Nieuwe game PC €2000-€ 2500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalejezus
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-07 11:25
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game graag, en speel momenteel titels zoals Path of Exile 2, Counter Strike 2, Age of Empires II: Definitive Edition en Elden Ring (niet de nieuwste versie). In de toekomst wil ik ook graag God of War: Ragnarök gaan spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik gebruik een Dell TN-scherm van 24 inch (1440p, 165Hz). Dat scherm blijft voorlopig, dus het systeem moet daar goed bij aansluiten en goede FPS leveren op deze resolutie.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem de volgende randapparatuur mee:
Muis
Toetsenbord
Headset
1TB externe/back-up HDD
Mijn 24 inch 165MHZ 1440P Scherm
2de 1080P 75MHZ scherm voor Twitch/Youtube/TV/Discord/Internet tijdens het gamen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje onderaan dit bericht. Dat lijkt mij een goed startpunt voor verdere discussie of aanpassingen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik geef de voorkeur aan een toekomstgerichte game-pc. Uit ervaring blijkt dat upgraden na vier jaar in de praktijk vaak neerkomt op het vervangen van bijna het hele systeem. Daarom kies ik liever direct voor degelijke, krachtige componenten waarmee ik de komende 7 à 8 jaar vooruit kan. Op de lange termijn is dat vaak voordeliger dan twee keer in acht jaar een minder krachtige setup samenstellen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik is minder van belang
Formaat maakt me niet veel uit, al zijn grotere builds meestal beter qua airflow.
Koeling en levensduur zijn voor mij belangrijker dan flashy RGB of uiterlijk.

Ga je overklokken?
Niet meteen. Maar als mijn pc na bijv 6 jaar tekenen van veroudering begint te vertonen, sluit ik overklokken zeker niet uit.
Bij mijn huidige CPU heb ik dat ook gedaan, met behulp van o.a. ChatGPT, YouTube en forums – ging prima.

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk helemaal niets specifieks – maar als je het leuk vindt om mee te kijken en feedback te geven, dan hoor ik graag wat jij ervan vindt en wat jij eventueel zou aanpassen of anders zou doen.

PS: Ik baseer mijn keuzes niet alleen op Tweakers. Ik kijk ook naar reviews en benchmarks van o.a. Gamers Nexus, Tom’s Hardware, Hardware Unboxed, en andere YouTubers en websites.

Vroeger gebruikte ik veel Hardware.info & Tweakers, maar sinds de fusie met Tweakers vind ik dat ze minder Tweakers minder round-ups publiceren, dus ik verbreed nu mijn bronnen.

Kom daarom alsjeblieft met referentiekaders zoals YouTube-video’s, benchmarks of grafieken waar bijv GPU’s of andere onderdelen vergeleken worden.

Opmerkingen zoals “het kan €20 goedkoper” zijn prima, maar alleen als het alternatief ook gebouwd is op lange termijn betrouwbaarheid en prestaties. Met een goedkoper moederbord dat geen 7–8 jaar mee kan, schiet ik weinig op.

Ik weet dat de 7800X3D een stuk goedkoper is en in sommige games redelijk dicht in de buurt komt van de 9800X3D, maar als je kijkt naar 1% lows en framedrops, dan presteert de 9800X3D op een ander niveau.

Sorry als dat wat bot overkomt — dat is niet de bedoeling, ik wil het gewoon goed en duidelijk onderbouwen.

Let op ik heb de: MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS alvast op de kop kunnen tikken voor € 1029,- maar dat kan ik altijd nog cancelen, maar een 5080 met 24% korting die uiteindelijk voor onder de MRSP prijs kon kopen, kon ik niet laten wachten.

Ondanks dat dit verre van de beste 5080 is qua koeling, bouwkwaliteit, snelheid, geluid.

Maar laat je aub niet tegenhouden door dat, terug sturen kan altijd nog of order cancelen, heb expres het bezorgen op Woensdag gezet 09-07-2025.

Heb nog wel gekeken naar de volgende videokaarten
MSI GeForce RTX 5070 Ti 16G VENTUS 3X OC € 769,- ( ongeëvenaarde 5070 TI kaart voor deze prijs)
9070 XT Sappire Nitro+ € 796,- ( Beste 9070 XT volgens allerlei websites )
Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT € 720,99 ( top prijs kwaliteit kaart )

Moederboard ik heb geen beter prijs/kwaliteit moederboard gezien.
Voeding ik heb geen beter kwaliteit voeding kunnen vinden voor deze prijs.
CPU geen beter kwaliteit kunnen vinden.
Behuizing top kast voor deze prijs met meteen 5 fans ongeëvenaarde koeling volgens Gamers Nexus
CPU Koeling valt weinig over te zeggen dat is een gigantische topper Thermalright Peerless Assasin 120 SE maar dan V3 voor nog meer koeling dan de standaard versie
Dram Betere kwaliteit is er niet voor in deze prijsklasse ( Bron bijv. Tomshardware ). ( mocht deze Dram in RGB goedkoper zijn wat tijdje terug was neem ik de RGB, ook al geef ik niks om RGB )
Muismat is wat jezelf wilt, ik heb deze nu ook maar op paar plekken begint ie kaal te worden.

Ik doe niet aan 2de hands Hardware/Electronica kopen, dat is in mijn ogen 1 van de slechtste dingen die je kan doen, je weet namelijk niet hoelang de levensduur nog is, en ik heb geen zin in lot uit de loterij met hardware.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 471,98€ 471,98
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS€ 1.029,-€ 1.029,-
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 119,-€ 119,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE V3€ 41.90€ 41.90
1MuismattenSteelseries QcK Heavy Large€ 32,99€ 32,99
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 121,46€ 121,46
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 139,-€ 139,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 157,43€ 157,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2351,76

Beste antwoord (via Kalejezus op 05-07-2025 13:35)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Goeie deal op die GPU en prima lijst.
Ik zou ook zeggen, trakteer jezelf op een mooie monitor. Dat maakt de beleving in de genoemde games echt geweldig. Ik heb sinds kort een nieuwe DELL en ik moet zeggen side-by-side is het echt een mega verschil met oudere panelen. IPS met hogere refresh rate en G-Sync:
uitvoering: ASUS TUF Gaming VG27AQML1A Zwart
uitvoering: LG UltraGear 27GR83Q-B Zwart

Verder enkele suggesties:
uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI heeft PCIe Gen 5, 14x Powerstages, voldoende aansluitingen en 4 gekoelde SSD slots. Scheelt 50 euro.
Vrijwel identieke SSD voor ietsjes minder: uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB
Stillere en zuinigere voeding voor hetzelfde geld: uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W

[ Voor 36% gewijzigd door Dekar op 04-07-2025 17:06 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:57
ziet eruit als een goede lijst.

wel erg jammer om een TN scherm van 24 inch te gebruiken in zo'n snelle opstelling :+

[ Voor 59% gewijzigd door doebbalapoent11 op 04-07-2025 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:51
Is er de intentie om op 4k te spelen in de toekomst? Want de 5080 is wel erg sterk voor je gamekeuzes. GoW is de zwaarste maar ook daar is aanbevolen een 2060 super. Maw, alle €300+ kaarten van de huidige generatie kan je soepel gebruiken. Dan is de optie voor de 5070Ti of 9070XT een goede tussenstap. Natuurlijk, als de plan is om de monitor te upgraden dan zou ik het zo laten (alhoewel het mogelijk een teleurstellende stap kan zijn van 1440p naar 4k).

Je CPU is natuurlijk een van de beste, maar een 7xxx serie is ook niet een bottleneck. Misschien nog even kijken of het een idee is om naar een 9700x of 9600x te gaan. Je kan het overpowered laten.

Wat betreft de kast: https://tweakers.net/pric...coal-black/specificaties/ is ietsje groter, ook een houten afwerking en door de Mesh een redelijke goede airflow.

Wil je toekomstbestendig zijn, dan is het waard om een
PCIe-5 SSD te hebben ivm DirectStorage. Hier is een lijst met momenteel beschikbare games: https://steamdb.info/tech/SDK/DirectStorage/. Of het de meerwaarde waard is? Vandaag niet echt. Over een jaar of twee, mogelijk met GTA VI? Waarschijnlijk wel. Natuurlijk kan dit altijd op een later moment erbij gehaald worden.

[ Voor 31% gewijzigd door BiaggioLuciano op 04-07-2025 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

doebbalapoent11 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:46:
wel erg jammer om een TN scherm van 24 inch te gebruiken in zo'n snelle opstelling :+
Niets mis met TN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalejezus
Vind ik ook, TN monitors waren 8 jaar terug de schermen voor FPS shooters door hun lage input lag, IPS had vrij hoge input lag.

Nu zijn er IPS panelen met lage input lag maar toender tijd niet.

Ik ga niet naar 4K, maar hoge stabiele FPS is wel wat je wilt met Counter Strike 2.

Thanks voor jullie input allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ik zeg niet zozeer dat er wat mis is met TN hoor, maar tegenwoordig is IPS gewoon zoveel verder gekomen dan 8 jaar geleden was. Momenteel kan je voor een leuk bedrag echt enorm mooie plaatjes weergeven op je bureau. dat is waar ik op doelde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 18:25
Ik vind het ook een prima build, al doet de muismat me denken aan 2014 ;).

Ik denk wel dat, als je bijvoorbeeld een 9070xt of een 5070ti neemt, een 7800x3d neemt, en een 1440P OLED koopt, je daar veel meer plezier van zal hebben dan van, zoals anderen al schrijven, een TN paneel. Misschien niet voor CS2, maar voor games zoals God of War en Elden Ring is de ervaring IMO zo verschrikkelijk veel beter dan op LCD. En ik kwam vanaf een IPS scherm.

Gelukkig kan je me volkomen negeren en een goede PC hebben. Maar denk er nog eens over na - waarom zo'n heftige videokaart als de games er mooier uit gaan zien voor hetzelfde geld met een mooier beeld?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
coptician schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:05:

Ik denk wel dat, als je bijvoorbeeld een 9070xt of een 5070ti neemt, een 7800x3d neemt, en een 1440P OLED koopt, je daar veel meer plezier van zal hebben dan van, zoals anderen al schrijven, een TN paneel. Misschien niet voor CS2, maar voor games zoals God of War en Elden Ring is de ervaring IMO zo verschrikkelijk veel beter dan op LCD. En ik kwam vanaf een IPS scherm.

Gelukkig kan je me volkomen negeren en een goede PC hebben. Maar denk er nog eens over na - waarom zo'n heftige videokaart als de games er mooier uit gaan zien voor hetzelfde geld met een mooier beeld?
zelfs voor CS2, OLED heeft veel betere responsetijden dan (vooral oudere) TN panelen, en OLED gaat al makkelijk naar 240-360hz, ipv de 165hz dat momenteel gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf in ieder geval achter mijn Lenovo Y27gq-25 met 2nd Gen TN, 240Hz en 0,5 ms panel gelijkend aan OLED zitten 🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Verwijderd schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:26:
Ik blijf in ieder geval achter mijn Lenovo Y27gq-25 met 2nd Gen TN, 240Hz en 0,5 ms panel gelijkend aan OLED zitten 🤡
linksom of rechtsom, de kleur en HDR weergave van OLED zal rondjes lopen om TN panelen. Responstijden zijn ook gewoon wat sneller. Ik zeg niet dat TN niet goed is, ik zeg ook niet dat TN niet meer kan, maar als je nu een budget hebt en je kan nagenoeg gelijk presterende onderdelen en een OLED halen, dat je de beste overall ervaring neerzet.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 386,-€ 386,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT€ 796,-€ 796,-
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 119,-€ 119,-
1MonitorsMSI MAG 271QPX QD-OLED E2 Zwart€ 559,-€ 559,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE V3€ 0,-€ 0,-
1MuismattenSteelseries QcK Heavy Large€ 32,99€ 32,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 116,09€ 116,09
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 139,-€ 139,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 157,55€ 157,55
Totaal€ 2.454,63

[ Voor 70% gewijzigd door doebbalapoent11 op 04-07-2025 15:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Goeie deal op die GPU en prima lijst.
Ik zou ook zeggen, trakteer jezelf op een mooie monitor. Dat maakt de beleving in de genoemde games echt geweldig. Ik heb sinds kort een nieuwe DELL en ik moet zeggen side-by-side is het echt een mega verschil met oudere panelen. IPS met hogere refresh rate en G-Sync:
uitvoering: ASUS TUF Gaming VG27AQML1A Zwart
uitvoering: LG UltraGear 27GR83Q-B Zwart

Verder enkele suggesties:
uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI heeft PCIe Gen 5, 14x Powerstages, voldoende aansluitingen en 4 gekoelde SSD slots. Scheelt 50 euro.
Vrijwel identieke SSD voor ietsjes minder: uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB
Stillere en zuinigere voeding voor hetzelfde geld: uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W

[ Voor 36% gewijzigd door Dekar op 04-07-2025 17:06 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 19:25
Neem de non-SE Peerless Assassin V3. Die fanstack is hoger geplaatst op de heatpipes en heeft daardoor betere clearance voor hoger profile RAM zoals de G.Skill Z5. https://www.amazon.nl/-/e...-Technology/dp/B0DYC339FQ

[ Voor 4% gewijzigd door Apart op 04-07-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalejezus
Bedankt voor alle input.

Ik ga misschien mijn monitor nog wel upgraden, maar daar ga ik me eerst goed voor inlezen/onderzoeken.
4K word het sowieso niet, maar misschien Oled 1440P IPS met 240 Mhz.

@Apart als ik eerst de Dram configureer heb ik geen last van mijn Peerless assassin 120 SE V3 zou 2mm speling moeten hebben, toch bedankt voor de tip.

Ik denk dat ik bij de 5080 MSI Ventus OC Plus blijf, prijs voor de FPS is op dit moment ongeëvenaard door de -24%.
Gaat om een investering voor hopelijk 7 tot 8 jaar.
En nu zit ik ook veiliger voor de komende jaren bijv GTA 6, of andere leuke FPS shooters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalejezus
coptician schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:05:

Ik vind dingen aanschaffen als een muis, muismat, headset, en toetsenbord vrij lastig. het is vooral gewenning en wat als ik iets aanschaft en het is echt totaal niet fijn.

Mijn Hypercloud X II is helaas stuk gegaan vervangen met de Hypercloud X III, heel erg wennen aan de headset moet ook iets minder kwaliteit zijn qua sound etc dan de voorganger maarja stuk goedkoper.

Wat voor muismat raad jij dan aan, 40x45cm vind ik perfect en vooral dat ie een stuk dikker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kalejezus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:14:
Wat voor muismat raad jij dan aan, 40x45cm vind ik perfect en vooral dat ie een stuk dikker is.
Mag ik vragen hoe een muismat beter werkt dan zonder? Ik kan er echt niet mee werken/spelen en gebruik het dan ook nooit :? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalejezus
Niet elke ondergrond is lekker voor een muis, en ik moet zeggen een dikke muismat die ik nu heb is heerlijk voor ondersteuning van mijn arm, en voor mijn muis is het ook stuk zachter dan mijn bureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 18:25
Kalejezus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Ik vind dingen aanschaffen als een muis, muismat, headset, en toetsenbord vrij lastig. het is vooral gewenning en wat als ik iets aanschaft en het is echt totaal niet fijn.

Mijn Hypercloud X II is helaas stuk gegaan vervangen met de Hypercloud X III, heel erg wennen aan de headset moet ook iets minder kwaliteit zijn qua sound etc dan de voorganger maarja stuk goedkoper.

Niet per se iets mis met de muismat, maar ik hou veel meer van deskpads, waar ook je toetsenbord op ligt. Plus ik vind zwart wat saai. Maar dat is puur persoonlijk.

Ik vind het vooral mooi dat er al 10+ jaar niks veranderd is aan die muismat die je uitgezocht hebt.

Zelf zou ik dus iets als https://coffeekeys.eu/en/...ad?variant=47859241320785 halen, maar ik heb ook een mechanische toetsenborden hobby, dus ik bestel wel eens vaker iets op zulke sies.

Maar dat is echt persoonlijke voorkeur, nog meer dan een beeldscherm :)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Pagina: 1