Stille future proof gaming PC (2500€)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetleKevertje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-07 20:12
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Casual gaming, de laatste games die ik speel: Expedition 33, Horizon Zero Dawn, Assassin's Creed,

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2500€

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard, muis en scherm zijn nog vrij recent en dus ok. Ik heb ook nog 2 3.5" HDDs, 1 2.5" SSD en 1 M.2 SSD die ik wil meenemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige PC heeft het 6 jaar volgehouden, ideaal gezien dit systeem ook.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik kan de PC niet in een andere kamer zetten dan de woonkamer. Een stil systeem is dus heel belangrijk. Liefst een gesloten kast (RGB is dus totaal niet belangrijk).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb mijn verlanglijstje gebaseerd op de BBG (enkel de case veranderd op dit moment). Vooral qua koeling/PSU weet ik echter niet of deze componenten de juiste zijn.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 212,45€ 212,45
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,90€ 149,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.449,-€ 1.449,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 93,83€ 93,83
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 34,45€ 34,45
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 117,90€ 117,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 139,-€ 139,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 229,-€ 229,-
Totaal€ 2.425,53

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:35
De gesloten 600 behuizing heeft onvoldoende koeling voor de gekozen componenten. Ga bijvoorbeeld voor de nieuwe 501 Airflow met mesh front en USB-C: https://tweakers.net/pric...se-501-airflow-black.html Voeg eventueel een tweede frontfan toe.
Op de videokaart valt nog wel aardig te besparen.
Verder prima build.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:32
Mooie build. Twee suggesties:
Je zou kunnen opteren voor een uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT
Dan bespaar je 700 euro. Die kaart trekt al die spellen makkelijk en dan kan je over +- 4 jaar een equivalente videokaart kopen, en je oude verkopen. Dan heb je voor minder geld, meer performance.

Zelfde geldt voor de SSD. Op een 2TB variant passen 20 AAA games. Hoe veel ben je er van plan tegelijk te spelen?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Woezik schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:37:
De gesloten 600 behuizing heeft onvoldoende koeling voor de gekozen componenten. Ga bijvoorbeeld voor de nieuwe 501 Airflow met mesh front en USB-C: https://tweakers.net/pric...se-501-airflow-black.html Voeg eventueel een tweede frontfan toe.
Op de videokaart valt nog wel aardig te besparen.
Verder prima build.
Niet dat ik zeg dat het niet klopt, maar bij zijn gekozen behuizen hebben de fans daar zoveel problemen met lucht aan te trekken door het beperktere mesh aan de voorkant? (Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat mijn kast een vergelijkbare front heeft, waar die alleen aan de zijkanten bij de voorkant lucht naarbinnen kan trekken, maar dan zonder mesh, en dat zal wel flink schelen).

Overigens die tweede front fan lijkt mij essentieel, voor 3dB meer geluid krijg je twee keer zoveel airflow. En als je ze wat langzamer zet krijg je voor hetzelfde geluid alsnog veel meer airflow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:39

TTLCrazy

Listen to Frankie

Op welke resolutie ga je gamen, een 5080 kan je nu behoorlijk goed op 4k mee gamen. Deze zal de komende jaren dat ook nog wel kunnen. Speel je op 1080p/1440p kan je daar wel wat geld besparen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetleKevertje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-07 20:12
Als front fan iets als https://tweakers.net/pric...lack-punt-swap-120mm.html dan?

De SSD kan inderdaad een maatje kleiner. De 2 extra SSDs van mijn huidige systeem neem ik ook mee voor extra ruimte.

De videokaart ben ik niet zeker van, als ik kijk naar https://tweakers.net/pric...radeon-rx-9070-xt-oc.html or https://tweakers.net/pric...se-radeon-rx-9070-xt.html merk ik toch een behoorlijk verschil in performance (volgens de tweakers tests). De powercolor is niet te krijgen waar ik wil bestellen, dus die heb ik effe buiten beschouwing gelaten.

Op dit moment wil ik naar de 4k om te gamen. Ik neem aan dat dat over een paar niet meer gaat lukken met de huidige generatie GPUs, maar so be it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Sissors schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Niet dat ik zeg dat het niet klopt, maar bij zijn gekozen behuizen hebben de fans daar zoveel problemen met lucht aan te trekken door het beperktere mesh aan de voorkant? (Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat mijn kast een vergelijkbare front heeft, waar die alleen aan de zijkanten bij de voorkant lucht naarbinnen kan trekken, maar dan zonder mesh, en dat zal wel flink schelen).

Overigens die tweede front fan lijkt mij essentieel, voor 3dB meer geluid krijg je twee keer zoveel airflow. En als je ze wat langzamer zet krijg je voor hetzelfde geluid alsnog veel meer airflow.
De voorkant van de Pure Base 600 is dicht, alleen aan de zijkant zit een klein strookje mesh. Omdat je weinig koele lucht kunt aanzuigen, zul je het bovenpaneel moeten verwijderen om de warme lucht er beter uit te krijgen. Dan kun je beter een mesh front nemen. Het TDP van alleen de RTX5080 is al 360W.

De behuizing wordt standaard geleverd met 2x een Pure Wings 3 140mm PWM, daar zou ik extra fan van bijbestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalejezus
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-07 11:25
@BeetleKevertje Weet niet of je nog makkelijk aanpassingen kan maken maar deze 5080 heeft echt super aanbieding gekregen via Alternate, zelf aangeschaft hij is nu wel even out of stock maar binnen 3 weken heb je hem binnen na bestelling.

De Asus TUF 5080 is wel een beter kaart, betere bouwkwaliteit, sneller, betere koeling, maar je bespaard € 400, dat je kan steken in iets betere CPU bijv de 7800X3D of zelfs de 9800X3D.
Of je laat je CPU en houd het geld voor andere dingen

Voor een goede case zou ik filmpjes kijken van Gamers Nexus op youtube voor stille goede airflow case
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS€ 1.029,-€ 1.029,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:57
Woezik schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:12:
[...]

De voorkant van de Pure Base 600 is dicht, alleen aan de zijkant zit een klein strookje mesh. Omdat je weinig koele lucht kunt aanzuigen, zul je het bovenpaneel moeten verwijderen om de warme lucht er beter uit te krijgen. Dan kun je beter een mesh front nemen. Het TDP van alleen de RTX5080 is al 360W.

De behuizing wordt standaard geleverd met 2x een Pure Wings 3 140mm PWM, daar zou ik extra fan van bijbestellen.
Er is geen enkele review te vinden waar de gekozen behuizing met daarin de componenten zodanig oververhit raakt dat de CPU en GPU besluiten om (automatisch) te gaan throttlen.
Deze kast is gebouwd voor stilte waarbij de fabrikant in acht heeft genomen dat er wel gekoeld moet worden, maar zodanig dat de prestaties goed blijven terwijl er zo min mogelijk geluid geproduceerd worden.
Wanneer je meent dat die fabrikant het niet goed gedaan heeft zul je dat met gedegen bronnen moeten staven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Yaksa schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Er is geen enkele review te vinden waar de gekozen behuizing met daarin de componenten zodanig oververhit raakt dat de CPU en GPU besluiten om (automatisch) te gaan throttlen.
Deze kast is gebouwd voor stilte waarbij de fabrikant in acht heeft genomen dat er wel gekoeld moet worden, maar zodanig dat de prestaties goed blijven terwijl er zo min mogelijk geluid geproduceerd worden.
Wanneer je meent dat die fabrikant het niet goed gedaan heeft zul je dat met gedegen bronnen moeten staven.
Ik heb het ook niet over overhit raken, maar voor de beste levensduur wil je normale temperaturen in je behuizing hebben. Hoe warmer het in de behuizing wordt des je harder moeten de fans blazen en wordt de stilte die je zoekt weer teniet gedaan. Het gaat dus om de balans zoeken. Toen in januari 2017 de Pure Base behuizing uit kwam waren er ook geen consumenten videokaarten met 360W verbruik, dus dat viel toen ook niet te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Woezik schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:33:
[...]Ik heb het ook niet over overhit raken, maar voor de beste levensduur wil je normale temperaturen in je behuizing hebben.
En wat is dan normaal? Zowel CPU als GPU zijn er op ontworpen om op temperaturen tot 90 graden nog gewoon hun werk te doen. Zolang de heatpipes hun werk doen en er een klein beetje airflow in de kast is (wat bij alle kasten zo is, geen enkele kast is zo gesloten zoals 'vroeger' de IBM XT kasten waren) wordt die warmte gewoon door de fan achterin (en door de spleten van de kast) afgevoerd.
Ook ventilatoren slijten niet meer zo hard als in het verleden, de fabrikanten hebben echt wel bijgeleerd.
Het zijn eerder de gebruikers die in het verleden blijven hangen.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalejezus
Yaksa schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Precies om deze reden heb je verschillende prijzen met verschillen met GPU's.

De warmste AMD 9070 XT, zal over het algemeen een mindere lange levensduur hebben voor ie stuk gaat dan de gene die het best koelt.
Daar betaal je meestal ook zo € 50 a € 100 extra voor.

Warmte is gewoon slecht voor je levensduur, en mocht je dat kunnen beperken door andere kast zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Kalejezus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:46:
[...]Warmte is gewoon slecht voor je levensduur.
Geef 's een link waar dat onafhankelijk en wetenschappelijk getest en bewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalejezus
Yaksa schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Geef 's een link waar dat onafhankelijk en wetenschappelijk getest en bewezen is.
Ik heb geen 1,2,3 daar links voor maar dit is toch algemene kennis.

Daarom dat er toch zoveel test zijn met PC cases voor airflow, anti dust filters.
En GPU test voor de Vram temp en GPU temp zelf.

Mijn vraag op Google:

test dat als de videokaart op 80 graden run hij minder lang mee kan gaan dan zelfde gpu dat op 70 graden draaid

Ja, het is correct dat een videokaart die op een hogere temperatuur draait, zoals 80 graden Celsius, waarschijnlijk een kortere levensduur zal hebben dan dezelfde videokaart die op een lagere temperatuur draait, zoals 70 graden Celsius. Hogere temperaturen kunnen de componenten van de videokaart, zoals de GPU en VRAM, beschadigen en de algehele betrouwbaarheid verminderen.

Uitleg:
Hogere temperatuur = meer slijtage:
Componenten in een videokaart, zoals de GPU en het geheugen, produceren warmte tijdens het gebruik. Wanneer de temperatuur te hoog oploopt, ondergaan deze componenten meer thermische spanning en slijtage, wat kan leiden tot een kortere levensduur.

Specificaties van de fabrikant:
Grafische kaartfabrikanten specificeren vaak een maximale temperatuur voor hun producten. Als de kaart continu boven deze limiet opereert, kan dit de garantie ongeldig maken en de kans op hardwarefalen vergroten.

Impact op prestaties:
Naast levensduur kan een te hoge temperatuur ook leiden tot prestatieproblemen. De kaart kan throttelen (prestaties verminderen) om oververhitting te voorkomen, wat resulteert in lagere framerates in games of tragere prestaties in andere grafisch intensieve taken.

Ideale temperaturen:
De ideale bedrijfstemperatuur voor een GPU ligt doorgaans tussen de 65 en 80 graden Celsius, afhankelijk van het model en de belasting. Hogere temperaturen dan dit kunnen schadelijk zijn, vooral als ze regelmatig worden overschreden.

Conclusie:
Het is dus belangrijk om de temperatuur van je videokaart in de gaten te houden en te zorgen voor voldoende koeling. Door de kaart binnen de aanbevolen temperatuurbereiken te houden, kan je de levensduur verlengen en ervoor zorgen dat deze optimaal blijft presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Kalejezus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:44:
[...]Ik heb geen 1,2,3 daar links voor maar dit is toch algemene kennis.
Mijn vraag op Google:
Google geeft een algemeen verhaal met allerlei mitsen en maren zonder een daadwerkelijke onderbouwing waardoor je er dus helemaal niks mee kan.
Algemene kennis van wie? Meten = weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalejezus
Yaksa schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Google geeft een algemeen verhaal met allerlei mitsen en maren zonder een daadwerkelijke onderbouwing waardoor je er dus helemaal niks mee kan.
Algemene kennis van wie? Meten = weten.
Ik denk dat dit niet echt een discussie is voor in iemands PC Hulp forum topic.

Maar jij wilt het graag onderbouwd wil hebben/zien dan lijkt het me handig dat jij gaat zoeken naar een test.
En ja dit is algemene kennis of jij het daar mee eens bent of niet sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 15:23
Dekar schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:47:
Mooie build. Twee suggesties:
Je zou kunnen opteren voor een uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT
Dan bespaar je 700 euro. Die kaart trekt al die spellen makkelijk en dan kan je over +- 4 jaar een equivalente videokaart kopen, en je oude verkopen. Dan heb je voor minder geld, meer performance.

Zelfde geldt voor de SSD. Op een 2TB variant passen 20 AAA games. Hoe veel ben je er van plan tegelijk te spelen?
5080 en 9070xt kun je vergelijken, maar de 5080 is sneller, heeft framegen, dlss4 en is in vele opzichten superieur.
20 AAA op 2 TB? Indiana Jones is 200GB, COD 190GB... ik denk dat dat statement ook niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
TTLCrazy schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:21:
Op welke resolutie ga je gamen, een 5080 kan je nu behoorlijk goed op 4k mee gamen. Deze zal de komende jaren dat ook nog wel kunnen. Speel je op 1080p/1440p kan je daar wel wat geld besparen.
5080 is een 1440p kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
@wvkreg wat ik nu heb geïnstalleerd:
Ghost of Tsushima 115 GB
Last of us 2 150GB
KCD2 84 GB
Elden Ring 60 GB

Ik weet niet precies wat je wil zeggen. Ik vind het een beetje cherrypicken. Mijn punt blijft overeind. 2 TB is voldoende, zelfs met 10 AAA games van 200GB.

De 5080 is inderdaad superieur. Maar ook bijna 2x zo duur. Voor 1440p is de 9070 XT veel betere value. En zoals ik zei kan je die upgraden en dan heb je over een paar jaar minder geld een snellere game PC.

Dat de 5080 enkel een 1440p kaart is, is natuurlijk onzin. Zeker met DLSS en framegen wat jij aanprijst lukt dat makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Dekar schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:00:
@wvkreg wat ik nu heb geïnstalleerd:
Ghost of Tsushima 115 GB
Last of us 2 150GB
KCD2 84 GB
Elden Ring 60 GB

Ik weet niet precies wat je wil zeggen. Ik vind het een beetje cherrypicken. Mijn punt blijft overeind. 2 TB is voldoende, zelfs met 10 AAA games van 200GB.

De 5080 is inderdaad superieur. Maar ook bijna 2x zo duur. Voor 1440p is de 9070 XT veel betere value. En zoals ik zei kan je die upgraden en dan heb je over een paar jaar minder geld een snellere game PC.

Dat de 5080 enkel een 1440p kaart is, is natuurlijk onzin. Zeker met DLSS en framegen wat jij aanprijst lukt dat makkelijk.
DLSS en Framegen gebruik je niet in snelle of FPS games, want inputlag en DLSS downscaled.
Ik heb 6 TB in deze pc en echt te weinig storage imho.

inventaris: Game PC Rein RTX 5080 White

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6bxUWYuPP5rGl3MsZnT1_hI3P8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykVgL9Te7phx4EveysCyC26K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Zo veel wensen als gamers; Ik heb een 1 TB SSD en vind het voldoende 😂.

Pagina: 1