Stille future proof gaming PC (2500€)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetleKevertje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Casual gaming, de laatste games die ik speel: Expedition 33, Horizon Zero Dawn, Assassin's Creed,

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2500€

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard, muis en scherm zijn nog vrij recent en dus ok. Ik heb ook nog 2 3.5" HDDs, 1 2.5" SSD en 1 M.2 SSD die ik wil meenemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige PC heeft het 6 jaar volgehouden, ideaal gezien dit systeem ook.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik kan de PC niet in een andere kamer zetten dan de woonkamer. Een stil systeem is dus heel belangrijk. Liefst een gesloten kast (RGB is dus totaal niet belangrijk).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb mijn verlanglijstje gebaseerd op de BBG (enkel de case veranderd op dit moment). Vooral qua koeling/PSU weet ik echter niet of deze componenten de juiste zijn.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 212,45€ 212,45
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,90€ 149,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.449,-€ 1.449,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 93,83€ 93,83
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 34,45€ 34,45
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 117,90€ 117,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 139,-€ 139,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 229,-€ 229,-
Totaal€ 2.425,53

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
De gesloten 600 behuizing heeft onvoldoende koeling voor de gekozen componenten. Ga bijvoorbeeld voor de nieuwe 501 Airflow met mesh front en USB-C: https://tweakers.net/pric...se-501-airflow-black.html Voeg eventueel een tweede frontfan toe.
Op de videokaart valt nog wel aardig te besparen.
Verder prima build.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:19
Mooie build. Twee suggesties:
Je zou kunnen opteren voor een uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT
Dan bespaar je 700 euro. Die kaart trekt al die spellen makkelijk en dan kan je over +- 4 jaar een equivalente videokaart kopen, en je oude verkopen. Dan heb je voor minder geld, meer performance.

Zelfde geldt voor de SSD. Op een 2TB variant passen 20 AAA games. Hoe veel ben je er van plan tegelijk te spelen?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Woezik schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:37:
De gesloten 600 behuizing heeft onvoldoende koeling voor de gekozen componenten. Ga bijvoorbeeld voor de nieuwe 501 Airflow met mesh front en USB-C: https://tweakers.net/pric...se-501-airflow-black.html Voeg eventueel een tweede frontfan toe.
Op de videokaart valt nog wel aardig te besparen.
Verder prima build.
Niet dat ik zeg dat het niet klopt, maar bij zijn gekozen behuizen hebben de fans daar zoveel problemen met lucht aan te trekken door het beperktere mesh aan de voorkant? (Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat mijn kast een vergelijkbare front heeft, waar die alleen aan de zijkanten bij de voorkant lucht naarbinnen kan trekken, maar dan zonder mesh, en dat zal wel flink schelen).

Overigens die tweede front fan lijkt mij essentieel, voor 3dB meer geluid krijg je twee keer zoveel airflow. En als je ze wat langzamer zet krijg je voor hetzelfde geluid alsnog veel meer airflow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:25

TTLCrazy

Listen to Frankie

Op welke resolutie ga je gamen, een 5080 kan je nu behoorlijk goed op 4k mee gamen. Deze zal de komende jaren dat ook nog wel kunnen. Speel je op 1080p/1440p kan je daar wel wat geld besparen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetleKevertje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:35
Als front fan iets als https://tweakers.net/pric...lack-punt-swap-120mm.html dan?

De SSD kan inderdaad een maatje kleiner. De 2 extra SSDs van mijn huidige systeem neem ik ook mee voor extra ruimte.

De videokaart ben ik niet zeker van, als ik kijk naar https://tweakers.net/pric...radeon-rx-9070-xt-oc.html or https://tweakers.net/pric...se-radeon-rx-9070-xt.html merk ik toch een behoorlijk verschil in performance (volgens de tweakers tests). De powercolor is niet te krijgen waar ik wil bestellen, dus die heb ik effe buiten beschouwing gelaten.

Op dit moment wil ik naar de 4k om te gamen. Ik neem aan dat dat over een paar niet meer gaat lukken met de huidige generatie GPUs, maar so be it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Niet dat ik zeg dat het niet klopt, maar bij zijn gekozen behuizen hebben de fans daar zoveel problemen met lucht aan te trekken door het beperktere mesh aan de voorkant? (Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat mijn kast een vergelijkbare front heeft, waar die alleen aan de zijkanten bij de voorkant lucht naarbinnen kan trekken, maar dan zonder mesh, en dat zal wel flink schelen).

Overigens die tweede front fan lijkt mij essentieel, voor 3dB meer geluid krijg je twee keer zoveel airflow. En als je ze wat langzamer zet krijg je voor hetzelfde geluid alsnog veel meer airflow.
De voorkant van de Pure Base 600 is dicht, alleen aan de zijkant zit een klein strookje mesh. Omdat je weinig koele lucht kunt aanzuigen, zul je het bovenpaneel moeten verwijderen om de warme lucht er beter uit te krijgen. Dan kun je beter een mesh front nemen. Het TDP van alleen de RTX5080 is al 360W.

De behuizing wordt standaard geleverd met 2x een Pure Wings 3 140mm PWM, daar zou ik extra fan van bijbestellen.
Pagina: 1