Is de schoorsteen dragend of niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNKKuijsten
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-07 22:50
Hoii,

Is deze schoorsteen dragend of niet. Ik wou graag iets meer informatie maar online is weinig te vinden en ik wil niet meteen een groot bedrag uit geven voordat ik weet dat ik alles eruit heb gehaald.

Doordat het op de tekeningen lijkt van niet waren we al begonnen met slopen. Maar tijdens het slopen viel het ons op dat de schoorsteen iets dieper ligt dan de voorste binnen muur.

De aannemer/bouwkundige die deze huizen heeft gebouwd was de eerste bewoner van dit huis waardoor verschillende dingen extra zijn gemaakt door hen.

Wat denken jullie ervan??Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAzxRRqi24THzJZXSzMbv1q9P7I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/80O72SGXR2qkHTH83kZkNgtR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzoZJmw7L0NqaRt5svg0Axv9MLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFN5RXML2Z2tyPFTn40liYtA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door MNKKuijsten op 04-07-2025 20:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Welke schoorsteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNKKuijsten
Sorry er was iets mis gegaan met het uploaden van de foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik zou een constructeur raadplegen. Op basis van een paar fanatiekelingen die hier met alle goede bedoelingen advies geven zou ik niet iets gaan slopen.

(Daarnaast helpen tekeningen, maar bovenstaande advies blijft)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schoorstenen dragen meestal minimaal zichzelf boven beginnen met slopen en je komt vanzelf de constructie tegen. je kan vaak ook e.a.a zien in de balklaag/ het kapplan van het dak of de contructieve tekening van de verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNKKuijsten
twain4me schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:38:
Schoorstenen dragen meestal minimaal zichzelf boven beginnen met slopen en je komt vanzelf de constructie tegen. je kan vaak ook e.a.a zien in de balklaag/ het kapplan van het dak of de contructieve tekening van de verdieping.
Dat is dus het geen waardoor wij dachten dat hij niet dragend is, hij staat niet op de tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:15
Bedoel je dat je doorgaat met slopen als hier genoeg mensen zeggen dat t wel kan?

Ik denk dat het prima kan! d:)b

Laat je iemand filmen terwijl je bezig bent? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MNKKuijsten schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Dat is dus het geen waardoor wij dachten dat hij niet dragend is, hij staat niet op de tekeningen.
dat is niet wat ik zeg. dit is een DO tekening, er staat helemaal niets op qua constructie. dus dat oordeel kan je op basis van de tekening niet hebben. en zelfs als je de juiste tekeningen zou hebben dan nog bovenaan beginnen. gewoon even de onderkant wegslaan en er hangt een paar duizend kilo stenen boven je. het is een kleine moeite om gewoon boven te beginnen en/of iemand met verstand van zaken te laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Nee, dat is toch niet dragend? Je ziet het binnenspouwblad.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:59
MNKKuijsten schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Maar, ik neem aan dat je de schoorsteen al vanaf de eerste hebt verwijderd toch? Dus dan kan je toch nu vanaf je eerste verdieping zien hoe het eruit ziet? Maak daar eens een foto van?

Of ben je beneden begonnen met slopen?

[ Voor 3% gewijzigd door President op 04-07-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:13
StevenK schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:23:
Nee, dat is toch niet dragend? Je ziet het binnenspouwblad.
De balken van de verdiepingsvloer en het dak liggen nog wel is op de muur van de schoorsteen. Dat kun je op de foto’s niet zien.

Verder eens met de rest, je moet boven beginnen en dan kun je veilig slopen en de situatie verdieping voor verdieping goed beoordelen.

En als het wel dragend is kost het je de kop ook niet. Balken even tijdelijk ondersteunen, muur weghalen, balken verlengen tot op volgende dragende punt en door.

Verder kan ik een wat zwaardere sloophamer aanraden, dat scheelt een boel werk en frustratie. En 10 bouwemmers om alle stenen mee af te voeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Tillumen op 04-07-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

En als je nu boven gaat slopen, realiseer je dan ook dat er gewicht op je dak staat dat ondersteund dient te worden. Of is de schoorsteen op het dak al verwijderd?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:56
Inderdaad lijkt (Let op!) dit niet dragend.
Wel zal hij waarschijnlijk op deze manier ook het gewicht op de verdiepingen hierboven dragen. zou zelf altijd van boven naar beneden werken.
Voor de zekerheid een constructeur of aannemer even vragen.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Pagina: 1