UTP kabel naar schuur naast 3-fase kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:06
Hallo,

Ik wil naar onze schuur elektra (3-fase ivm laadpaal) en internet gaan aanleggen. Omdat dit om het huis heen moet zal dat een meter of ~50 zijn.

Nu lees ik veel dat schielded UTP (S/FTP of F/UTP) overbodig is, maar gezien in dit geval het in een mantelbuis naast een dikke elektra kabel komt die af en toe ook een elektrische auto zal opladen vraag ik me of het dan ook overbodig is?

Beste antwoord (via Xeli op 04-07-2025 20:21)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:48
Eigenlijk wel ja :)
Zorg vooral ervoor dat je een lage AWG (23) hebt, en CU kabels. Geen cca pakken, daar krijg je spijt van.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:48
Eigenlijk wel ja :)
Zorg vooral ervoor dat je een lage AWG (23) hebt, en CU kabels. Geen cca pakken, daar krijg je spijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Gewoon een Cat 6 UTP kabel met stugge CU aders ernaast leggen, die zijn door de twist van de aderparen volkomen ongevoelig voor externe storingen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gewoon normale cat 6 van koper.

Trek er meteen 2 in voor het geval dat.
Zal verder prima gaan

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou wel echte grondkabel voor elektriciteit gebruiken, er kan altijd water komen te staan in een mantelbuis. En dus ook buitenkabel voor ethernet, maar schielded zou daar niet veel moeten uitmaken omdat de elektriciteitskabel al een geaarde afschermende mantel heeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
De reden voor het bestaan van shielded kabel is om overspraak in een bundel datakabels, bijvoorbeeld op een kabelladder, te voorkomen.

Met maar 1 kabel is dit dus geen risico en is het niet nodig om hier extra kosten voor te maken.

De frequenties aanwezig in netstroom (50-500 Hz) hebben geen invloed op ethernet (>60Mhz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:06
Helder! Dank voor de antwoorden!

En ik zal inderdaad 2 ethernet kabels trekken, voor het geval dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-07 17:11
In tegenstelling tot wat anderen hier schrijven is mij wat anders uitgelegd door professionele bekabelaars. Data kabel wordt best niet parallel gelegd gelegd met elektriciteit. Het gaat niet over crosstalk van de andere data kabels maar interferentie van de stroomkabel. Daar bestaan zelfs afgescheiden kabelgoten voor, 1 kant elektriciteit, andere kant data.
Dus moest ik u zijn, en zo heb ik het zelf ook gedaan: aparte buis voor data en sftp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
hill2button schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:38:
Daar bestaan zelfs afgescheiden kabelgoten voor, 1 kant elektriciteit, andere kant data.
Dus moest ik u zijn, en zo heb ik het zelf ook gedaan: aparte buis voor data en sftp.
Als je los vinyldraad gebruikt is dat ook verplicht, maar bij een afgeschermde kabel zoals YMvK is dat echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-07 17:11
Grondkabel dan met aardscherm EN dan moet dat aardscherm ook werkelijk geaard worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
hill2button schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:38:
In tegenstelling tot wat anderen hier schrijven is mij wat anders uitgelegd door professionele bekabelaars. Data kabel wordt best niet parallel gelegd gelegd met elektriciteit. Het gaat niet over crosstalk van de andere data kabels maar interferentie van de stroomkabel. Daar bestaan zelfs afgescheiden kabelgoten voor, 1 kant elektriciteit, andere kant data.
Dat klopt. In profesionele omgeving moet energie en data gescheiden worden gelegd.
Dat heeft met name te maken met veiligheid, mechanisch en ter voorkomen van parasitaire inkoppeling.
Het is daar dan ook de optie om stroomkabel met schild in te zetten, anders moet je een minimale afstand van enkele centimeters aanhouden. Ook als de datakabel folie heeft.

Voor thuis gaat dit veel te ver. Van de NEN 1010 hoeft het niet, zolang het maar om kabels gaat, en geen singles zijn.

Maar, stel je koopt wel foiled datakabel, aan welke kant ga je die dan afmonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:57
Shielding van zowel elektriciteit kabels als netwerkkabels is in dit geval volkomen overbodig.

Bij grondkabels voor elektriciteit wordt is een aardscherm vereist als ze gewoon in de grond liggen, dit om ervoor te zorgen dat als je bijvoorbeeld met een schop op graaf apparatuur de kabel raakt de aardlek schakelaar eruit gaat om de boel te beveiligen.
Bij gebruik van een matelbuis is dat niet meer nodig.

Afscherming van netwerkkabels is enkel nodig als je bundels netwerkkabels bij elkaar hebt liggen om overspraak te voor komen.
Beïnvloeding van elektriciteit kabels op het netwerk wordt volkomen te niet gedaan door de twist in de aderparen.

En als de elektriciteit via een dubbele bescherming gerealiseerd is zoals bij een kabel mogen beide kabels bij elkaar in de buis gelegd worden, die scheiding is enkel noodzakelijk als je enkel geïsoleerde VD draad zou gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1