Waarvoor dient dit relais?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4rN4cLE
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-07 07:47
Hoi!

Mijn partner en ik hebben recent een oud campertje overgenomen van een kennis van ons met daarbij de mededeling dat de huishoudaccu steeds handmatig opgeladen moet worden.

Nu zat ik op internet te kijken hoe de startaccu en de huishoudaccu het best aan elkaar te hangen zodat de dynamo wanneer mogelijk ook de hh-accu oplaadt.

Kwam hier al snel uit op systemen met een relais die 'slim' de schakeling zou maken tussen de twee. Vervolgens terwijl ik, op basis hiervan, even op speurtocht door de camper ging kwam ik het volgende tegen onder de motorkap.

Er loopt hier vanaf de plus van de startaccu een draad naar een 50A zekering, vervolgens richting een relais met daarachter een 'laadklepsleutel' (bij gebrek aan een beter woord) om vervolgens te verdwijnen in een geribbelde buis zoals er aan de achterkant van de camper een uitkomt bij de hh-accu.

De sleutel stond in de, naar ik aanneem, uit-positie waarbij je hem niet verder hoefde te draaien om 'm er uit te halen.

Nu heb ik een aantal vragen rondom dit geheel:
  • Kan ik er van uitgaan dat dit zo'n systeem is?
  • Waarvoor zou die sleutel zijn? Simpelweg het ontkoppelen van de twee?
  • Hoe kan ik dit het beste testen om te zien of het werkt? Multimeter pakken en het voltage tussen nu en +20km rijden vergelijken?
Hieronder wat foto's van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It85k-msbRyvLsvxvzL0CFf3YnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjLu48Dfq6l4M2iQ1fDaNjF1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VngsAOEXWtBVvPWERlww5OCWVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RJEOEcVsLdIxKzA8SlC0miq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YsvTeQFnyG9Ya578FrS9k4c3sg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrAEwdl6vFsz4yKq9tyqaqqn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiDSvYykIUZY3eqdLaCcHSz6S0g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMjxQGKiuOfbyS3MFxl104e6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2KSgvPjM0j8Tp2uz2B0DjOsjOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRNwyav5D3rdy7sWh7C4Iy8w.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 46% gewijzigd door B4rN4cLE op 04-07-2025 17:59 ]

c:

Beste antwoord (via B4rN4cLE op 05-07-2025 23:16)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Die sleutel is een standaard schakelaar om een batterij te ontkoppelen.
Dus verwacht dat die inderdaad is om de accu's los te koppelen.

Het relais is een standaard relais, geen speciaal laadrelais, deze schakelen automatisch om als de motor loopt en de startaccu voldoende geladen is, deze kan alleen aan/uit schakelen.

Op welk signaal die schakelt is hier niet te zien, daarvoor kan je het grijze draadje volgen.
Goede kans dat die simpelweg op het contact zit, maar die bepaald dus of de hh accu bijgeschakeld wordt.

Nadeel van alleen op contact schakelen is dat als de hh accu fors leeg is hij tijdens het eerste starten best veel vermogen trekt en voor kan zorgen dat het starten moeizaam of niet gaat, waarschijnlijk zit daarvoor die ontkoppelschakelaar erbij voor het geval dat aan de hand is.

Moet trouwens wel zeggen dat ik het draadje best dun vind voor 50A, dit ziet eruit als 4mm2 of hooguit 6mm2, dat is best krap voor 50A, dat zou eigenlijk een 10mm2 of nog een stapje hoger moeten zijn.
Wellicht zat er origineel een lagere zekering in en heeft iemand er een zwaardere in gezet, maar dat is niet te gokken op afstand.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking

Het relais is een standaard relais, geen speciaal laadrelais, deze schakelen automatisch om als de motor loopt en de startaccu voldoende geladen is, deze kan alleen aan/uit schakelen.

Op welk signaal die schakelt is hier niet te zien, daarvoor kan je het grijze draadje volgen.
Goede kans dat die simpelweg op het contact zit, maar die bepaald dus of de hh accu bijgeschakeld wordt.

Nadeel van alleen op contact schakelen is dat als de hh accu fors leeg is hij tijdens het eerste starten best veel vermogen trekt en voor kan zorgen dat het starten moeizaam of niet gaat, waarschijnlijk zit daarvoor die ontkoppelschakelaar erbij voor het geval dat aan de hand is.

Moet trouwens wel zeggen dat ik het draadje best dun vind voor 50A, dit ziet eruit als 4mm2 of hooguit 6mm2, dat is best krap voor 50A, dat zou eigenlijk een 10mm2 of nog een stapje hoger moeten zijn.
Wellicht zat er origineel een lagere zekering in en heeft iemand er een zwaardere in gezet, maar dat is niet te gokken op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4rN4cLE
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
SA007 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:59:

[...]

Inmiddels wat verder op onderzoek gewist in, om en onder de camper. De draad op 85 van het relais zit op de massa en die van 86 loopt samen met een ander stuk van de kabelboom tot onder het motorblok. Had verwacht dat die hier op D+ zou zitten op basis van wat andere sites wisten te vertellen over zo'n systeem, maar de draad is nergens aan verbonden.

[...]

Ik heb net even geprobeerd om het relais handmatig van +12 te voorzien, maar dan gebeurt er niets, de massa loopt wel door dus dat doet dan vermoeden dat het relais stuk is lijkt me? Helaas te kortdag om nog te vervangen voor de vakantie. Als ik jouw verhaal goed begrijp zou ik met een multimeter en handmatig de sleutel omzetten een heel eind moeten komen wanneer ik het relais zou overbruggen? Als ik maar zorg dat de spanning in de hh-accu niet te laag raakt?
Zal 'm zo eens even opmeten. Vooralsnog heeft er naar mijn weten al heel lang geen stroom over gelopen dus in het ergste geval laat ik het voor wat het is, dan maar niet opladen via de dynamo :p

c:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je het relais overbrugt en 'm schakelt als de hh accu niet heel leeg is en de motor gestart zou het goed moeten gaan, dat is wat een 'echt' laadrelais doet.

Als de hh accu wel erg leeg is kan het nog steeds maar dan heb je de kans dat je de zekering doorbrand, dan moet je een losse lader hebben om die accu te laden.
Niet een zwaardere zekering, op een gegeven moment heb je een gloeidraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4rN4cLE
Wel handig als je onder de motorkap moet zijn in het donker! /s :+

In ieder geval goed om te weten dat het technisch dus wel kan zolang we maar opletten dat de hh accu niet te ver is leeggelopen. Er ligt ook een klein zonnepaneeltje op dus alles bij elkaar moet het vast te overzien zijn!

Thanks voor de info :)

c:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:22
Persoonlijk zou ik er een Victron Cyrix-CT scheidingsrelais tussen hangen en dat oude relais er tussenuit halen. "Vroeger" werden die oude relais inderdaad gebruikt en meestal geschakeld door de d+ (zodat het relais stroom door laat als de dynamo laad).

Dat relais dat je nu hebt hoor je als volgt aan te sluiten:
Pin 86 naar D+ op dynamo.
Pin 85 naar massa
Pin 30 naar de accu.
Pin 87 naar de andere accu.

Die massaschakelaar kun je tussen de min van de startaccu en het chassis zetten. Daarmee kun je dan de start accu ontkoppelen zodat je die niet leeg kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4rN4cLE
.Maarten schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:28:
Persoonlijk zou ik er een Victron Cyrix-CT scheidingsrelais tussen hangen en dat oude relais er tussenuit halen. "Vroeger" werden die oude relais inderdaad gebruikt en meestal geschakeld door de d+ (zodat het relais stroom door laat als de dynamo laad).
Dat ziet er uit als een mooi apparaatje. En qua prijs ook niet heel veel duurder dan dit relais vervangen. Lees ik het goed als ik zou zeggen dat die Victron puur op beide accu's en massa aangesloten moet worden? De 4e pin is voor een handmatige override dan in het geval van te lage spanning in de startaccu?
Dat relais dat je nu hebt hoor je als volgt aan te sluiten:
Pin 86 naar D+ op dynamo.
Pin 85 naar massa
Pin 30 naar de accu.
Pin 87 naar de andere accu.

Die massaschakelaar kun je tussen de min van de startaccu en het chassis zetten. Daarmee kun je dan de start accu ontkoppelen zodat je die niet leeg kunt trekken.
Zo is de relais ook geschakeld. Het voornaamste probleem nu is dat de draad naar D+ uitkomt op een niet benut kabelschoentje en dat het relais zelf überhaupt niet meer schakelt.

Voor wat betreft de schakelaar, wat zou het voordeel zijn om hem daar te plaatsen in plaats van op de plus draad naar de hh accu? In principe zou de startaccu altijd moeten volladen tijdens het rijden lijkt me

c:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:22
B4rN4cLE schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:37:

Dat ziet er uit als een mooi apparaatje. En qua prijs ook niet heel veel duurder dan dit relais vervangen. Lees ik het goed als ik zou zeggen dat die Victron puur op beide accu's en massa aangesloten moet worden? De 4e pin is voor een handmatige override dan in het geval van te lage spanning in de startaccu?
Zo'n Victron sluit je op de plus van beide accu's aan en met een draadje naar de massa. Die 4de pin voor de start assist. Die sluit je aan op je hh accu. Dan kan de Victron schakelen om ook de huishoudaccu voor het starten te gebruiken (bij voldoende spanning in die accu).
B4rN4cLE schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:37:
Zo is de relais ook geschakeld. Het voornaamste probleem nu is dat de draad naar D+ uitkomt op een niet benut kabelschoentje en dat het relais zelf überhaupt niet meer schakelt.

Voor wat betreft de schakelaar, wat zou het voordeel zijn om hem daar te plaatsen in plaats van op de plus draad naar de hh accu? In principe zou de startaccu altijd moeten volladen tijdens het rijden lijkt me
Het voordeel van de massa schakelaar op de startaccu is dat je op de camping die schakelaar om haalt en je je startaccu dan ontkoppelt. Tijdens het rijden heb je die schakelaar gewoon "aan" staan zodat die accu vol laad. Zo heb je altijd een volle startaccu als je weg wilt rijden. Nadeel is wel dat als je huishoudaccu ver leeg is en je de schakelaar weer aan zet stroom gaat lopen van je start accu naar je huishoud accu. Dus niet omzetten, gaan inpakken en dan pas proberen te starten maar omzetten en starten.

Je kunt je huidige relais simpel testen door gewoon de kabel naar je hh accu gaat eraf te halen en die draad die naar de D+ gaat eraf te halen en daar handmatig stroom op te zetten om te schakelen. Als je dan 12v meet op de uitgang naar de hh accu dan werkt het relais zelf wel. En als het dan via de D+ niet werkt kun je ook een geschakelde 12v pakken of zelf een schakelaartje ertussen zetten. Maar ik raad zulke dingen af omdat er tegenwoordig gewoon betere opties zijn zoals zo'n Victron.
Pagina: 1