Shimming van je betaalpas, hoe zit het nu anno 2025?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milus1972
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-07 14:43
Stel je gaat naar de VS of naar Curaçao. en je moet de magneetstrip op je pas gebruiken, moet je die dan inschakelen?

Ja, nee, shimming, niet skimming. Shimming is een vorm van betaalfraude waarbij criminelen een shimmer in de kaartlezer van een betaalterminal plaatsen, bijvoorbeeld bij tankstations of geldautomaten om de chip uit te lezen. Alvast vreemd klemmende (het gaat stroef of je hoort klikjes), en een beetje loszittende kaartlezers worden genoemd, toetsenborden die anders aanvoelen als je er op drukt, en traag reagerende betaalautomaten. Blijkbaar is een shimmer een soort fysieke man-in-the-middle en zorgen shimmers voor vertraging. De pincode lezen ze apart uit. Reden tot vakantie-paniek?

In dit soort artikelen lees je erover:
https://www.experian.com/...-latest-credit-card-scam/
en dit soort paniekzaaiende
https://gocar.be/nl/auton...erbare-fraude-aan-de-pomp

Echter: alleen door een kaart met een magneetstrip na te maken kunnen ze geld opnemen. Chips namaken is nog een brug te ver. En de magneetstrip staat bij oa de ING sinds 2024 standaard uit, ook als fallback. Dat maakt het veel moeilijker voor criminelen om gekloonde kaarten te gebruiken die gebaseerd zijn op shimmer-fraude.

Toch, buiten de EU heb je soms een strip nodig. de VS, Caribische eilanden, een enkele winkel op IJsland.
https://www.bnnvara.nl/ka...eetstrip-op-betaalpas-uit
Het heeft dus niet veel zin meer om passen te shimmen in de EU, tenzij de crimineel weet dat je naar de VS of Caribische eilanden gaat.

Kunnen we het nu dan helemaal negeren? En wat als je straks naar Curaçao of de VS op vakantie gaat? Toch maar op-passen en even controleren hoe dat bij jouw bank zit: is de strip een inschakelbare fallback, of een default fallback.

[ Voor 13% gewijzigd door Milus1972 op 04-07-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zie dat het wel makkelijk te mitigeren is.

Ik mag toch aannemen dat je in de VS en op Curacaoi genoeg betaalautomaten hebt waar de strip niet meer nodig is. En anders betaal je bij dat soort toko's lekker contant.

Inmiddels ben ik in ruim 30 landen op vakantie geweest, en op de meeste plekken kun je gewoon contactloos betalen met je debitpas. En anders pin je contant geld in een bankfiliaal. Óf je gebruikt Western Union.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:56
Kun je het daarna weer uit zetten?
Misschien moeten banken een tweestaps verificatie toepassen. Als je de magneetstrip gebruikt moet je het bevestigen in de app.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Je bedoelt dus gewoon skimming ;) De websites die je aanhaald verwisselen per abuis de k en de h. "Shimming" is een leuk bedachte term van die websites terwijl ze exact skimming beschrijven.

Ik heb 4 jaar geleden een half jaar lang rondgereisd in de USA en Mexico en ben daar ook bij veel meer antiek uitziende betaalautomaten en ATMs geweest. Over het algemeen ondersteunen de meeste contactloos of lezen ze de chip uit.

De oudere machienes die toch nog echt de magneetstrip uitlezen deden eigenlijk uberhaupt geen debitcard lezen, enkel creditcard. Bij betaling met je CC ben je zowiezo goed beschermd tegen fraude van CC gegevens, juist omdat die zo makkelijk te kopieren zijn.

Mijn advies: neem een CC mee en maak je niet onnodig druk. Je zult vaker het probleem hebben dat je transactie (CC) geweigerd word omdat je bank het ten onrechte niet vertrouwd dan dat je pas succesvol geskimed word. Die afkeuring kan je dan (in mijn geval Rabobank) in de app alsnog goedkeuren en het opnieuw proberen of ter plekke de Rabobank bellen (kan 24/7/365).

Zowiezo heb je in de USA genoeg plekken waar je uberhaupt niet met je pas kan betalen, enkel cash. De ATM zul je dus regelmatig nodig hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door kwibox op 05-07-2025 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milus1972
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-07 14:43
kwibox schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:14:
Je bedoelt dus gewoon skimming ;) De websites die je aanhaald verwisselen per abuis de k en de h. "Shimming" is een leuk bedachte term van die websites terwijl ze exact skimming beschrijven.

Ik heb 4 jaar geleden een half jaar lang rondgereisd in de USA en Mexico en ben daar ook bij veel meer antiek uitziende betaalautomaten en ATMs geweest. Over het algemeen ondersteunen de meeste contactloos of lezen ze de chip uit.

De oudere machienes die toch nog echt de magneetstrip uitlezen deden eigenlijk uberhaupt geen debitcard lezen, enkel creditcard. Bij betaling met je CC ben je zowiezo goed beschermd tegen fraude van CC gegevens, juist omdat die zo makkelijk te kopieren zijn.

Mijn advies: neem een CC mee en maak je niet onnodig druk. Je zult vaker het probleem hebben dat je transactie (CC) geweigerd word omdat je bank het ten onrechte niet vertrouwd dan dat je pas succesvol geskimed word. Die afkeuring kan je dan (in mijn geval Rabobank) in de app alsnog goedkeuren en het opnieuw proberen of ter plekke de Rabobank bellen (kan 24/7/365).

Zowiezo heb je in de USA genoeg plekken waar je uberhaupt niet met je pas kan betalen, enkel cash. De ATM zul je dus regelmatig nodig hebben.
Nou, skimming schijnt te gaan over het lezen van de magneetstrip, shimming van de chip.
De term "shimming" komt "shim", een dun plaatje of wigje om ruimte op te vullen.
"skimming" betekent afnemen langs het oppervlak glijden, zoals afromen.

Maar je zegt, CC of cash, vergeet de DC met strip. Dat is wel lekker overzichtelijk.