) wordt zonwering optioneel.
Optioneel maar wel veel minder duurzaam om t over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Fr33z schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:52:
Optioneel maar wel veel minder duurzaam om t over te slaan.
Dat is dus niet perse gezegd. Een zonwering die in de winter geproduceerd is heeft misschien wel een hogere uitstoot dan het equivalent van de overtollige energie op zonnige dagen.

Trias energeticas is achterhaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

assje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Dat is dus niet perse gezegd. Een zonwering die in de winter geproduceerd is heeft misschien wel een hogere uitstoot dan het equivalent van de overtollige energie op zonnige dagen.

Ik snap (ergens) dat je productie van de zonwering erbij haalt, maar dat vertroebelt de discussie. Het gaat in dit geval om het huis van TS dat energieneutreaal is/probeert te zijn.

Warmte die er niet in komt door zonwering hoeft er niet uit. Dat is áltijd beter dan energie erin moeten steken om te koelen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
pistole schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:19:
[...]

Ik snap (ergens) dat je productie van de zonwering erbij haalt, maar dat vertroebelt de discussie. Het gaat in dit geval om het huis van TS dat energieneutreaal is/probeert te zijn.

Warmte die er niet in komt door zonwering hoeft er niet uit. Dat is áltijd beter dan energie erin moeten steken om te koelen.
Energieneutraal is dan ook maar een arbitrair doel. Dat mag TS natuurlijk best als doel zijn maar dat wil nog niet zeggen dat het beter is. De stelling dat het "altijd" beter is klopt dan ook gewoon niet.

Ik ben niet tegen zonwering ofzo verder. Maar, ramen op zuid vermijden is contraproductief. Net als beplanting die in de winter ook zom buiten houdt. Je wil juist zo veel mogelijk warmte binnen krijgen in de winter. Dat weegt veel zwaarder dan de noodzaak tot wat (gratis zowel financieel als energetisch) koeling.

We moeten actief koelen gewoon gaan omarmen. De aversie tegen energieverbruik ongeacht het moment is achterhaald.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 05-07-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:25:
[...]

Energieneutraal is dan ook maar een arbitrair doel. Dat mag TS natuurlijk best als doel zijn maar dat wil nog niet zeggen dat het beter is. De stelling dat het "altijd" beter is klopt dan ook gewoon niet.

Ik ben niet tegen zonwering ofzo verder. Maar, ramen op zuid vermijden is contraproductief. Net als beplanting die in de winter ook zom buiten houdt. Je wil juist zo veel mogelijk warmte binnen krijgen in de winter. Dat weegt veel zwaarder dan de noodzaak tot wat (gratis zowel financieel als energetisch) koeling.

We moeten actief koelen gewoon gaan omarmen. De aversie tegen energieverbruik ongeacht het moment is achterhaald.
Totaal.mee oneens. En die productiekosten erbij halen is zeer onhandig want een airco en koelmiddel heeft ook mileuffecten om te maken.

Trias energetica is van het grootste belang en minder energie gebruiken is vrijwel altijd de beste optie. Juist het idee dat we maar ongeremd meer en meer en meer energie kunnen of willen gebruiken is achterhaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:52
Atomius schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:17:
[...]

Hoe doe je het berekenen van het dauwpunt precies? Welke formule gebruik je daarvoor? Is dat het dauwpunt in de woning zelf?
Ik gebruik in HA de integratie van het KNMI voor het dauwpunt en blijf daar ongeveer 1 graad boven, dat werkt nu na wat experimenteren en tweaken uitstekend.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Fr33z schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:37:
Totaal.mee oneens. En die productiekosten erbij halen is zeer onhandig want een airco en koelmiddel heeft ook mileuffecten om te maken.

Trias energetica is van het grootste belang en minder energie gebruiken is vrijwel altijd de beste optie. Juist het idee dat we maar ongeremd meer en meer en meer energie kunnen of willen gebruiken is achterhaald.
Het is gewoon een kortzichtige manier van kijken naar het energiesysteem. Alle zonnepanelen die we nu nog leggen hebben vooral zin voor de opwek die ze hebben buiten de piekmomenten. Meer en meer zal er op zonnige momenten in de zomer altijd een overschot aan elektriciteit zijn.

Dat wil zeggen dat die energie letterlijk waardeloos is. Iedere kWh die niet verbruik wordt resulteert ergens in een windmolen of zonnepark wat uitgeschakeld/teruggeregeld wordt. Op die momenten maakt het verbruiken van energie dus letterlijk niets uit (financieel noch energetisch noch qua duurzaamheid).

Record dit jaar op zaterdag 21 juni:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.solarmagazine.nl/u/images/recordzonnestroom1920.webp

Dit argument gaat maar voor heel weinige verbruikers volledig op maar koelen is er daar juist wel een van; het heeft 100% gelijktijdigheid met opwek uit PV waar zonder uitzondering overschotten zullen zijn.

Je moet dan wel af van de manier waarop veel aircogebruikers hun airco nu gebruiken. Koelen doe je overdag om de opwarming te compenseren en te voorkomen dat de woning opwarmt; niets 's nachts.

Verder heb je wel gelijk over de milieukosten van het installeren van aan airco. Daarom zou ik bij nieuwbouw dit ook gewoon integreren. Bij een goed geisoleerde (nieuwbouw) woning is (volwaardige) koeling op de verdieping (slaapkamers) essentieel, verwarming (anders dan airco) is optioneel. Die koeling kan worden voorzien door fancoils die condenserend koelen of door een airco die dan ook de verwarming kan verzorgen. Dus; in plaats van vloerverwarming een airco (geen dubbel systeem).

Als dat systeem er toch al ligt dan is het gebruik ervan op momenten van overschotten vrijwel zonder consequenties. Alsnog sterk te overwegen om zonwering te installeren maar als je moet kiezen tussen het een of het ander zou ik de zonwering in die situatie de laagste prioriteit geven.

Aanvulling, met behulp van virtuele vriend projecte van opgesteld PV vermogen en curtailment in de toekomst:

Jaar     Opgesteld PV-vermogen (GWp)Curtailment (%) - LaagCurtailment (%) - Hoog
2020     101%3%
2025     305%10%
2030     5510%20%
2035     7520%35%
2040     10030%45%
2045     11540%55%
2050     12550%60%

Met de juiste inzet van koeling (overdag; het moment van opwarming) is in 2025 al een hoge gelijktijdigheid te verwachten met curtailment. In de toekomst zal volledige gelijktijdigheid bijna een garantie zijn.

Mijn eigen situatie/woning; zodra er maar een zonnestraaltje schijnt is de opwek een factor 10 hoger dan mijn koeling ooit verbruikt. Ik heb buitengevelisolatie die plaatsen van zonwering complex en duur maakt. Ik kies er dus bewust voor dit niet te doen en zie vanuit duurzaamheid ook heel weinig reden dit anders te overwegen.

De overweging met betrekking tot zonwering is nu dus echt anders dan hij 10 jaar geleden was, ook vanuit perspectief duurzaamheid.

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 06-07-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoemMijPiet
Fr33z schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:50:
[...]

Waarom sla.je de belangrijkste en meest duurzame stap, buitenzonwering, over? Mss heb ik er overheen gelezen maar je hebt een heel goed beeld van de installaties in jenhuis maar hoe zit t nou met zonwering en ramen/orientaties etc? Voor je beeld: er kan zomaar 1000W/m2 zonnewarmte naar binnen vallen door een raam, daartegenop.koelen is echt dweilen met de kraan letterlijk open.
Dat klopt. In een van de eerdere reacties staat dat de buren in een identiek huis dit al op alle ramen hebben toegepast, en dat het inderdaad enig effect heeft. Het scheelt iets – ongeveer 1 à 2 graden. Er zal echter nog steeds gekoeld moeten worden, dus ik hoop daar een goede oplossing voor te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door NoemMijPiet op 06-07-2025 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoemMijPiet
assje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Ik kan me vinden in het punt over het meenemen van productiekosten in het geheel – dat is zeker een valide overweging. Tegelijkertijd kies ik ervoor om dat aspect voor nu even buiten beschouwing te laten, omdat mijn focus ligt op de bestaande infrastructuur en afspraken rond energieneutraliteit.

Wat betreft de discussie rond Trias Energetica: ik denk dat het principe misschien wat uit beeld is geraakt door de enorme PV-overschotten, maar dat het op termijn opnieuw relevant kan worden zodra grootverbruikers die duurzame stroom actief gaan benutten. Dan is het opnieuw zinnig om energieverbruik te minimaliseren aan de bron.

Voor nu zie ik de volgende weg naar voren:

Buitenzonwering om directe warmte-instraling te beperken
Fancoils inzetten voor actieve/passieve koeling, bij voorkeur in het huidige radiatorformaat zodat ik gebruik kan maken van de bestaande leidingen en zoneregeling

Vloerverkoeling valt af door het verhoogde risico op condensatie binnen mijn houten vloeren
Airco valt ook af, puur omdat de infrastructuur voor radiatoren al ligt én vanwege het energiecontract met de bouwer

Mocht iemand nog suggesties, praktijkervaringen of aanvullingen hebben, dan hoor ik het graag!
Pagina: 1